< Tilbake til oversikten

Regne ut karbo

Florence123 sa for siden:

Jeg er ny, min andre uke på Ketolyse.

Har boka, men mitt store problem (som er flaut) er jo at jeg ikke skjønner denne utregningen av karbo.

Jeg lager mye salat av isbergsalt, har i rød paprika, agurk og vårløk og masse fetaost på toppen..

Dette spiser jeg til feks 1 stekt kotelett eller bare steikt kjøttdeig i meierismør til middag.

Og spiser jeg 1 boks cottage cheese til lunsj, den er jo 300 gr og en liten neve nøtter .............så klarer jeg ikke å regne ut hvor mye karbo det er eller 1 advokado med litt reker i til lunsj.

Frokosten med 2 egg og 5 skiver bacon stekt i meierismør , klarer heller ikke å finne ut hvor mye karbo det gir.

Så her trenger jeg hjelp, så hvis noen kunne være så snill og skissere opp hvor mye karbo dette blir så blir jeg så innmari glad :)

Det er flaut, men jeg har lest og lest og skjønner enda mindre hvordan jeg skal finne ut karboinnholdet her .

Jeg skal jo holde meg til 15 - 20 karbo om dagen, så dette er jo alfa omega for å få til kuren.

Håper jeg ikke har fluset meg så innmari ut her no, men trenger virkelig hjelp ? :(

Rin sa for siden:

Du trenger en kjøkkenvekt. :p Stort sett må du veie alt av grønnsaker og en del meieriprodukter og så sjekke karbo-innhold ved hjelp av matvaretabell, for eksempel den du finner på lavkarbo.no :cool: Det er greit å slå opp og veie alt man er usikker på i starten. Etter noen uker har du nok såpass god oversikt over mengdeforhold og karboinnhold at du ikke trenger å veie "fanatisk" lenger. Det er en læreprosess!

Enda mere flaut er at jeg har splitter ny digital kjøkkenvekt , men det hjelper ikke når jeg ikke skjønner hvordan dette regner ut....

Charlott sa for siden:

Matvareguiden sier at det er 4.6 gr karbo pr 100 gram rød paprika (rød har flest karber...). Om du da deler opp paprika til det ligger 100 gr på vekta har du 4.6 gr karbohydrat.
Isbergsalat sier matvaretabellen at det er 1.5 gr karb i pr 100 gram salatt.
Veier du opp 100 gr på vekta har du enda 1.5 gr karb som må legges til de 4.6= 6.1.
Sånn gjør du det enklest til å begynne med. Bruker du et mer "urundt" tall må du veie hvor mye varen veier og så regne ut i fra 100 gr.

Kitt sa for siden:

For å ta Cottage Cheese, da.
Du har 300g CC og vil vite hvor mye karber det er. På boksen eller i matvaretabell finner du ut at det er 1.5gram karbohydrater pr 100gram CC.

Siden du har 300g CC må du gange med 3 for å finne ut hvor mye det er i 300g.

Har du 55g nøtter med 6g karbo pr 100g, må du gange med 0.55 for å finne ut at det er 3.3g karbohydrater i disse nøttene.

Lag deg en liste over det du vanligvis spiser, så trenger di ikke veie og regne ut alt hver dag.

Etter hvert sitter det litt i fingrene og du kan ta en del på følelsen!

Ble du noe klokere?

Dette begynner å hjelpe , så tusen takk :)

Men hvor mye karbo er det i frokosten da , med 2 egg og 5 skiver bacon stekt i meierismør ?

Jeg regner med at jeg "våkner" opp og skjønner dette snart ....

Kitt sa for siden:

Ingen karber i bacon.
Egg har 0.9karber pr 100g
Regner du at et egg veier 65g, får du 1.30(130g) ganget med 0.9, som gir at 2 egg inneholder 1.2g karbohydrater!
Rundet av oppover, vil jeg si at frokosten din inneholder 1.5g karbohydrater!

Men frokosten din mangler litt grønnsaker, da!;)

Tusen takk for hjelp :)

Og det begynner å løsne her no, lyset er på vei :)

Men hva er forskjellen på soyamel og soyaprotein ?

Dette skjønner jeg ikke ....

Takk for hjelp så langt :)

Men jeg har nå ett kjempeproblem og bruker bare samme tråden istedenfor å lage ny...

Jeg får ikke gått på do, og føler meg nå helt forstoppet og elendig etter flere dager med fettholdig mat uten å ha vært på do.

Kan dere hjelpe meg, er dette vanlig og hva gjør jeg nå ?

Kitt sa for siden:

Da må du drikke mer!
Mener du at du spiser nok fett og grønnsaker og ikke får gått på do, så drikker du nok for lite!

Ellers ligger det mange tråder her inne om hvordan man får en litt bedre mage!

Skal se hva jeg finner!;)

Kitt sa for siden:

Se her ja!

Nr 1
Nr2
Nr3

Og nederst på de sidene finner du som vanlig mange flere tråder om samme tema!;)

Takker , skal inn å lese :)

Noen som kan se på dette for me , dere som er eksperter her :)

Frokost : 1 egg og 5 skiver bacon................ca 1.5 karb

Lunsj 300 gr brokkoli kokes, litt meierismør og fløte over dette å så 4 skiver finhakket skinke opp i ...............................11 karb

Er jeg på villspor her , eller er dette sånn nogenlunde riktig ? :)

Kitt sa for siden:

Du er på rett vei!:heia:

Tusen takk Kitt :)....endelig gikk lyset opp :)

Kitt sa for siden:

Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.