Ella-A sa for siden:
Kom over denne artikkelen, og lurer på hva dere tror om det?
www.helgeland-arbeiderblad.no/nyheter/article4862807.ece
Jeg vet ikke selv helt hva jeg tror, men å gå ned 70kg er veldig mye..
Ella-A sa for siden:
Kom over denne artikkelen, og lurer på hva dere tror om det?
www.helgeland-arbeiderblad.no/nyheter/article4862807.ece
Jeg vet ikke selv helt hva jeg tror, men å gå ned 70kg er veldig mye..
Areola sa for siden:
Jeg tviler ikke på at kvinnen har det veldig vondt, men å advare mot ketolyse når legene ikke finner en diagnose virker litt .... overilt?
Krizzi sa for siden:
Dama er nok søkk fortvilt over smertene, og når ikke legene klarere å stille diagnosen, da tar dama og setter diagnosen selv.
Sorry ,dette blir for enkelt, i allefall for meg.
nellie sa for siden:
Det ER vel ikke noe tvil om at ikke alt er bra for ALLE? Har hun noe som er underliggende så kan det vel godt hende at Ketolyse har fått det til å tippe over? Er jo en grunn til at man bør følges opp hos lege. Eller er det heeeeelt utenkelig?
Veggpryd sa for siden:
Den var veldig tynn. Det står ikke særlig mye om hva slags plager hun har - og man har heller ikke klart å stille noen diagnose.
Jeg mistenker at hun har gått over til å spise "normalt" igjen etter at hun gikk ned i vekt. Veldig mange har plager som først blir forsterket når man går over på LCHF kost, for så og forsvinne helt når kroppen endelig har fått omstilt seg til mat som er naturlig for oss mennesker.
Bubbla sa for siden:
Virker litt på meg som at ketolysekuren får skylda fordi det ikke er noe annet og skylde på.
Hadde nå bare kommet bevis om at ketolysekuren faktisk er årsaken så er det helt greit at man går ut og advarer mot den, men nå finnes det ingen bevis i denne saken på at det faktisk er ketolysekuren som har skylda, og det er jo heller ikke legene som har sagt at de tror det kan være pga ketolyse, det er henne selv..
Så frem til det kommer beviser på at det er pga ketolysekuren så tar jeg det med ei stor klype salt og fortsetter slik jeg holder på :-)
Fumle sa for siden:
"Like før jeg fikk disse plagene gikk jeg ned 70 kilo med ketolysekuren. Det sier seg selv at når man bare spiser fett for å forbrenne fett, så får man ikke i seg alle vitaminene og mineralene som kroppen har behov for."
Virker ikke som at hun helt har skjønt greia syns nå jeg...
Bulldog sa for siden:
:lol: No shit...
Lurer på om det kommer en like stor artikkel i avisen senere når legene finner ut at smertene ikke skyldes "denne vanvittige dietten"?
Lemen sa for siden:
Helt enig!
Man skal jo spise en hel del grønnsaker på ketolyse, og ta tilskudd av vitaminer og mineraler.
Designeren sa for siden:
Må bare si at denne var nok litt tynn ja.... Kolikksmerter har jeg når jeg spiser "vanlig" mat som folk kaller det!
Photobscura sa for siden:
Jaha, ja. Den var tynn, ja. Jeg måtte kommentere jeg, da.
Nei, det finnes jo noen som ikke tåler ketose, men som sagt, det er jo en grunn til at det anebales å konsultere en lege først.
Ooops, er dette en av de gangene jeg burde ha holdt kjeft? Men, jeg tenker, den stakkars dama har tenkt å gå ut på TV, liksom ... Men milde himmel for et hissig svar jeg fikk. Virker som om det er datter til impliserte ... Veldig mye underlige antakelser der, gitt :o.
Iset sa for siden:
Synes det er helt greit at du svarte. Det er såklart synd på dama, jeg unner ingen å ha det sånn. Men jeg synes det er uheldig at man går ut mot en diett som ketolysekuren og dermed mater de som er imot lavkarbo, når man ikke har fulgt kuren skikkelig (for det har hun jo virkelig ikke). Så her trengs det svar, på en fin måte, selvsagt.
Iset sa for siden:
Forresten, jeg måtte registrere meg for å svare og skrev dermed fullt navn, siden man skulle skrive inn fornavn og etternavn. Men jeg trodde man fikk velge seg et nick? Må jeg virkelig skrive svar under fullt navn? Ikke at jeg har noe å skjule, men det føltes litt ekkelt.
Jeg skrev et pseyudonym, og det ser det ut til at andre har gjort også, så det går nok greit. Hadde vært veldig fint om flere responderte, følte jeg ble stående midt i en litt emosjonell skytsild der :o.
