så prøv dette: Legg ca ti skiver ost på et vanlig fat, sett det i mikroen på+ full effekt noen minutter (varierer). Det skal stå litt lenger enn at osten smelter, slik at den blir litt "stekt. Ta den ut, bruk litt tørkepapir og ta vekk det flytende fettet du ser. Sett den inn igjen i mikroen en stund, og tørk på nytt. Hold på slik til osten er blitt en helt hard "kjeks".
Dette er kjempegodt!! Et lite obs er at det lukter heftig på kjøkkene etterpå :)
Så kommer noen spørsmål til dere erfarne:
-Er dette veldig usunt? Hva med sånn transfettsyrer?
Smosje - kan ikke du skrive litt om farene ved mikrobølgeovn, da?? Jeg er skeptisk, men har ingen konkrete grunner... Har hørt at enzymene i maten muligens blir ødelagt, men utover det... :confused:
Har ingen peiling på mikro jeg, men jeg liker det ikke uansett--- Her i huset brukes den til popcorn (datteren) og til å varme opp middagsrester en gang iblant (jeg).
Men klart at det der kan gjøres i ovnen! Da kan man også rive osten og legge den i små hauger slik at den flyter litt utover, og har man litt oregano på toppen, får man pizzasmak...
I og med at fettet i ost er mettet skal de tåle den oppvarmingen godt.
Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling.
Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.