Jeg har nå vært i ketose i snart 3 uker. Spiser minimum 100 g proteiner om dagen og ligger på max 15 karb om dagen.
Jeg går ikke ned noe, faktisk har jeg gått ned bare en kilo. Jeg skal ned 20-25 kg så dette går vannvittig tregt.
Kanskje noen her kan se hva jeg gjør feil. Her er et eksempel på normal dagskost:
Frokost:
Omelett (4 egg) med grønn paprika, squash, sopp, en skive salami og 3 skiver ost. (stekt i smør)
Lunsj 1: halvparten av frokosten
Lunsj 2: 100g reker, 1 ts majones og 1 ts creme fresh litt sitron og en halv avokado, samt en del selleristenger.
Middag: Gratinerte aubergine med kjøttdeig, sopp, squash ost og en halv ts heinz tomatpurre i kjøttdeigen.
Kvelds: Sashimi av salmalaks og romanosalat med litt olje på.
Ellers har jeg et ekstra mellommåltid med 4 skiver spekeskinke, 2 asparges. Og jeg har kost meg med litt ca 50g bacongull annenhver/tredjehver dag.
Drikker masse vann og litt kaffe og nypete.
Dette er sånn ca det jeg spiser om dagene med litt variasjoner, men ca de samme mengdene. Har foresten hatt kyllingsuppe med litt kokosmelk til middag og biff og spinat og asparges.
Umiddelbart synes jeg det ser ut som ganske mye mat, men du oppgir ikke middagsporsjonene dine. Hvor mett føler du deg? Venter du med å spise til du er sulten?
Det er ikke alltid lett å si hva som er årsaken, men for mange er vekttapet de første par ukene mye vann, gjerne opp til flere kg, og det kan hende du ikke hadde så mye vann i kroppen da du satte i gang. Det er gjerne sånn at det kan ta tre til fire uker før den ordentlige fettforbrenningen er i gang.
Jeg føler at jeg spiser mye, men jeg er fortsatt sulten. Jeg var blitt forespeilet at ketogen kost tok vekk sultfølelsen og at jeg ikke ville fyse så mye på godteri som jeg har gjort når jeg har forsøkt Grete Roede (etter et annet svangerskap). Jeg har tidligere gått ned raskere og mer med GR.
Legger nemlig på meg masse under svangerskapene, og sliter med å bli kvitt det.
Jeg synes ikke det ser ut som mye mat..
Du må nok grave frem litt tålmodighet:)
Det tar litt tid før kroppen kommer i gang.
Bacongull hver 2. til 3. dag kan du kanskje prøve å kutte ut:) Det er salt og samler vann i kroppen din.
Ok, det er jo en helt kurant mengde. Men husk å spise deg passe mett til hvert måltid, det skal ikke være nødvendig med mellommåltider når man ligger på det karbohydratnivået du gjør :). Kanskje du spiser litt for lite fett? Bruker du smør i maten, f.eks?
Ellers kan jeg jo opplyse deg om at bacongull er veldig salt, og jeg kan binde opp til en hel kg med vann om jeg spiser en liten pose av det, det går jo av igjen, og det er ikke farlig. Men greit å vite. Syklusen har også innvirkning, og mange legger på seg både en og tre kg i forkant av mens.
Uansett, at du går ned raskere på GR gjør det ikke til en bedre diett, det handler ikke hvor fort vekttapet er, men at man kommer ned i idealvekt og HOLDER SEG DER ;)!
Og, så klart, ingen kurer virker, det er det kun varig livsstilsendinger gjør. Men det vet du sikkert :).
Jeg ville uansett gitt det mer tid, om du trives med kostholdet ellers. Og om du fortsatt etter to-tre måneder ikke ser gode resultater, så kan det kanskje være en idé å ta en tur innom legen for å sjekke blodsukker, hormonnivåer etc.
I mellomtiden vil jeg i hvert fall oppfordre deg til å nyte maten og livet. Stress er en av de største partystopperene!
Kan det være for mye proteiner?
Overskudd av det kan bli til blodsukker.
Har du målt deg?
Det er vanlig å brenne fett selv om det ikke vises på vekta, særlig i starten, pga at man legger på seg muskler.
Ellers stusser jeg litt over at du spiser så mange måltider, og jeg tenker som skrevet over her at du får i deg for lite fett...muligens.
Maten du spiser er ikke dårlig, men burde mette mere så du ikke føler at du trenger så mange måltider.
Jeg har gått ned litt nå. Grunnen til mange måltider er nok at dagen starter kl 06.00 og slutter nærmere 24.00. Ganske mye stress og mas og lite stillesitting. Lurer litt på om sultfølelsen egentlig er tretthetsfølelse. Jeg får ikke gått noen turer eller trent, barna alternerer på å være syke.
