< Tilbake til oversikten

Dekadence bar? Og et par spm til

NoMilkToday sa for siden:

Fra Atkins. Hvor mange KH? Fremme på sjokoladen står det 2,1 kh per serving, betyr det hele sjokoladen da? Leste bakpå, og der sto det 19 :s Men mulig det sto noe om sukkeralkoholer litt lengre ned da. Noen som bruker å spise denne sjokoladen? Har den ikke foran meg nå, men synes det er en knallgod sjokolade :) Kan man forresten spise litt sjokolade ( en gang i uka) fra sukkerfritt?

Sauser. Hvilke sauser spiser dere på lavkarb? Kan jeg spise bernaisesaus? Vet det er ca 4 gram KH per 0,5 dl ( På den lette bernaisesausen) men kan jeg gjøre den litt mer karbovennlig ved å bruke matfkøte og vann istedet for lettmelk å blande den ut med? Eller er det selve poseinnholdet som gjør den så "usunn", og fløte og vann ikke vil gjøre den noe mer karbovennlig?

Dumme spm, I know. Men hadde vært kjempetakknemlig for svar :)

nisse sa for siden:

Hei, Jeg liker Atkins sjokolade! Lørdags kos... Du regner 2.1 karb. per sjokolade. Godt det. Jo og i dag fant jeg den på coop. Og koster under 30 kroner. Jeg er happy! Pleide å betale 36 i helsekosten. Noen sier at man kan få vondt i magen av den men ikke jeg.:)
Sauser kan jeg ikke hjelpe med. Bruker matfløte og ost på stekte grønnsaker(ikke hver dag). Av og til litt øyster saus.

arnakristin sa for siden:

Hei,
På amerikanske varer så bruker de ofte 1 servering istedenfor pr 100 gram og hva en 1 servering er må man lese på pakningen. Når det gjelder Atkins sjokoladen så er en servering hele sjokoladen. Mange får vondt i magen av kunstig søtning og i verste fall diare, husk også at kunstig søtning kan være med å trigge søthungeren.

Saus, den du nevner har litt vel mye kh i seg, regner med det er Toro pulver saus du henviser til, ikke særlig lavkarbo vennlig. Mange her inne bruker Fjordlands bearnaise saus ller enda bedre om du lager den selv, oppskrift finner du her på forumet.

Iset sa for siden:

Når det gjelder bearnaisesaus så inneholder den ferdige mye dritt, men om du erstatter melken med fløte og evt. vann blir det hvertfall lavere karboinnhold. Men du kan lage selv, det ligger oppskrifter her inne. Og det er mindre karber i kremfløte enn i matfløte. :)

En av de beste sausene jeg vet om, er når jeg steker masse skivet sopp, krydrer den med paprikapulver, litt grillkrydder og pepper, og heller over en kartong kremfløte, tilsetter litt soyasaus og lar det putre i 5-10 minutter til det har kokt inn litt. Nyydelig.

Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.