< Tilbake til oversikten

Syre/base

Matglad sa for siden:

Jeg lurer på om det er noen her inne som har satt seg inn i, og er opptatt av syre/base tilnærmingen.

Det sies at hvis kroppen blir for sur, så vil man ikke gå ned i vekt fordi kroppen vil beholde fettet for å beskytte organene mot syreangrep. Videre sier teorien at en kropp som er i balanse på syre/base ikke blir syk. Det er det kun en sur kropp som blir. Typisk syredannende mat er kjøtt, ost og spesielt egg og kaffe/svart te.

Dette er jo nettopp matvarer som lavkarboer spiser mye av. Det er jo også debatter her inne ang viktigheten av grønnsaker. Grønnsaker tilfører ikke særlig mye vitamier som vi ikke kan få fra animalsk føde. Men i følge syre/base teorien er det viktig med grønnsaker fordi de er basedannende og gir motvekt mot syredannende mat.

Noen som har noe kunnskap om dette?

Kitt sa for siden:

Dersom du scroller heeeelt nederst på denne siden, finner du mange tråder om samme emne!:)

Iselilja sa for siden:

Litt "off-topic" i forholdet til hva trådstarter lurer på, men på en måte relevant allikevel:
Det svaret du gir trådstarter her fikk jeg også for litt siden, da jeg spurte om noe. Jeg fikk beskjed av flere om å scrolle ned på siden for å finne lignende tråder. Så jeg scrollet og scrollet - og fant ingen verdens ting... :confused:
Nøyaktig hvilken side er det egentlig dere mener man skal scrolle ned på for å finne disse trådene? Jeg har forsøkt å scrolle meg helt ned både på "Spørsmål og svar"-siden og på hovedsiden på forumet, uten å finne verken svar på denne tråden eller min egen tråd. Finnes det to helt forskjellige forumoppsett, eller er det jeg som ser dårlig? :p

Photobscura sa for siden:

Nederst på den siden du er nå, så står det en grønn bord med teksten ''Lignende tråder'', og under der er det listet opp tråder med lignende temaer i titlene.

A-p-o-c sa for siden:

Hvis du har trykket "Svar" og scroller ned, så ser du ikke disse trådene, men hvis du står på siden hvor tråden er startet og scroller ned så burde du se dem...?

Jeg har også fått samme svar, og jeg synes at selv om man får opp mange tråder med samme tittel, så er det ikke gitt at man finner svaret i dem - selv om titlene er veldig like! Jeg har kikket gjennom trådene som står her under, og jeg kan ikke se at de svarer på HI's spørsmål. Det innlegget som kommer nærmest et svar er fra 2005, og ting kan jo ha forandret seg veldig i løpet av de 5 siste årene når det gjelder retningslinjer og "riktige" svar.

Blir litt frustrert over at så mange spennende diskusjoner og temaer blir "spist av" med at dette er diskutert før...

Kitt sa for siden:

Og vi som har vært her en stund, syns det går an å i det minste prøve Søk- funksjonen før man spør om noe som har vært spurt om/diskutert flere ganger før! ;)

Selv om "samme tema" trådene ikke akkurat svarer på det du lurer på, finner man ofte linker etc som kan være nyttige. Mange har hatt veldig god hjelp av å lese disse "samme- tema"- trådene, så jeg kommer nok til å fortsette anbefale folk å se på dem først. Er jo ikke verre enn å si i fra at man ikke fant det svarte man så etter!

Dersom du syns det er et spennende tema er det da ikke noe i veien for å starte en ny diskusjon selv om ingen kan gi deg akkurat det svarte du er ute etter der og da!

lionesse sa for siden:

Jeg fikk veldig høye verdier på urinsyre da jeg tok blodprøver nå sist, etter tre måneder på lavkarbo kosthold. Antar at det er noe som bekrefter din teori?

Det skal vel forsåvidt litt flere til for at denne tesen skal alminneliggjøres....

drizella sa for siden:

Det er veldig vanskelig å få riktig pH-verdi i kroppen kun ved hjelp av kostholdet. Du må da ha oversikt over hva de forskjellige matvarene inneholder av syre og base, og dermed spise veldig kontrollert. Det tar lang tid, og du må hele tiden fortsette å spise kontrollert for ikke å få syren tilbake. Dette da eks kaffe, røyk, stress, dårlig søvn, medisiner osv også fører til for mye syre.
En annen viktig grunn er at det er altfor lite mineraler i eks grønnsaker i forhold til det var for 20-30 år siden. Kalsium er et av mineralene som nøytraliserer syre, og kroppen prøver å ordne opp selv ved å ta kalsium fra skjelettet. Dette kan på lang sikt føre til benskjørhet. Kroppen trekker også til seg væske for å prøve å tynne ut syren, noe som gir ødemer.

Har du problemer som halsbrann, migrene, høyt blodtrykk, ødemer, reumatisme,fibromyalgi, urinsyregikt, åreknuter, hemorroider, er det stor sannsynlighet at det er for mye syre. Du bør da ta mineraler som regulerer syrenivået. 3step-diett fokuserer på dette. Du spiser ikke poteter, ris, pasta, hvetemel og sukker. Begrenser svinekjøtt som er sterkt syredannende.

Bulldog sa for siden:

Jeg vedder på at jeg spiser 2-3, kanskje 4 ganger så mye kjøtt som deg, og urinsyreverdiene mine er normale.

I call shenanigans.

Photobscura sa for siden:

Tre måneder er muligens litt for kort tid til å stille noen ordentlig dom. Jeg ville nok gitt det noen måneder til. Det er ofte sånn at verdiene spriker litt i starten mens kroppen fortsatt omstiller seg, for så å komme seg på plass og gjerne bli bedre enn de var i utgangspunktet.

Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.