Jeg er i startfasen og synes det ikke er så lett å regne karber.
Når jeg legger maten jeg spiser inn i en tabell som regner ut karbohydrater, fett og proteiner og får frem at jeg har spist 5% karbohydrater av total matmengde. Kan det kakediagrammet fortelle meg og jeg er på riktig vei? Kan jeg stole på det, eller kan de 5% i realiteten være for mange karber?
Hei du!
Jeg er og ny, jeg bruker helt enkelt en vanlig .xls ark for å regne ut hvor my karber jeg får i meg... Har lagd meg en tabell der hvor jeg lagt Frokost Mellomål Lunch Mellomål Middag og Kvelds. Men jeg får nesten aldri imeg allt det, rekker ikke ;)
Så skriver jeg opp hvor mye jeg spiser av hver enkelt ting på tallerken, og teller frem hvor mange karber det er.
Sånn tenkte jeg holde på noen uker, til jeg lært sånn omtrent hva forskjellige ting gir.
% tall sier jo ingenting om hvor mye karber du fått i deg...
Lykke til!!
Jeg har også et excel ark hvor jeg har satt opp alle de varene jeg bruker mest. Jeg har regnet om til karbohydrater pr. gram og legger jeg inn hvor mange gram f.eks brokkoli jeg har spist og formelen ganger gram med karbohydrater slik at jeg hver dag ser at jeg ikke spiser mer enn jeg skal..
registrer deg på www.mylog.no der står en masse matvarer allerede og en kan legge flere til i databasen. En finner da raskt ut hvor mye en får i seg av de forskjellige tingene. Veldig enkelt og greit!
Dette nettstedet er heeelt supert for oss som er ny!
:heia:
Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling.
Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.