< Tilbake til oversikten

Linsepure

guro sa for siden:

Linsepuré !

Kok opp

· 1 l vann

· 2 buljongterninger.

Tilsett

· 5 dl røde linser (skylles)

· ½ finhakket løk

· (2 dl finhakket stangselleri)

· 3 fedd finhakket hvitløk.

Kok på svak varme i ca. 20 minutter. Konsistensen kan tilpasses med å spe med vann eller koke lenger. Rett før servering tilsettes

· 4 ss olivenolje

· 4 ss sitronsaft

· nykvernet pepper.

Smak til med

· salt.

Holder seg i kjøleskap i 4-5 dager. Kan fryses i porsjonsposer. Jeg bruker den slik somdener. Smaken kan varieres med chili, sennep, pepperrot, hakkede ristede nøtter, pesto, hakkede soltørkede tomater eller urter.

Linsepuré med tomater ?*

· 5 dl røde linser (skylles)

· 1 løk, grovhakket

has i kjele og fyll på vann til det dekker en fingerbredd over linsene. Kok linsene til nesten møre. Overflødig vann siles av. Tilsett

· ½ boks hermetiske tomater

· 3 fedd hvitløk

· ½ rød chili

Varm opp og mos lett med stavmikser. Bland inn

· 1 dl olivenolje

· bladpersille, hakket

· salt & pepper

Som variasjon kan det tilsettes chilisaus, pesto, avokado.

Marianne sa for siden:

DET ER DENNE!!! (se linseprat i journalen min)

Bare at i Hjemmet sto det 1 3/4 liter vann, i stedet for 1 liter - ikke rart jeg måtte sile. Jeg rakk aldri å ha i olivenolje og sitronsaft fordi det ble så mye venting på den silingen at vi bare måtte spise! Den ble kjempegod for det :D . Det ble rester og da tok jeg i litt olje og sitronsaft. Nam...!

I bladet står det at du kan variere med en eller flere av disse ingrediensene: chili, sennep, pepperrot, hakkede ristede nøtter, pesto, hakkede soltørkede tomater eller tapenade (olivenpasta), urter som estragon eller basilikum, krydder som muskat (:eek: ), allehånde, karve med mer.

Jeg eelsker linser!

Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.