< Tilbake til oversikten

Synes dere virkelig det er godt?

Monen sa for siden:

Dette er ikke skrevet for å provosere, mer som et hjertesukk..

Har prøvd flere oppskrifter her inne, både forrige runde og noen nå.
Men jeg synes ingenting smaker godt:(
Jeg er ikke noe glad i kjøtt, og uten karbohydrater til å "skjule" det med, så blir jeg kvalm.

Jeg ville heller levd bare på karber enn det kostholdet her, jeg synes det er helt forferdelig. Men jeg vet jo hva som er best for kroppen, det er det ikke tvil om.

Men det virker som veldig mange av dere virkelig koser dere med maten.
Om man ikke tenker på hva som er bra for kroppen, synes dere da denne maten er bedre enn høykarbo?
Jeg går så mye sulten, fordi ingenting smaker noe godt. Så da spiser jeg bare litt, også kaster jeg resetn..

nellie sa for siden:

Synes det er like godt, jeg:)
Synes ikke ketolysemat er hverken godere eller vondere enn høykarbomat..
Blir fort lei da..

Gerd sa for siden:

Jeg må si at den rene maten smaker mye bedre en all halv og helfabrikata vi spiste før.
Og så mye mer variert kosthold :ja:

Charlott sa for siden:

Jeg synes rett og slett maten er god! Det eneste jeg savner er brunost....

Cherry sa for siden:

Nei, jeg syns ikke de fleste lavkarbooppskriftene jeg har brukt smaker noe godt. Det smaker faktisk helt horribelt. Jeg har tenkt for meg selv at folk sier det smaker godt bare for å holde seg til kostholdet. Noen av oppskriftene jeg har prøvd smaker regelrett pyton.

MEN: Helt naturell mat smaker jo godt. Kotelett med grønnsaker og bernaisesaus er godt. Laks med blomkålgrateng er godt. Innbakt ørret er jo nydelig. Torsk med hollaindaisesaus er helt ok, torsk er jo verdens mest kjedelige fisk i utgangspunktet og trenger noe mer for å bli morro ;)

Alt i alt så smaker jo ikke karbohydratene som poteter, brød, ris eller pasta noe som helst det heller. Så akkurat det at du må kamuflere med karbohydrater for å smak syns jeg er merkelig, men hver sin smak:D

Du tror ikke heller at det er vanen som gjør at du må ha karbohydrater for å få smak? Eller at du ikke får den vante blodsukkerstigningen og dermed ikke blir helt tilfredsstilt av ett måltid? Jeg merker det at å lage pannekaker med sukrin ikke gir samme tilfredsstillelsen som helt vanlige pannekaker nettopp fordi jeg ikke får blodsukkerstigning

Fungirl sa for siden:

Jeg synes maten smaker helt fortreffelig, og iallefall etter at jeg gikk over på ED :)
Men hvis du ikke får i deg maten, hvordan har du tenkt å klare å leve sånn resten av livet?

Iset sa for siden:

Det meste er godt, hvertfall naturellmaten. Noen erstatninger er gode, noen er forferdelige, noen er helt greie. Smak og behag. Jeg synes feks. Karinbrødet er vanvittig godt, og har fått gode tilbakemeldinger på det fra ikke-lavkarbofolk.

trillian78 sa for siden:

Du liker ikke kjøtt... Men hva med fisk, fugl og grønnsaker? Det kan jo varieres i det uendelige! Særlig hvis tør å eksperimentere litt med nye kryddere og nye grønnsaker. Jeg elsker kostholdet :love: Blir fort lei hvis jeg spiser veldig mye mat med fløte, rømme, creme fraiche og ost. Jeg elsker melkeprodukter altså, men synes det er lettere å spise variert om man passer på at det ikke blir for mye av det. Anbefaler å surfe litt på noen matblogger for å hente inspirasjon.

nellie sa for siden:

Det er kanskje mye "tung" mat som gjør at det blir litt for mye? Maten må jo nødvendigvis være tung med tanke på fettet..

Alkazelters sa for siden:

Ja, jeg synes det er godt. Det kan ta litt tid å venne seg til denne måten å spise på. Ofte forveksler man smaksopplevelser, metthetsfølelse og høyt blodsukker, dette kan være noe av grunnen til at du føler det slik du gjør. Du er vant til å få et blodsukkerkick av karbohydratene du spiser, dette får du ikke lenger, da blodsukkeret stort sett er stabilt.

arnakristin sa for siden:

Hei,
De aller, aller fleste såkalte erstatningsproduktene, pannekaker, pizza, brød etc. har ikke falt i smak. Ellers så synes jeg det er helt greit å spise rein mat…

Bæret sa for siden:

Det er jeg helt enig i. :)

viaaa sa for siden:

Preparert rett så kan det meste kjøtt smake helt fantastisk, men det kan vel også være en tilvennings sak som så mye annet. Jeg kommer fra et fettfobi hjem og syntes alltid at fettranden smakte helt forferdelig, taklet ikke konsistensen, nektet å spise det. Nå kan jeg ikke tenke meg noe bedre enn fett randen på kjøtt stykket. Ingen ting er mer kjedelig, fælt og deprimerende enn kjøtt med lite fett i.