Jeg hadde håpet å kunne bevegd meg mer effektivt, men det ser ut til å være en ønskedrøm. Fortsatt er jeg i tvil om dette er dietten for meg. Føler hverken mer energi eller konsentrasjon enn jeg vanligvis har, heller mer at jeg er virrete og energiløs. Tror virkelig jeg har i meg nok fett. Føler jeg følger dietten til punkt og prikke.
5 måltider om dagen, med minst 20 g protein
maks 20-30 g karbo (jeg hare ca 10-15)
Fett i mengde 2 ss med olje eller fett i maten osv.
jaja jeg gir det noen uker til, så har jeg hverfall prøvd.
Nå er du såpass ny med kostholdet at det kan hende kroppen fortsatt bruker mye av overskuddet på omstilling. Det er helt individuelt hvor lang tid det tar før kroppen er helt innstilt på fettforbrenning, og da opplever mange å få mer overskudd :).
Når du er i ketose, og spiser såpass lite kh, bør energiprosenten ligge på minst 70%. ;). Ikke gi opp!
Du skriver at det er mye stress og mas, og at du er virrete og energiløs, og at din dag går fra 06-24.
Kanskje er du energiløs og sliten fordi du stresser og maser så mye?
Man er ikke immun mot energiløshet selv om man lever lavkarbo.
Jeg har fått mange mailer fra personer som har lagt om til lavkarbo, og de går og venter på at energibomben skal komme, og de tror nærmest at så lenge de spiser lavkarbo så vil de bli humørfylte energibomber nesten uansett hvordan de lever ellers.
Jeg mener ikke dette som noe negativt....eller kritikk mot deg, men jeg tror at man mange ganger overvurderer hva lavkarbokost kan gjøre.
Noen ganger hjelper det ikke å BARE legge om kostholdet, det kan være nødvendig å ta noen andre grep i livet også.
Jeg for min del kan oppleve ting som suger alle krefter ut av meg, selv om jeg lever lavkarbo og har gjort det i fire år.
Hvorfor begrense proteininntaket oppad? Proteiner kan du spise så mye du vil av. Når det gjelder karbohydrat er nivået bra, men det beste er 0. Det er min erfaring. Kutt også ut alt som inneholder søtningsstoffer, bortsett fra aspertam aculefam k og sukrkalose.
Kroppen vil forbrenne fett for å opprettholde stabilt blodsukker. Hva vil du forbrenne? Kroppsfett eller fett fra mat? Ergo dropp dette fettmaset. 90% protein, 10% fett. Der bør det ligge.
Ja, jeg og lurte på dette. Mener du Mr Muscle, at man f.eks bare skal leve på karbonadedeig/kylling eller annet magert kjøtt og litt grønnsaker, eller? Vel har jeg ikke lett for å gå ned i vekt, men for lite fett (uten et direkte overdrevet inntak) stopper vektnedgangen for min del.
Men jeg hører så mye om proteiner, jeg er mildt sagt forvirret. Noen sier at det er bra med mer proteiner fordi det gir kroppen noe å jobbe med. Jeg er fortsatt noe usikker på hva som skjer med et eventuelt overskudd av proteiner, for jeg har lest så mange varianter av hva som skjer. Jeg har lest at overskuddet av protein omdannes til glukose, som Dreamy sier, jeg har lest at det omdannes til lipoproteiner (hva nå det er) i leveren, og transporteres til fettcellene, hvor det lagres som fett, jeg har også lest at halvparten av all protein går til spille uten et betydelig inntak av karbohydrater, uten at det makes sence for meg.
Nå er det vel også forskjell på proteiner. Jeg har ikke peiling her, altså, så jeg bare hiver litt ut her, i håp om at noen som virkelig vet kan binde dette sammen. Men f.eks kasein som er i melkeprodukter er vel kanskje et av de mest ustabile, og proteiner fra fiber, som er i skjelett og muskler.
Er det noen som vet med sikkerhet hva som faktisk skjer med proteiner? Hvorfor får noen vektoppgang og ubehag av melkeproteiner? Hvorfor har noen problemer med å gå ned i vekt ved for høyt inntak av proteiner. Eller motsatt, da, tydeligvis, i Mr Muscles tilfelle? Jeg mistet litt hodet mens jeg skrev her, og lurer på om jeg burde dele opp tråden i en proteindiskurs :p
Det finnes utallige treff på at leveren KAN danne glukose av proteiner! Det er faktisk en av leverens oppgaver!
Kan du gi meg en link til å leveren IKKE kan danne glukose av proteiner?
Men er det ikke så at en skal måtte spise MYE proteiner for at kroppen begynner å omdanne disse til glukose??? Slik at en på et "normalt" ketolyse kosthold ikke står i faresonen....?
