jeg har vært borte lenge-men er nå tilbake!forsøker å holde meg borte fra karbo-så langt det lar seg gjøre-spiser vanlig middag da med mann og 3 barn;)men bytter ut det meste av karbo med brokoli og blomkål-uten at barna merker det;)
men noe må jeg jo kose meg med-og nøtter går det mye av-men har lest at poppcorn er tårlig sunt til å være snacks-stemmer dette????
lager det selv med raps olje!
ellers gode snaks råd?
liker jo å kose oss også selv om vi er beviste;)
Dessverre... :( Popcorn er laget av mais, og inneholder derfor altfor mye karbohydrater (over 50g pr 100g, om jeg ikke husker feil).
Og når det gjelder fettet man bruker forresten, uten at jeg er noen ekspert på dette, så mener jeg å ha lest at ved høye temperaturer bør man velge de mer stabile mettede fettsyrene (som meierismør) i stedet for de umettede som rapsolje.
huff-trist-da har jeg alt begynt å lure meg selv,var det jeg var redd for....men hvis jeg uansett ikke er i ketose?og hvordan vet jeg om jeg er det?
og hva kan jeg spise da-som snacks?
men hvis jeg ikke er helt karbo fri-altså spiser en potet,ris og sånn iblant-er det alikevel bra med alt fettet?æsj-altså,dette er ikke lett lenger....prøver å finne en grei levlig løsning-men må kose meg også-hvis ikke går det ikke!
Les litt om de generelle lavkarboprinsippene, samt kanskje også noen av de forskjellige retningene man kan følge, så blir det litt enklere å forstå. :)
Lavkarbo betyr å spise lite karbohydrater, uavhengig av hvilken retning man følger og om man er i ketose eller ei. Skjønt, nøyaktig hvor mye karbohydrater den enkelte lavkarber velger å spise varierer jo en del, og da gjelder tommelfingerregelen om at jo mer karbohydrater man spiser, desto mer bør man kutte ned på fettet.
Det er sikkert andre som kan hjelpe deg mer enn dette, dersom du skriver litt mer om hva du pleier å spise. Det er vanskelig å gi råd når du ikke oppgir noe konkret.
Uansett, popcorn tror jeg dessverre neppe hører med i et lavkarbokosthold (i så fall hadde det vært en del av mitt, for det er det beste jeg vet :o )
Forresten: Jeg må bare legge til at det er fullt mulig å kose seg selv om man spiser lavkarbo og styrer unna de mest typiske snacks'ene og godteriene! :) Rømmebasert dip med grønnsaker, sukkerfri sjokolade, mørk sjokolade, rødvin og tørre hvitviner, eggedosis med sukrin, hjemmelaget lavkarbo-iskrem, sjokolademousse, lavkarbokaker, nøtter, baconcrisp, ostechips med krydder.. osv, osv. Ta en titt på oppskriftforumene her, der er det nok av ting å kose seg med.
Selv synes jeg gulrøtter med Holiday-dip er helt nydelig (men gulrøtter blir kanskje for mye karbohydrater for mange).
ja-før levde jeg på grønnsaker og dipp-men nå skal jeg holde meg mest mulig vekk fra melk også,pga allergi misstanke-er kjipt.....trodde foresten tortilla chips var litt bedre men,er jo mais det også
Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling.
Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.