< Tilbake til oversikten

100 andre grunner til lavkarbo

#1

frkprym sa for siden:

Inspirert av denne tråden:
forum.lavkarbo.no/showthread.php?t=20923&highlight=r%E5d+lavkarbo

har jeg lyst til å se om det finnes 100 andre gode grunner til å spise lavkarbo. Med andre gode grunner mener jeg egentlig annet enn vektnedgang. Dette kan være alt fra store helsegevinster til små, interessante bieffekter. Jeg håper dere har mye å bidra med, for jeg tror dette må være en ekstra god inspirasjon - alt det man kanskje ikke tenkte på før man begynte.

Denne tråden er forbeholdt disse grunnene, diskusjon kan vi ta et annet sted.

1. Flott hår: før røytet jeg hele tiden, og håret mitt var veldig dødt. Ingen hårkurer hjalp. Men lavkarbo har stoppet alt håravfall, og jeg har sluttet med hårkurer. Bekreftelse fikk jeg når jeg et par uker spiste for mye og feil type karbohydrater, og håret vendte tilbake til sitt gamle jeg. Og jeg som hadde glemt at jeg hadde det problemet.


#2

Michelin sa for siden:

  1. Har slutta å sove middag :) Ellers e æ som en slapp strømpe på ettermiddagene, men no.... :heia:

#3

Photobscura sa for siden:

3. Humør: Jeg har både blitt en mer lettomgjengelig person fordi jeg er mer positivt innstilt til livet, og ikke minst en mer saklig samtalepartner. Før kunne jeg fyre meg veldig lett opp, og lot meg lett provosere. Nå som dagsformen og humøret er mer stabil, så er jeg proposjonalt mer overveiende, tålmodig, og tar ikke så lett ting like ille opp som før.


#4

Muff-muff sa for siden:

4. Mindre nese.
Ja, faktisk. Jeg samler visst vann i nesen, jeg. Så på lavkarbokosthold krymper potetnesen min og heller mer mot "søt oppstopper".


#5

trillian78 sa for siden:

5. Bedre nattesøvn. Dette er noe jeg har slitt med siden jeg var fjortis. Nå sovner jeg lett om kvelden, sover godt hele natten, og våkner opplagt om morgenen. Det var ingen selvfølgelighet før.


#6

trillian78 sa for siden:

6. Kvitt allergier! Trenger ikke lenger antihistaminer i pollensesongen.


#7

Photobscura sa for siden:

7. Flatulens: Er nærmest blitt et ikke-begrep. Det ER faktisk ikke normalt å rive i ti femten sure om dagen (om ikke mer ...)


#8

Muff-muff sa for siden:

8. Færre betennelser.
Tidligere slet jeg med tilbakevendende betennelse i hofta og andre steder. Nå opplever jeg det sjeldent.

(Forandret til nummer 8)


#9

frkprym sa for siden:

9. Luktfritt toalettbesøk.


#10

frkprym sa for siden:

10. Varme føtter. Før var jeg alltid så frossen, spesielt på kvelden og spesielt på føttene når jeg la meg. Ikke-eksisterende så lenge jeg spiser lavkarbo.


#11

Photobscura sa for siden:

11. Maten! Åh, herregud, så mye god mat man kan spise! Tenk selv å spise deilige middagsrester i kantina mens de andre tygger på de tørre brødskivene sine uten smør og med lettost :p


#12

blåbær sa for siden:

12. Kunnskap. Å spise lavkarbo har fått meg til å bli interessert i og å lese litteratur om kosthold og helse, og nå vet jeg så mye mer!


#13

trillian78 sa for siden:

13. Normalisert forhold til mat. Jeg kan stole på sultfølelsen min. Er jeg sulten så er det fordi jeg trenger mat, ikke fordi blodsukkeret er på bærtur.


#14

Photobscura sa for siden:

14. Selvtillit! Det er en ting at man føler seg flottere med lavere kroppsvekt, men mestringsfølelsen man får av å følge et kosthold og være konsekvent er ubetalelig! Og for ikke å snakke om hvor mye lettere det er med lavkarbo, når man både har lov til og faktisk skal spise seg mett til hvert måltid!