Skal du ned i vekt bør du ifølge min teori spise lite fett og null karbohydrater. Dette betyr 0 grønnsaker, men ikke nødvendigvis magert kjøtt. Dersom du kun inntar kjøtt med fett vil dette si lavt fettinntak. Det er de som tror at de må smelte en halv kilo smør til hvert måltid jeg vil til livs ;). Grønnsaker kan lett erstattes med kosttilskudd hvor du da unngår karbohydratene. Kjedelig? Ja, men hvem sa vel at slankekur var gøy?
Musklene i kroppen "forbrenner" fett. Når du er stor trenger musklene mer energi (les: karbohydrater), ettersom mer masse må forflyttes, som vil føre til omdannelse fra fett til karbohydrater. Kroppen vil da omdanne det av fett som er nødvendig for å holde et stabilt blodsukker, hverken mer eller mindre.
For å øke energibehovet så må det trenes aerob trening (sykling, gåing, løping. Trening uten for mye muskelbelastning.) Jo mer av denne treningen jo raskere går fettforbrenningen.
Har du større muskler vil disse kreve mer energi. Derfor er en økning av muskelmasse også nødvendig. Styrketrening vil imidlertid for en periode bremse vektnedgangen ettersom muskelmassen økes.
Økt muskelmasse fører til økt hvilemetabolisme. Det vil si den forbrenningen du har uten å gjøre noe som helst øker.
Proteiner tas opp av musklene, dersom musklene har behov for det. Etter at musklene har blitt brukt trenger de protein for å restitureres. Resten går via nyrene og ut gjennom urinen. De som får ubehag av melkeprotein lider av allergi. Når du trener og får i deg masse proteiner som lagres i musklene går du opp i vekt, evnt. stabiliserer vekt.
Hadde besøk mens jeg skrev dette her og gadd ikke se igjennom det jeg hadde skrevet før jeg sendte svar. Sikkert masse rols, men det tar jeg rennefart og .........
Leveren KAN omdanne proteiner til glukose. Det er jo derfor en kan overleve lenge uten mat. Men dersom kroppen ikke har behov for økt blodsukker så påvirker ikke proteinet i kosten blodsukkeret. Du får aldri for høyt blodsukker av å spise protein på samme måten som du får for høyt blodsukker av å spise masse sukker :)
Joda, det er fint du har teoriene og vet hva som fungerer for deg, men jeg synes du har en litt bastant approach.
Jeg er ikke veldig stor, men jeg har forsøkt de utroligste varianter for å komme meg ned de siste ti femten kiloene. Null karbohydrater og fett og proteiner gjør ikke at jeg går ned i vekt. Femten-tjue gr karbohydater og resten fett og proteiner gjør ikke at jeg går ned i vekt, Fedon-kost får meg heller ikke ned i vekt. Å kutte ut fett gjør ikke at jeg går ned i vekt, å kutte ned på proteiner gjør ikke at jeg går ned i vekt.
Det at noe funker på deg er ikke ensbetydende med at det gjør det på alle. Vel har vi alle de samme fysiologiske funksjonene i kroppen, men det er uendelig med variabler som går på forutsetningene, det handler om alt fra kjønn til grad av overvekt, sykdommer, hvor mye og hvilken måte vi har slanket oss før.
Det kan være greit å være litt mer ydmyk og rund i svarene sine enn ''sånn er det bare''.
EDIT: Mulig jeg har svart litt feil her?? Er faktisk ikke sikker på om du skrev til meg Photobscura? Har jeg svart feil får du ta det med et smil ;-)
Jeg har ikke bare teorier om hva som fungerer for meg.
Det er ikke bare basert på teorier/egenerfaring at ovedkudd av proteiner kan bli til glukose og at overskudd av fett i kosten kan bremse forbreningen av lagret kroppsfett.
At det finnnes variabler er jo en selvfølgleighet, og jeg har vel ikke påstått annet?
At ingenting ser ut til å fungere på ytterligere vektnedgang for deg betyr vel ikke det jeg skriver er feil? Det betyr vel ganske enkelt at du er en "variabel" i aller høyeste grad om jeg får uttrykke meg på den måten (mener det IKKE negativt).
Når det er sagt så skriver Lutz om nettopp det, at for noen er metabolismen så ødelagt at det rett og slett er umulig å gå ned i vekt, nesten samme hva man gjør.
Vel, når jeg svarer på spørsmål så tenker jeg svært lite over hva folk ønsker å høre. Jeg svarer det jeg mener er riktig.
Dersom du spør meg hva 2+2 er så svarer jeg ikke: Tja, 4, men for noen er jo 5 mer riktig. For ikke snakke om de som mener 2.04 opphøyd i 12.
