Slik jeg bor nå passer det seg dårlig å lage og spise kjøtt av forskjellige årsaker. Men samtidig har jeg veldig lyst til å spise lavkarbo, da jeg føler at kroppen min fungerer best på et slikt kosthold.
Er det mulig å basere et lavkarbokosthold på et vegetarkosthold, og supplere med fisk og kjøtt (hovedsakelig kylling, kalkun, kjøttdeig) ? Hva bør jeg i så fall passe på at jeg får i meg mtp. fettet?
Hei hei! Jeg levde delvis som vegetarianer det første året på lavkarbo (og etterhvert ketogent kosthold). Jeg spiste en god del fisk da, i hovedsak fetere fisketyper som laks og ørret og litt makrell. Men jeg brukte cocosa (kokosfett -extra virgin, kjøpte på helsekost) som tilskudd, helte alltid en god slump med en god olivenolje over salater, brukte mye smør i maten, brukte en del fete meieriprodukter, som kremfløte, fete oster, seterrømme/creme fraiche, dersom du tåler det. Jeg spiste også veldig mye grønnsaker.
Ellers har det litt å si hvilket nivå du ønsker å legge deg på. Om du vil være på et ketogent nivå, så er de rådene jeg ramser opp over her supre, om du vil legge deg mer på et Fedonsk nivå, så kan du spise litt mindre fett, og supplere med bønner, linser, kikerter og sånne ting, for å få i deg nok b-vit og sink. Du kan lage brøderstatninger som det finne flust i oppskrifter på her inne, med renest mulig kjøttpålegg og majones etc. Det er uendelige muligheter! Ikke noe problem å leve tilnærmet vegetarisk, så lenge man planlegger litt :)
Heisann!! Nå er jeg vegetarianer og et lavkarbo-kosthold funker kjempebra for min del :) Får i det meste av karber fra egg, fløte, rømme, grønnsaker og noe soyaprodukter til middag som jeg kjøper i sverige (er mellom 4,5 og 11 karber per 100 gram så er ikke mye jeg spiser av det).
Jeg er mett, superfornøyd og går ned i vekt så det er så absolutt mulig :)
Jeg bor for tiden i USA og har en SUPER matbutikk med en gigantisk (frukt- og) grøntavdeling, en bra kjøtt- og fiskedisk og ellers et enormt utvalg. Det vanskeligste er nok fete meieriprodukter, sett bort fra ost.
Kan jeg steke i kokosfett også? Altså, den som tåler høye temperaturer, evt. stekespray?
Dersom jeg legger til linser, altså unngår ketosen, bør jeg ta sink og b-vitamin i tillegg til magnesium som kosttilskudd? For jeg regner med at jeg også må ta magnesium på siden ved et "vegetarisk" kosthold?
Til frokost så spiser jeg 150 gram sopp og 2 egg stekt i smør, til lunsj pleier det å være en salat (du må nesten føle deg frem til hva du vil ha) jeg har ihvertfall cherrytomater, grønn paprika, ostebiter, 1 avocado, agurk osv... Til middag så fyller jeg på med grønnsaker og for å få i resten av karbohydratene jeg trenger så spiser jeg soyaprodukter (hälsans kök for det meste).
Jeg kjøper mitt i sverige, men har sett både på meny og på helsekost :) På meny så pleier det å ligge i frysedisken sammen med de produktene som er glutenfritt.
Som gammel veggis vil jeg anbefale å ta det litt rolig med soyaprodukter. Jeg trodde det var normalt å ha puppespreng ganske lenge inntil noen fortalte meg om mengdene med østrogen som er i soya, og symptomene forsvant da jeg kuttet det ut. Om jeg skulle ta helt av og kjøpe meg en soya latte, så kommer det litt tilbake. Det kommer stadig mer fokus på tilfeller av brystkreft hos unge kvinnelige vegetarianere som inntar mye soya (soya-produkter i alle former er nok mer vanlig i f.eks statene).
Fermentert soya (tempeh) kan visstnok også fremme ostoperose. Så ikke overdriv bruken av det!
Akkurat her hvor jeg bor har de soya-erstatninger for omtrent alt. Det med at soya inneholdet østrogen har jeg hørt om før, og derfor skal man helst ikke gi guttebarn soyamelk som melkeerstatning. Litt rart at det ikke står advarsler om det her, når det står advarsler om at "disse ostene inneholder det og det som staten California har funnet ut at fører til det og det". Som regel er det fargestoffer og slike ting som antakelig har fremkalt ca ett krefttilfelle eller noe sånt.
