< Tilbake til oversikten

Phosphoral i ketose? Tarmtømming før colonoskopi

Løvetann sa for siden:

Skal tømme tarmen med et middel som heter Phosphoral, før tarmen skal undersøkes. :flau:
Ble litt urolig da jeg sjekket i Felleskatalogen:

Sammensetningen av Phosphoral:
Virkestoffer er 10,8 g/dose dinatriumfosfatdodekahydrat og 24,4 g/dose natriumdihydrogenfosfatdihydrat.
Hjelpestoffer er glyserol, sakkarinnatrium, natriumbenzoat (E 211), ingefær-sitronaroma (inneholdende ingefæroleoresin, alkohol, sitronolje, delvis deterpenert sitronolje, sitronsyre, vann) og renset vann.

Kan glyserolen og sakkarinnatrium forårsake problemer med ketosen? :eek:Prosessen med tarmtømming er ille nok, om ikke jeg skal bli rusa og kvalm på disse andre stoffene i tillegg … :nedfor: Noe som har erfaring med dette?

nomma sa for siden:

jeg hadde en coloskopi undersøkelse sist sommer, og måtte bruke phosphoral.
Ikke for å skremme deg men jeg hadde problemer med å få ned phosphoralen. Jeg måtte tilslutt inbilde meg at det var noe sært godteri jeg skulle ha i meg... det smaker søtt-salt-surt-bittert ja alt på engang ;)

Jeg ble kvalm av det men det gikk fort over, siden du skal bare ha i deg næring i form av veske, lot jeg ketose være ketose for ikke å bli for slapp. Så jeg drakk fruktsuppe ol. Etter undersøkelsen spiste jeg nystekte fiskekaker for å venne magen på mat igjen.

Jeg dagen etter var jeg igang med lavkarbo igjen, vekta sto stille en uke etterpå. Sikkert pågrunn av det store vesketapet som måtte kompanseres igjen..

Løvetann sa for siden:

He-he, nei det gikk greit å få ned Phospohoralen. Satte tre glass foran meg på bordet: et med kuldslått vann, et snaut halvt glass med kaldt vann som jeg blandet Phosphoralen i og et tredje med kuldslått vann igjen.

Drakk det vanlige, holdt så pusten mens jeg drakk det midterste og skyndet meg å drikke det siste. Det eneste jeg kjente av Phosphoralen var en litt stikkende fornemmelse i munnen. Og littegrann kvalmende ettersmak.

Så var det buljong og kaffe til frokost. :)

Ellers er jeg kommet til at det er bare å blåse i om glyserol og sakkarin påvirker ketosen, undersøkelsen må jeg jo ha likevel. Av og til mister man litt perspektivet når man går på kur, og det gjorde vel jeg i natt … :o

Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.