blåbær sa for siden:
Denne har jeg pleid å lage ganske ofte, gjerne når jeg har gjester. I originaloppskriften er det også hvit saus med, men det har jeg droppa, da jeg ikke syns noen lavkarbo hvite sauser passer til akkurat dette.
Det er litt jobb med oppskriften, men det er absolutt verdt det!
Til 4 personer
4 laksefileter
0,9 dl olivenolje (står det i oppskriften, men det er kanskje greit å bruke en olje som tåler varme bedre)
2 løk
1 kg tomater
2 fedd hvitløk
en liten urtebukett (kan droppes)
45 gram smør
750 gram fersk spinat
1 krm muskat
12 svarte oliven (til pynt, kan droppes)
Beurre blanc (saus, kan også droppes, men er veldig godt)
3 sjalottløk
3 dl hvitvin
3 ss hvitvinseddik
1 ss creme fraiche
180 gram smør
2 ss gressløk
Finhakk løken. Tomatene flås og skjæres i terninger. Hvitløken knuses. Laksen skjæres på langs, som du ville delt et rundstykke. Om du får det til, kan du skjære fisken i tre, men det har jeg aldri fått til ... Det er best å gjøre det med en fileteringskniv, og det er kanskje lettest dersom laksen er litt frossen.
Lakseskivene pensles med olje og settes kaldt. Løken freses i panne under lokk i ca. 4 minutter, og så rører man inn urtebuketten, tomat, hvitløk og salt og pepper. Dette skal koke i ca. 40 minutter. Etterpå kastes urtebuketten og det smakes til med krydder, og det hele kan stå på lav varme mens man lager resten.
(For å lage beurre blanc legger man sjalottløk (finhakket), vin og edikk i en kjele og koker det opp. Det skal koke ned til en fjerdedel av væskemengden. Så tilsettes creme fraiche og det tas av platen. Smøret (180 gram) røres inn, litt og litt om gangen. Sausen siles og så tilsettes gressløk. Også dette holdes på svak varme mens man lager resten.)
Smelt smøret (45 gram) smeltes i en panne og man steker spinaten på sterk varme i ca 2 minutter. Tilsett muskat, salt og pepper og legg det i en sil slik at fuktigheten renner av. Krydre fisken og stek den et minutt på hver side.
Ta så til slutt fire tallerker og legg et stykke laks på hver. Legg over spinaten, og så tomatsausen, lagvis. Dekk over med laksen. Har du skjært laksen i tre, kan du ha flere lag, det er bare å ha halvparten av spinaten og tomatsausen om gangen. Laks skal være både nederst og øverst. Øs beurre blanc rundt fisken og pynt med oliven.