< Tilbake til oversikten

Skjulte lavkarbovarer i butikkhyllene, hvilke har du oppdaget?

camillasnilsen sa for siden:

Har du funnet produkter i mathyllen som viste seg å ha lite/ingen karber i - andre varer enn de "typiske" lavkarbovarene?

Selv har jeg oppdaget Heistad gele' med bringebærsmak - lavkalori, den har 0 karber. Og så bacongull da, men den vet vel alle om =)

Gracella sa for siden:

Landlord hakkede tomater på boks, 1.5 g carb pr 100g.
Gaea Grillet rød paprika på glass. 1.7 g karber pr 100g..... men jeg kan ikke fatte hvordan det kan stemme når det er både sukker og druemost i denne.:confused:. (og det med sukkeret oppdaget jeg faktisk nå, hehe, huff)
Begge produktene er på Rema 1000

Carisma sa for siden:

Kan vel tyde på mye vann kanskje?
Har forøvrig lagt min elsk på den nye frosne soppblandingen som Rema har begynt med. 0,3g karbo pr 100g.

Rin sa for siden:

Ja! Fant denne, jeg også. Mmm, sopp!

Viclin sa for siden:

Soppblandingen har jeg i fryseren også. :D

Eldorado fiskeboller, 2,6 gram kh er det vel ca.
Jacobs pølser på Meny
First Price leverpostei
First Price tacosaus medium på glass

Viclin sa for siden:

Tyrkisk yoghurt

Gracella sa for siden:

"Det serveres som menneskemat under prinsippet: Man kan servere fanden sjøl, bare man koker og steiker han lenge nok!"

Mannen min har jobbet på slakteri og det var hans mening om lungemos!!
Tror han ville ha tatt ut skillsmisse om jeg kom hjem og sa at vi skulle ha det til middag, hehe :D:D:D

Gracella sa for siden:

Og Skyr.... men det var IKKE godt, synes jeg. Har bare smakt den med skogsbær da.

Viclin sa for siden:

Den med skogsbær smaker veldig parfyme. Samme med jordbær. Den med bringebær var god, men jeg blander ut med kremfløte. Da blir den mildere i smaken. (Og ikke minst får jeg tilsatt fett)

Nutta sa for siden:

:lol:

Photobscura sa for siden:

Haha! Jeg er faktisk veldig glad i innmat. Lungemus, lever etc. Mmmm!

Viclin sa for siden:

Lungemus, faktisk. :knegg: Den var jo litt søt da.

:lol:! Åh neei! Haha, jeg er allergisk mot mine egne skrivefeil, men denne tror jeg at jeg skal la stå! :p

Monen sa for siden:

Grilstad krydrede bratwurst, 1 g kh pr. 100. Har ikke smakt de ennå, da ;)

Carisma sa for siden:

I dag hadde de jammen meg naturell-versjon på Kiwi! :_oy: Måtte selvfølgelig kjøpe da :flau: Skal testes senere i kveld.

Småspist ja! :lol:

Jabba sa for siden:

Carisma - hvor mange karber i naturellversjonen ???

Carisma sa for siden:

3,3 pr 100g, omtrent som tyrkisk youghurt

Kanutten sa for siden:

Mange nye gode fiskeretter fra Findus som absolutt er lavkarbo!

Laksefilet Sweet Chilisaus 280g

Innhold:
Renskårne fileter av laks (Salmo salar) 68%, vann, sukker, maltodextrin, krydder (bl.a. chili), salt, riseddik, stivelse, tomatpuré, hvitløk, vårløk, stabiliseringsmiddel (E415) og farge (E160c). Saltinnhold: 0,7% Laksen er oppdrettet i Norge.
Næringsverdi per 100g:
Energi 660kJ/160kcal, Protein 14 g, Karbohydrat 5 g hvoarv sukkerarter 3 g, Fett 9 g hvorav mettet fett 1,7 g, Kostfiber 0,6 g, Natrium 0,3 g, Omega 3 2 g.