#15

Skinnogbein sa for siden:

15. Forbedring av utseende. Man blir MYE penere av lavkarbo/høyfettkosthold. Ikke bare fordi en mister vekt, men fordi hud og hår får en skikkelig foryngelsesboost, og blodomløpet fører til en helt annet glød. Tørr hud er en saga blott - og etter et drøyt år på lavkarbo påstår folk jeg ser 5-10 år yngre ut :)


#16

Anne sa for siden:

16. Mer energi
Det meste blir mer lystbetont. Selv veien til og fra jobb:p


#17

Hannehk sa for siden:

17: Luftfri mage :D


#18

Vettel sa for siden:

18. Mindre humørsvingninger.


#19

Anne sa for siden:

19. Mindre muskel-/senefestesmerter
Jeg har fibromyalgi, men når jeg er i ketose, så tror jeg at jeg har mye mindre smerter. Nesten smertefri. Det gjenstår å se en stund til....
Nå er jeg ute av ketose og smertene tar seg opp:eek:


#20

Anne sa for siden:

20. Hjernen er skarpere:p
Tror at jeg er mye mer klartenkt og effektiv når jeg er ketose. Alt virker mye enklere.


#21

Veggpryd sa for siden:

21. Ikke mer halsbrann!
Var fryktelig plaget av halsbrann før LCHF, og kunne ikke engang bøye meg ned til nest nederste skuff uten smerter. Plagene ble forverret i ca. 2 måneder etter starten på lavkarbo, men så forsvant det helt. :)


#22

Tricky sa for siden:

22. Renere hud! Kvisene kommer snikende bare man ser på sukker og stivelse!


#23

Rin sa for siden:

23. Mindre føtter! ...Med "vanlig" kosthold hovner føttene mine opp som ballonger hele tiden. Fant akkurat frem joggeskoa fra i fjor sommer, og de er nå for store i alle retninger. :cool:


#24

slektskap sa for siden:

24. Penere i ansiktet! Ja, den oppblåstheten man får på mye karber er borte og man ser bedre ut!


#25

Jabba sa for siden:

  1. Sterkere negler

#26

Jabba sa for siden:

  1. Mindre ansiktshår (spesielt over overleppa ....heldigvis...)

#27

Jabba sa for siden:

  1. Færre tannlegebesøk!!!

#28

Jabba sa for siden:

  1. Mindre matbudsjett! Vet denne er omdiskutert - men for meg som spiste søtsaker / chips og drakk brus nesten daglig er budsjettet betydelig lavere nå ja....

#29

Jabba sa for siden:

  1. Mindre dårlig samvittighet......slipper å deppe over alt dritten (les: snop osv) jeg tidligere putta i meg....

#30

Jabba sa for siden:

  1. Mindre medisinbruk......kan ha ei eske med Ibux i evigheter nå.....

#31

Myrull sa for siden:

  1. Bedre sexliv.. med all den ekstra energien og bedre selvfølelse.

#32

Veggpryd sa for siden:

32. Ikke mer sur om morran.
Siden søvnkvaliteten har økt betraktelig, våkner jeg utvilt hver eneste morgen. Kan ikke huske hvordan det var å være "morragretten" lenger. :p


#33

an_ta sa for siden:

33.Ikke blødende tannkjøtt. Jeg harr ALLTID hatt blødende tannkjøtt, ved minste berøring, tanntråd etc, blødde det kraftig. Nå er det borte. Magic.


#34

Myrull sa for siden:

  1. Bedre fruktbarhet og mindre syptomer for oss med PCO/PCOS.

#35

lynmamma sa for siden:

35. Minimale leddplager - Jeg har leddgikt og merker det ekstremt godt på leddene når jeg spiser for mye karbohydrater. På lavkarbo er jeg tilnærmet symptomfri!:D


#36

Jabba sa for siden:

  1. En blir fortere brun etter soling på lavkarbo. Og brunfargen sitter lenger.....

#37

Arka sa for siden:

Et jevnt og lavt blodsukker.