Kvaliteten på kjøttet har vanvittig mye å si på smak også. Spiser mye firstprice koteletter pga. prisen, men når jeg kjøpte meg koteletter fra jacobs så kunne jeg igrunn ikke fatte at det var fra gris begge deler, smakte som natt og dag.

Det viktigste for lommeboken min er igrunn blitt at hvert måltid skal ikke være en fest og jeg spiser som oftest bare for å bli mett. Gjør de dyrere gledene bare enda bedre når jeg tar meg råd.

Cherry sa for siden:

Hvordan er det egentlig mulig at en matvare som stort sett kappes opp og selges smaker så veldig annerledes når den er billig til når den er dyrere? Jeg kjøpte konsekvent koteletter på coop fordi de var billige, men herrejessu så seige og ekle de var. Det er jo faktisk helt utrolig. Blir grisene til de billigere kotelettene foret med dritt?

Det er det samme med billige egg. Om du kjøper coop egg eller andre billigmerker og kjøper andre egg som er dyrere, knakker ett egg av hver og ser, så er de dyre eggene myyyyyyyye gulere i plommen. Jeg fikk vite at det var fordi de hønsa som legger de billige eggene blir foret med kjemikalier og andre ting som ikke var godt for dem. Dessuten levde de uten lys. Hønene som la de ordentlig gule plommene levde under bedre forhold.

Og her har jeg gått og trodd at det måtte da være det samme hvilken høne som la eggene fordi det kom nå fra samme sted uansett...Jeg kjøper konsekvent nå bare egg fra frittgående høns (selv om de ikke er frittgående) eller økologiske egg. Ønsker ikke å støtte opp om dyremishandling.

Carisma sa for siden:

Ja!
Jeg kan virkelig ikke tenke meg å bytte ut det jeg spiser nå med karboalternativer igjen :nei: De tingene jeg trodde jeg kom til å savne (som ris, knekkebrød o.l) smaker papp hvis jeg prøver de nå! Men det har tatt tid, og masse prøving og feiling. Men jeg spiser så utrolig mye mer variert nå enn tidligere, og spiser nesten aldri samme middagsrett 2 ganger pr mnd for eksempel.
Men krydder er viktig! råvarer kan varieres på tusen måter med forskjellig krydder. Og ikke heng deg opp i å forsøke å lage alle brød, boller, kaker o.l og håp de skal smake som "vanlig". Spis heller ren mat et par uker.

Bruk også f.eks matprat.no som inspirasjon. Veldig lite som skal til for å få de fleste tingene der lavkarbo.

Jabba sa for siden:

Mye av erstatningene smaker helt pyton ja - derfor spiser jeg dem ikke. Men synes at den rene maten og kjøtt/fisk/fugl smaker veldig godt....

Iset sa for siden:

Jeg skulle også gjerne kjøpt de dyre eggene, men vi bruker 40-50 egg i uka, det blir altfor dyrt. :/ Jeg får se etterhvert når økonomien bedrer seg etter sommeren.

Photobscura sa for siden:

Det går veldig langt mellom hver gang jeg lager noe erstatningsmat, enktelte ting har falt i smak, som en type vafler, og et litt sånn halvveis egenkomponert brød inspirert av flere oppskrifter her inne. Kunstig søtning og bakemikser og alskens bryr jeg meg ikke så mye om.
Og ja, jeg digger maten! Jeg er nok litt sånn naturlig lavkarboer, for meg er det himmel å kunne spise middag hele dagen. Men jeg prøver å gjøre det enkelt, også for å gjøre det overkommelig, og synes ikke det er nødvendig med hundretusen ingredienser for å gjøre et måltid velsmakende. Dessuten er det også sånn for meg at det er næringsformålet som er overorda. Men enkle råvarer, passe med tilbehør, gode krydder og litt kjennskap til hva som funker sammen, og jeg har et kosthold som ikke bare gjør uendelig godt for kroppen, men som også er velsmakende.
Jeg har aldri vært særlig glad i kaker, brød, pasta, ris eller poteter.

Matglad sa for siden:

Bare et lite innspill i forhold til fargen på plommen. Gul plomme behøver ikke å bety kvalitetsegg. Vet at blant annet Prior forer noen høner med mais for å få gulere plomme. Mener disse kalles solegg. Om eggene blir sunnere av at hønene har spist mais tviler jeg på. Men det ser jo flott ut med gule plommer, nettopp derfor dette salgstrikset :).

Når det gjelder smaken på maten så storkoser jeg meg veldig med dette kostholdet. Har bare holdt på i drøye 4 måneder, så jeg har jo ikke rukket å prøve alt på dette forumet. Men alt jeg har prøvd så langt har vært kjempegodt. Min mann er også superfornøyd.

Personlig mener jeg at mat skal være godt og at der er viktig å lage mat man trives med. Hvis du ikke liker kjøtt kan det bli tungt å tvinge i deg dette. Ønsker du en varig endring må du finne alternativer som du finner velsmakende. Har selv oppigjennom årene forsøkt ting som skulle være sundt, men som jeg ikke har likt. Dette har aldri ført til varige endringer for meg.