Iset sa for siden:
Ja men jeg får ikke forandret på det nå, etter å ha regget meg med fullt navn. ARGH, jeg har jo skrevet DET lange svaret og gidder ikke poste det under fullt navn.
arkine sa for siden:
registrer deg på nytt under et annet navn ,, kopier det du har skrevet
Post det, og så går du inn på ''endre innlegg'', trykk på profilen din, innstillinger, personalia, og så kan du endre navnet ditt ;)
Eller kopier det, endre personalia, og lim det inn på nytt ;)
nisse sa for siden:
Hun gikk ned 70kg. Dette må være bra for kroppen. Men om hun leste boka og spiste nokk grønnsaker sier hun ikke noe om! Bare at hun spiste mye fett. Da kan hun ikke kalle dette ketolysen! Min mening da.
Har også en personlig sprs. Må man ta vitaminer eller går de an å få nokk i seg av grønnsaker? Utenfor tema men tar det samtidig. Takk for svar
Så svaret ditt nå, Iset! Veldig greit og konsist! :)
Iset sa for siden:
Men går det når jeg må taste inn samme tlfnummer?
Skal prøve det nå. Det er ikke jeg som har postet det siste, jeg har ikke postet noe enda, hehe.
Åh, hehe.
trillian78 sa for siden:
Men i alle dager... Jeg finner ikke kommentarfeltet :confused:
Iset sa for siden:
Det gikk! Har postet nå.
Trillian: Du må skrolle deg gjennom alle kommentarer, der er feltet du kan skrive i;)
Jeg må riste litt på hodet. Hun som kaller seg MM er virkelig overbevist om at jeg er Torkils Andersens pr-kvinne eller noe :p.
Iset sa for siden:
Hehe, i så fall er vi mange PR-folk der inne. :knegg:
Ser sånn ut. Merkelig det der, selvutnevnte eksperter holder plutselig kjeft når de får tung og seriøs motstand. Underlig.
Charlott sa for siden:
Ikke så greit når det begynner å gå opp for dem at de ikke hadde peiling på hva de snakket om...
trillian78 sa for siden:
Måtte bytte nettleser. Kommentarene syntes rett og slett ikke i Opera. Funka i Firefox. Orker ikke blande meg i debatten i kveld, men ville gjerne lese ;)
Ja, nemlig. Det blir litt som om jeg skulle uttalt meg om sport fordi jeg vet mye om musikk, liksom. Jeg aner jo ikke hva hennes fagfelt er, men det virker i alle fall å innbefatte et stort hull når det kommer til kostindusert ketose, og lavkarbo generelt. Skummelt at folk som har store ord i vokabularet sitt bare finner det for godt å komme med skremmende uttalelser, når det viser seg at de ikke har snøring i havet, og dessuten heller ikke ser ut til å ha lest kommentarene h*n kommenterer særlig godt.
trillian78 sa for siden:
Jeg blir litt skuffa over journalisten jeg da... At journalisten bare har valgt å se bort i fra det manglende beviset på årsakssammenheng for å kunne skrive en sak på en "vannvittig" slankemetode (det selger jo alltid). Avisen utnytter rett og slett et menneske i en sårbar situasjon, slik jeg ser det.
Enig med Trillian! Og så lurer jeg veldig på den sinna MM som fekter i alle retninger og unngår å kommentere hva folk skriver direkte, men drar inn usakligheter på usakligheter. Det er nesten som et barn som putter fingrene i ørene og synger. Nei, man må for all del ikke rokke på noens verdensbilde og etablerte sannheter.
Jeg lurer veldig på hva vedkommendes fagfelt er, altså!
viet60 sa for siden:
Bare en ting å si til alle de som kritiserer oss som går på lavkarbo/ketolyse uten å vite hva de snakker om!
Tilgi dem, de vet ikke bedre!!
Indiekid sa for siden:
Hehe, det er lett å se hva Iset og Photobscura har skrevet av de innleggene. thumbs up
Stakkars dame i den artikkelen, men hvis hun ikke har fått i seg mye grønt og vitaminer mens hun gikk på den kuren, så sier det seg vel selv at hun blir sjuk. Og da nytter det ikke å skylde på ketolyse. Følger man ikke dietten, så har man vel strengt tatt ikke rett til å klage så veldig mye heller..
Bulldog sa for siden:
Det er ingen automatikk i at man blir dårlig av "for" lite grønnsaker. Hadde hun hatt en mangelsykdom, så ville det dukket opp på prøver.
Jeg tipper virus.
Iset sa for siden:
Ja, det er jo sant, regner jo med de har tatt alle slags blodprøver ... Så merkelig altså! Lurer på om sykehuset sier seg enig i at ketolysekuren kan være årsaken.
