svar sa for siden:
Yo :)
Prøver å finne ut av dette med sunt og usunt fett.
Hørte med en kompis som har jobbet en god del med ernæring ang dette med fetttyper, transfett osv.
Konklusjonen ble at transfett er noe som oppstår ved en herdeprosess, ergo er alt herdet fett (margari ol) ikke bra.
Ok så langt så bra, smør isteden for margarin eks.
Så kom vi til oljene, litt mere kompisert, ihvertfall vist man skal lese de linkene jeg har lest her i tilegg.
Oljer eller flytende margarin er ikke varmebehandlet, og inneholder derfor ikke noe transfett. Noen oljer er mere sunne enn andre, men det er pga andre faktorer, som hva de inneholder av omega typer ol.
Jeg spurte så om det jeg har lest om at alt utenom kaldpresset oljer inneholder transfett.
Vi har 2 typer oljer, kaldpresset og raffinert:
Rafinert:
"Det vil si at det brukes renset petroleum som dra ut oljen av grunnproduktet og som senere blir raffinert for å fjerne petroleumet"
Så konklusjonen ble at det er teknisk umulig for flytende oljer og inneholde transfett i utgangspunktet.
Men vist man varmer opp olje over det punktet det tårler, skjer det en herdeprosess med oljen, som gjør det til transfett.
Dette stemmer med det andre skriver.
Men kaldpresset oljer gir en bedre smak.
Den værste oljen er vist kokos og palmeolje, da kroppen ikke klarer å skille ut disse fettsyrene på samme måte som andre typer oljer.
Min konklusjon er at jeg allerede har gått surr, hehe.
Men jeg tror jeg fremover kommer til å satse på smør, olivenolje og rapsolje.