< Tilbake til oversikten

Søtning istedet for sukker i gelè? Går det?

Vettel sa for siden:

Rett og slett.

Bor i tyskland, her får vi gelè uten sukker i, det skal tilstettes sammen med varmt vann. Tror dere jeg kan bruke søtningsmiddel istede (har sånn flytende) og det blir stivt??

Mannnen mener det er noe med sukker som gjør geleen stiv, ikke bare gelatin.

ps. kan flytende søtning brukes til krem??

Dietta sa for siden:

Det går helt fint :D Jeg får tilsendt gele fra Tyskland av noen venner, siden jeg har en sønn på ketogendiett. I denne bruker jeg både flytende og pulver natreen (e.l) etter hva jeg har :) Blir så godt atte.....

arnakristin sa for siden:

Hei,
Hva heter den geleen, og fås den i de fleste matvarebutikker? Har noen som er innom Tyskland nå og da. …og når jeg først er i gang, hvilken smaker finnes de i?

Vettel sa for siden:

Den vi har nå, som jeg skal lage imorgen, heter dr. Oetker "Götter Speise" med sitronsmak. Så på butikken de hadde eple (grønn gelé) og rød.

Små pakker i hylla for slikt. :)

Vettel sa for siden:

Dietta: Takk for svar, var det jeg trodde. Pilutta på mannen! ;)

Da blir det gelè, krem og sjokoladestrø på toppen. (85% sjokolade)

Takker og bukker, da er den satt opp på lista...
Var i Berlin før jul, men man blir bare forvirra rundt i butikken - ikke lett å leite etter noe lavkarbo vennlig bland alle de ukjente merkene i hyllene, he, he...

Vettel sa for siden:

Nei det er en utfordring. Når det kan være vanskelig på Norsk, så er det enda vanskeligere på tysk!

Ikke mye lavkarbo her. Johannesbrødkjernemel er ukjent her, det bruker "kun" storindustrien. Helsekost er nemlig strikt helsekost, det vil si økologisk og naturlig her.
Mørk sjokolade og diabetikermat har de masse her.
Men synes at lys sjokolade med 55 gram karbo fra fruktose, ikke er spesielt helsevennlig. Det er typisk diabetiker mat. (kan få nutella med det også, men fremdeles fruktose)

Dietta sa for siden:

Det er akkurat den samme vi bruker her også :p Finnes i grønn, gul og 2 forskjellige røde. Ifølge vennene våre, er det kun disse 4 variantene - men det holder lenge det :D

Michelin sa for siden:

Her i huset var vi veldig dessert-sjuke en dag, og da lagde æ gelè av fun-light saft, bare å følge instruksjonene på gelatinpakken, så blir det så bra at :sikle:

Hei,
Syntes sånne sukkerfrie ting ofte har en sånn ekkel bismak, ikke funnet noen saft jeg liker, så jeg tror ikke jeg ville likt dem i gele variant heller. Liker heller ikke Heistad’s jordbær gele og bringebær varianten brukte jeg kun til fromasj. Derfor har den amerikanske geleen Jell-O i variantene sitron og lime vært geniale for meg, veldig glad i sitrusfrukter. Har også prøvd Jell-O jordbær og jordbær/banan den siste varianten var rett og slett uspiselig.

Thehortensia sa for siden:

jeg er også blitt en fan av fun saft og gelantinpulver.. koster jo nesten ingenting, smaker herlig, og så lager jeg med vanlig saft til mannen og datteren min.. Trenger jo ikke kjøpe gelepakker lengre..

anne gro sa for siden:

hei. første dag på karbodiett. jeg kjøpte heistad bringebærgele, og der står det 0 karbohydrater og 0 sukker. trenger kansje ikke dra til tyskland da!:)

anne gro sa for siden:

[quote=anne gro;828650]hei. første dag på karbodiett. jeg kjøpte heistad bringebærgele, og der står det 0 karbohydrater og 0 sukker. trenger kansje ikke dra til tyskland da!:).oi, misforsto dette, det var å søte geleen det var snakk om, sorry.:cool:

Vettel sa for siden:

Hehe! Fort gjort! ;)

Status på geleen: Ikke søt nok, hehe! Så ble liksom en smule FET, gele og krem nemlig, og ikke nok søtning. Nåja, jeg hadde også glemt at jeg egentlig ikke er såå glad i gelè. Men vaniljesaus..mmmmmm!

Pinnekjøtt sa for siden:

Hei:)
Gele er det beste jeg vet
Jeg pleier og bruke sukrin som søtning, synes det funker fint. Hvis du tar litt mindre vann enn det står på pakken trenger du ikke sukker.

Jeg har dårlig erfaring med xylitol, synes den blir alt for søt. Hva har du tenkt til og bruke?

Vettel sa for siden:

JA! sin... Tysk merke av søtning. Tok det som jeg trodde tilsvarte 100 gram sukker, men tydeligvis ikke nok. Må bare bruke mer tror jeg. :)

Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.