Nei, men det er jo det også da, at hun påstår å ha fulgt en spesiell diett som hun navngir, og måten hun beskriver den på indikerer på at hun faktisk ikke har gjort det, det var vel det at da faller i grunn denne MM's argument om ansvarsfraskrivelse.
Jeg tenkte på det, og det høres veldig ut som sykdomsforløpet til venninna mi før hun utviklet ME, etter noe som antas å ha vært etter en matforgiftning i Spania. Hun hadde det på akkurat samme måten i nesten et år før sykdommen gikk mer og mer over i kronsik utmatning.
Indiekid sa for siden:
Om det ikke er noen "automatikk" i det, så sier det vel seg selv at man lettere kan bli sjuk hvis man går over lengre tid, og nesten ikke får i seg grønnsaker eller vitaminer. Ensformig kosthold er ikke bra, uansett hva det består av.
Charlott sa for siden:
Er det ikke slik Skaldeman, og flere med ham, har levd i flere år nå? Mener det er SSS som sier at via ost og egg (samt kjøtt?) får man i seg alt man trenger minus c-vitamin? Ble litt på sidelinja kanskje :o
I beg to differ. Men jeg tror også det er et element av forskjellige forutsetninger hos folk, og selvfølgelig i vårt moderne samfunn -hva vi trives med.
Nå tror jeg det er meget begrenset hva man får i seg av vitaminer fra grønnsaker, noe mineraler jo, men så lenge grønnsaker og frukt blir framstilt på den måten det gjør i dag (hurtigdyrking, utarmet jord etc) i tillegg til at vi gjerne varmebehandler det, så er vitaminmengden begrenset. Med unntak av vitamin c, får vi alle de viktigste vitaminene våre fra kjøtt :).
Ensidighet har ikke noe med grad av sunnhet, etter min mening. Men det er ålreit å variere, helt klart! Jeg tror ikke f.eks masaier eller inuitter som lever på sitt tradisjonelle kosthold tenker særlig på variasjon, da f.eks inuitter store deler av året levde på kun hvalspekk og selkjøtt.
Jeg holder også en knapp på et virus. Det var vel også litt det som gjorde at jeg kom til å tenke på venninna mi med ME, ettersom det også er en virus-sykdom.
Er det mulig? :_oy: Nå er jeg så provosert at jeg omtrent må stå på hodet her! Hva er galt med denne MM? For en utrolig paranoid og underlig oppførsel.
Sorry, jeg måtte bare få det ut! :realmad:
Solange sa for siden:
Dette er nok en skikkelig kranglevoren person. Har møtt endel av de, og de spiller INGEN som helst rolle hva du sier, vedkommende er bare ute etter å krangle. Tror ikke det er noen som helst vits i å prøve å ha en debatt med en slik person...Må si jeg ble provosert selv, men tror det dessverre ikke er mulig å komme frem med noen saklige argumenter her.....
Nei, jeg har vel egentlig skjønt det selv for lenge siden, så jeg tror ikke jeg orker å skrive noe mer, i hvert fall ikke henvent til han/henne.
Cyan sa for siden:
I alle dager, hva er agendaen til denne MM'en? :eek:
Charlott sa for siden:
Fra journalisten som skrev artikkelen...
Jeg jobber med en oppfølging for øyeblikket, og har to navn på noen som jeg håper skal kunne hjelpe meg. Den ene er seksjonsoverlege i gastromedisin ved UNN, Jon Florholmen, som har jobbet med slike bivirkningsproblemstillinger tidligere, den andre er Svein Olav Kolset ved ernæringsinstituttet ved Universitet i Oslo. Håper å få tak i en av dem i dag! -Men dessverre uten hell til nå!
Det du må legge merke til at hun sier er at hun tror kombinasjonen av ketose og antibiotikakur har vært uheldig for henne. Hun "skylder" ikke utelukkende på ketolyse.
Takk for tilbakemelding og ha en fin dag!
Mvh
Linda Storholm
Er det noen her som kjenner til disse navnene?
Bulldog sa for siden:
min utheving
Få se bevis da... Jeg mener, hvis det sier seg selv, så må det jo være lett å bevise at et kosthold uten frukt og grønt gjør en syk. Man har jo til og med hele folkegrupper som har levd slik i uminnelige tider, og disse burde vel vært de mest sykelige av alle...
Jeg blir litt frustrert av ting som "sier seg selv" eller som "alle vet". ;)
Indiekid sa for siden:
Trenger jo ikke å legge frem bevis. Men kroppen er ikke skapt for å bare spise fett, ei heller for BARE å spise grønnsaker. Hvis kroppen ikke får nok fiber, så får man problemer med fordøyelsen, bare for å ta det som et eksempel. Og - jeg regner med at dette ikke bare kommer frem i atkins, (og fra de legene jeg har hørt uttale seg) men kroppen trenger også et minimum av karbohydrater, og det høres det ikke akkurat ut som kvinnen in question har fulgt.
