< Tilbake til oversikten

Hvilke fettholdige matvarer spiser dere for å få i dere nok fett?

MiniMe74 sa for siden:

Etter fire uker føler jeg meg fortsatt ganske ny i "lavkarbo-gamet", men har nå endelig skjønt at jeg bør få i meg mer fett enn jeg gjør nå.
Frem til nå har de største fettkildene mine vært via meieriprodukter, men jeg har skjønt via forumet at det kanskje ikke er det beste fettkildene?

Spiser også endel bacon, men er det noen som kan gi meg noen flere tips på hvilke produkter dere spiser for å få i dere nok fett?

Setter kjempe stor pris på svar! :)

Charlott sa for siden:

Cocosa er genialt! Laks, ørret, makrell, ribbe, flesk, skinkestek, entrecote, nakkekotelett og myyyyyyye smør feks?

Muff-muff sa for siden:

Kjøtt med synlig fett (svinekoteletter), fet fisk (røkt eller stekt laks for eksempel), kjøttdeig (den billigste du finner er som oftest den feteste), olje over grønnsaker/salater. Godt med smør der du kan. Et av de beste tipsene jeg fikk var å lage eggerøre med masse smør (25 gram eller så). Jeg merker ikke smøret og holder meg mett leeeenge :)

StegforSteg sa for siden:

Hei

Ser du får gode tips over her :) Jeg vil bare advare deg jeg. Om kroppen din ikke er vant til så mye fett - bør en gradvis tilvenning påregnes. Hvis ikke kan du bli veldig kvalm og uvel erfart

MiniMe74 sa for siden:

Takk for tips!:)
Hvordan bruker dere Cocosa? Har prøvd den i kaffen, men synes ikke det var spesielt godt, men jeg får kanskje "give it a second go" :).

Er det noen som har opplevd at fisk smaker mer markant fisk etter at dere begynte på ketolyse eller lavkarbo?:confused: Sliter nemlig med at fisk rett og slett ikke er fristende etter at jeg kom i ketolyse. Er det bare innbilling eller blir smaksløkene forandret????

solamito sa for siden:

Jeg har opplevd at fisk ikke smaker så godt lenger.
Og på lørdag synes jeg ikke engang at det var godt med rødvin!!! Det er jo utrolig rart, fordi jeg bestandig har hatt lyst på det...
Det skjer vel noe med kroppen, og da gjør det seg kanskje sånne rare utslag.
Ellers går vektnedgangen veldig rolig her - under 2 kg på 5 uker, men ting tar vel tid når man ikke har så mye og bare skal gå ned 5 kilo.:rolleyes:

Charlott sa for siden:

Har du den grønne Cocosa`n? Den med kokossmak?
Jeg synes den er helt nyyydelig i kaffen sammen med ørlite kanel og en dæsj fløte, har du forsøkt den varianten? Hender også jeg bare spiser en skje med ren cocosa om fettinntaket har vært litt lavt en dag og jeg er "fysen" ;)

nellie sa for siden:

Det har jeg også opplevd.. Synes laks smaker tran på høyt nivå.
Trist.. det er jo så gooodt.

Smaksløkene forandrer seg ganske mye etterhvert:) På godt og vondt.

Geomac sa for siden:

Avocado er kjempegodt i salat eller som guacemole eller spist rett fra skallet! noen Rimi butilker seger avocado i kilosnett med 8-10 stk for ca. 40kr, mye billigere en store avocado i enkelt eller dobbeltpakning. Spiser 1-2 pr dag + olje på salaten, masse smør og litt cocosa eller fløte i kaffen.

MiniMe74 sa for siden:

Ja, avocado er jo bare super godt! Spiser endel avocado med med rekesalat laget med litt majo, rømme, purre og masse krydder. Får skikkelig "flash-back" til den gode gamle 80-talls foretten :)

Yonah sa for siden:

Smør, cocosa, kokosmelk, rømme og fløte( rømme og fløte i mindre grad). Mesteparten av fettet kommer fra smør og cocosa.

trillian78 sa for siden:

Majones :D

Det finnes knapt en ting man ikke kan ha majones på.