Lykke til med å finne din tilnærming

Jaudaa sa for siden:

Jeg synes at det jeg har spist sålangt smaker glimrende :)
Kanskje du bør prøve med litt diverse krydder, kesam osv for å få litt smak?
Alt er godt når man blir vant med det!
Stao pao! ;)

Chunky sa for siden:

Haha :p

Endelig noen som tør å si hva de mener. Jeg er tildels enig, men bare litt. Det er ikke mange erstatningsretter som smaker allverdens, så det har vi omtrent sluttet med. Men her er jo mange gode tips til elt vanlig og naturlig mat også. Se f.eks. bloggen til Dreamy for gjennomført bra oppskrifter. Gerd har også masse flotte retter uten spesialingredienser. Og litt prøving og feiling med lure tips herfra har gitt en håndfull vinnere. Men vi har vært gjennom en del "merkelige" retter på veien.

Ren, naturlig mat kan aldri bli vondt, og halvfabrikata taper alltid hands down.

SusieBlues sa for siden:

Jeg koser meg veldig med lavkarbomat.
Men oppskriftene ser jeg på mest som inspirasjon. Jeg leser gjennom oppskriftene og kanskje tester de ut, men vi er alle forskjellige, med forskjellige preferanser og derfor må man gjerne tilpasse maten til hva man ønsker.
Men ta f.eks jukseris: jeg savner ikke ris, men testet denne blomkål"risen". Utrolig godt, synes jeg. Og barna vil heller ha det enn ris.. Vi spiser ikke jukseris som erstatning, men fordi det er godt og jeg hadde nok aldri tenkt ut slik tilbereding hvis ikke det var for oppskriftene her inne. Jeg har også lest gjennom mange av sauseoppskriftene og vet nå hva som skal til for å lage en saus slik at jeg elsker den.
Mitt tips er å ikke følge oppskriftene slavisk, men se hva som finnes billig på butikken og deretter søk litt rundt i oppskriftene etter inspirasjon til hva du skal lage.

Synes det virker rart å ikke like NOE lavkarbomat, for det er jo egentlig ikke noe nytt. Kyllingvinger, f.eks. Utrolig godt, ikke noe karbo.
Ta utgangspunkt i noe du liker, ikke begynn med rare oppskrifter bare fordi det er lavkarbo. Nå har jeg kalkunfilet og ytrefilet i kjøleskapet. Da er det jo bare å lage en god saus og fikse noen digge grønnsaker og middagen er lavkarbo og klar.

Monen sa for siden:

Takk for svar alle sammen!

Det er mye mat jeg ikke liker, det skal jeg ikke nekte for.
Jeg spiser ikke fisk. Jeg spiser ikke synlig fett på kjøttet. Spiser ikke kyllingvinger etc. (mat man må gnage av bein).

Det blir stort sett rein kylling (kun det fineste kjøttet;)) eller kassler (skjært bort alt fett) el.l med grønnsaker og fløtesaus.

Det er ikke det at f.eks. poteter smaker så veldig mye, men jeg trneger det for å kamuflere kjøttet. Jeg liker nemlig ikke å tygge i kjøtt.
Herlighet så rar jeg er:p

Det var en som spurte hvordan jeg skal klare å leve på dette, når jeg ikke like rmaten. Og det er akkurat det jeg spør meg selv om også.
Problemet er at jeg må ned i vekt til prøverørsforsøk, jeg har PCOS og går vanskelig ned på noen annen måte..

Nala29 sa for siden:

jeg synes maten er helt ok, det meste er jo mat en spiser til vanlig uansett, minus potet og ris osv. Jeg har ikke prøvd så mange av oppskriftene bortsett fra kaffe latte,brød og vaffel. kaffe latten var helt ok, prøvde en variant med kakao i stedet. Hvis jeg ikke tenker at jeg drikker flytende smør og rått egg jeg drikker så går det ned. Og det metter.

Men det jeg og sambo "sliter" med, er fantasi til å lage lunch og frokost...jeg er drittlei omelett, og vi har holdt på bare i 17 dager:rolleyes: ikke går jeg ned i vekt heller og jeg har sinnsykt lyst på sjokolade. Det er det verste med hele kuren!

I dag tenkte jeg å gi opp hele greia og spiste vanlig vaffel med datra mi ( men tok sukrin istedet for sukker) og de smakte ikke godt(?) Synes faktisk lavkarbovaflene til Torkil er mye bedre.

Har prøvd en av brødoppskriftene her inne og synes det ble supergodt! Men jeg elsker frø og tyggemotstand da. Med meierismør på- nam:)

Og kyllingsalat med litt cashewnøtter i, sukkererter, fetaost og litt pesto er digg:)

Iselilja sa for siden:

En del av maten smaker godt synes jeg, f.eks egg og bacon; Karins brød; ostelasagne; lavkarbo butter chicken; enkelte smoothies og salater, osv. Mye annet derimot synes jeg er kjedelig og/eller vondt. Koteletter, fisk, diverse typer kål, samt det meste av kunstige erstatningsgreier (spesielt Splenda) er overhodet verken spennende eller velsmakende.
Så ja, jeg savner høykarbomat! For tiden er det bakevarer, pannekaker og sveler og slikt som er savnet. :p

Jeg unner meg litt knekkebrød, mørk sjokolade, gulrøtter, dip, frukt, Pepsi Max og slikt ganske ofte (ikke alt dette på samme dag riktignok). Legger også inn et par høykarbodager i måneden.
Vet ikke om jeg går ned i vekt (veier meg ikke lenger), men jeg føler meg sunn og bra, og slipper trøttheten og blodsukkersvingningene som følger med høykarbokosthold, så jeg kommer til å fortsette.

