Noen her inne tipset om Heistad vaniljesaus, med bare 8 g karb pr 100 g ferdig saus. Det er med 7,5 dl melk (som jo har ca 9 g karb pr 100 g..?) Hva så når jeg bruker kremfløte med ca 3 g karb pr 100 g - og bare 2,5 dl fløte(resten vann)??
Noen som kan hjelpe meg, og forklare hvordan jeg skal regne det ut :confused:
Lettmelk har 4.7karber og om ikke mitt tette forkjølelses hode tar helt feil, blir det ca3.3karber pr dl saus med fløte.
Tør ikke innestå for tallene i kveld, så jeg legger ikke ut regnestykket mitt!:p
Jeg regnet ut i går at selve sausen inneholde omtrent bare karber. Og en pakke veier 29 gram. Så tror man kan regne med 28-29 g karber fra sausen :) Så da er det bare å addere karbene fra fløten.
Det blir vel ikke riktig?? Den inneholder 8 g karb pr 100 g ferdig saus. Ferdig mengde saus med 2,5 dl fløte (+ vann) ble ca 4,5 dl saus.
Hadde det blitt 28-29 g karber som du sier, skulle jo karbinnholdet vært nærmere 100 g pr 100 g, det er jo 8 g pr 100 g (laget med melk). Min teori er at karbinnholdet blir enda lavere, når man bytter ut melken med fløte, men jeg skjønner ikke hvordan jeg skal regne det ut.
Jo, men selve pulveret veier 29 gram. En pakke med vaniljesaus. Du må jo da addere hvor mye gram med fløte + vann du har for å så dele på antall dl. :)
Tenkte bare det var greit å vite at i de 29 gram med pulver, så er det omtrent bare karbohydrater.
Hvis 1 dl fløte veier ca 100 gr, blir det 250 g fløte + 250 g vann + 29 g pulver = 529 g. Dette inneholder 29 g kh + 7,5 g kh = 36,5 g kh i hele sausen :) 36,9/5,29 = 6,98 g kh/100 g.
Det skal være 7.5dl væske i sausen.
Om man får 8karber pr dl med melk, må det være 3.3 som kommer fra pulveret. 8 -4.7
Fløte har 3 karber pr dl, 7.5 totalt eller en pr dl væske totalt om du tilsetter 5 dl vann.
3.3 fra pulveret + 1 fra fløten burde bli ca 4.3 karber pr dl ferdig saus.
Ser at feberhodet mitt ikke klarte å trekke 4.7 fra 8 lenger oppe her!:o
Takk for svar. Dette høres for meg logisk ut. At det i 29 g pulver skulle være 29 g karb går jo ikke - når det skal være 8 g karb pr 100 g ferdig saus (når man lager sausen med melk).
Til sammen veier vaniljesausen 750 g (melk) + 29 gram (pulver) = 779 g.
Den inneholder da tilsammen 8*7,79 = 62,32 g karbohydrater.
I 7,5 dl med melk er det 35,3 g karbohydrat. 1,5 % fettinnhold.
Det betyr jo at i selve pulveret er det 62,32 g - 35,3 g = 27,02 g karbohydrat.
Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling.
Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.