< Tilbake til oversikten

Frukt

andreasoe sa for siden:

Hvorfor er det så ille på ketolysekuren? Gir jo masse mineraler?

Carisma sa for siden:

Fordi det stort sett inneholder bare sukker og vann... ;)
Mineraler får vi mer av via kjøtt, fisk og grønnsaker som vokser over bakken. :ja:

Gracella sa for siden:

Her har jeg tatt for meg næringsinnhold i eple, banan, parika og brokkoli.
Bortsett fra at banan har høyt innhold av magnesiun, så kan du da ikke påstå at frukt inneholder mye vitaminer og mineraler??
Myten om den sunne frukten, er vel et kjempegodt eksempel på at om du gjentar en løgn ofte nok, så etableres den som en sannhet....:)

Kilde:
www.næringsinnhold.no/

Iset sa for siden:

Signerer de over her, i tillegg til at frukt som regel er så rikt på karbohydrater at du ikke har plass til stort mye annet med karbohydrater om du spiser frukt. Mye bedre å bruke karbene sine på grønnsaker og melkeprodukter og slikt da, evt. nøtter og litt bær. Bær er mye rikere på bla. antioksidanter enn frukt.

Gracella sa for siden:

Her er litt flere matvarer, men satt inn i en tabell så det er lettere å sammenligne :)
kilde: Næringsinnhold.no

andreasoe sa for siden:

er jo haugevis av mineraler i de tabellene.. Men i for små verdier da eller?

BlirFjong sa for siden:

Klart det er mineraler i frukt, men ikke på langt nær så mye som i andre produkter, som folk ovenfor her nevner. Det er derimot svært mye karbohydrater i frukt, noe som da er hovedgrunnen til at vi ikke kan spise det.
Er ikke mineralene men karbohydratene det kommer mest an på i denne sammhenhengen :)

Gracella sa for siden:

Hvis du sammenligner verdiene for f.eks eple og paprika, så ser du at det ikke er så mye mineraler i eple i forhold til paprika... Man får ikke akkurat dekket noe mineralbehov ved å spise frukt, nei.

Jeg tok ikke med verdiene for karbohydrater, energi osv. siden tråden var om mineraler (og vitaminer)

andreasoe sa for siden:

Har noen oversikt over forskjellen på innhold fra nå og 10 år tilbake?

Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.