< Tilbake til oversikten

Tilbehør til scampi?

nellie sa for siden:

Any ideas?

nellie sa for siden:

Eller grønnsaker da.. Men hvilke grønnsaker er godt til?

Scampi gjør seg kanskje best som enten forrett eller som en del av en annen rett..

Kitt sa for siden:

Har fått denne oppskriften av en venninne og den er goooood!

Scampi i tomatsaus:
Til 20 personer brukte jeg 1 kg kokte og skrellede scampi og 15 tomtater.

Kok opp vann. Lag kryss i skallet på toppen av 15 store tomater. Legg
tomatene 30 sek i det kokende vannet, ha dem deretter raskt over i iskaldt
vann. Fjern skall og frøene inni tomatene.

Surr 5-8 fedd hvitløk sammen med 1 stor, finrevet ingefærbit.
Legg i tomatene. La det koke godt sammen, ca. 1 time.
Ha i finhakket, fersk koriander, 1/2-1 potte. Smak til med salt og pepper.
Legg i de ferdigkokte scampiene. Varmes i ca. 5 min på svak varme.

Press over lime når retten serveres.

Du kan også bruke rå scampi. Disse skrelles da i halvtint tilstand. Ta ut
den svarte strengen. Legg i de rå scampiene, kok til de får en fin
hvit/rød farge tvers gjennom. Dette har jeg ikke gjort, så jeg vet ikke
hvor lang tid det tar, men anslagsvis 10 min, kanskje?

Litt mye tomat, kanskje, men man kan jo tilpasse som man vil! Godt blir det i hvert fall!:sikle:

nellie sa for siden:

Tusen takk! skal prøves

Furine sa for siden:

Eg brukar å steike reker med kvitløk og broccoli. Funkar veldig godt ilag! Deler opp broccolien i bukettar, og skjer så bukettane minst i to, og så hiv eg dei i woken med dei halvsteikte rekene, og masse kvitløk. Med ein fløteskvett så blir det jo god kvitløkssaus.
Om det er veldig store reker, så synes eg det kan vere ein fordel å dele dei i to, når ein likevel er i gong med å ta ut tarmkanalen.. og så blir jo enda meir reker dekt av lekkert kvitløkssmør! :sikle:

Kanutten sa for siden:

Jeg pleier av og til å lage scampi på denne måten:

Ha mye god olivenolje i stekepanna. Ha derretter oppi basilikumblader, hvitløk og tomater i terninger. La dette surre noen minutter før du har oppi scampien. La scampien trekke bare noen få strakser. De andre i familien får dette servert på ei rista loffskive. Dette er vel noe bruschettalignende???

Momse sa for siden:

Scampi og avokado/guaccamole med salat til, naaam :sikle:

trillian78 sa for siden:

Jeg syns det viktigste er at man marinerer scampiene før man bruker dem med mindre man skal bruke dem i en veldig smakssterk saus.

Ellers er min yndlingssalat over alle yndlingssalater som følgende:

Marinade:
hakket hvitløk
hakket chili
revet ingefær
sesamolje
limejuice
evt. revet limeskall (bare det grønne)

Salaten per person:
En god neve scampi
Et par never fersk babyspinat
1/2 avocado
1-2 stilker vårløk
Et dryss ristede gresskarkjerner
Saften av lime
Sesamolje
Salt & pepper

Mariner scampiene etter at du har skrelt dem. La de ligge i et par timer i marinaden. Gjerne natten over. Hvis scampiene er rå steker du dem etter at de har fått ligge i marinaden.

Legg babyspinaten i bunn av tallerknen.

Grav biter av avocadoen ut med en teskje og legg over spinaten.

Hakk vårløken og strø øver salaten. Strø scampi over salaten.

Bland limesaft og sesamoljen, salt og pepper til en dressing. Hell dressing over salaten.

Strø gresskarkjerner over til slutt.

nellie sa for siden:

Jeg skal lage den asiatiske suppa med kylling og scampi som du har lagt ut oppskrift på! Gleder meg sååååånn. Photo anbefalte;)

Dumt spørsmål fra te-skjeNellie her..
Scampiene jeg har kjøpt er kokte, pillede og rensede.. betyr det at strengen er fjernet?
Ser noen få av dem har en sånn brun streng på seg.. men på de fleste så ser jeg ingenting..

trillian78 sa for siden:

Ja, den suppa er helt sjukt god! :sikle:

Det med strengen vet jeg ikke. Må innrømme at jeg ikke pleier å være så nøye på det med mindre strengen synes veldig godt :o

nellie sa for siden:

Jeg snitta opp et par og sjekka men det var ingenting der... Så da er den vel fjerna på noen og på noen ikke.
Man fjerner jo ikke den strengen på reker, så det går nok bra:p

Furine sa for siden:

Det er jo sant.. Men nokre gongar er det såpass mykje gugge i dei at eg ikkje greier å la vere. Spesielt når dei er store!:o
Fekk scampi ein gong servert kokt i mikrobølgeomn.... Det var ingen høydare... ;)

nellie sa for siden:

Jeg synes reker er fantastisk ekle nettopp på grunn av den strengen:o Jeg prøver å fortrenge det, men innimellom så MÅ jeg tenke på hva det er og da klarer jeg ikke spise en eneste reke til. Så jeg skjærte bort ethvert tegn på bæsjestreng:p

Photobscura sa for siden:

Åh, ja! Gled deg til den suppa! Jeg har laget den flere ganger, også en slags ''fattigmannsvariant'', men den blir fortsatt helt sinnsyk! Mmmm!

nellie sa for siden:

Den var sååååå god:) Kjempegodt. Lagde en stor porsjon, så vi har til middag i dag også.

Photobscura sa for siden:

Så bra! Tror jeg må lage den igjen selv snart :)

Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.