Du kan jo prøve selv å leve såpass ensformig over lengre tid, og se om du føler deg veldig bra. Det tviler jeg på at du kommer til å gjøre.
Jeg levde på åtti nitti prosent fett i tre måneder. Og lever over lengre tid uten grønnsaker. Føler meg tipp topp!
trillian78 sa for siden:
Ikke noe problem! Følte meg frisk som en fisk mens jeg holdt på. Skal i gang med ny runde nå :D
Areola sa for siden:
Definer gjerne "problemer"?
Indiekid sa for siden:
I hennes tilfelle er det sikkert snakk om mer enn et par måneder, siden hun har gått ned så masse. Og man kan sikkert leve en stund med svært lite grønnsaker og føle seg fantastisk, men jeg har ingen tro på at det går bra over lengre tid.
Iset sa for siden:
Dette med behovet for fiber ble vel grundig avkreftet i Bedre uten brød, om jeg ikke husker feil. Selvsagt er mange uenige i det, men jeg har lært meg å slutte å si at "sånn er det", for man får stadig ny informasjon og lærer mer. Vel, noe kan man være ganske bombastisk på da, jeg kommer aldri til å mene at margarin er spiselig. :p
Indiekid sa for siden:
Ja, man må jo velge selv hva man skal tro på, og jeg for min del har tro på variert kosthold, fremfor å leve i den ene eller andre enden av ensidig. Jeg tror dermed heller ikke på at det er sunt å være vegetarianer eller veganer. Men man er jo forskjellige der. ;)
Iset sa for siden:
Nei, jeg var vegetarianer i 6 år, la på meg 35 kg og ble deprimert og hadde ikke jernhelse, for å si det sånn. Men det var mest min egen feil, for jeg ble det over natta uten å tenke på ernæring (jeg ble vegetarianer i 1997). Byttet ut all mat med bare karbohydrater, spiste mye pizza uten kjøtt, pommes frites med ost, bakte poteter og lignende. Og snop fikk jeg helt dilla på, sikkert pga. mangler. Da jeg ble gravid i 2003, fikk jeg kjøtt-abstinenser og klarte ikke la være å spise kjøtt igjen, og da følte jeg meg mye bedre. Jeg gikk enda mer opp i vekt da, men det var jo fordi jeg plutselig kunne spise ALT og gikk helt amok. Jeg utviklet angst for fett i veggis-perioden også, og mye henger igjen, bla. klarer jeg ikke kyllingskinn, baconfett (kan spise smeltet) og annet fett på kjøtt. Ikke engang kokt skinke med sånn hvitt fett inni, og det er det jo på alle! Så jeg angrer dypt og inderlig på mine veggisår, de ødela MYE for meg. Andre er heldgivis lurere enn meg, og spiser sunnere.
Indiekid sa for siden:
Nei, de aller fleste jeg kjenner som har vært eller er vegetarianere har ikke vært i spesielt bra form. Ei heller de jeg kjenner som spiser alt for mye kjøtt og fett. Mens derimot, alle jeg kjenner som er flinke til å variere har en tendens til å være superspreke og friske 99 % av året. Alle legene jeg har snakket kosthold og slanking med anbefaler også variert kosthold. Og selv om jeg ikke nødvendigvis enda er noe "beliver" på lavkarbo, så er det jo en grunn til at jeg har bestemt meg for å prøve det. Hvis det fungerer, så ser jeg jo for meg noe ala Fedon som vedlikehold.
Chunky sa for siden:
Jeg kommenterer vanligvis ikke i ketolysetråden, men nå klarer jeg bare ikke å holde meg. Her har du en mann som motbeviser alt du sier:
Indiekid sa for siden:
Så ifølge deg, så hvis et ensformig kosthold fungerer for noen, så er jeg nødt til å støtte det? I think not. Folk er forskjellige, og kanskje er det noen som tilsynelatende tåler ensformige kosthold bedre enn andre, men jeg tror likevel ikke det er bra for kroppen. Kanskje har det med kostholdstradisjoner å gjøre, men like fullt, og som sagt: Jeg tror ikke et kosthold som består av nesten bare fett og proteiner er bra over lengre tid, ei heller et kosthold som bare består av grønt. Jeg tror at kroppen trenger litt av alt (selvfølgelig med unntak av enkelte ting, som brus og snop og sånt, men det sier seg vel selv).