Å leve av kun kjøtt, smør, egg og grønnsaker hadde blitt for kjedelig for meg. Beundrer de som klarer det. Noen liker det jo til og med! Heldige dem! :)

BobBob sa for siden:

Egg og bacon er nam, biff er kjempegodt, kyllingfilet, svinekotelett, broccoli, blomkål, ost, eggerøre, omelett etc.. masse godt. Dessverre er jeg også litt for glad i ferskt brød, ris og pasta.. Så det er ikke det at jeg ikke liker maten, men jeg føler ofte at det mangler litt tilbehør. ;)

Monen sa for siden:

Ja, der sa du det vel:p

Sungrazer sa for siden:

Jeg liker all maten jeg spiser på lavkarbo, men så spiser jeg ikke erstatningsgreier. Holder meg til ren mat, laget fra scratch.

Kitt sa for siden:

Har du sett denne tråden?
Mange gode tips til frokost og lunsj! Det gjelder å tenke litt anderledes enn før! Lunsj kan like gjerne være middag, liksom!:D

Kitt sa for siden:

Fantasi, fantasi, fantasi!:ja::heia::spisesnak

Og evnen til å prøve nye ting, selvfølgelig!;)

Furine sa for siden:

Hehe, slik tenker eg også! Eg trivast kjempegodt med denne maten generelt. Eg et gjerne restar frå middagen dagen før til frukost.

Eg trur at cluet ofte er å variere, og ikkje vere redd for å teste ut nye ingrediensar og krydder, om ein så bommar litt med smakar innimellom, så lærer ein av det.
Tja, det er vel ikkje alle erstatningsprodukta som er like gode, men det finnast jo så mykje anna godt som kan kombinerast, så om ein kan få hovudet litt bort frå at alt skal "smake det same som før, men vere lavkarbo" så er ein del gjort. Ein må tore å prøve nytt!
Til dømes så vart første forsøk med lavkarbovafler med oppskrift eg fann her inne var ein total flopp! Dei smakte godt, men det vart jo berre rot! :D Eg var SÅ gira på å lage, og eg vart ganske skuffa..:rolleyes: Det vart berre full flyt utover, og ein vulkan av røre og fett utover. Men eg har lært av det, eg har greidd å kombinere meg fram til ei vaffelrøre som fungerer for meg, og som sambuar også synes er kjempegod! Men ein må våge (og gidde!) å bruke litt tid på det, og prøve.

Eggeplommen forandrar fargen etter kva dei blir fora med, ja. Hugsar frå eg var jentunge at vi fekk egg frå ein slektning, og det var frå høner som gjekk mykje ute, og åt mykje gras. Plommen var kjempeoransje! Og gode var dei! :)

Av og til saknar eg ferskt brød, det skal eg innrømme. Men ikkje konstant, kvar dag, liksom. Men eg tenker som så at eg skal leve lavkarbo resten av livet, generelt.. Så då er det lov å skeie ut litt av og til, ved spesielle anledningar. ;)

Nannah sa for siden:

Jeg elsker denne maten:love:
Og jeg synes egentlig ikke at vi spiser så annerledes enn før. Har aldri vært glad i halv og hel fabrikata. Så forskjellen er jo bare å kutte brød,pasta,ris, potet...det var supervanskelig til å begynne med..men nå savner jeg det ikke.
Baker mitt eget brød og knekkebrød (akurat nå er vi i en helt brødløs fase)
Jeg har spist en kvart potet de siste 9 månedene...og den var ikke god.

Egg kjøper jeg alltid lokalt...det er mye billigere og eggene smaker mye bedre.
Til og med i byene finnes det jo bondens marked der man kjøpe egg...så ingen grunn til å handle dyre,dårlige egg i butikk:)

LCHF4life sa for siden:

Om det er godt ja? Milde himmel, det er jo helt nydelig! MEN.. jeg holder meg stort sett unna erstatnings-ditt og erstatnings-datt. Først og fremst for at jeg ønsker å holde kosten så naturlig som mulig, dernest for at jeg syns mesteparten av det smaker låvedør... med få unntak ;)

Cornelia sa for siden:

JA! Jeg synes LCHF er kjempegodt jeg!
Hadde en periode da jeg "falt ut litt" og da savnet jeg virkelig denne maten. Synes det er mye bedre smaker med ordentlig smør, fløte og gode krydder. Ikke bare e-stoffer og sukker!
Som noen andre også sier her, klart man savner det tradisjonelle tilbehøret iblant - særlig i starten. Og ting som bakevarer, snacks etc. men det meste klarer man å finne sunnere alternativer til.
Når det gjelder lavkarboerstattningene så synes jeg mye av det er godt, ikke allt men mye :-)

Jeg har i hvertfall lært meg å like mange nye matvarer gjennom denne maten. Og jeg har alltid tilbehør til middagen - men nå i form av salat, grønnsaksgrateng, rømmedip, saus eller annet.
Savner veldig sjelden ris, potet og pasta. Mesteparten av tiden tenker jeg ikke på at det finnes engang!

