< Tilbake til oversikten

Hjelp til å lavkarbisere denne sjokoladekaken ...

Nala29 sa for siden:

fvorittkaken min. Og jeg er så innmari fysen på den:(

Trenger hjelp til å få den mer lavkarbisk,rett og slett. Det er en grei oppskrift egentlig, men det er jo hvetemel i den..noen ideer om hva det er best å erstatte det med?

kokesjokoladen tenker jeg å bytte med noe ala boccia hva det heter:rolleyes:
og bytter sukkeret med sukrin. Jeg bare må ha et par stykker til helga:D

Sjokoladekake

200 g kokesjokolade
200g smør
4 egg
2 dl sukker
2 dl hvtemel
1 ts bakepulver
1 ts vaniljesukker
2 ss sterk kaffe

smelt smør og sjokolade sammen, og tilsett eggeplommene. Bland det andre oppi. Stivpisk eggehvitene og vend dem forsiktig inn. Røren helles i en form på 24 cm. stekes midt i ovnen i 15 min på 225 grader. Skal være bløt i midten.

camryn sa for siden:

Kaster berre ut forslag uten å ha sett oppskrifta:

Mandelmjøl, kokosmjøl, bakemiks? Soyamjøl eller soyaprotein. (har ingen erfaring med desse.)
Det går jo an å lage sjokoladekake heilt uten mjøl eller mjølerstatning, Black Sunday f.eks, kan jo finne inspirasjon fra den, kanskje du får til ein kombinasjon?

Edit: No når eg ser oppskrifta så er den jo ikkje så langt fra Black Sunday, og den er god. :]

Areola sa for siden:

Ja, jeg tror du fint kan prøve den uten hvetemel, jeg! Den vil trolig bli litt "tyngre", men da spiser du kanskje mindre av den ;)

Iset sa for siden:

Enig med hun over. Jeg pleier å lage en sjokoladekake med 1 ss hvetemel i. Og den ss går det fint an å sløyfe også. Kaken blir tung og nydelig, som sjokoladefondant. Jeg lar den stå i kjøleskapet natten over eller i fryseren noen timer, så den stivner. Blir som konfekt!

Hva med Black Sunday-kaken her inne? Den er jo tilsvarende, og lavkarbo. :)

Furine sa for siden:

Liknar litt på oppskrifta eg fann i ei cajun-kokebok i helga. Men den var det null mjøl i. Eg berre bytta ut sukkeret med splenda (dose-forholda står på pakken). Smelta sjokolade og smør saman og hadde i ein god skvett sterk kaffi, piska eggedosis med splendaen og egga, hadde i bakepulver og vaniljeessens. Kjølte ned sjokoladeblandinga litt før eg rørte det inn skei for skei i eggedosisen. Hadde i smurt form. Steikte vel nærare 2 timar på 120 grader, etter oppskrifta.
Den datt litt saman når den kjølte ned, men den var berre NYDELEG! Og nesten som konfekt når den fekk stå i kjøleskap.

Iset sa for siden:

Du kan også lage den i store amerikanske muffinsformer, da blir det sjokkisfondant. :sikle: Jeg liker fondant både varm og kald. Og du kan variere med sjokolader med smak. Jeg har feks. brukt Freia Dark Mint med svært godt resultat. Det samme med Freia Dark Orange.

Anne sa for siden:

Hva med å prøve denne?

Fedons franske sjokoladekake
2 plater a 125 g mørk kokesjokolade
150 g smør
5 store egg
125 g fruktose
2 ts vaniljesukker

Springform 24 cm i diameter
Stekes i oven ved 160 grader i 50-60 min.

Smør formen og dekk bunnen med bakepapir
Brekk opp sjokoladen og smelt den sammen med smøret på svak varme. Rør kraftig til sjokolade og smør blir til en jevn masse. Avkjøl til romtemperatur.
Skill eggene. Pisk en tykk og lys eggedosis av eggeplommene, og halvparten av fruktosen og vaniljesukkeret. Pisk eggehvitene stive og pisk inn resten av gruktosen til tykk marengs. Rør sammen sjokoladen og eggedosis og vend i de stivpiskede eggehvitene. Fyll røren i formen og stek kaken på nederste rille i ovnen. Sett formen på en rist og avkjøl kaken i formen. Klem ned det sprøe skallet på kaken når den er kald og glaser den med sjokoladeglasur

Sjokoladeglasur:
1 dl kremfløte eller soyafløte
1 plate a 125 g mørk kokesjokolade

Kok opp fløten. Brekk sjokoladen i små stykker og rør den i den kokende fløten så sjokoladen smelter. Gell den over kaken og glatt den forsiktig til. Sett kaken kjørlig så glasuren stivner.

Iset sa for siden:

Den der (Fedons franske) er faaarlig. Mannen min har forbudt meg å lage den mer enn et par ganger i året, han spiser nemlig halve kaken selv uten noen som helst form for selvkontroll. :lol:

Nala29 sa for siden:

:rodme: ..hehe...

takker! Her bli det sjokoladekake!! nammis:p

Yonah sa for siden:

Fedons franske er bare helt herlig som det meste annet franske:lol:

Jeg hadde ikke giddet å gjøre om på den oppskriften din, men bakt Fedons franske, men med splenda ller sukring istedet for fruktose som inneholder MYE karber og som faktisk påvirker blodsukkeret.

j88 sa for siden:

Hvor mye sukrin skal man ha istedet for fruktose?

Nala29 sa for siden:

lurer jeg og på. doseres sukrin som sukker likt i oppskriften ( originalen)

Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.