Er det noen som kan anbefale noen fornuftige verktøy man kan teste ut? Fortrinnsvis gratis ;)
Jeg vil ha mulighet til å komponere og lagre mine egne oppskrifter, samt legge inn egne matvarer og ikke minst få en fornuftig oversikt over hvor mye jeg får i meg av hva i løpet av dagen.
Jeg bruker nå vektklubb.no sin, og liker denne veldig godt. MEN.. jeg nekter å betale noen som mener jeg skal spise mat jeg blir syk av (40-60% kh.. grøss) For de som kjenner til denne, er jeg altså på jakt etter noe tilsvarende.
Men diett.no er ikke heeelt til å stole på, så lønner seg å dobbeltsjekke:) Det lureste er å bruke tid på å regne ut manuelt i førsten, sånn at man lærer seg de forskjellige tallene og tilslutt klarer å ta det på feelingen.
Akkurat dette tenkte jeg spørre om akkurat nå, også! Så bra at det ble tatt opp! :)
Men, jeg har lyst å finne en side hvor jeg utelukkende kan sette inn oppskrifter, trenger ikke indelt i kh, prot osv. Bare samle favorittoppskriftene mine...
Vet at det finnes en norsk oppskrift-samler-side men kan ikke for mitt liv huske hvilken det var? Noen andre som vet?
Med fare for å virke vrang og vanskelig..:cool:
Jeg har prøvd diett.no og likte en ikke.. nå er jeg ikke av den tolmodige typen, så jeg vurderer å gi det en ny sjanse. Se om jeg får dreisen på det.. ;)
Jeg har relativt god oversikt over hva jeg putter i munn, men denne "besettelsen" med å få satt det hele i system, har snodig nok hjulpet meg et godt stykke vekk fra en mindre heldig besettelse (BED)
Whatever works, ikkesant? :p
Jeg bruker fitday.com. Veldig god oversikt. Men i og med at det er amerikansk har jeg stortt sett lagt inn alle matvarer selv, bl.a. Pga at fiber er inkl i carbs der. Dermed tok det litt lang tid i begynnelsen.
For å beregne egne faste retter, har jeg benyttet en tidl. Ubenyttet dag i kalenderen hvor jeg har lagt inn ingrediensene. Deretter opprettet ny matvare med totalinnhold (og ref. Til datoen)
Jeg har bare raskt testet mylog, ved første øyekast ser det ikke til at du får regnet ut annet næringsinnhold enn karbohydrater, protein og fett. Ergo synes jeg det blir et ganske dårlig verktøy, da det ikke er spesielt vanskelig å regne ut dette. Vitaminer og mineraler er litt vanskeligere å holde full oversikt over. Det kan godt hende det er mulig å bruke verktøyet til dette, og at jeg var for lat til å finne det ut.
Jeg "oppdaget" mylog.no i går, og har lagt inn det jeg har spist i dag. Fant ikke helt ut av siden.... og lurer på det samme som trådstarter enda, tror jeg..
Jeg bruker mat på data som er basert på matvaretabellen. Da får du lastet ned et program. Er enkelte matvarer som ikke stemmer helt på kh-mengde (bl.a egg og noen meieriprodukter, om jeg ikke husker feil), men du kan lagre oppskrifter, og få oversikt over det meste av næringsinnhold.
Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling.
Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.