< Tilbake til oversikten

Hvordan kurere halsvondt uten sukker/sukkererstatning?

Arnhild sa for siden:

Auuuuuu :( Halsen er vond... Er det noen som har noen gode tips til å kurere halsvonde uten sukker eller sukkererstetning?. Før drakk jeg alltid te eller melk med honning, men det kan jeg jo ikke nå, da ødelegger jeg jo hele greia :(

Nutta sa for siden:

Jeg har lært meg en ting etter at jeg begynte m lakvarbo. Sukker gjør alt så mye verre. Det gjør at en blir sykere, betennelser blusser opp og infeksjonsfare øker... så hvis du er syk, så er det beste å holde seg unna.

Melk og melkeprodukter skal du også egentlig holde deg unna når du har halsvondt. Det øker slimproduksjonen og gjør det hele mye verre.

Men når dette er sagt, så er du syk og bør spise ting som er lett å få ned og som du syns er litt godt. Har du prøvd å lage gele av fun light? Det kjøler og glir rett ned :)

Charlott sa for siden:

Jeg bruker Fribols Hoste/hals (apoteket), smaker ikke nystekte vafler akkurat, men jeg synes de hjelper :)

Arnhild sa for siden:

hmm... Takk for tipset :)

Arnhild sa for siden:

Det hørtes kjent ut... Lurer på om jeg ble prakka på det i barndommen...? Fikk noen minner her :blinke:

Men med ondt skal ondt fordrives! Da blir det apoteket i dag! Takk for bra forslag :)

Charlott sa for siden:

Bare hyggelig! ;) Vet det er noen som har blandet sterk rød Fun saft og drukket varm, hvor mye den hjelper aner jeg ikke, men forsøket verdt?

Mocca :) sa for siden:

:) God bedring!!

Arnhild sa for siden:

Ja, kan jo prøve det, men blir ikke helt det samme som solbærtoddy gitt... :p

Arnhild sa for siden:

Tusen takk Mocca :)

Photobscura sa for siden:

Jeg er indoktrinert med at Fisherman's friend kurerer halsbetennelse (jada, i voksen alder vet jeg jo at det bare er en planke faren min slo i meg), men jeg synes fortsatt det hjelper, og FF er jo stort sett sukkerfrie. Jeg pleier å kjøpe de originale eller de med salmiakk. Vet ikke hvilken type søtning det er i dem nå på stående fot, men når jeg kanskje spiser i gjennomsnitt én sånn pose i året, så har det ikke vært så farlig.
Jeg er jevnt over mindre forkjølet/syk, og når jeg først er det så har jeg kjappere restitusjon på lavkarbo også :)

Lillevoff sa for siden:

Hva med te med sitron? Kan jo til nøds søtes med søtstoff av noe slag. Ellers har svigermor sverget til aloe vera-saft med sitron og ingefær (pulver) blandet med honning. Smaker hoppetau, men er ganske effektivt. du kan jo se om du dropper den skjea med honning, kan være det funker lell.

Ingefær kurerer alt :D!
Jeg er også veldig fan av ingefær i skiver trukket i varmt vann, og med litt saft fra sitron i. Godt er det også! Det går mye av det om jeg føler meg litt tufs.

Gracella sa for siden:

Her er min hostedrikke, det er nok den samme som Photobscuras:

1 ss finhakket fersk ingefær legges i en stor kopp eller et glass som tåler varmt vann.
Hell på kokende vann og 1-2 ss sitronsaft. ha gjerne en skive sitron også oppi.
La det trekke og drikk sakte. Originalt er det en god ss med honning oppi dette.
Jeg har ikke hatt behov for denne etter at jeg begynte på ketolyse, så jeg har ikke testet ut hvordan det går uten honning. Jeg har lagd denne med kaldt vann (altså vann tilsatt smak), og da er det ikke nødvendig med noe noe søtt.

Arnhild sa for siden:

Ja, du har jo et poeng, men så jeg er i startfasen og kjemper hardt mot søtsuget!! :p

Arnhild sa for siden:

Ja, selvfølgelig Lillevoff, Photobscura og Gracella! Sitron og ingefær, det er svaret :heia:

Enig med deg Photobscura, ingefær er kjempegodt, særlig med sashimi til :sikle:

Ja, det skjønner jeg!
FF er jo ikke søte, så jeg skjønner ikke helt hva søtstoffet er der for :rolleyes:.

Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.