Jeg tror det handler mye om å venne seg til de nye smakene - og det tar litt tid. Også prøve mange ulike oppskrifter og se hva man liker. Prøv nye krydder som du aldri har smakt før, søk opp helt nye retter!
Og som sagt... gi det tid. Man må også venne seg til alt fettet, så det blir endel av hverdagen.
Ting som jeg syntes var godt før - smaker bare sukker eller papp når jeg smaker på det nå.

PrøveKanin sa for siden:

Matvarer som ris, potet, brød, is osv frister ikke så mye lenger siden hver gang jeg spiser disse produktene får jeg tilbake en hel del sykdommer jeg hadde en gang i tiden. Halsbrann for å ha nevnt en av disse plagene.

Jeg synes lavkarbo mat er god mat, men jeg tenker ikke like mye på mat nå som jeg gjorde før heller. Før pleide jeg jo å planlegge min neste matorgie i timer og dager, imellom mine store planer om å begynne å jogge hver dag / svømme og kun spise salat/ drikke vann. (Ca annenhver dag)

Carisma sa for siden:

Det høres ut som du må gå en runde med deg selv og finne ut hva som betyr mest for deg. Og evt begynne å utfordre deg selv litt på hva du vil spise og ikke.
Forøvrig kan du jo spise kjøttdeig i diverse varianter, eller så er det endel vegeterianer på lavkarbo også.

Manina sa for siden:

Ja, jeg liker lavkarbo. :) Men den naturlige varianten. Jeg bruker ikke erstatningsprodukter, og har ingen behov for det. Synes ikke om soya, og kunstig søtstoff smaker... kunstig!
Det er ganske artig å eksperimentere med grønnsaker og krydder. Jeg bruker med ytterst få unntak ikke oppskrifter, men om jeg skal lage f.eks. bearnaisesaus, så skal det gjøres skikkelig. Posemat og halvfabrikata er ikke fristende.

Det er mye fokus på erstatningsmat her. Erstatning for hva? For brød, kaker, brus, snop, osv. Og hva slags mat er det? Mat man bruker til å døyve følelser man ikke vil kjenne på. For det er ikke kroppen som trenger alt sukkeret, søtstoffet og høyraffinert mel.
Ta bær, f.eks. Nå er det så populært med smoothies med bær i. Men bær er forholdsvis lite søte. Så da må man tilsette søtstoff... Men man må jo ikke spise mat som smaker søtt i utgangspunktet? Spis ferske bær bart, og nyt det, det er når du blander dem med annet at søtbehovet setter inn.

Om man ikke liker rødt kjøtt, er det ikke så mye å gjøre med, men om du vil leve lavkarbo, er det noen proteiner du må ha i deg. Og de skal settes godt sammen om de kommer fra vegetabilske matvarer.
Men det er mange gode råd her, håper du finner ut av det. Det er veldig viktig at du kan trives med kostholdet. :)

Monicah sa for siden:

tja... liker og liker... hadde nok foretrukket karbo-godsakene! men nå er nå det engang sånn at en må lide for skjønnheten:) du må tenke nytt! før var det et mareritt å få i seg mat til både frokost og lunsj, helt til jeg vridde hjernen for å finne nye løsninger. løsningen på akkurat det problemet var nannahs knekkebrød! peiser på med fete oster, slik får jeg i meg bra med fett i samme slengen:)

fant ut at jeg spiste for lite fett, løsningen min var gerds rømmegrøt og eggemelk. en må bruke fantasien(eller låne andre her inne sin) tenke nytt, fokusere på HVORFOR en i det hele tatt har begynt på lavkarbo... viss du mener det er veridt det, så finner du gode grunner og motivasjon til å få dette til å fungere! ikk bruk tid og energi på hva du IKKE liker, fokuser på det du faktisk liker og eksprimenter med de råvarene!

LCHF4life sa for siden:

Tommelen opp!! ..ut av ledd faktisk.. :p

Søtbehovet er et skapt "behov" mener nå jeg. Ved å bruke masse kunstige søtningstoffer opprettholder man bare behovet. Jeg sleit veldig med dette i starten, men det går over. Men okke som melder behovet for noe friskt seg innimellom, og da er bær helt perfekt. Ser heller ikke noe poeng med å dynke bær i kunstig søtsmak. De ødelegger jo den syrlige, friske smaken ;)

Budeia sa for siden:

Det meste jeg har spist av erstatningsmat, brød, lapper, vafler etc har vært en særdeles bleik etterligning av karbo-originalen.
Jeg liker stort sett den rene maten, jeg er glad i all slags kjøtt, liker mye grønnsaker osv. Men jeg sliter med fettet. Kommer ikke til å velge å legge meg på et høyfett-kosthold når den varige livsstilen skal kjøres inn.

