Jabba sa for siden:
I tre uker spiste jeg god mat; det jeg ville (innenfor ketolyse rekker selvfølgelig), jeg spiste meieriprodukter selv om dette er en partystopper for mange, koste meg med fløte og ost, hadde ikke dårlig samvittighet for at jeg spiste litt mandler og ja, rett og slett spiste godt, variert og koste meg med maten. Prøvde som sagt å legge "det kan du ikke spise" regimet litt bak meg for å se om et avslappet forhold til vekta (les: ikke stresse) kunne får den til å bevege seg i riktig retning.
Når jeg da gikk på vekta etter 3 ukers veiepause viste vekta opp et halv kilo.
Jeg gikk helt i kjelleren og ble på sofaen den helga - skikkelig deprimert og lei meg for at nok en ting ikke funka.
Så - neste uke prøvde jeg meg på en slik skikkelig striks variant igjen; ingen sukketter i teen, ingen meieriprodukter, kun egg, bacon, kjøtt, litt grønt og masse fett.
Vekta viste ingen bevegelse.....:(
MEN - maken til godt humør og energi jeg hadde i de tre "frie" ukene. Jeg hadde lyst til å stå opp, lyst til å gjøre rent, ja lyst til å gjøre noe hele tiden. Masse energi! Herlig!
I den "strikse" uka, var alt tungt, mørkt, dystert og et slit å komme seg gjennom dagene.....jeg ble sur, lei og satt hele kvelden og bare stirra i veggen mens tankene kvernet om "mer fett og spise enda mindre" osv...
Lurer på om det var maten eller uvissheten om vekta som gjorde de "frie" dagene mine så bra....
Og om det var maten eller vissheten om vekta som gjorde de strikse dagene så fæle...
Nå må jeg kjempe meg opp til overflaten igjen - tilbake til lyset og til det gode humøret - og det tror jeg at jeg skal gjøre ved å spise "fritt" igjen.....
Er livredd for at døra til "spise minst mulig" veien skal åpne seg ....kjenner at fristelsen for å gå i den fella er stor nå som "ingenting" hjelper liksom....
Hmm - litt tankespinn fra meg som har ligget i senga og fundert i et par timer......