Chunky sa for siden:
Kroppens fysiologi styres ikke av kostholdstradisjoner, og menneskerasen er ikke fra forskjellige planeter. Animalsk føde inneholder alle essensielle aminosyrer og 12 av de 13 essensielle vitaminene i store mengder. Folk lever, og har levd i uminnelige tider, med god helse og uten problemer på animalsk føde alene. Karbohydrat er det eneste av de tre næringsstoffene som vi overhodet ikke har behov for. Vi trenger niks, nada, nothing for å leve bra og være sunne.
Indiekid sa for siden:
Fint for dem! Men jeg har aldri møtt noen som har sagt at de har følt seg bra med et ensformig kosthold. Tvert imot - samtlige av de jeg kjenner som enten er veggiser eller som spiser mye kjøtt og lite grønt, er sjuke oftere enn de jeg kjenner som spiser mer variert. Det er de som har mest problemer med magen, er slappest, og som oftest sliter når de drikker alkohol. Jeg tror ikke det er tilfeldig. Så uansett hva slags artikler og undersøkelser som kommer opp, - jeg tror fortsatt ikke at det er sunt å bare spise fett og proteiner over lang tid.
Carisma sa for siden:
Sånn hadde jeg det også. Ikke uutholdelige, men definitivt ganske plagsomme smerter. Ble undersøkt for gallestein blandt annet uten at de fant noe. I ettertid vet jeg at jeg spiste mye som inneholdt hvitt mel i den perioden, og at intoleranse mot det sannsynligvis var synderen. Det er hvertfall helt borte nå på lavkarbo.
Så, det jeg lurer litt på da... Er hva spiser hun ETTER kuren? Har hun gått tilbake til det hun spiste før? De fleste som har fulgt lavkarbo en stund vet jo at kroppen tåler f.eks stivelse enda dårligere etter en kur. :o
Kitt sa for siden:
Godt poeng, Carisma! :)
Kanskje du burde lufte det i artikkelen?
Carisma sa for siden:
Bare forsøkte diskret å plante en tanke og håpe noen andre tok den videre jeg da :D
Jeg kom til å tenke på en lege jeg gikk til tidligere. han var ekstrem motstander av røyking, og samme hva man feilte så endte han opp med at røyken var årsaken. Ørebetennelse f.eks... :rolleyes: Han kunne garantert klart å linke et knekt bein til røyking! Litt av den taktikken de holder på med på det sykehuset også?
trillian78 sa for siden:
Nei, vitenskap og forskning er jo bare sprøyt har jeg hørt. Vi vet jo alt fra før av.
P.S! Og jorda er flat!
(Sorry, klarte ikke la vær. Håper noen er i mer saklig humør enn meg i dag)
Indiekid sa for siden:
Hvis bare all vitenskap hadde vist det samme, men det gjør jo ikke det. Ei heller stoler jeg på statistikk, da dette også bare brer seg ut over en svært liten gruppe mennesker. Og hvis jeg faktisk hadde truffet noen som hadde vært friske og sunne etter lang tid med ensformig kosthold. Men det har jeg heller ikke. Og forøvrig - det var vel VITENSKAPSMENN som i sin tid sa at jorda var flat, ikke? ;)
Chunky sa for siden:
:klem:
Bulldog sa for siden:
:lol:
Bulldog sa for siden:
Så, det eneste du egentlig stoler på er informasjon som støtter det du mener fra før?
Kan du ikke hvertfall grave opp en studie, eller egentlig bare noe som sier at man må ha grønnsaker og at man blir syk uten? For meg? :spent:
Men de du kjenner som spiser stort sett bare kjøtt og og lite grønnsaker, spiser de rent? Eller spiser de mye farsemat? Fritert? Brødmat? Bare lurer altså.
I starten da jeg kjørte fettfestival tidligere så var den eneste overgangen (jeg hadde levd ketogent lenge før det) at jeg ble løs i magen (sorry detaljer), men det gikk seg til når kroppen fikk omstilt seg på å ikke belage seg på plantefiber.
Klart det er ålreit å variere, men for det om noe smaker bra, og er fristende og lettere å leve på gjør det ikke mer sunt enn et ensidig kosthold. Variert kosthold er et moderne fenomen, og ja, jeg er gjerne litt moderne i blant jeg, men ikke fordi det er bedre for helsa mi å spise brokkoli og paprika og tomater og rosenkål og diverse krydder og what not, men for min egen matgledes skyld.
Linken Chunky posta er finfin! Og som det også framkommer så er det denne måten inuittene levde på før de ble presentert for vestlig kosthold, før den tid eksisterte det ikke dia og hjerte- og karsykdommer blant den folkegruppen. Du kan jo også se på hvordan masaiene lever, f.eks.
Ellers må jeg si at jeg nok skulle som Iset ønske jeg ikke ødela kroppen min med uvettugt vegetarkosthold i åtte år, og at jeg hadde oppdaga lchf tidligere. Da hadde nok ting sett ganske annerledes ut for meg enn det gjør nå, enn om det meste er bedre enn det var før jeg la om.
