Har nå levd på lavkarbo/ketolyse siden tidlig november - og har totalt tatt av 15 kilo. Vekta har stått stille siden nyttår - men er uansett happy med den nye livsstilen. Dessverre har lysten på Pizza bare tatt av - og alternativene er ikke gode, uansett hvor mye skryt jeg leser her inne. Det smaker ikke pizza. Uansett.... igår tenkte jeg å skeie ut litt - så jeg kjøpte den nye Big One restaurant i "porsjonsstørrelse", pynta med litt ekstra ost og tenkte at jeg skulle gi faen i den dårlige samvittigheten. Dessverre (eller kanskje heldigvis) smakt det ikke like godt som forventet - men alt som fulgte etterpå var bare helt jævlig. Etter ca 1 time ble jeg svimmel (tiquila-shot svimmel), febern gikk opp til 39,8, harehjerte, og fikk gåsehud og skalv så jeg trodde enden var nær.
5 timer under thermodyna med omvendt føling så var konklusjonen egentlig grei. Ketolyse er ikke en kur - ikke for meg ihvertfall. Og Pizzasuget er borte :p
Sambuaren min har opplevd liknande. Vi prøver å halde oss til generell lavkarbo (vi tel ikkje, men prøver å holde oss til sunne ting etter lavkarbo-filosofi), han er forresten diabetikar, type 2. Et han då noko med mykje (og raske) karb i, så blir han rastlaus, føler seg kvalm, får høg puls etc. Han seier han kjenner seg mykje betre generelt på lavkarb mat.
Det er det jeg er redd for.... - men tviler sterkt på at jeg får lyst på en stor sprekk med det første. Uggen t.o.m i dag - så det blir egg og bacon til middag :D
Et øyeblikk der leste jeg det som omvendt følling, og trodde jeg var på et av mine hesteforum :lol:
Jeg har aldri hatt så sterk reaksjon som du, men om jeg spiser for mye karber blir jeg oppblåst i hele kroppen, sover dårlig, og har verdens verste mage
Vi er nok flere som har merket karbosjokket om man har prøvd seg for å si det slik. Jeg ble også veldig kvalm og uvel første gang jeg fikk i meg mye karber på en gang etter jeg hadde gått på ketolyse mange mnd..
Omvendt føling heter noe sånt som hypoglycemi, eller sukkersjokk, som det kalles til vanlig. Det betyr et unormalt høyt blodsukkernivå.
Har trådstarter diabetes2? Jeg tror nemlig ingen "normale" mennesker skal få så enorme blodsukkersvingninger. Det er jo det man har insulin i kroppen til!
Hadde en kontrollert utskeielse selv i går. Tok tabletter til maten for å unngå dette. Men følte meg oppblåst og uvel etterpå.
For et par uker siden spiste jeg tre halve wienerbrød/skolebrød på styrten, og fikk lignende symptomer som deg etter 20 minutter. Jeg fikk panikk nesten, fordi jeg kjente at jeg ville svime av. Jeg satt og intervjuet noen (de som hadde bydd på wienerbrød), og KUNNE bare ikke svime av. Det gikk heldigvis bra! Fikk ikke feber, da. Men jeg lurer på om det må ha vært noe annet som har vært etter deg. Interessant fenomen!
Konklusjonen - er vel at denne reaksjonen mest sansynlig skyldes det artige "omgangssykeviruset" som har florert i det siste. Evt en kombinasjon med karbo-sjokk OG viruset. Har uansett ligget pal frem til i dag og hylt på porselensguden. Ikke det artigste som fins - men vekta viste 3 kilo minus siden onsdag så da tar jeg gjerne en runde til :p
Tydelig at vi alle reagerer ulikt. Jeg har levd lavkarbo siden juli i fjor (ca 30-40 karber pr dag), unntatt hver lørdag, da jeg inntar 1 stk marsipankake. Det er på grunn av en tradisjon jeg ikke kan avbryte. Jeg har aldri følt meg dårlig i etterkant, heller aldri gått opp i vekt av den grunn.:)
Jeg rører så og si aldri raske karber, men jeg får det akkurat som deg når jeg tar glukosebelastning. Føler meg som en narkis! Etter inntak av to dl sukkerskvip får jeg beskjed om å sitte stille i en time, og det er en utfordring i seg selv når hele kroppen tilter og jeg aller helst bare vil springe i sirkel rundt meg selv, det prikker i kroppen og jeg føler meg nesten gal. Og så krasjer jeg, og jeg har opplevd å sovne på legekontoret og våkne av at jeg er på vei til å ramle av stolen ...! Det tar gjerne en hel dag før jeg kommer meg. Så å sprekke for meg er et no go. Så vondt unner jeg meg ikke, og det er ikke det minste vanskelig å holde seg til den smale sti når konsekvensene er store og tydelige.
:ja: Får det slik jeg også. Men da tror jeg at jeg har fått en panikkangstanfall og blir heeeelt på tuppa.. :p Og så er det bare karbene...:mad:
Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling.
Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.