Dere som har små barn, dvs alle som ikke har voksne barn.. hehe..
Gir dere de kunstig søtede produkter, f.eks heistadgele? Eller lager dere gele til dere og lager en annen til resten?
Og reagerer ungene på at dere spiser annen mat enn dere?
Vi skal på skitur i dag og som kos har jeg laget 4 små skåler med heistad gele (for det var det vi hadde i skapet). Skal ha pølser med på termos.
Og fra mandag begynner jo jeg på eurodiet og i halvannen måned skal jeg spise en annen middag enn resten av gjengen. Jeg har en svært observant og smart fireåring så er redd hun kommer til å lage et nummer av at jeg ikke spiser det samme som henne, og vet ikke helt hva jeg skal svare henne...
Selv er det helt vanlig at vi ikke har poteter, ris, pasta og slikt til middag. De er vant med masse grønnsaker da, og reagerer ikke på at jeg ikke spiser brødskiver til frokost med de..
Mye heller sukker enn aspartam, der er jeg streng.
En sjelden gang får de krem søtet med sukrin, men aspartam er noe jeg selv prøver å holde meg unna.. Jeg gir ikke ungene noe som er kategorisert som nervegift.
Tja, min treåring får ikke kunstige søtningsstoffer hjemme, men er vi på besøk hos noen med bare lightbrus, så lager jeg ikke noe nummer av det om hun blir tlbudt et glass. Pga melkeallergi har jeg alltid spist litt annerledes enn henne og min mann, hun synes ikke det er noe rart. I motsetning til mange fordomsfulle voksne!
Vi prøver også å holde guttungen unna søtningsmidlene.. Har en boks med krem i kjøleskapet, så han fikk dette i en bolle i dag, mens vi lagde egen med splenda.. Han får ordentlig bolle, mens jeg lagde fra en oppskrift jeg fant på nettet her.. Hvis vi skal ha dessert, tar vi det etter at barna har lagt seg.. Også spiser vi den samme maten som regel.. Kjøtt, masse grønnsaker(som han ikke er sååå glad i) også hender det at jeg koker litt pasta til han. Vi pleier å spise eggerøre/omelett til frokost, mens han synes det er helt greit å spise brødskiver.. men vil han smake på vår mat, får han det.. også lager jeg ofte havregryns-grøt på kvslden til han (hvis ikke middagen blir sen).
Takk for svar. Jeg har også prøvd å holde mine to unna kunstig søtning. Endte med at vi ikke spiste den geleen på tur likevel.
Jentene her får aldri light brus (egentlig får de ikke brus i det hele tatt...).
satser på at alt ordner seg med matvarene. det er bare halvannen måned med fase 1 på eurodiet og så begynner jeg å spise vanlig middag igjen...
Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling.
Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.