< Tilbake til oversikten

Gulrotkake med sjokoladebiter

majanne8 sa for siden:

Kokkelerte litt på kjøkkenet og kom fram til en helt utrolig god kake :D

Pisket
4 egg
1,5 dl natreen
1,5 dl splenda

Blandet i
ca 1 dl fiberhusk
litt under 1 dl JBK, brukte kanskje litt mye..
2 ts. natron
2 ts kanel
1 ts salt
3 dråper vaniljeessens
1 ts vaniljesukker

Rørte inn
1,5 dl Cocosa extra virgin

Tilsatte
80 gr revne gulrøtter
100 gr sjokolade (brukte den mørke fra Sukkerfritt) i biter

Stek kaken i rund form på 190 grader ca 40 min.

Avkjøl (viktig før man smører kremen på)

Krem:
100 gr philadelphia ost
50 gr Cocosa extra virgin
og tilsatte ca 50 gr natreen. litt usikker på hvor mye, men er bare å smake seg fram :p
og noen dråper sitronsaft.

NAM, ble kjempegodt!!!! :D:rolleyes:
Hvis jeg klarer å regne riktig kh på natreen, så tror jeg det er ca 31 karber i hele kaka. Litt usikker :o

Furine sa for siden:

Åh, høyrest fantastisk ut!

Photobscura sa for siden:

Joda, men ... gulerøtter på Ketolyse? :confused:

Charlott sa for siden:

Torkil har faktisk sagt det ved flere anledninger, dvs i flere tråder, at gulrot er greit nok så lenge det tas med i karboregnestykket :)

Men stivelsesmengden øker veldig ved varmebehandlingen, da. Så rå gulerøtter er jo noe helt annet. Nei, nå skal ikke jeg være flisespikker, altså :p. Måtte bare nevne det.

majanne8 sa for siden:

Tenker når det er såpass lite, 80 gr er jo bare 5,36 kh, så går det bra? Man kan sikkert lage den med mye annet, feks nøtter, eller forskjellig krydder istedenfor:rolleyes:

Det blir nok noe mer når de er varmebehandlet, ikke i antall gram karbohydrater, men i GI. Det vil si; en raskere blodsukkerstigning. Greit å være obs ;).
Ellerst tror jeg Nannah med hell har laget en slags gulerotkake, men med squash.

majanne8 sa for siden:

Hehe, se der, sikkert mye man kan putte oppi og bytte ut :D

arnakristin sa for siden:

Hei,
Jeg går på ketolyse og jeg ville ikke laget denne mens jeg skal være i ketose, vil vente til jeg er ferdig med vektreduksjonen og skal begynne spise mer generell lavkarbo.

Furine sa for siden:

Gulrot har høgare GI når det er oppvarma ja, men har høyrt at GB (glykemisk belastning) ikkje er SÅ veldig høgt... Men eg har ikkje heilt greie på det, så eg skal ikkje seie noko for bombastisk.
Eg har prøvd Nannahs squashkake, den er ikkje så verst! :) Men treng mykje krydder sidan squashen er ganske smaklaus.

lindur sa for siden:

Mmm, hørtes god ut!!
men hvilken sjokolade er det du bruker og hvor selger de den??

Mvh Lindur

majanne8 sa for siden:

Jeg brukte Mørk sjokolade fra Sukkerfritt. Kjøpte den selv på eurospar, men vet at de har den i mange butikker:) På den står det: Næringsinnhold pr 100: Kh 50 gr, hvorav sukkerarter mindre enn 0,5 gr og sukkeralkoholer 48 gr :rolleyes:

Bubbi sa for siden:

Må jeg bruke natreen?? eller kan jeg bruke 3dl splenda??

majanne8 sa for siden:

Tror godt du bare kan bruke splenda, vil nok selv gjøre det neste gang jeg lager den :rolleyes:

brusevold86 sa for siden:

hei hei. prøvde lagen kaken din nå. den ser fantastisk god ut. har ikke smakt enda. men i selve kaken uten noe tilbehør så er det ca 31 karb som du sa, men med alt i, pluss det hvite på toppen ble den brått oppe i 135 karb på hele kaken:O da ble det litt mye alikevel:P

Hvordan fikk du til det? Mener du at det er over hundre gram kh i kremost, natreen, cocosa og noen dråper sitronsaft?

nei nie, men med sjokoladen å alt sammen, hvis jeg ikke tar feil da, det kan hende, men prøvde regne på det se.
1,5 dl splenda ca 14 karb
1.5 dl natreen ca 13 karb
100gr sjokolade sukkerfritt mørk ca 47 karb.
80gr gullrot ca 5.7 karb
100gr philadel... ca 4,1 karb
pluss det i toppingen 50gr natreen. ca 47 karb der.

tar det tilbake om det er helt feil:)

Hehe, jeg har ikke regnet, altså, men så mye vet jeg som at det ikke er 47 gram karber i en sukkefri sjokolade, du må trekke fra sukkeralkoholene. Har natreen så mye karbo, altså? Da kan du vel heller bruke et annet søtningsmiddel, sukrin f.eks har null karbo.

er ikke så god på regninga her enda :P hehe , men på sukrin posen min står det 100 karb per 100gram, å på natreen står det 87,7 karb per 100 gr. å på sjokoladen står det 47 per 100, det er sånn rett frem på linjen uten å trekke fra noe å sånn. ble veldig forvirret jeg nå:P er jeg helt wrong her ? :/

Sukrin er jo karbofritt, men det består kun av sukkeralkoholer. Sukkeralkoholer trekkes fra, ergo null gram kh. På sjokoladen din, om den da er sukkerfri så står det "hvorav sukkerarter", DET er det korrekte antall karbohydrater, eventuelt står det "hvorav sukkeralkoholer/polyoler" som kan trekke av den totale mengden. Da vil du nok ende opp med et langt lavere tall. Det med natreenen stemmer muligens, jeg bruker ikke natreen, alt for kunstig.

oki så bra:P ble ille nervøs for å spise den kaken jeg nå. hehe, men da er det ikke noe stress alikevel, er litt ny på sånn regning. så da må jeg jobbe litt mer der:P

Paris sa for siden:

Dette er nok et dumt spm - men jeg spør likevel. Hva er verre med å bruke litt gulrøtter enn å bruke feks mandelmel (som også har en del karber)?

Furine sa for siden:

Som nemnt lenger oppe, varmebehandla gulrot gir raskare blodsukkerstigning.

Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.