Men for å legge til noe. Jeg har også komt til et punkt hvor alt går vannvittig treigt. Har ca. 8 kilo igjen før jeg når den idealvekta som Inbody720 maskinen kom frem til. Jeg skal være glad om disse er borte innen sommeren, men man kan vel ikke annet enn å håpe. I mellomtiden spiser jeg masse proteiner, lite fett og 0 karber.
Ja, men nå er du en av ganske mange som mener å sitte med det absolutte svaret, og når det faktisk ikke finnes, så synes jeg det kan være greit å modere seg noe, dine erfaringer vil alltid være nyttige, men de er ikke et absolutt svar. Og referansene dine til matte har jo ikke akkurat så mye relevanse, det skjøner sikkert du også om du tenker deg om litt ;).
Noe av poenget er jo at folk ikke alltid har den samme responsen på de samme næringssammensetningene. Jeg går ikke ned med lite fett, og det har jeg aldri gjort, ikke da jeg gikk ned heller. Lite fett var lik stopp i nedgangen. Så da må du fortelle meg hvorfor du sier at sånn er det bare, når det ikke stemmer for meg?! Det er en ting å komme med vitenskapelig fakta, det er en annen ting å fortelle andre at kroppen deres fungerer nøyaktig likt som din egen. Det finnes ikke ett svar for alle!
Min stoppet opp med ti femten kg overvekt for snart tre år siden etter nesten tjue kg nedgang.
Nå er det slik at det alltid er de siste kiloene som er de vanskeligste å gå ned. Og når kroppen nekter å gå ned til tross for trening og sunt kosthold kan det jo tyde på at kroppen er slank nok, til tross for at vekta sier noe annet. Selv er jeg jo 107 kilo tung og i følge leger og ernærings"eksperter" så er jeg fremdeles 27 kilo for tung. Nå vet jeg riktignok bedre ettersom jeg har tatt en Inbody720 analyse. Mulig du også har en kropp som takler en høyere vekt en "normalen"? Du ser jo ikke direkte feit ut på den avataren din hvertfall, selv om jeg ikke ser kroppen din skikkelig.
Har du prøvd en Inbody analyse, hva fikk du der evnt. på fettkontroll?
Ellers veier jo hud en del, dersom du har løshud da riktignok. Benmasse og muskler likeså.
Men hadde jeg stått stille i 3 år til tross for at jeg visste jeg måtte ned mer så hadde jeg tatt strake veien til plastikkirurgi :D
Jeg har tatt en sånn analyse du snakker om, og jeg har tolv kg muskler, og et lett til middels skjelett, så her er det nok fettet som veier mest, jeg mener det var snakk om 38 eller 39 prosent ... Og med en høyde på 167 cm, så er det ganske innlysende at 80 kg er for mye. I følge den analysen så skal jeg veie sekstito kg, men det høres litt lite ut, og i følge veilederen så kan det endre seg over tid.
Nei, jeg verken ser ut eller er feit, men jeg er fortsatt overvektig. Dessuten så har aldri ansiktet mitt bært særlig preg av overvekt heller. Løshuden har nok trukket seg inn for lengst. Det er jo snart tre år siden vekten stoppet opp etter at jeg tok av nitten kg.
Når jeg snakker om forutsetnger så er det greit å nevne at jeg har metabolsk syndrom. For meg vil det si insulinresistens, hypothyerose og pcos (for min del tilbakevendende), så kroppen min har ualminnelig med bremser. Jeg går på metformin for å bedre insulinfølsomheten, men den har så langt egentlig bare endret kroppsammensetningen min litt til det bedre (noe smalere midje, og litt mer kjøtt på rumpe og hofter). For meg er det like mye om ikke mer helsebildet som spiller størst rolle her, da jeg er disponert for en ganske alvorlig diabetestilstand (lada, en voksenversjon av dia1), og så lenge jeg ikke får gått ned i vekt, så er fortsatt kroppen i stand til å produsere for mye insulin, enn hvor lavkarbo jeg lever.
Jeg forsker fortsatt på hva som årsaker kroppens grunn til å tvilholde på de siste kiloene. Jeg forestiller meg at jeg burde veie pluss minus 65 kg, det burde ikke være uoverkommelig for min kroppsbygning, høyde og alder.
Og tro meg, i mine mest frustrerte stunder har jeg tenkt at det hadde fader meg vært greit å bare få sugd ut de siste overflødige kiloene med fett, og bare vært ferdig med det, og levd lavkarboens glade dager og holdt vekta etterpå. Men, for det første er det ikke økonomisk gjennomførbart, for det andre hadde det vært veldig greit å finne ut hvorfor kroppen min er som den er.
Spesialisten jeg går til er såpass forundret over min situasjon at hun har konsultert Sofie Hexeberg i saken.
Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling.
Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.