Kitt sa for siden:
Fra VG i dag
Frosne grønnsaker sunnest!:eek:
I hvert fall om vinteren!;)
Kitt sa for siden:
Fra VG i dag
Frosne grønnsaker sunnest!:eek:
I hvert fall om vinteren!;)
Elinee sa for siden:
Det kan da ikke stemme? De mister jo all næringen med måten de blir behandlet på? Det er jo nesten bare vann igjen. Nå ble jeg irritert. Har alltid spist ferske grønnsaker og trodd det var best
nellie sa for siden:
Jo, det stemmer:)
Elinee sa for siden:
Vel, tydeligvis, leste artikkelen nå. Merkelig. Kasta bort mye penger på ferskt da, med andre ord :(
nellie sa for siden:
Jeg synes friske grønnsaker smaker bedre jeg da.. Hvertfall brokkoli..
LCHF4life sa for siden:
Tror du på alt du leser i aviser? ;)
Såvidt jeg vet så sjokkfryses grønnsaker etter forvelling og dermed er det ikke så ille som folk tror. Det er vi som har en tendens til å koke ihjel grønnsaker enten de er frosne eller ferske i utgangspunktet. Liker man ferske grønnsaker best, så tror jeg ikke man taper så mye om man følger litt med sesongen.
Yonah sa for siden:
Ja, akkurat, folk koker jo i hjel frossen grønnsaker.. Jeg smørdamper slik ar\t de blir varme og ikke mere...
Men jeg foretrekker fersk, fordi jeg stort sett spiser grønnsakene rå.
Bulldog sa for siden:
Langt ifra.
Elinee sa for siden:
Selvøfgelig ikke. Men dette var jo ikke bare et innlegg av en eller annen journalist. Dette var jo ernæringsfysiologer som forklarte og også hvorfor, var ikke bare en påstand. Når man leser den, så er det jo ikke så mye å sette spørsmålstegn ved. Jeg liker ferskt best, men trodde også at det var sunnest. Har alltid trodd at frossent hadde mistet all næring.
Hvorfor skulle jeg ikke tro på den artikkelen?
Elinee sa for siden:
Hm, da har jeg virkelig lært noe nytt!
LCHF4life sa for siden:
Ok, siden du har så stor tiltro til en ernæringsfysiolog som uttaler seg i media, har jeg lyst til å svare på spørsmålet ditt med et spørsmål.. to faktisk; Hvorfor går du da på en lavkarbo-diett? Det er vel ikke akkurat i tråd med tradisjonell ernæringsfysiologi? ;)
Elinee sa for siden:
Fremstod kanskje som naiv her. Selvfølgelig er jeg skeptisk til alt jeg leser, og spesielt når det kommer til ernæring. MEN, dette var ingen debatt eller et utsagn om livsstiler (lav kalori, lav karbo etc) Dette var jo ren informasjon med begrunnelse, som jeg ikke ser grunn til å tvile på. Særlig ikke etter jeg ser hva resten kommenterer. Jeg går på lavkarbo fordi jeg mener det er best for meg og hadde jeg tatt til meg alt jeg fikk høre av leger og ernæringsfysiologer, så hadde jeg ikke gått på lavkarbo, så jeg tar ting med en klype salt. Mulig jeg ordla meg dumt, men ser ikke grunn til å tvile på den bestemte artikkelen :)
LCHF4life sa for siden:
Jeg har lyst til å svare på spørsmålet du redigerte vekk, men siden du fjernet det så skal jeg ikke utdype det. Prøvde bare å gjøre et poeng ut av hvor jeg ville, men misstenker at det ikke ble oppfattet ;)
Jeg tror heller ikke du fikk med deg at jeg ikke forsvarer ferske grønnsaker ifm artikkelen. Som sagt tror jeg evt næringstap forsvinner i måten vi har en tendens til å koke ihjel grønnsaker på, enten de er frosne eller ferske i utgangspunktet. Det jeg vil frem til er at om man liker ferske grønnsaker best, så ser jeg ingen grunn til å bytte på bakgrunn av en avisartikkel :)
Viclin sa for siden:
Jeg trodde dette var gammelt nytt? Jeg har alltid hørt at frosne grønnsaker bevarer næringen best.
Jeg bruker det alltid uansett av praktiske grunner.
Manina sa for siden:
Det har også noe med hvor de grønnsakene du kjøper om vinteren kommer fra: Hvor de er dyrket, under hvilke forhold, hvor langt de har blitt fraktet og hvor lenge siden de ble høstet. De er ikke nødvendigvis så "ferske" lenger. Og generelt styrer jeg unna all frukt og grønt fra Spania, da de grønnsakene vi får derfra stort sett er dyrket med masse giftstoffer og ellers under lite miljøvennlige forhold. Det gjelder selvsagt også mange andre steder, men det er et av verstingene.
Kitt sa for siden:
For noen er det nok gammelt nytt. For alle de som nettopp har begynt å tenke på hva de egentlig putter i munnen eller de unge som for ikke lenge siden bare spiste det mamma satt på bordet, kan ting ikke gjentas for ofte!;)
Elinee sa for siden:
Da er vi enige! Ble litt snakking rundt grøten. Jeg liker det ferske best, men vil gjerne bytte til frossent om vinteren hvis det gir mer næring :)
LadyLike sa for siden:
gammelt nytt her også, men en fin påminnelse nå over vinteren:) Spesielt når grønnsakene blir dyre.
Nå er jo blomkål kjempe billig i en periode, før det blir dyrt igjen. men jeg synes ikke frossen er så mye billigere faktisk. Men det endrer seg nok når det ferske blir dyrt igjen.
Problemet med frossen er at det er lett å koke ihjel ja, må jo egentlig bare "varmes".
Vegard L sa for siden:
Ferske grønnsaker høstes lenge før de er modne, og modnes kunstig under frakt. Dette gir grønnsakene mindre tid til å absorbere næringsstoffer (mineraler) fra jordsmonnet. Planteslekter som vokser raskere prioriteres av økonomiske hensyn. Disse vokser raskere, og får dermed enda kortere tid til å absorbere næringsstoffer, noe som gir en lavere næringstetthet i det ferdige produktet.
Dette gjelder i hovedsak grønnsaker/frukt som skal fraktes over lengre distanser. Lokale, ferske grønnsaker som ikke skal fraktes langt, får lengre tid i jorden før de høstes.
Frosne grønnsaker plukkes når de er modne. De har da fått lengre tid til å absorbere mineraler fra jordsmonnet, og inneholder dermed mer næringsstoffer enn de ferske grønnsakene i butikken.
Rett etter høsting, forvelles grønnsakene. Forvelling er en rask varmebehandling, med påfølgende rask nedkjøling. Forvellingen inaktiverer enzymer som fører til kvalitetstap gjennom blant annet bruning og nedbrytning av C-vitamin. Proteinkoagulering hemmes, noe som gjør at vanntapet reduseres, og en del mikrober drepes også i prosessen.
Grønnsakene fryses før transport, noe som gjør at næringsstoffene bevares bedre under frakten.
Nå har jeg ikke lest artikkelen som det linkes til, men jeg går utifra at begrunnelsen er noenlunde lik det jeg presenterer her.
Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.