Med mine 172 cm lurer jeg på hva slags mål jeg bør sette meg..
Jeg har klart å gå ned fra 83,5 kg til 73 kg. Det er lenge siden jeg veide noe jeg syntes var ok å veie, dvs ca 60 kg, men dette var da jeg var 16-18 år. Nå er jeg 25 år og har fått to barn. Kroppen er "voksen" nå. Altså tror jeg at om jeg skulle veid 60 kg NÅ, så ville jeg sett ut som...ja, jeg ville mest sannsynlig ikke sett ut. Kanskje? :confused: (Eller er 60 kg et realistisk og overkommelig mål?) Jeg føler meg veldig i villrede og kjenner et behov for et håndfast tall på hvor langt ned jeg bør/skal gå. Men hvordan finner jeg ut hva som er min matchvekt nå? Er det forskjell på dette før og etter at man har fått barn f.eks.? Bør jeg sikte på å havne noe høyere enn da jeg var 16 år? Er matchvekt bare noe jeg bestemmer meg for at "nå har jeg nådd den"?
Hmmm....vanskelig spørsmål å svare generelt på. Alt avhenger av din kropsssammensetning. Tror det kan være lurt å ta en kilo av gangen. Men det kan nok hende at du har et poeng i det, at kroppen ikke kler 60 kilo nå som kroppen din har blitt voksen, og du har født barn, kanskje. Det kan hende, men som sagt, vanskelig å si sånn generelt sett.
Jeg for eksempel, veier vel 59-60 kilo nå og er 170 høy, og trives veldig godt med det. Men hvis jeg skal få bort resten av "fettreserven" som ligger på mage/hofte, tror jeg nok jeg må ned minst 5 kilo til, og det vil jeg IKKE kle. Da blir alt det andre,- armer, bein, pupper og ansikt veldig skrapa. Så litt mage og sånn kan jeg godt leve med. Det sitter litt ekstra rundt der, sikkert pga. av et par barnefødsler.
Det er jo veldig individuelt da.. Jeg er 170 og mitt mål er å komme ned på 75 kilo. Det er fordi at jeg har vært der før og vet at der er jeg frisk og rask og ser flott ut. De aller fleste starter jo på 75 kilo og vil ned derfra:p Men jeg synes ikke det skal være noe mål her i verden at alle skal være slanke og i den nederste delen av "normalvektigskalaen".
Det viktigste er jo tross alt at man lærer å være fornøyd med segselv? Hjelper ikke veie 60 kilo om man ikke er fornøyd med segselv uansett liksom.
Jeg var på Elixia og veide meg på en spesiell vekt som viser fett,muskelmasse etc. Koster 450,- kr for å gjøre dette.
Jeg er 169 cm høy, og utifra den vekta/testen fikk jeg vite at jeg kan veie mellom 52-71(?) kg- som du ser stort spenn her -alt det er innenfor normalvekt for meg, MEN at idealvekt utifra beinbyggning, fett,muskler etc ligger på 61 kg- er nå på 63 og synes det er helt greit. Har ikke veid 63 siden jeg var i begynnelsen av 20 årene, og FØR jeg fikk mine to barn!! Tror det er lurt å gå på en slik vekt, og så gå utifra det, og så kjenne sjøl hva DU trives best med! Ikke nødvendigvis henge seg opp i hva man veide som 16 åring...Jeg er SLANKERE nå enn jeg var sist jeg var 63 pga mye trening, noe jeg ikke gjorde før- DET har også noe å si....:p Lykke til!
Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling.
Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.