< Tilbake til oversikten

Fruktsukker / sukker

andreasoe sa for siden:

Jeg lurer på hvorfor det er så dumt å spise sukker, om man holder seg til svært små mengder?

Er det slik at man kan komme ut av ketose hvis man spiser litt sukker? Elller er det slik at sukker hemmer fettforbrenningen?

For at man skal klare å holde seg på et kosthold, så er det jo kjekt å gi små belønninger når man skal "kose" seg.

Er det ikke bare karbohydrater som er alfa omega?

arnakristin sa for siden:

Hei,
100 g sukker = 100 g kh
Så da sier det seg selv at det skal veldig lite sukker til før man ramler ut av ketosen. Kh kvoten på ketogene dietter skal i hovedsak komme fra grønnsaker og noe fra meieriprodukter. I likhet med kunstig søtningsmidler så trigger sukkeret søthungeren, i tillegg så har sukker høy GI
Glykemisk indeks (GI) er en måte å klassifisere karbohydratrike matvarer og retter, ut fra den effekten de har på blodsukkeret.
Er du usikker på kh innholdet i ulike matvarer så kan du slå opp her: www.matvareguiden.no

Photobscura sa for siden:

Hvorfor vil du belønne deg selv med sukker?

Godt spørsmål med alle de alternativene til god mat som finnes her på forumet.
Videre så er det problematikken med at man må slutte å bruke mat som straff/belønning/kos, som vel er en av grunnen til at mange av oss har havna her inne.

Gracella sa for siden:

Ja, ja, all mat trenger jo ikke være god, he, he ;)

Nei, men god mat behøver ikke innholde sukker...

andreasoe sa for siden:

nå mener jeg ikke 100% sukker da..

men mer ment feks noe ferske bær.. jordbær, andre frukter. i små mengder burde jo det gå greit?

sjokoladepudding inneholder jo kun 15karbohydrater feks.. sikkert søtet med sukker også. må man da regne karbo+sukker?

feks.. 50g.. piano

Brødenheter0,65Kalorier Kcal53KcalKilojoule223,5KjProtein1,6gramKarbohydrater7,75gramFett1,75gram

Photobscura sa for siden:

Klart du kan spise litt bær! Bringebær f.eks har såvidt over tre karber pr hundre gram :). Enktelte melontyper har lavt karboinnhold. Sjokoladepudding kan du jo lage selv, om du spiser kunstig søtning, i stedet for å tulle med blodsukkeret ditt. Klart, det kan trigge søtsuget, men det er jo flere som synes det går greit med litt i blant.
Karbohydrater er ikke bare sukker, men også stivelse f.eks.

Jo enklere sukkerarter, jo kjappere blodsukkerstigning, jo mer insulin og jo mere fettlagring.

LenaBeatrice sa for siden:

Hva med bringebær? Det inneholder 3-4 gram karbo/100 gram :-)

andreasoe sa for siden:

bringebær er jo kjempeflott og godt.. og jordbær, kiwi, osv..

men jeg har forstått det slik at ALT av sukker og fruktsukker "is bad for you"??

kan man spise bær og alt mulig så lenge man er under karbohydratgrensa?

Over tid skal jeg nok opp i 50, om ikke 100 karbo.. maks 10kg skal bort av mine resterende 86 vil jeg tro (er 1,73cm høy).. Så kanskje jeg bør gå over til en lavkarbo variant som ikke er så streng da?

Hei,
Som nevnt tidligere så skal man bruke kh kvota hovedsakelig på grønnsaker og noe fra meieriprodukter, dette er veldig viktig på ketogene dietter der kh kvota er begrenset.
Bær kan man spise i begrensede mengder en gang i blant, da fortrinnsvis de med lite kh, de mest vanligste brukt er bringebær, blåbær og jordbær. Regner med at bær også kan trigge søthungeren og er det et problem så bør man vurdere om det er verdt det.
Når du går over til mer generell lavkarbo i vedlikeholdsfasen så kan det vel være naturlig og legge inn litt bær i kostholdet.
Dette står på unngå listen til LCHF, www.lchfnorge.no/lavkarbo3minutter.pdf

[color=#000000][/color]
…bare kom til å tenke på en ting dersom du går å fyser på noe så kan det hende at du får i deg for lite fett!

Carisma sa for siden:

Sukker får blodsukkeret til å stige raskt, noe som fører til insulinutskillelse. Insulinet er det som gir beskjed til cellene om at de skal lagre fettet. Hvorfor vil du det?

Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.