Kort om meg selv:
Heter Simen, er 17 år og kommer fra Bergen. Jeg elsker å trene, og trener 4 ganker uken, hver uke. Har gjort dette for 2 år. Med trening mener jeg treningssenter og alt som er å gjøre på et treningssenter.
Problem:
Jeg veier 100-110 kilo grøss og gru. Jeg er ganske stor og kraftig, men har alt for mye fett på kroppen. Jeg er en person som spiser det jeg får tak i og det som er til hus, og har aldri gått inn for å slanke meg.
Vekten min kan sies til å være ustabil. Jeg kan gå ned 5 kilo på en uke, og gå opp 5 igjen over en helg
Mitt spørsmål til dere:
Hva er den beste måten å gå ned i vekt for en person som meg uten særlig erfaring med kosthold. Som sagt er jeg uerfaren med kosthold så jeg håper at svarere kan prøve hvis mulig å svare enkelt og forståelig.
Annen info:
Spiser brødskiver til frokost, det er ofte(st) lyst brød i huset.
Drikker kaffe 1-2 ganger for dagen, alltid etter middagstider. (Ofte kaffemat med kaffen, kan være relevant?)
Drikker proteinpulver etter trening
Spiser kveldsmat før jeg legger meg.
Drikker sjokomelk og spiser nøtter (polly turmix) ganske ofte
Pleier ikke å drikke i helgene, spiller mye dataspill på fritiden.
Er det noe jeg har glemt så vær vennlig å spør.
Beklager på forhånd om noe skulle være dumt og/eller tåplig. Prøver å være så ærlig som mulig.
Det høres ut som om du er ute etter et enkelt og greit opplegg. Den enkleste starten du kan gjøre for å komme igang med lavkarbo er: Kutte ut alle kornvarer, ris, halvfabrikata, potet. Spis rikelig med grønnsaker som vokser over bakken, kjøtt, egg og fisk. Her er en enkel liten folder som kan være til god hjelp. www.lchfnorge.no/lavkarbo3minutter.pdf
Ellers anbefaler jeg også linken som Arnakristin postet, jo mer kunnskap du tilegner deg jo lettere blir det.
Ang gulrøtter, det kommer helt an på hvor mange karbohydrater du har tenkt å ligge på pr dag, for oss på Ketolyse feks er gulrot fy. Kun overjordiske grønnsaker samt litt løk :) Altså, ikke rotgrønnsaker og ikke mais.
Poteter etc er bare en vanesak det ;) Bruk fantasien og kikk i oppskriftsdelen av forumet så vil du finne masse godt!
Her, forum.lavkarbo.no/showthread.php?t=25639, finner du oppskrift på et lavkarbobrød som smaker helt knall!
Lykke til! :D
Gulrøtter er ikke noe krise, inneholder mellom 5-10 gram karbohydrat pr. 100 gram. Det blir nesten opp til deg selv om du vil ofre så mange karbohydrater på det, jeg synes litt gulrøtter er veldig bra!
Så til din andre problemstilling: Om det er slik at du synes det blir vanskelig å kutte ris, brød, poteter, så tror jeg dessverre det blir litt vanskelig å leve lavkarbo....
Kutt ut sjokomelk og annen søplemat, og pass på å spise mer kjøtt, fisk og fugl enn poteter, brød, ris og pasta, så er du i mål om noen måneder. Hvis du i tillegg begynner å trene målrettet for styrke, og tar deg noen gåturer i stedet for dataspill, så skal du se du blir seende ganske bra ut også :)
Vil nevne at rå gulrot er det beste. Sikkert ingen krise med litt kokt gulrot i ny og ne, men kokt gulrot har faktisk høyere GI enn vanlig sukker.
Noe å tenke på, særlig hvis du spiser mye av det ;-)
Ellers er jeg enig i det de andre skriver om å kutte ut de verste karbohydratene som potet, brød osv, ev. redusere det kraftig.
Men glem da ikke å spise mere fett, for med karbohydratene forsvinner en energikilde, og den må erstattes med mer fett i kosten.
Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling.
Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.