#38

slankogsmekkersnart sa for siden:

Mindre fett hår.Før så håret mitt ut som det var dyppet i olje hvis det gikk en dag uten at jeg vasket det. Nå er det normalt og ingen krise om jeg ikke får vasket det på en dag eller to

Jeg hadde ikke mensen på flere måneder men etter noen uker med lav karbo kom den tilbake

Bedre ånde. da ser jeg bortsett fra ketose ånden, men når jeg ikke er i ketose har jeg bedre ånde enn før

Er ikke så avhengig av brus lenger, syns fortsatt det er digg, men får ikke de abstinense som jeg gjorde før og klarer meg bra uten


#39

herregud sa for siden:

Normalt Blodtrykk... Har brukt blodtrykksmedisiner i 4 år og har nå sluttet med de :)


#40

Tone L sa for siden:

Hurra! Etter at jeg la om kostholdet mitt til lavkarbo har jeg helt mistet suget til sjokolade og is, og annet søtt, som jeg var avhengig av før! Går ikke og tenker på tvangsspising lenger! Det er befriende.


#41

Veggpryd sa for siden:

41. Penere hud! :) Bye, bye nuppete og ru hud. Huden blir silkemyk på lavkarbo.


#42

Veggpryd sa for siden:

42. Ikke mer PMS-plager! Hurra! :heia:


#43

Morbeline sa for siden:

43. Masse ny mat å utforske! Man prøver jo ut så mye nytt og annerledes enn hva man vanligvis har vært vant med :)


#44

Morbeline sa for siden:

44. Ikke lenger hold/sting i siden på joggetur - endelig.


#45

Nerthus sa for siden:

45. 95% av chronssymptomer er vekke på lavkarbo... dvs at tidligere kraftig og akutt diare etter hvert måltid inkludert kraftige magesmerter ikke er særlig dominerende lengre i livet mitt ;) :D (Fy f.. jeg var dårlig altså... vurderte og ta videre nettutdanning innen webdesign så jeg kunne jobbe hjemmefra... )


#46

Antoinette6 sa for siden:

46: Ikke lenger dårlig samvittighet for alt fettet jeg spiser ! :lol:


#47

Millie88 sa for siden:

47: Ikke mer sprukket hud på albuer og hender


#48

Antoinette6 sa for siden:

Hvah ??? Guuuud, det har jeg ikke oppdaget før NÅ ! Kjente meg på albuen (som ALLTID har vært tørre og lite pene) - og SJOKK !!! De er ikke tørre mer ! Nesten litt sånn beibihud. . . Jeeeez !


#49

Regret sa for siden:

48 - Mer stabil menssyklus


#50

BenteR sa for siden:

49: Jeg har fått kontroll over diabetesen; tidligere styrte diabetesen meg


#51

Veggpryd sa for siden:

50. Ikke fysen på noe godt.
Det er utrolig deilig å slippe de bevisstløse turene til kjøleskapet 35 ganger i løpet av en kveld, bare for å se om det er noe godt der. :lol:


#52

HappyMe sa for siden:

51. Lyst og glede over å lage mat fra bunnen av. Ikke noe mer posesaus eller ferdigfabrikat.


#53

surfeline sa for siden:

52: Jeg har ikke så kraftig mens at jeg blør ut alt
53: Jeg har ikke bihulebetennelse lenger
54: som følge at jeg er kvitt min kroniske bihulebetennelse, brekker jeg meg ikke hver morgen når jeg pusser tenner.
55: Jeg har ikke vondt noen steder lenger i kroppen.
56: Jeg har mindre blærekatarr.
57: Jeg er i ferd med å "kaste ut" soppen fra kroppen (også ved hjelp av Chlorella og Purley Greens).
58: Jeg er ikke blodfattig lenger (også Purley Greens)
59: Jeg sover mindre.
60 - og sist men ikke minst, jeg har overskudd til meg selv!

( I tillegg har jeg mange av de andre godene også som dere andre har)


#54

Carisma sa for siden:

Og denne :love:


#55

kamp sa for siden:

Så bra!

Spiser ketogent selv nå og går ikke opp vekt selv om medisinene burde gjør det!



Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.