JenJen sa for siden:
Åh så irriterende!!
Men uansett, Torkild har kommet med svar :)
Indiekid sa for siden:
Nei, det jeg støtter er informasjon som jeg faktisk har sett bevist. Og jeg har sett og kjent folk som har blitt kjempesjuke på grunn av mangelfullt kosthold. Mange forskjellige mennesker faktisk. De friskeste, mest energiske og mest tilfredse folka jeg kjenner har uten unntak vært de som har hatt et variert kosthold, - og omvendt - de jeg kjenner som er slappest, i dårligst form, og mest deprimerte, har en tendens til å være folk som har et kosthold mye bestående av grændis, brus - og veldig lite grønnsaker.
I tillegg - jeg har også jobbet mange år i barnehager, - og av alle barn jeg har hatt, så er det de ungene med mest adferdsproblemer som har hatt dårligst kosthold. Man trenger ikke å titte lengre enn i matboksen når de spiser frokost, de ungene som daglig har hatt med seg litt grønnsaker og/eller frukt, og sunt pålegg har vært de ungene som har hatt lettest for å kosentrere seg, og som generelt har de fineste dagene i barnehagen. De som kommer med vafler og nugatti har UTEN UNNTAK vært de som har flydd mest i taket, vært mest voldsomme med de andre ungene, og i enkelte tilfeller har vært nødt til å ha ekstra ressurser.
Jeg tror ikke det er tilfeldig i det hele tatt.
Hvis du trenger ytterligere dokumentasjon enn det, så kan du helt sikkert finne det selv på nettet. Jeg føler ikke at jeg er nødt til å bæcke min overbevisning opp med artikler og undersøkelser. Jeg kommer jo ikke til å skifte mening om det jeg tror er riktig uansett.
Men for all del - hvis du tror ensidige kosthold kan regnes som sunne, go ahead! Forskjellige meninger er det jo lov å ha. ;)
Carisma sa for siden:
Nå har vel aldri diskusjonen dreid seg om brødskiver og sukkerpålegg? Det er jo himmelvid forskjell på det og å se på fett/proteiner med og uten litt grønnsaker?
Forhåpentligvis er de fleste her inne langt forbi nugatti-stadiet :o
Indiekid sa for siden:
De fleste av dem spiser både farsemat og rent kjøtt. (Selvfølgelig, det sier vel seg selv at de som bare spiser ferdigprodukter ligger litt dårligere an, men som sagt, såvidt jeg har sett og hørt så spiser de fleste av dem mye rent kjøtt også.)
Det er klart kroppen kan venne seg av med veldig mye, og venne seg til mye annet, men jeg tror bare ikke det er sunt for kropp eller sjel å spise veldig mye av det ene, og nesten ingenting av det andre.
(Når det er sagt, JEG ser forøvrig på lavkarbokosthold - kanskje ikke såå mye på induksjonen, men på vedvarende iallefall som ganske variert kosthold. I tilfelle det skulle være noen tvil om det.)
Men hva har grandis og nughatti med å spise fett og protein fra rene ubearbeidede matvarer, men ikke spise grønnsaker å gjøre? :confused:
Jeg tror ikke grønnsakene er det som spiller inn her altså, men grad av sukkerinntak.
Det hjelper lite å tro ;). Og det er lov å lære seg noe nytt også, ta til seg ny kunnskap og lese de linkene som blir postet :)
JEG kan jo fortelle at det er mange her inne som spiser ganske ensidig og har det helt fint. Jeg har ei venninne som behandles for ME av ernæringsfysiolog med nesten bare fett, og ellers proteiner nok til dagsbehovet, og det var først etter det man merket positiv endring. Epileptiske barn og autister behandles gjerne med ketose og høyfett, etc.
Indiekid sa for siden:
Nei, men det var bare et eksempel. Og jeg har faktisk ikke presisert at det er noe fett-og proteinkosthold jeg ikke har trua på heller. Poenget mitt var om hvorvidt man får litt av alt man burde få i seg eller ikke. Men de barna jeg har hatt i barnehagen som kommer med mye vafler og nugatti, spiser og veldig mye kjøtt og veldig lite grønt. Selvfølgelig - hadde det vært andre veien, og man hadde hatt barn som nesten bare spiste grønnsaker, så hadde vel ikke det vært helt optimalt heller. Men om det ikke kom ordentlig fram - beklager.
Da er det nok sukkerinntaket, og ikke kjøttinntaket som spiller inn her, altså.
Men hva mener du man går glipp av ved å bare spise animalske produkter, og ikke grønnsaker, forresten? Ja, bortsett fra variasjonen i seg selv, da.