For det første er det vel ikke tilstrekkelig godkjent forskning på det, men helsekost, igjen særlig i statene, er en gigantisk industri, og nettopp derfor er det også litt for sterke økonomiske krefter i spill. Dette gjelder mange industrier, legemiddelfirmaer, brusprodusenter (mtp enkelte søtningsstoffer) etc. Man er liksom prisgitt sin egen våkenhet som forbruker i mange tilfeller, altså. Men for meg var det nesten nok i seg selv å kjenne at puppene slutte å gjøre vondt når jeg sluttet med soya.
Det finnes en mengde artikler om det på nettet, forsåvidt. Men det er nok en majoritet med empiriske fakta framfor seriøs forskning ...
Skummelt altså..
Men hva i all verden skal man spise da?
Pleier å kjøpe urteburger og slikt på Meny eller Ica. Lurer på om dette er noe som ikke inneholder Soya. Men det har jeg aldri tenkt over. Pølsene jeg spiser er hvertfall soyapølser.
Når jeg har laget lasagne og slik, så bruker jeg en kjøtterstatning. Også kjøpt på Meny eller Ica. Og den mener jeg er laget av sopp. Og ikke soya..:rolleyes:
Er vel ikke all vegetarmat som inneholder soya?:confused:
Ren tofu har vel ikke så mye karber, men det er jo ofte et blandingsprodukt. Tofu smaker jo ing-en-ting-en! :p
Som veggis spiste jeg en del linser, bønner og kikerter. Det har lav gi, men funker dårlig på et ketogent kosthold. Men om du spiser egg, så er det jo et veldig kurant bindemiddel om man lager grønnsaksburgere, f.eks.
Men ost og egg spiste jeg mye av som veggis, men jeg innførte etterhvert fisk også, forsåvidt.
Selv syns jeg tofu smaker ingen ting, og har ekkel konsistens. Men dersom man er ute etter en "kjøtterstatter" og man finner en med lite kh kan det jo være et alternativ.
Konsistensen blir faktisk bedre om man fryser den helt ned og tiner den opp igjen. Men det gjør det ikke mer sunt, da ;). Og det handler jo ikke bare om kh-mengde, men hvor de kommer fra. Jeg ville lett etter andre alternativer i stedet for å risikere å tulle med hormonene mine.
Skal se på oppskriftene du kom med :-)
Er de forenelig med Fedon?
Kan en dagsmeny med fedon se slik ut:
Frokost: Dobbel 0% youghurt + en del mandler
Lunsj: salat med to egg
Mellom: samme yoghurt eller CC med heistad syltetøy
Middag: Noe vegemat + salat eller blomkålstappe
Kvelds: Omelett med ost og tomat
Sliter med å finne dagsmenyer..
Men har jo bestilt fedon bøker nå, men er vel ikke så mye vegetarmenyer tenker jeg..
Nå har jeg vært vegetarianer i godt over 6 år og jeg spiser -litt- soyaprodukter hver dag og har aldri opplevd det du har.. Men folk reagerer jo forskjellig på all mat..
Det at du ikke reagerer på det er ikke det samme som at det er sunt. Det er nå en gang et faktum at soya inneholder mye østrogen. Det var ikke ment fordømmende, men opplysende ;)
Jeg spiser jo en del egg. Får masse proteiner derfra. Og cottage cheese, ost og andre melkeprodukter..
Tror det går greit. Og ennå bedre nå når jeg er opptatt av hva jeg spiser. :p
Men husk at kasein (melkeprotein) er mer ustabilt i kroppen enn protein fra kjøtt ;)
PS: Jeg trodde heller ikke at jeg kom til å spise kjøtt igjen etter å ha vært veggis størstedelen av mitt voksne liv, og fortsatt tenker jeg på mange måter som en vegetarianer. For min del handlet det om helsa mi, og jeg måtte til slutt ta et valg. Det var IKKE lett! Men jeg tenker på meg selv som mat-idealist, da. Er fortsatt medlem av Noah, og prøver i alle fall å være litt bevisst.
Nei, noen ganger så må man jo bare gjøre det som man føler er best og er man fornøyd med det valget man har tatt i lengden så er det jo det som betyr noe.. Men er godt at du ikke har mistet alle verdiene dine selv om du har begynt å spise kjøtt igjen :)
Jeg tenker mye på det å spise kjøtt om dagen. Det som bekymrer meg mest av alt, er hvordan de dyrene vi spiser faktisk har hatt det i sitt korte liv! Kylling f.eks har jeg sluttet helt å spise, klarer det bare ikke... Blir kvalm når jeg ser tusenvis av kyllinger stuet sammen uten plass til å røre seg..
Og burhøns, som lever sitt liv på et areal omtrent på størrelse med et A4 ark..bare for at det skal produseres billige egg.
Er det egentlig sunt å spise kjøtt fra oppdrettsdyr som kanskje aldri har fått muligheten til å utfolde seg naturlig? Bare lurer..