Et lite tips om EGG;
Solegg er som det er sagt tilsatt f.eks mais for å gjøre plommen gulere. Det betyr ikke at hønene har det bedre. Burhøns er straks forbudt i norge,(eller er det allerede, lenge siden sist jeg snakket om dette) men såkalt frittgående høns har det jammen ikke alltid mye bedre enn de gamle burhønsene. Foret er nok ikke tilsatt kjemikalier, men de har altså ikke noe spesiellt ålreit liv. Økologisk produksjon stiller hardere krav til dyrevelferd, foret osv. Bøndene tenker mye på at hønene skal få leve ut sine naturlige behov. De har flis eller torv å molde seg i, de har halm å hakke og plukke i, kalksteiner til å hakke på, får skjellsand for skallets skyld og av og til hele korn å kose seg med. Og ikke minst, de får gå ut hver dag, med mindre det er skikkelig kaldt eller blåser veldig. Uteplassen er stor og fin, slik at de kan spise gress, grave i grusen osv osv. Fortsatt er de mange, men leveforholdene er mye bedre.
I starten gikk salget av økologiske egg treigt, og mange av dem ble solgt på markedet som vanlige egg da de ikke fikk solgt unna med øko-stempel.

De av oss som bor litt utenfor tjukkeste byene kan jo sjekke opp om det er noen eggbonde i nærheten. Ringe prior,f.eks, og høre om det er noen produsent i nærheten. Det sorteres ut store egg og klink-egg daglig, og mange bønder selger egg direkte fra gården sin. Klink-egg er egg som har fått hakk i skallet, og ikke kan leveres butikken. Den indre hinna skal være hel, og dermed er egget helt ok å spise. Ett brett med 30 stk klink koster 20 kr der jeg jobber, for eksempel. Hjelper jo litt på en lavkarbers lommebok,det.;)
Store egg er egg som er for store til at butikken tar imot, som bonden da gjerne selger til restauranter eller privatpersoner.
Jeg har sortert sånn omtrent 7000 egg i dag. Økologiske, selvsagt.;)

Carisma sa for siden:

I Oslo ogf andre plaser med innvandrerforretninger kan det lønne seg å sjekke ut eggene. Ofte er de kjøpt direkte fra produsent på Økern Torv (bonden reiser dit og selger varene sine til forhandlere), og dermed ferskere enn de man får i fancy rosa og gule pakker på rema. Og en god del billigere.

Lillebille sa for siden:

Av prinsipp kjøper jeg KUN økologiske egg, dvs. egg fra høner som ikke bare er "frittgående", men at de har tilgang til luftegård/uteareal/sandbad/strø/vaglepinne/dagslys etc....

Blir rett og slett kvalm med tanken på hvordan burhøns har det, og de såkalte "frittgående" har det IKKE bra de heller!!!

Det får ikke hjelpe om jeg MÅ betale mer!

OG jeg HÅPER jeg kan STOLE på at de eggene jeg faktisk betaler mer for, kommer fra slike høner (økologiske)!

Jeg pleier å kjøpe brett på tredve egg på Sultan på løkka, de er stort sett litt større enn butikkegg, og ikke fullt så ''pene''. Da jeg spurte, sa de at det var gårdsegg, og jeg tenker jeg gjerne skulle likt å vite mer. Men de koster femti kroner for ett brett, og er veldig gode på smak :)

Lillebille sa for siden:

Jeg merker stort sett ingen forskjell på smaken, enten det kalles solegg, frokostegg, gårdsegg, egg fra frittgående eller økologiske. Noen ganger smaker de bedre enn andre ganger.

Om jeg sammenligner med First price som det hender jeg kjøper (jeg må dessverre oftest tenke økonomisk :o) så kjenner jeg forskjell, rett og slett på at det smaker mer! Det har hendt at jeg har hatt igjen f.eks ett egg fra First price, og kjøpt inn gårdsegg, om jeg da steker to egg, så synes jeg helt klart det er en viss forskjell, ikke i selve smaken, egentlig, mer i graden av smak, om du skjønner :). Stort sett er plommen blassere i fargen på First price-eggene også, uten at jeg vet om det har så mye å si.

Lillebille sa for siden:

Jeg BØR også tenke økonomisk (går på rehabiliteringspenger), men jeg tenker på de stakkars hønene...alternativet er enten å skaffe meg høner selv, eller slutte å spise egg. Flytter snart tilbake til en 60 m2 i Oslo for en periode, så det å få egne høner og økologiske egg kan jeg bare glemme...:-(

Venter på rehab-penger selv, og bostønad. I mellomtiden lever jeg på under åtte tusen kr i måneden. Det vil si, så vidt søtten hundre kr etter at husleie og strøm er betalt. Det ideelle hadde vært å kunne kjøpe kun det beste og mest dyre/miljøvennlige, jeg gjør det der det er mulig, men det sier seg selv at jeg inn til videre faktisk først og fremst må prøve å overleve ... Ikke ideelt, men forhåpentligvis er disse psykostramme tider snart over. :o

Lillebille sa for siden:

Jeg vet...og forstår veldig godt!:o

BobBob sa for siden:

Jeg er så enig, så enig. Jeg tror personlig at uansett hvilken måte man velger for å gå ned så er man avhengig av en viss mengde (av og til en god del) disiplin og man ofre litt. Det er klart at det finnes endel godsaker man må kutte ut, men se hva de tingene har gjort med kroppene våre da.