Indiekid sa for siden:
Kanskje dårlige eksempler, men poenget mitt er fortsatt at ensidige kosthold ikke er bra uansett. Mener jeg. Varierte kosthold mener jeg er bra.
Indiekid sa for siden:
Man går jo glipp av en god del vitaminer, f.eks? Selvfølgelig kan man ta vitamintilskudd, men som det står på boksene - det skal ikke erstatte et variert kosthold.
Ja, men du sier ikke noe om hvorfor du ikke tror det er bra. Hva er det man taper på å kutte ut grønnsaker? Hvilke deler av hele vår fysiske funksjon er det som lider uten grønnsaker?
Det er en stor misforståelse. Det meste du trenger av vitaminer får du gjennom animalske produkter, og stort sett alle av dem er fettløselige ;). Hvordan tror du ellers urbefolkninger overlevde, og var sykdomsfrie? Torr du det var mye brokkoli i Norden i Steinalderen?
Indiekid sa for siden:
Som sagt - de jeg kjenner som er veggiser eller de som nesten bare får i seg kjøtt og lignende er så og si uten unntak trøtte, slappe, ofte syke, - veldig ofte deprimerte +++ (de ungene jeg har hatt i barnehager med ensidig kosthold var også uten unntak de som oftest ble syke, og de med mest kosentrasjonsproblemer)
Jeg kjenner selv at hvis jeg ikke får i meg både animalske produkter og grønnsaker, så blir jeg veldig dårlig. Jeg blir også veldig dårlig psykisk. Ikke bare blir jeg uopplagt og får kosentrasjonsproblemer, men jeg blir forferdelig deprimert, og føler meg skikkelig crap. Og det er både i perioder hvor det er lite grønt, eller i perioder hvor det er lite fett og proteiner.
Jaja. Da er det vel sånn da.
Iset sa for siden:
Ja men herlighet, er det ikke på tide å slutte å henvise til de du kjenner + barnehagebarna osv når du selv sier de også pøser innpå med sukker og greier? For da har de jo ingenting i debatten her å gjøre? Her er det jo snakk om naturlig fet mat, og NULL sukker. Det blir noe helt annet. Det du gjør nå er jo som å si "jeg kjente ei som spiste et eple hver dag, hun fikk kreft" uten å i det hele tatt se på hva annet personen spiste. Ser du virkelig ikke selv hvor usedvanlig meningsløst dette blir? sjokkert
Val sa for siden:
Men steinalderfolket spiste også nøtter, honnig, fisk, skjell, frukt, røtter og bær blandt annet....litt info fra mitt lokale museum haha:)
Indiekid sa for siden:
Jeg har ikke sagt at alle pøser innpå med sukker. Poenget mitt hele veien har vært at ensidige kosthold - og det forøvrig uansett hva slags ensidighet det er snakk om ikke er sunt. Jeg mener at man trenger både grønnsaker og kjøtt (ja, rene produkter!). Og JEG stoler heller på erfaringer, - og de jeg kjenner sine erfaringer fremfor "sånn og sånn spiste inuittene".
Jeg har sagt det jeg mener, og jeg har ikke gått inn for å overbevise noen her om at jeg har rett, jeg har bare lagt frem hva jeg stoler på. Men det som VIRKELIG er menigsløst her, er at folk faktisk gidder å kverulere videre. Snakk om å ikke klare å slå seg til rette med at folk mener noe annet enn dem selv! Men det er klart, hvis folk her på forumet ikke takler at andre har forskjellig synspunkt på ting enn en selv, så skal jeg virkelig ikke kommentere på noe annet her inne. Det denne diskusjonen begynte med var kort og godt at jeg mener at kvinnen i nevnte artikkel kan skylde seg selv, hvis hun blir syk etter lang tid med bare fett. Er dere uenige, helt greit. Men det er min mening.
Indiekid sa for siden:
Ja, se der. Variasjon! ;)
Charlott sa for siden:
Bare for å nevne det, nå har det kommet mer informasjon ang den kvinnen, hun spiste visst ikke fullt så ensidig som artikkelen hevdet, men spiste i henhold til ketolysekuren og fikk i seg rikelig med grønt ved siden av proteiner og fett.
Indiekid sa for siden:
Det var enda godt, da var det helt sikkert ikke ketolysekuren heller som var problemet. :)
Viclin sa for siden:
Du er tøff! Skulle tro MM er Christian Drevon. :rolleyes:Photobscura sa for siden:
Oi, takk! Nei, vet du, jeg oppfatter Ch Drevon som en ignorant, ikke koko. :p
LenaBeatrice sa for siden:
Vel, hva skal man si.....
Jeg har aldri vært så sjuk som i den perioden jeg slanket meg med Grete Roede og Libra.