Selv om kjøpemajonesen kanskje ikke er laget av de sunneste oljene. Går jo an å lage majonesen selv da.

Tribal sa for siden:

Kjøpte en hel ribbe etter jul å skjærte opp i grillskiver..jett om det ble masse.Å jeg går alltid ned når eg har spist dette,å kan nå spise med svoren og alt fettet på :) Å så godt når det er sprøstekt svor.. :)

Carisma sa for siden:

Og så digg å slippe å ha det på maten i smug, og gjemme det under pålegget! :D

kiwo sa for siden:

dumt spørsmål, men hva er cocosa?

Rin sa for siden:

Jeg synes ikke det er problematisk å spise nok fett når jeg kan pøse på med ost og rømme og fløte, men når jeg prøver å kutte meieriprodukter periodevis blir det litt vanskeligere - mye majones, bearnaise og cocosa-tekopper, da. :cool:

MiniMe74 sa for siden:

Jeg synes også at det ble veldig mye vanskeligere å få i meg nok fett når jeg kutter ned på meieriproduktene.

Er det noen som bruker cocosa i noe annet enn i te eller kaffe med hell?

Matglad sa for siden:

Ikke dumt spørsmål hvis du ikke har vært borti det før. Cocosa er kokosfett man får kjøpt på glass. Finnes i to varianter, en med kokossmak og en uten smak som er bergnet på steking. Fås blant annet på helsekost.

Sjekk flg link:
www.mamut.net/soma1/subdet6.htm

GKS sa for siden:

Jeg synes det er kjempegodt å blande cocosa i salat. Men er lurt å blande i like før man spiser og ikke setter det i kjøleskapet, for da stivner den og da blir salaten ikke spesiellt godt...

Yonah sa for siden:

Jeg vet vi har det kjølig på kjøkkenet, men cocsa er vel fast form om man har den over salaten? MIn er så hard at jeg skraper hardt med skje for å karre ut litt... Kunne ikke tenke meg å ha de klumpene på salaten altså..

Modezty sa for siden:

Cocosa blir flytende ved 24 grader, så da er det nok for kjølig på kjøkkenet.

Jeg bruker cocosa i smoothies - men det er mest til ungene nå. Må finne en god lavkarbo smoothie til meg selv..

Seba-stina sa for siden:

Jeg får nok veldig mye fett fra meieriprodukter som ost. Men jeg spiser også en del avocado, og det er jo så godt! Sammen med skinke eller spekemat, sammen med egg... i salat... Jeg som ikke likte avocado før kan spise en halv avocado som et eget måltid ;)

StegforSteg sa for siden:

Kommer egentlig på at jeg ikke har smakt avakado jeg....bortsett fra som guakamole.... kanskje jeg skal prøve det :)

rhb sa for siden:

Jeg bruker mye kaldpresset olivenolje og rapsolje i maten. For meg er det bedre enn alt melkefettet.
Lag majones av olivenolje, ha i en "dæsj" med rømme, litt chili og litt hvitløk. det blir sundt og godt ;)
Ikke orker jeg å tygge i flesk må bare skjære det bort.:o

Veggpryd sa for siden:

Jeg bruker mye meierismør og fett fra kjøtt f.eks. ribbe og nakkekoteletter. Bruker alltid alt av stekefett til saus, eller bare heller over maten. Ellers går det en del rømme og fete oster. Cocosa-konfekt en gang i blant. Fløte i kaffen MÅ jeg ha - har blitt helt avhengig. :o

Rød fisk (laks og ørret) klarer jeg ikke lenger. Det vokser i munnen. Men saltvannsfisk i en god tomat/fløtesaus med ost over er en slager her i huset. :)

Carisma sa for siden:

:eek: Jeg hadde dødd om jeg hadde hatt 24 grader i noe som helst rom, særlig når jeg er i ketose... :D 17C is more like it....

kveita sa for siden:

steker i masse smør, blander inn mye smør i broccoli<7blomkål gratengen, i jukserisen og smelter og har over middasgen. spiser mye avocado, metter utrolig med litt ribberull ved siden av :) Har MYE rømme på salaten- dilla !! spes salat med kylling og avocado. :)

kveita sa for siden:

og for ikke å glemme ostechips!! nammi.. lager de til frokopst om jeg ikke har lyst på så mye. spiser med rømme, og mulig litt grønnsaker - kjempegodt, og metter lenger..:)