En fyr jeg kjente for en del år tilbake hadde tamgjess. For å unngå at stresshormoner gikk over i kjøttet før de måtte bøte med livet, lekte han dem inn i døden….det var hva han fortalte meg..:o
Hva da med all den baconen for eksempel vi spiser her inne på lavkarbo? Hvordan har disse grisene hatt det før de ble slaktet? Var de redde før de måtte møte døden? Hvordan har de hatt det FØR de kom så langt at de ble fraktet til slakteriet? Hva slags mat har de fått?
Og hvordan påvirker alle disse faktorene kvaliteten på det kjøttet vi kjøper? Grøss og gru..:eek:
Jeg tenker som deg.. Er derfor jeg ikke klarer å spise kjøtt. Får helt vondt av alle disse stakkars dyrene. Som lever et kort liv, fanget og trang :o Blir trist av å tenke på det.
Sliter nesten med å spise egg og..:rolleyes:
Før spiste jeg litt fisk innimellom. Men klarer ikke det heller nå :eek:
Men jeg merker at det er litt kjedelig å være veggis på lavkarbo..:(
Snublet over denne tråden da jeg lette etter lavkarboveggiser. :D
Har noen av dere spist QUORN? ([url]www.quorn.no[/url])
Det er min absolutte favoritt når det gjelder kjøtterstatninger. Jeg sjekket den nettopp for å se hvordan det sto til med karbohydratinnholdet, og de to produktene jeg har inneholdt:
Farse (som kjøttdeig) 4,5g Karbohydrater pr. 100g.
Biter (som kyllingfiletbiter) 6g pr. 100g.
Er det noenlunde ok, eller er det for mye karbohydrater?? (Kan veldig lite om lavkarbo enda.) Om det er noe som anses for ok, så vil jeg iallefall anbefale vegetarianerne her inne å forsøke. Produktene smaker virkelig godt. Veldig, veldig likt kyllingfilet og kjøttdeig. Finnes som hele fileter også, og de smaker som kyllingfilet, syns jeg. :)
Det er vel ikke direkte vegetarisk når den inneholder eggehvite da, men så lenge man ikke er veganer går det vel. Færre karber enn i linser og bønner.. Men du må spise en del for å få nok protein da. Jeg har ikke noe peiling på lavkarb og vegetarisme, men et kosthold som inneholder grønnsaker og linser og bønner og sunt fett blir jo lavkarbo av noe slag. lavkarbo er jo en paraplybetegnelse..
Joda, det er direkte vegetarisk. :) En vegetarianer er pr. definisjon en person som ikke spiser kjøtt, fisk eller produkter som inneholder dette. Vegetarianere holder seg også som oftest unna løpe (I ost, som lages av noe ifra kalvemage. Altså noe kalven må dø for i gi fra seg.) , gelatin og noen andre ting som lages av dyreprodukter.
Å spise egg er overhodet ikke i strid med et vegerisk kosthold.
Ovovegetarisk er å spise vegetarisk og tillate egg.
Laktovegetarisk tillater melkeprodukter.
Lakto-ovo tillater melkeprodukter OG egg.
Vegansk kosthold tillater ingen av de to ovennenvte matvarene/gruppene.
Så en veganer spiser ikke quorn, men en vegetarianer kan helt fint gjøre det, men mindre h*n har valgt å avstå fra egg. :)
Fisk derimot, det er ikke vegetarisk, selv om jeg ser endel sier at de er vegetarianere og spiser fisk. Fisk må dø for at noen skal spise den. Det er ikke vegetarisk.
Jeg sjekket en pakke kyllingvinger (min sønn er ikke vegetarianer) i fryseren nå. De inneholder 19g protein pr. 100g. Quorn har 14/15g pr. 100g. Så forskjellen er da ikke så stor?
Veldig mange kjøtterstatninger inneholder melk, egg, ost eller noe slikt. Så om man ikke kunne kalle det vegetarisk fordi det inneholdt egg, så ville man hatt svært få alternativ i butikkene for vegetarianere. :)
Det der er veldig godt, jeg spiste en del av det da jeg var vegetarianer, blant annet til taco. Det inneholder ikke soya, noe som var en stor lettelse. Soya er jeg kjempeskeptisk til. Det inneholder mye østrogen, og jeg får fortsatt vondt i puppene om jeg tar en soya latte :o.
Jeg var såkalt pesce-vegetarianer de to siste årene. Jeg mener man fortsatt kan kalle seg veggis selv om man spiser sjømat.
Øh, det var kanskje derfor jeg nevnte at det kanskje ikke var noe for veganer som ikke spiser egg, og åpen for at kanske de andre gruppene kunne spise de.
Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling.
Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.