< Tilbake til oversikten

Kunstig søtningsstoff

smosje sa for siden:

[center]Søtningstoffer[/center]

Kunstige søtningstoffer (E-stoffer) som ikke gir innvirkning på blodsukkeret:
cyklamat - (utvinnes kjemisk fra benzen, inneholder ingen karbohydrater og er 30 ganger søtere enn sukker. Ikke skadelig for tennene.)
sakkarin - (utvinnes kjemisk fra kulltjære, inneholder ingen karbohydrater og er 500 ganger søtere enn sukker. Ikke skadelig for tennene.)
aspartam - (er asparaginsyre og fenylalanin blandet. Inneholder like mange kalorier og karbohydrater som sukker, men er 180 ganger søtere, så mengden blir mindre ved bruk. Mister søtningsevnen ved oppvarming, så kan ikke brukes ved koking/steking)
acesulfam
sucralose - (sucralose er sucrose som sammen med klorin har gått gjennom en kjemisk prosess som gjør at kroppen ikke gjenkjenner stoffet som karbohydrat, derfor viser det 0 protein/ 0 karb/0 fett på næringsinnholdet, selv om det i utgangspunktet er laget fra sucrose. Fremstilt første gang i Storbritannia i 1976. Sucralose er 600 ganger søtere enn sucrose.)

Natreen er laget på cyklamat og sakkarin
Canderel er laget på aspartam
Splenda er laget på sucralose

I følge www.diabetesinfo.no så anbefaler de å bruke Canderel (aspartam) istedet for Natreen (cyklamat) hvis man bruker store mengder søtningstoff regelmessig, da det er høyere terskel for å helsemessig få for mye av aspartam enn cyklamat. Dette er antakelig også grunnen til at cyklamat ikke er godkjent som søtningsstoff i USA.

Sukkeralkoholer som xylitol, maltitol, sorbitol inneholder like mye karbohydrater som sucrose (bordsukker, altså), men kroppen bruker lengre tid på å ta opp stoffet i blodet, slik at blodsukkerverdiene ikke løper løpsk på same måte som med sucrose.

Fruktose er 100% naturlig sukker, men er 40% søtere enn sucrose, og derfor trengs det mindre mengder = mindre karbohydrater per porsjon. Samtidig tar blodet opp fruktose langsommere enn sucrose, og det gir derfor mindre 'hopp' i blodsukkeret :rolleyes:

Dextrose er druesukker, og er det sukkeret som blodet tar opp aller raskest, og gir umiddelabart et stort hopp i blodsukkerverdiene/energibalansen.

Stevia er et naturlig søtningsstoff som er ekstrakter fra Stevia Rebaudiana fra Krusantemum-familien. Det er et noe omstridt tema om Stevia er et helsemessig godt produkt eller ikke, samtidig som Stevia ikke egner seg til all type matlagning hvor sukkererstatning behøves.

Alt dette kan jeg, ikke fordi jeg er veldig klok, men fordi jeg har stjålet informasjonen fra:

http://www.diabetesinfo.no/view.asp?ID=896 (om søtningsstoff generelt)
http://www.splenda.com (Spenda-merkets web-side)
http://[color=#000030]www.healthy.net/scr/article.asp?id=2269[/color] (omStevia)
www.matoppskrift.no/sider/Rv...rgi%20produkter (om søtningsstoff og sukker generelt)
:)

smosje sa for siden:

Samler info om søtstoff her, jeg :)

aveline sa for siden:

Flott jobb, Smosje!***
Håper denne tråden blir lett tilgjengelig....og ikke bare forsvinner i det stor intet.
Kan være fint å bla opp igjen denne info*

nøtta sa for siden:

Opprinnelig lagt inn av Ulex
Nettavisen melder at en norsk brusfabrikk på Lillestrøm har fått lov til å prøve ut Splenda i julebrusen sin. I løpet av vinteren vil Mattilsynet gi generell tillatelse for sucralose. Her er artikkelen:
pub.tv2.no/nettavisen/helse/article318516.ece

Woohooo! [img]images/smilies/biggrin.gif[/img]
Ulex

oj DYTTE DYTTE DYTTE !!!!!

des65 sa for siden:

Jippi!:)

Nille sa for siden:

Dere ser at denne artikkelen er fra 21.12.04 ????
[color=purple][/color]
Altså et år siden..... og ingenting mer har skjedd.......:(

nøtta sa for siden:

det var derfor jeg dytta den frem for da skulle jo julebrusen i teorien ha kommet i år :(....

jaja men er vi sikre på at ikke noe mer har skjedd ? :p tviholder på håpet

Nille sa for siden:

Syns noen sa at julebrusen var der ja. Men jeg mente håpet om at flere varer kom med Splenda jeg...:o

mofe sa for siden:

Dette var jo en super tråd :ja:
rangere

nøtta sa for siden:

[quote=Nille]Syns noen sa at julebrusen var der ja. Men jeg mente håpet om at flere varer kom med Splenda jeg...:o[/quote

:eek: har julebrusen kommet !! :D:D:D:D:D:D ja da er det bare og finne merket ... noen som vet ? også i Lillestrøm da stolt

rebekah sa for siden:

www.sukrin.no/

godt alternativ til de kunstige søtningstoffene. lettere å få tak i og billigere enn stevia. =)

BobBob sa for siden:

Den så ikke dum ut gitt. :) Må ha meg en sånn så kan jeg drikke litt te med god samvittighet igjen? :)

Jabba sa for siden:

Ser at hovedinnlegget begynner å dra på årene nå etterhvert.....noen endringer der som vi må være klar over?

Krøllerellerei sa for siden:

Hvilket søtningsstoff er det beste da? Konklusjonen min etter å ha lest denne tråden er at ingenting er bra, egenlig?
Er det sånn som jeg tror, at vi egentlig bør holde oss vekk fra det søte?

(Jeg har kjøpt Sukrin, men det er sånn merkelig iskaldt, at det liker jeg ikke.)

marit 29 sa for siden:

Så....Tror det har skjedd mye på søtning/blodsukker- fronten siden denne tråden ble startet . Jeg holder meg unna søtstoff uansett, men er det noen som har et klart svar på følgende:
Har det ikke blitt påvist økning i blodsukker UANSETT hvilket søtningsmiddel man måtte velge? Det finnes ingen søtstoffer som er helt ok å spise for en lavkarber?
Jeg skal nemlig ha bursdag til helga, og føler meg forpliktet til å bake en kake som jeg og svigermor med diabetes kan spise. Selv om jeg helst ikke burde:)

Gerd sa for siden:

Her er en oversikt fra diabetesforbundet:

www.diabetes.no/?module=Articles;action=Article.publicShow;ID=546

marit 29 sa for siden:

Tusen takk Gerd, dette hjalp meg veldig. Men da lurer jeg jo på enda en ting: Leter etter kakeoppskrift her inne og i mange av oppskriftene skal man bruke tagatesse. Men iflg listen i linken du ga meg så påvirker tagatesse blodsukkeret. Men det er kanskje så lite at man ikke behøver å bekymre seg? Hadde hatt god lyst til å prøve noe annet enn sukrin iallefall, synes ikke at den er så god.

kennygirl sa for siden:

Sukrin blir ofte mye bedre om du blander med andre søt-stoffer.
Hva med å bruke halvt om halvt med sukrin og tagatesse?

Lykkejenta85 sa for siden:

jeg gjør ofte som Kennygirl og blander flere typer søtstoff.
jeg er godt fornøyd med sukrin gold og steviadråper.

Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.