Chunky sa for siden:

Jeg spiser moderat med fett. Er litt skeptisk til at et hemningsløst fettinntak er positivt for vektnedgangen. Føler at dette har sklidd litt ut på forumet i det siste. Jeg er helt enig i at kalorier i selv ikke er det viktigste ved et sunt koshold, men siden mange overvektige søker råd her inne, bør vi kanskje tenke oss litt om før vi ber folk om å maksimere energiopptaket? Siden dette er en generell tråd om lavkarbo, kan det kanskje også være på sin plass å minne om at lavkarbo ikke dreier seg om å maksimere fettinntaket, men om å redusere karbohydratinntaket?

Knoll og Tott sa for siden:

Ok - da må jeg bare spørre.. Cocosa og cocosakonfekt - hva er eventuelt forskjellen? Hvor kjøper jeg dette cocosa og er det forskjell på karbinnhold ift ulike merker?

Veggpryd sa for siden:

Cocosa er kokosfett. Finnes i Extra Virgin (med smak) og Pure (uten smak). Kan bestilles hos Soma Nordic, eller kjøpe det i helsekostforretning.

Cocosa-konfekt er Extra Virgin Cocosa smeltet forsiktig i en kjele og tilsatt kokesjokolade (mørk) og én dråpe Stevia. Litt hakkede nøtter er også godt i. Blandingen helles over i små muffinsformer eller konfekt-former. Den blir litt myk, så den er best å oppbevare i fryser'n. Tas fram 30 sekunder før den nytes! :D

PS: Det går også fint å ha det på bakepapir i langpanne. Da kan man bare knekke det opp og fryse ned.

Yonah sa for siden:

Cocosa kjøper du på helsekost og det er kokosfett.
Cocosakonfekt lager du selv av sjokolade og cocosa=iskonfekt.

Knoll og Tott sa for siden:

Wow! Genialt! Takk for supert svar!

tangoto sa for siden:

Dette høres spennende ut! Jeg er glad i kyllingvinger jeg. Lett å varme opp og kos å spise med ungene:-) Og kokt egg delt i to med majones og lakseskivebit på:-)

MiniMe74 sa for siden:

Cocosa-konfekt høres jo super digg ut!! :)
Hvor mye sjokolade bruker dere og hvilket merke?

Hilsen snart - MiniMe :)

Veggpryd sa for siden:

Jeg har brukt den som heter Dark (?) 86%. Den blir best om man søter den litt med f.eks. sukrin, stevia eller splenda.

GreteB sa for siden:

Jeg har funnet en fantastisk god og feit salami på Smak av Italia ([url]www.smakavitalia.no[/url]) De importerer selv, både den og en enda feitere sak som heter Pancetta som er bacon, men ikke som norsk! Kommer i en "pølserull" som man skjærer skiver av. Kan spises rå eller stekt. Skikkelig digg og fantastisk feit!
Ser at den ikkeligger i nettbutikken- menvet at de leverer til butikker i stor-Oslo området.
Anbefales!

Batillip sa for siden:

Jøss! Jeg har hatt Cocosa stående i kjøkkenskapet i mange måneder. Har aldri sett den flytende. Skraper ut av den med skje. Bruker denne:

Veggpryd sa for siden:

Første gang jeg så cocosa flytende (varm sommer), trodde jeg ikke mine egne øyne. Skjønte virkelig ikke hva som hadde skjedd med glasset og jeg hadde et grusomt blondine-øyeblikk. :lol: :o Jeg visste vel ikke at den ble flytende i varmen...

roo0sa sa for siden:

Uff, jeg har samme problem! Får bare i meg fett fra bacon (som jeg ikke orker å spise hver dag), smør og majones :confused: Det er nok derfor vekta mi har stått stille noen måneder!

Med advocado? Er det mye fett i det? Da har jeg misforstått :p

Cocosa.. Kan det brukes til noe annet enn i kaffen? Jeg trenger sårt det fettet, men drikker ikke kaffe :o

Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.