< Tilbake til oversikten

Ang. ketostix?

twinnsy sa for siden:

Jeg trenger svar på noe her.....

Når jeg bruker keton sticksen for å se om kroppen er i ketose hva er da det optimale i følge fargekodene på boksen?

Jeg vet glucose skal være gul og hvit men hva med det andre, er det lysest eller mørkest av de fargene som er best?

Charlott sa for siden:

Fargeforandring = ketose :) Om du får utslag på det mørkeste kan det rett og slett bety at du drikker for lite, noe som ikke er gunstig. Det finnes ikke grader av ketose, enten så er man der eller ikke.
Videre skal man teste stix ca 2 timer etter siste måltid om kvelden, da er målingene sikrest :)

twinnsy sa for siden:

Jeg har brukt å ligge på den nest lyseste men i det siste den lyseste så jeg trodde kanskje det ikke var bra ;)
Men da vet jeg, da har jeg vært i ketose i over en mnd uten sprekk :D
Tusen takk

Charlott sa for siden:

Så bra! :D

MiniMe74 sa for siden:

Mine ketostix er lyse lilla med en gang, men hvis jeg lar de ligge litt så blir de mørke. Er det vanlig, tro? Tror ikke jeg drikker for lite vann. Hvor mye drikker dere, egentlig?

Kitt sa for siden:

De blir mørkere fordi urinen fordamper og konsentrasjonen av ketoner dermed øker etter som stiksen blir liggende!;)

Du skal ha i deg minst 2-3liter væske pr dag, fortrinnsvis mest mulig vann!:)

Sungrazer sa for siden:

Jeg har utslag på ketostix om kvelden, og dagen vanligvis, men ikke om morgenen. Er det fordi kroppen bruker alle tilgjengelige ketoner om natten og at de ikke skilles ut i urin?

Har merket det samme om jeg trener hardt. Ingen utslag på ketostix rett etter trening, men 1 time eller så etter trening så er ketostix mørkelilla selv om urin er lysegul, nesten blank. Regner med at dette er fordi kroppen fortsetter å forbrenne fett, som omdannes til ketoner som kroppen ikke trenger på et lavere intensitetsnivå som det er etter trening.

Noen tanker?

Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.