Kanskje er det beste å ikke tenke så mye på hva man savner, men å fokusere på hva man har og hvilke resultater man oppnår. Når jeg til sommeren kan ta av meg t-skjorten uten å føle meg helt j"#¤@ så er alt uansett verd det. :p

Monen sa for siden:

Det er faktisk ikke snakk om at man må ofre litt, selvfølgelig må man det.
Jeg har gått ned 30 kilo før, jeg, så disiplin har jeg. Problemet sist jeg gikk ned var at jeg skulle gå på ketolyse, men siden jeg likte så lite av maten endte jeg opp med å sulte meg.
Så ble jeg gravid vha prøverør, og kunne ikke sulte meg mer.
Kiloene kom naturligvis på igjen.
Etter dette ble jeg faktisk gravid med naturmetoden, og siden jeg ikke hadde sultet meg på forhånd, gikk jeg heller ikke opp noe særlig i svangerskapet. Dessverre mistet vi gutten vår til termin, så vi skal igang med nytt prøverørsforsøk.
Jeg ønsker ikke at det samme skal skje igjen, at jeg bare sulter meg ned i vekt for så å gå opp om jeg er så heldig å bli gravid.

Jeg tenker ikke på alt jeg ikke liker, men jeg prøver å tenke på hva jeg faktis liker ved lavkarbo, og det er veldig lite.
(Matmessig, ikke kroppsmessig.)

Fungirl sa for siden:

Veldig trist å lese om gutten deres, håper inderlig at det vil gå bra denne gangen :klem:

Hvis du tenker på hvordan du har spist tidligere, hvordan skiller den seg fra lavkarbo?

Jeg går på ED pr i dag så det kan ikke sammenlignes med noe siden det bare er pulver. Gikk på Ketolyse lenge, men det funket ikke helt for meg, virket som at kroppen ble vant til det og jeg gikk dermed opp en god del av det jeg hadde gått ned.
Men jeg fikk ett opplegg av legen min på fedonklinikken i bergen som jeg skulle følge før jeg begynte på ED og dette funket kjempefint for meg og er en måte jeg kan leve på resten av livet. Og det var lavkarbo men med knekkebrød, litt frukt og yoghurt inne i bildet og jeg gikk ned 4 kg på dette kostholdet.
Jeg husker ikke akkurat måltid og sånt her, men om du sender meg en PM så kan jeg skrive det ned til deg når jeg er hjemme.
:klem:

Monen sa for siden:

Takk for klem :klem:

Vil veldig gjerne lese om det opplegget du gikk på før du begynte på ED!:) Hvor lang tid brukte du på de 4 kiloene?

Fungirl sa for siden:

Send meg en PM så jeg husker det når jeg kommer hjem :)
Jeg brukte knappe 2,5 uker på de 4 kg, nå var jo selvsagt noe vann, men rent fett som var borte var 1,5 kg og jeg elsket maten :)

Omlegget var omtrent sånn:

Egg til frokost med tomat og agurk

Salat med kylling til lunsj

Fisk/fugl/kjøtt med grønnsaker til middag

Havregrøt, knekkebrød eller yoghurt til kvelds

Jeg byttet om frokost og kvelds og i tillegg spiste jeg 1 appelsin pr dag.

Men jeg skal lete frem arket når jeg kommer hjem og skrive nøyaktig det som står der :)

BobBob sa for siden:

Kanskje det finnes en annen kur som er bedre for deg? Jeg mener ikke å påstå at du ikke har disiplin. Det har du nok helt sikkert. Det jeg mener å si er at det gjelder i allefall ikke meg. Ja jeg kan gå ned i vekt og alt det der (har gått ned 25 kg på lavkarbo tidligere), men det er en grunn til at jeg legger på meg igjen. Det er ikke det jeg gjør i en periode som avgjør hvordan jeg er, men det jeg gjør generelt. Hvorfor jeg MÅ spise de store porsjonene, hvorfor klarer jeg ikke å la være å spise potetgull, hvorfor beveger jeg meg så lite etc.. For meg er dette like mye en prosess om hvorfor jeg har blitt som jeg har de siste årene som en "slankekur". For meg er det ikke bare å legge om kostholdet, men også tankene. Det handler om å slutte å bruke godsaker og god mat som en form for trøst og kos. Hva er forskjellen på meg og en som er tynn? Hvordan kan jeg endre meg i dagliglivet for å bli en "slank person"?

Håper altså ikke at du følte at jeg tråkket på deg, det var overhodet ikke meningen. :) Jeg svarte vel litt utifra hvordan mitt syn på dette er og skal absolutt ikke forsøke å tre det nedover hodet på noen.

Ønsker deg lykke til uansett hvilken metode du benytter deg av. :)

Monen sa for siden:

Jeg hadde nok en dårlig dag, og tok meg nok mer nær av det enn nødvendig :)
Det er mye rett i det du sier, og mye av problemet mitt ligger også der. Jeg klarer å gå ned i vekt (men ikke på lavkalori, kun lavkarbo), men siden jeg misliker maten så strekt, så legger jeg på meg igjen :(
Jeg har også et press på meg siden jeg må ned i vekt for å få prøverørsforsøk.
Jeg sa det tilogmed til klinikken ; er det bedre at jeg sulter meg ned i vekt for å nå kravene deres, og så legge på meg igjen under et evt. svangerskap? Og det var det visst..
Men etter litt "masing" fra min side, har vi blitt enige om at jeg skal ta kontakt igjen om 2-4 uker. Er om å gjøre å ha gått ned så mye som mulig til da, så jeg begynner på ketolyse igjen.
Så får jeg nesten bare ta det som det kommer, det viktigste pr. dags dato er å i det hele tatt komme meg ned i vekt..

