Hvordan reagerte legen din? Hvilke prøver tok du? Visste legen noe om Ketolyse, eller måtte du forklare han/henne?
HAr litt lyst å begynne igjen, men føler at denne gangen bør jeg gjerne gjøre det i samråd med legen....men er litt usikker på hvordan jeg skal gå frem og hvordan han vil reagere....
Må legge til at legen min er dansk, så kanskje han kjenner til Torkil og hans visjon:geip: Er ivhertfall lov å håpe. Vet ikke hvorfor jeg er "redd" for å fortelle legen at jeg evt. skal begynne på ketolyse....men på bak grunn av den artikkelen (som diskuteres veldig i en annen tråd) så blir man jo litt redd hvis det er sånn folk oppfatter ketolyse og andre ketogene/lavkabo dietter og livsstiler....
Min lege (født i 1962) jublet og syns jeg hadde tatt en meget fornuftig avgjørelse!
Han mener ketolyse/lavkarbo er en sunn måte å gå ned i vekt på. Dog ikke helt enig i at man trengte å ta alle blodprøvene, så han tok de han mente han trengte!:p
Ikke noe galt med meg, da, annet enn det vi visste fra før!:)
Jeg var ikke hos legen før det hadde gått noen måneder, men fikk god støtte der, og mye ros og oppmuntring underveis. Skal ta nye prøver ila våren, får se hvordan det går fremover hvertfall :)
Jeg vil ha legen din! Min tror nemlig at vita hjertegod margarin er det beste for kroppen og at smør er farlig... Men ellers er han en veldig blid, forståelsesfull og interessert lege.
Jeg har ikke gått på ketolyse og jeg gikk ikke til legen før jeg startet med lavkarbo.
Men jeg snakket med to forskjellige leger etter at jeg hadde gått ned 45 kilo.
Hva skulle de si da likom....jeg er frisk, og blodtrykket er blitt så mye bedre.
Den ene legen lente seg godt tilbake, la armene i kors og ville vite litt mere om hva jeg hadde gjort.
Den andre legen sa enkelt og greit:
Min lege var skeptisk så jeg tok en spansk og sa det var lavkarbo ala Fedon.
Etter noen mnd på Ketolyse var jeg tilbake for min vanlige sjekk. Prøvene viste en markant bedring og jeg fortalte mer om type lavkarbo jeg gikk på. Legen var bare positiv og jeg var tilbake noen uker senere for nye prøver. Legen begynner å ligne en nyfrelst, siste kontroll var jeg den andre pasienten den dagen som hadde hatt bedring i prøver og vekttap - og legen vurderte å anbefale lavkarbo til flere pasienter :D
Så ting skjer, selv med legestanden!
Jeg gikk til legen før jeg satte igang, jeg har en kvinnelig lege som ikke er så himla mye eldre enn meg og hun er søsteren til venninen min :)
Men hun var veldig positiv og gledet seg til å følge meg, og det har hun gjort, tok prøver både før og underveis :)
Nå tar hun etterutdanning og vet ikke at jeg går på ED, men tenkte jeg skulle ta en tur til henne på høsten, hvis ED funker på meg vel og merke ;)
Godt å høre at dere har hatt en positiv opplevlese...men jeg kjenner at jeg er redd/skeptisk....gikk ikke til legen sist jeg gikk på ketolyse...i frykt for å ikke få støtte...men har bestemt meg at hvis jeg hopper på en runde til, så vil jeg aller helst innvolvere legen sånn at jeg fåt tatt de nødvenidge prøvene...føler meg litt mer tryggere da...
Gå til legen, fortell om forrige gang du gikk på ketolyse og fortell at du ønsker å ta noen prøver. Hvis legen er negativ så bytter du lege eller lærer han det du kan selv ;)
Tror forresten at måten du legger det frem på og holdningen din har endel å si på hvordan legen tar imot nyheten.
Hvis du kommer inn og forteller at du SKAL begynne på ketolyse og ønsker å bli fulgt opp av lege og det er ikke snakk om at du vil ned i vekt på en annen måte pga alt det bra den gjør for kroppen din utenom vekta så tror jeg mye er i boks :)
Hjelper selvsagt ikke om han er helt anti, men prøv, tipper du blir overrasket ;)
Desverre er vel lavkarbo det eneste legen min og jeg er enige om.:(
Jeg byttet til han fordi den forrige legen min brått nektet meg innsyn i legeattestene han hadde sendt til NAV.
Jobbet sammen med den nye for noen år siden og likte han godt. Trist han ikke er like god fastlege som kollega. Han tror ikke på fibromyalgi som diagnose og mener jeg overdriver når jeg sier jeg har vondt. Han bortforklarer alle symptomer og mener jeg har dårlig smertemestring!
Ja, jeg skal bytte til en ny bare jeg finner en! Legeshopping er ikke lett!:p
Jeg nevnte for fastlegen min tidlig i høst at jeg gjerne ville gå ned i vekt (siden jeg hadde en BMI over 35, lurte jeg mest på om hun ville engasjere seg, eller hadde noen alternativ hjelp å komme med) - da jeg nevnte at jeg tenkte å gå for ketolyse / kostindusert ketose, hadde hun egentlig ingen kommentar, utover å dele en historie om sin nabo som hadde gått ned kjempemye på den måten, og deretter lagt på seg alt igjen. Så jeg kan vel si at hun stilte seg lett tvilende, men hun var jo ikke så veldig engasjert i vekten min i alle tilfelle. :rolleyes:
Jeg gikk ikke til lege før etter 6 mnd på Skaldeman diett. Legen ble mildt sagt sjokkert over kostholdet mitt og begynte å bable om kolesterol og hjerteinnfarkt. Det ble tatt blodprøver og han krysset av så blekket sprutet på alt som skulle sjekkes.
Resultatene var perfekte - som på en 20 åring (min vurdering :lol:).
Legen avsluttet det første møtet med at "hvis du ønsker å gå ned i vekt - kan du bare ta en kopp te etter hvert måltid".... :rolleyes: Morsom fyr han der, gitt. hehe.
I denne sammenheng kan jeg vel nevne at jeg for kort tid siden fikk en e-post fra en allmenlege som hadde funnet frem til bloggen min (www.lenabeatrice.net).
Han likte bloggen veldig godt og ville anbefale sine pasienter å ta en titt i den :heia:, sine overvektige pasienter altså.
Etter spørsmål fra meg, om han var for lavkarbo, så presiserte han at han ikke ville nøle med å anbefale noe som var til sine pasienters beste.
Hvis lavkarbo funket for de som slet med overvekt så så han ingen grunn til å fraråde.
Dog fikk jeg inntrykket at han var skeptisk til lavkarbo som livsstil, og han ville ikke uten videre råde sine diabetespasienter til lavkarbo, og her kom kolesterolfrykten inn i bildet (ubegrunnet som jeg ser det).
Men, han skrev samtidig at han var åpen for nye ting, og det synes jeg er bra :-)
Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling.
Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.