< Tilbake til oversikten

Ny her og trenger hjelp til "veivalg" ...

Wiki sa for siden:

Heisann :D

Nå er det på tide med litt forandring i hjemmet her! :D
Har snakket med legen min, og siden jeg er under utredning for PCOS så anbefalte han meg å kutte ned på karbohydrater og øke inntak av protein (og sikkert fett - uten at han sa det..)
Det jeg lurer på nå, i denne "jungelen" av varianter av lavkarbo - er hvilken vei jeg skal gå?

Jeg klarer ikke å se for meg å kunne kutte ut karbo helt - er veldig glad i brødmat :( men synes fedonbrødet er helt ok da..

Problemet er da hvilke pålegg osv jeg kan bruke, og skjønner jo at jeg ikke kan spise like mye brød som før - heller mer pålegg..?

Hadde blitt utrolig glad, dersom en av dere kjente kunne "tatt meg under vingene" for en stund, og hjulpet meg med å komme i gang - og "guidet" meg gjennom dette til jeg forsto, og lærte hva man kan spise og lage til mat??

Fungirl sa for siden:

Anbefaler deg å lese deg opp på de ulike valgene og så treffe en avgjørelse da, du må selv finne en vei du kan leve med resten av livet.

Fedon er den veien jeg skal leve med når jeg har vært innom ED en stund.
Har også gått Ketolyse, men tror Fedon passer meg best i det lange løp :)

Lykke til :)

BitTorres sa for siden:

Lavkarbo er en jungel, de inneholder dietter som "tillater"alt fra 20 til 150 gram karbo. Fedon tenker ikke så veldig mye på mengden karbohydrater, men de blir mindre der også, i og med at han satser på karbohydrater som gir en langsom blodsukkerstigning med lengre metthetsfølelse enn vanlig norskt kosthold.
Du bør nok tenke deg om hva slags mat du kan se for deg at du vil spise. Jeg som spiser LowCarbHighFat har et fettinntak som nok kan se ille ut for en som ikke er satt inn i dette. Fedon tillater ikke store mengder fett, men litt mer enn det som er vanlig.
LCHF og Ketolyse og Atkins kan høres og oppfattes som ganske dramatisk, men gir ofte de mest dramatiske forbedringer også, mens Fedon er en ganske "mild og vennlig" variant.
De som skal ned mye i vekt, har ofte størst utbytte av LCHF, Ketolyse og Atkins, da de er ganske like, og inneholder strenge karbohydrat restriksjoner. Det vil si lite grønnsaker, men mye fett, og en del protein. Det er en del variabler, men de er ganske like i det at karbohydratinnholdet er så lite.
Brød vil du uansett måtte kutte ned på, kraftig. Det finnes mange varianter av proteinbrød, med svært lite karbohydrater, men det er vel grenser for alt :)
Selv har jeg vært innom Fedon, Atkins før jeg landet på LCHF.
Det passet meg mest. Kanskje Fedon er veien for deg, i og med at han tillater mye større mengder med karbohydrater? I så fall kan du kikke under Fedon Tråden her på lavkarbo :)

Wiki sa for siden:

Hei og tusen takk for svar!

Jeg har nå snust litt rundt på forumet, men alt er "nytt" og flyter fortsatt i hverandre.

Jeg spiser dessverre ikke fisk :( Men er veldig glad i kylling,svinekjøtt, oksekjøtt osv.
Er glad i det meste av grønnsaker, er dårlig på fett ;) og er som sagt dessverre litt for glad i brød, ris og pasta..

