Jeg har en søster som har fått konstantert ME. Hun var på me-klinikken, hadde to timer lang samtale med "sjefen sjøl", en mannlig lege som visst nok er ekspert på ME. Og han konkluderte med at hun mest sannsynlig har ME.
Tidligere vært diagnosert med depresjon i flere år, til dels meget tungt medisinert. (vært fare for eget liv, men ikke innlagt noen ganger)
Min søster er nok og har alltid vært litt problemsøkende, og venter at andre skal fikse hennes liv. (går ikke inn på dette her, men har alltid ville ha hjelp for alt, ikke ordne opp selv, selv for småting.) Så forventer ikke at hun skal helomvende kostholdet sitt, det har hun nok ikke helse til fysisk eller psykis til. Men LITT forbedringer tenker jeg hadde vært av det gode.
Noen som har ME og prøvd lavkarbo? Eventuelt linker til informasjon eller blogger om dette?
Er jo mulig jeg bare er frelst lavkarbo som innbilder meg at dette er løsningen for "alle", men ser jo at chunky's kone ble mye bedre (frisk) av fibromyalgi med lavkarbo kosthold. Så ble litt inspirert rett og slett!
Jeg er ikke blitt frisk av ME og eloverfølsomhet, men jeg slipper disse blodsukkerfallene som gjorde meg kjempetrøtt mye kjappere enn nå. Jeg føler meg generelt bedre over jevna;)
Jeg har erfart å bli bedre av å kutte ut sukker, gjær, mel og melk. Om dette har en sammen heng med ME'n vet jeg ikke siden jeg også er insulinresistent og har PCOS.
Men jeg vet at mange ME pasienter får diverse "allergier" og blir bedre etter å legge om kosten spesielt å kutte ut sukker.
Jeg har ME og har hatt en viss effekt av lavkarbokost. Magen ble mindre oppblåst og jeg hadde generelt mindre vann i kroppen av å kutte ut gluten. Blodsukkeret ble stabilt og jeg kjente at det var godt for helsen å slippe svingningene. Jeg har ikke prøvd å kutte ut melkeprodukter.
Det foreligger tilbakemeldinger på at ME-syke har blitt bedre av å kutte ut gluten, melkeproduker og sukker. Det er sikkert verd et forsøk.
Å, ja, det glemte jeg, mindre vann i kroppen. Det gjør ikke vondt å bøye fingrene til vanlig. Men sliter jeg meg ut, så kommer vannet igjen, men det forsvinner fortere enn før:D Og det er jo ikke mye vann i kroppen til vanlig, det er det beste.
Jeg har ME. Lavkarbokost gjør ingen forskjell i forhold til mitt sykdomsbilde, det eneste er at det fjerner et par unødvendige stressfaktorer (sukkerbehov), og det er jo høyst ønskelig. Men søvnproblemene, energimangelen, muskelsvakheten og "tåka" er der altså i akkurat like høy grad som før.
Eg har fått ei langt jamnare sømnrytme med lavkarbo enn før, har hatt ME i ca ti år. Stort sett søv eg no heile natta og klarar la vere å sove om dagen, og har mindre svingingar i løpet av dagen. Har framleis dei fleste ME symptoma elles.
Men magen er bedre, deilig :)
Var slik jeg tenkte, at man blir ikke 100% frisk sånn plutselig, men små endringer som gjør enkelte ting lettere. (stabilt blodsukker, søvn, mage, vann i kroppen, etc)
Mamma har spist lavkarbo i ca 8 år og hun har fortsatt ME, så helt frisk har hun ikke blitt. Men vi begge blir kjempedårlig når vi spiser sukker og mjøl, alle kreftene bare siger ut mye verre enn ellers.
Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling.
Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.