< Tilbake til oversikten

Treg mage, lurer litt på frø ...

Vettel sa for siden:

Linfrø:
www.matvareguiden.no/sokemaskin.asp?search=linfr%F8&type=matvare

Hvorfor har knust linfrø plutselig 28 gram karbo?? Næringsinnholdet er generellt høyere?? Så hel linfrø i youghurt (oppsie?) er ok?

Solsikkefrø har 7,8 karbs per 100 gram... Men nå veier kanskje ikk en eller to SS så mye??

Fiberhusk:
www.matvareguiden.no/matvare144.asp

80 gram karbo??? Ser jo mange bruker det her inne...(men står at er bra for tarmene)

Johannesbrød, er det det samme som johannesbrødkjernemel som flere bruker? (88 gram karbo per 100 gram)
www.matvareguiden.no/matvare237.asp

Også masse karbohydrater.

Skjønner itte no' je! ;)

Kitt sa for siden:

Knuste linfrø har 000000000g karbo som tas opp i kroppen!:) (Har vært diskutert i det uendelige her inne)

Men inneholder cyanid, så de skal ikke inntas i store mengder!:eek:

På fiberhusk posen min står det 0 karber, men 85g kostfiber. Er nok der misforståelsen oppstår!

Vet ikke med JBKM, men det er jo kun en tskje eller 2 man bruker i en stor oppskrift som regel. En hel boks inneholder 75g og jeg hadde min første boks i nesten et år!
En tskje til en halv liter væske, står det på glasset i skapet mitt!

Er du plaget med treg mage, pøs på med grønnsaker, vann og fett! Skal egentlig ikke være nødvendig med mer "hjelp" på lavkarbo om man passer på det!

Vettel sa for siden:

Ah... så kostfiber (som også kli) er regnes som 0 karbohydrater, fordi det ikke opptas i kroppen?
Synes å huske og ha lest noe om det ja. Skal lete meg frem i mengden av tråder her inne.

nellie sa for siden:

Det har vel litt å gjøre med at linfrø ikke fordøyes og kommer hele ut av kroppen igjen:)

Kitt sa for siden:

På norske matvarer er kostfibrene(skal være i hvert fall) allerede trukket fra, så man trenger normalt ikke tenke på det!:)

De karbohydratene vi vil unngå, er de som gir blodsukkerstigning, for da aktiveres insulin og kroppen lagrer fett! (Litt forenklet, men...)

Janevel sa for siden:

Hei!
Er plaget med veldig treg mage på lavkarbo.
Har kjøpt hele linfrø idag... Men hvordan tas de egentlig?
Skal de knuses eller være hele for best resultat?

:confused:

Photobscura sa for siden:

Jeg synes det funker greit å putte linfrøene som de er i lunkent vann, og la de ligge til det dannes litt slim. Jepp, det er litt ekkelt, men hølk det ned, og så kommer effekten i løpet av noen timer :)
Men husk også at man har mindre avfall på lavkarbo, da kroppen nyttiggjør seg mere av maten, ergo er det mindre som kommer ut enn på såkalt normalt kosthold basert på brød og fiber og sånt noe.

Janevel sa for siden:

Ok. Har hørt det er flere som bare har det i vannet.
Høres så ekkelt ut, men hvis det funker så :cool:

Hvor ofte bør man ta det da?
Jeg spiste lavkarbo fra september 09 til januar 10, og har hatt ett opphold på ca en måneds tid... Orka rett og slett ikke all magevondten - men SKAL få det til å funke igjen nå, med linfrø eller hva det måtte være..... :D

Photobscura sa for siden:

For de aller fleste går dette seg til over tid, så lenge man får i seg det man skal ha av fett og grønt, samt at det er viktig å få i seg nok væske.
Det med linfrø funker, ja, men det jo bare en nødløsning inntil magen venner seg :). Så ta det etter behov. Det er litt nasty med det slimet, men bare hell det fort ned, og tenk på noe annet ;).

Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.