Lava sa for siden:

Så lei for gutten dere mistet! :klem: :love:
Og masse lykke til med kiloene og maten, og ikke minst babyplaner! Du er virkelig tøff som går gjennom dette,
og sliter med maten og har mye å tenke på! :klem:

Monen sa for siden:

Tusen takk for det :klem:
Har nok annet å tenke på, ja, som gjør det endel vanskeligere..
Jeg hadde nok ikke gått på noe så strengt ennå, om det ikke var for at vi så inderlig ønsker oss et levende barn til :klem:

Seba-stina sa for siden:

De erstatningsaktige tingene jeg har prøvd, f.eks. oopsie-rolls, det synes jeg smaker grusomt. Men andre ting, de middagsrettene - masse godt! Jeg sliter med å kutte karber ift snop og snacks, jeg, men ikke på maten. Joda, når det lukter rykende ferskt brød på jobb mandag morgen så kjenner jeg selvfølgelig suget etter å ta "bare eeeen skive", men sånn ellers så gjør det meg ikke så mye. For jeg digger å kunne spise middag til alle måltider, hehe!
Jeg sliter med at det blir for mye fett rett og slett, jeg, sånn at jeg må kutte litt ned på fettet og dermed går ikke vekta like fort ned.

rhb sa for siden:

Jeg har ikke prøvd så mange oppskrifter her bare noen brødtyper.:)
En hver må finne sin egen måte å leve et lavkarboliv på. Det er ikke så vanskelig å endre på de oppskriftene og den maten man tidligere laget. Men man må tenke litt mer, kanskje skrive opp det man lager, hva som fungerte eller ikke. Jeg har aldri vært noen karbospiser, liker ikke pasta og ris særlig, brød/hvetemel gir meg halsbrann. Derfor var det enkelt for meg å endre kostholdet. Jeg tenker helse og jeg har fått en bedre hverdag etter jeg la om til lavkarbo. :D

Namba sa for siden:

Nå er jeg fersk på lkhf, men jeg liker maten. Brødet liker jeg ikke, og jeg har ikke prøvd veldig mange erstatniger (jeg har ikke lyst til å venne meg på sjokolade igjen nettopp fordi den i så høy grad bidro til at jeg ble tykk). Men stort sett er jeg glad i maten. Jeg er veldig glad i middag/varm mat, så på det viset passer det meg veldig godt. Nå i begynnelsen har jeg tatt utgangspunkt i mat jeg liker, f.eks taco og laget varianter av det med bra hell. Det er lurt for min del til jeg føler meg tryggere og tør eksperimentere mer, for da vet jeg at jeg får mat jeg liker. Jeg er veldig glad i hvitost, så ostekjeks synes jeg er et lettvindt og godt alternativ til brødskiver.

Hvis du ikke liker maten så vil jeg anbefale deg å lete til du finner et kosthold du føler at du kan leve med. Det er ikke rettferdig mot deg selv å gå rundt å sulte deg fordi du ikke kan fordra maten. Det gjør ihvf meg i veldig deppa og tiden går om mulig enda senere. Veldig trist å høre om babyen dere mistet. Jeg håper at dere får en ny sjanse om ikke lenge og at dere får den dyrebare belønningen deres da.

Gracella sa for siden:

Maten jeg ble vant med på ketolysekuren er hovedgrunnen til at jeg fremdeles er i ketose - snart to år etter at jeg begynte på kuren.

Jeg spiser mere karbohydrater nå og går ikke ned i vekt (men det er helt ok) og klarer ikke tanken på å spise sjokolade, brød, pasta, ris eller halvfabrikata (oversaltet matetterligning). Og det er noe jeg ofte blir servert eller må lage selv.... det smaker jo ikke noe godt og gir masse luft i magen, hehe. (Spiser det ikke selv om jeg får det servert altså)

Yndligngsretten min er Afghansk gryte med spinat og kjøttdeig med hermetiske tomater og en pakke fetaost med chilli...
Og jeg kommer ALDRI til å bli lei egg - i noen varianter :D

LCHF er stort sett nydelig mat og jeg kan ikke skjønne at noen mener jeg går glipp av noe. Og det er den første dietten som jeg ikke kan vente med å komme tilbake til de gangene jeg har hatt en pause. :cool:

SusieBlues sa for siden:

Det jeg synes er trivelig, er at barna liker lavkarbomat.
De ELSKER eggerøre med bacon eller pølsebiter og vil gjerne ha med dette på skolen hver dag OG spise det til frokost..
De har blitt mindre og mindre glad i gulrøtter og poteter og ris, selv om de får dette hos mødrene sine og noen ganger hos oss. Det er jo alt det andre som smaker noe!

Vettel sa for siden:

Gracella: Hva er afghansk gryte? Jeg elsker feta og spinat, i alle varianter!

Monen sa for siden:

Snuppa mi spiser verken egg, pølse eller bacon ;) Men hun er glad i ost, da!

Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.