Hverken før eller siden har jeg hatt så kraftige halsbetennelser og ørebetennelser...med feber i 41. Det ble mange antibiotikakurer.
Faktisk hadde jeg aldri før hatt ørebetennelser.
Hadde da slankekurene skylden?
Vel, jeg velger å tro at det var all husråten i huset vårt som hadde skylden, for jeg sluttet å bli syk når vi flyttet.
Man kan jo ikke uten videre slå fast at en fysisk plage henger sammen med kostholdet, selv om det sammenfaller i tid.
Men når det er sagt så er jeg litt nysgerrig på hva slags fett denne dama spiste i sin slankeperiode?
For mye omega 6 er ikke særlig gunstig for noen.
Chunky sa for siden:
Bare for å avslutte diskusjonen om frukt og grønt med et lite kompromiss. Vi tåler definitivt andre syn på forumet, spesielt det som egentlig ikke er et annet syn :dulte:
Det som er tingen er at insulin øker utskillelsen av vitaminer og mineraler, samtidig som det hindrer opptaket og utnyttelsen av det vi allerede har. C-vitamin er for eksempel veldig likt glukose, og konkurrer med sukker om opptaket i cellene. Den kampen taper c-vitaminet alltid. Så vi har alle rett. Du trenger ikke tilskudd eller frukt/grønt hvis du lever ekstrem lavkarbo, men jo mer karbohydrater i kosten, jo mer tilskudd trenger vi. Så da er vi tilbake til hva man ønsker å spise for å trives. For de fleste er en balanse med flest mulig alternativer som oftest å foretrekke. Og vips så var vi enige.
Licota sa for siden:
Hahah, grynt. ler :D :lol:
Carisma sa for siden:
nå er det meste av jorda grønnsaker og frukt dyrkes på så uttarmet at det nesten ikke er vitamin igjen i grønnsakene lenger. Derfor må også de som spiser variert også ofte ta tilskudd.
Ah, et glimrende argument overfor de som spiser appelsiner for å unngå sykdommer! :D
Kanutten sa for siden:
Jeg tror og har erfart at ketolysekuren kanskje kan trigge angstfølelsen hvis man ikke tar alle vitaminene og mineralene..
Jeg led av angst for endel år tilbake og hadde av den grunn 100 000 000 maur i kroppen.. Jeg skalv som et aspeløv og hadde det jævlig, for å si det mildt.
Jeg har siden jul vært veldig streng med meg selv og ketolysekuren og har spist det jeg skulle spise, men har også tatt vanndrivende i tillegg.
Jeg fikk bare mer og mer angst av det.. Merkelig for det var jo nettopp ketolysekuren som fikk meg UT av angsten for disse åra tilbak i tid. Jeg hadde indre skjelvinger og var fullstendig helt kake hver dag. Det var jævlig! Men så skummet jeg gjennom sidene her og fant ut, atter en gang at ketolysetabelettene ER viktige, MEGAVIKTIGE! Jeg hadde dem liggende i skuffa, men spiste dem ikke. Jeg begynte med dem igjen og allerede etter to dager var skjelvingene borte!
Jeg hadde en lignende runde i jula da magen gikk amok, jeg trodde da også at det skyldtes angst, men det var magen..
Så derfor, jeg følger nå ketolysekuren til punkt og prikke, med tabeletter og alt og jeg er krutegod igjen!
Kanutten sa for siden:
Vi anbefaler at alle som har gjennomgått en operasjon om å spise 1 g c-vit et par uker etter op. fordi det gir raskere heling.
Carisma sa for siden:
Ja, men dere anbefaler vel ike at de tar sukker i tillegg? Det var det som var poenget. At man ikke bør spise de i form av frukt fordi det da er bortkasta.
Kanutten sa for siden:
Nææi, ren c-vit :D Er vel ikke mye c-vit i appelsin??? Må jo ete kasser da!
emblue sa for siden:
Bedre seint enn aldri...?
Da jeg leste artikkelen om den stakkars dama i HA og alle kommentarene, var det en ting jeg tenkte som ingen sa. (Men gadd ikke å registrere meg for å kommentere noe.:o) Så jeg tar det her. :)
Om det virkelig er Ketolysekuren/ketose som er årsaken til hennes problemer, er det ikke dermed sant at den er skadelig. Noen tåler ikke nøtter og dør av å spise dem. Dermed er nøtter livsfarlig og ingen må spise dem?? Blir samme dårlige logikken, synes jeg.
Synes forøvrig det er ille at personer som MM får lov til å utfolde seg fritt i en sånn sammenheng. Fullstendig uten respekt for andre og andres meninger, og i tillegg uten kunnskap om det h*n uttaler seg om. Sånne mennesker er farlige. Kjente jeg ble temmelig :mad:, ja!!
Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.