Er det noen som kunne hjulpet meg og satt opp feks en dag med FEDON-basert mat, og en dag med LCHF-mat???
Vær så snill???? ;)

Jabba sa for siden:

LCHF-dag:
Frokost: egg & bacon, omelett eller 1 avocado m majones og reker
Lunch: salat med olje + kylling / reker, Fiberrik knekkebrød med masse pålegg eller middagsrester
Middag: nakkekoteletter med bearnaise saus ( hjemmelaget) + brokkoli, grillet kylling med skinn + blomkål eller lavkarbo gryterett/lasagne med grønnsaker til
Kveldsmat: middagsrester, eggerøre eller lavkarbo pizzasnurrer

Vil anbefale deg å lese Dreamy`s blogg (hun er medlem her inne) - hun har utrolig mange flotte LCHF oppskrifter på bloggen sin!
Gerd (også medlem) har journal her inne med mange gode oppskrifter + bilder - hennes matlaging er populær her inne!
Nannah (medlem her inne hun også) er et oppkomme av supre ideer.....mye goe mat fra den kanten også....

Let, (Les: søk) og du vil finne.....

BitTorres sa for siden:

Jeg vil anbefale (ikke reklame det her) bloggen til samboeren min (LCHF)
www.lenabeatrice.net
Her er det mengder av matforslag til morgen, lunch middag og annet. Masser av nyttig informasjon, også vedrørende helse.

Wiki sa for siden:

Tusen takk for svar alle sammen, jeg har nok landet på Fedon :D

Greit å ha "bestemt seg", men synes det er litt tungt ja - og jeg skulle ønske jeg ikke var så lett å friste :/

Tribal sa for siden:

Greit å ha "bestemt seg", men synes det er litt tungt ja - og jeg skulle ønske jeg ikke var så lett å friste :/[/quote]

Har bare med motivasjon å gjøre...eg har brukt mange år på det..
Så har man bestemt seg..så må man bare sørge for at man skal holde seg til det å kose seg med den maten man har valgt.. :)
Lykke til..:)

StegforSteg sa for siden:

Det er viktig å fokusere på hva man KAN spise og ikke hva man IKKE KAN spise ;)

anette76 sa for siden:

Det er jeg veldig enig i.. Jeg har alltid slitt med ett stort søtsug men etter at jeg kuttet ned på karbohydratene har det ikke vært ett problem.
Jeg koser meg med litt mørk sjokolade en gang i blant , tar ett glass rødvin i helgene, men har ikke behov for å hive i meg søtt, kaker og iskrem.

Lykke til!

Tro meg du kommer til å spise masse god mat hvis du leter rundt etter oppskrifter her inne :)
Pizza snurrene til Nannah er helt supre , og det er knekkebrødene også.
Gerds ostekake skal visst være fantastisk men den har jeg ikke fått prøvd ennå.

Smiley123 sa for siden:

Hei. Håper jeg ikke "Kupper" noen andres tråd her nå, men jeg er i samme situasjon, ny på lavkarbo og trenger hjelp til å velge en vei:)
Jeg har kuttet kraftig ned på karbohydrater siden mandag, og har følt noe ubehag og litt kvalme men det virker som om det er i ferd med å forsvinne nå.
Jeg ser for meg et kosthold der jeg:

• Får i meg svært lite karbo
  • Spiser mye kjøtt, fugl og fisk, noen ganger med fett, noen ganger uten.
  • Ikke spiser så mye grønnsaker, er ikke glad i det, men litt brokkoli og blomkål skal vel gå ned, og kanskje litt annet etterhvert,
  • Kan få i meg noe søtt (Fun light, mørk sjokolade, lettbrus) av og til men ikke hver uke.

Hva passer best for meg da? Tenkte å prøve å få tak i Ketolyse-boka, kan det være noe? Har lest den første boka til Skaldeman men tror det blir litt mye fett for meg...

Kan ellers nevne at jeg er rullestolbruker, så noe trening er ikke aktuelt. Og at jeg tenker at jeg skal ned ca 10 kg, kanskje 15 også men ikke mer enn det. Men har store vansker med å få veid meg i og med at jeg ikke kan stå på vekten, så det blir vel mest å se på midjen...

På forhånd takk for svar.

Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.