< Tilbake til oversikten

Kan dere hjelpe meg med å bytte ut noen ingredienser?

Tinkelpinkel sa for siden:

Fant denne oppskriften, og den ser jo bare sinnsykt god ut!

Så... har dere noe forslag til hva jeg kan bytte ut sjokoladekjeks og kaffelikør med? Og går det an å bruke sukrin i stedet for sukker, tro? Aldri prøvd å bake med det før. Tenker som så at jeg nok skal klare meg fint uten kjeksbunnen, men hvis noen har noen gode forslag....

sirimor sa for siden:

Jeg ville ha byttet ut kjeksen med grovhakka mandler (se Gerds ostekake), søtet med sukrin og knuste suketter.

Jeg bruker alltid en kombinasjon av sukrin/knuste suketter. Synes søtsmaken blir minst kunstig da, fortsatt litt metall-aktig da men..

Angående sjokoladen ville jeg valgt en kombo av 86% Lindt og en mørk, sukkerfri type (Cloetta er ok).

Alternativ til likør, hadde jeg prøvd meg frem med en bitteliten dæsj cognac kanskje.

Jeg synes denne oppskriften så veeeldig god ut, så takk for tipset:)

Tinkelpinkel sa for siden:

Aha! takk for svar:) Da skal vi se om det blir kake til helga! Det er lenge siden nå, så det skal bli knall! skrive handleliste

LCHF4life sa for siden:

Jeg ville byttet ut sukker med 1 dl Splenda. Jeg syns de fleste andre søtningsmidler smaker bittert, men det er jo en smaksak. Knuste suketter er jo et hett tips, det har jeg aldri prøvd.
Istedenfor kaffelikør går det helt sikkert an å bruke vanlig kaffe. Kanskje litt sterkere..?

Til bunnen ville jeg brukt en blanding av finmalte nøtter og sjokolade som jeg bruker i denne, men isteden bruke samme mål som det står i oppskriften du fant. Med 225 gram kjeks i originaloppskriften, ville jeg prøvd meg på 150 gr mandler/hasselnøtter og 75 gr. mørk sjokolade (86%)

Photobscura sa for siden:

I stedet for kaffelikør; espresso og cognac ;).

sirimor sa for siden:

Ja, dette blir nok kaka jeg også skal snekre sammen på søndag;)

Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.