Laksefilet Urter og Hvitløk 500g

Innhold:
Renskårne fileter av laks (Salmo Salar) med skinn 90%, vann, modifisert stivelse, salt, løk, krydder (bl a. hvitløk), gjærekstrakt, urtekrydder, sitronaroma, stabiliseringsmiddel (E415) og purre. Saltinnhold: 1.0%.
Næringsverdi per 100g:
Energi 760kj/180kcal, Protein 17 g, Karbohydrat 1 g, Fett 12 g hvorav mettet fett 2.3 g, Natrium 0.4 g, Omega 3 fettsyrer 2.6 g* *118% av dagsbehovet

Torskefilet Sandefjordsmør 280g

Innhold:
Torskefilet 71 %, vann, fløte, smør, løk, skummet melkepulver, stivelse, salt, persille, sitronskall, sitronkonsentrat, fiskepulver, krydderekstrakt, maltodekstrin, gjærekstrakt, druesukker, løkpulver, vegetabilsk olje og smøraroma. Saltinnhold: 0,5 %. Fisken er fanget i Atlanterhavet FAO27.
Næringsverdi per 100g:
Energi 340kJ/80kcal, Protein 14 g, Karbohydrat 0,7 g hvoarv sukkerarter 0,1 g, Fett 2,5 g hvorav mettet fett 1,8 g, Kostfiber 0,6 g, Natrium 0,2.

Ørrefillet Lime & Mango 500g

Innhold:
Renskårne fileter av ørret med skinn, salt, krydder (bl.a. hvitløk) tomatpulver, aroma (bl.a. lime) saltinnhold 0,6%
Næringsverdi per 100g:
Energi 640kj/150kcal, 16 protein g, 0,6 karbohydrat g, 9,5 fett g hvorav mettet fett 2,2 g, kostfiber 0,2 g, natrium 0,2 g, Omega 3 fettsyrer 2,1 g

Ørrefillet Sitron & Hvitløk 500g

Innhold:
Renskårne fileter av ørret, salt krydder (bl.a. hvitløk), aroma, saltinnhold 0,6%
Næringsverdi per 100g:
Energi 640kj/150kcal, protein 16 g, karbohydrat 0,6 g, fett 9,5 g hvorav mettet fett 2,2 g, kostfiber 0,2 g, natrium 0,2 g, Omega 3 fettsyrer 2,1 g

Viclin sa for siden:

Fransk fiskegrateng eller hva den nå heter. Den er i frysedisken i hvert fall.

Åh, ja! Den er det lenge siden jeg har spist! Mmmm, med rømme :)

Jabba sa for siden:

På REMA har de ferdig pizzafyll med 2 gr karbo...Godt, men ganske dyrt.....Men enkelt og greit i farta!

Viclin sa for siden:

Ja, det har de på Obs også. Mulig det er samme? Tror det var en grønn boks?

Toro Sjysaus har også lite karber, om man ønsker en kjapp posesaus.

Yonah sa for siden:

Merke? Boks eller i pose? Frossen?

Viclin sa for siden:

Da er det ikke det samme som er på Obs. Det er en hermetikkboks. Grønn, tror jeg.

Carisma sa for siden:

Men smaksmessig ble det minst 1-0 til tyrkisk youghurt! Skyren smakte glatt palstikk :rolleyes:

Yonah sa for siden:

WÆÆÆÆÆ; også jeg som sikra meg to bokser i dag da... Spiste du den med fløte på?

Carisma sa for siden:

Nei, bare smakte på den, og så på youghurten. Den må definitivt blandes med noe ja.

arnakristin sa for siden:

Nå er jeg litt innhabil når det gjelder smaken da jeg er vokst opp med Skyr, den smaker ikke plastikk :o...men MÅÅÅÅÅÅÅÅÅ spises med fløte.

Carisma sa for siden:

Men smaker den norske likt som den islandske da? Spesielt den nye naturell?

Carisma sa for siden:

Euroshopper Bacon, helt uten dextrose eller annet sukker såvidt jeg kunne lese på pakka

blåbær sa for siden:

Frossen brokkoli- og blomkålgrateng. Jeg finner den på prix. Eldorado hadde en før hvertfall, som jeg kjøpte på kiwi, men den finner jeg ikke lenger.

Har ikke fått tak i den naturelle, ennå, helt tomt for Skyr på buttiken på hjørne. Da jeg var liten kjøpte vi Skyr i løsvekt i melkebutikken, innpakka i papir. Hjemme ble det så rørt inn "et halv tonn" sukke og noe fløte, på tallerknen ble det så strødd sukker oppå og helt på masse fløte. I fjor hadde mutter'n med seg vaniljeskyr, ferdigblanda, og den mener jeg å huske innholdt 16 kh.

Hei,
MaxiMat, Sverige:
Sukkerfri Jell-O, amerikansk gele, sitron eller lime er fine å bruke i ostekaka.
Graham cracker pie crust, kun 12 kh i hele pai skjellet

nomma sa for siden:

Terina pizzafyll på boks har bare 2 karber pr 100g

Delikat's Reker i majones 2 karb pr 100g

Hannehk sa for siden:

hakkede tomater fra änglamark 3,3 kh

Viclin sa for siden:

Terina var det det pizzafyllet het, ja. Takk!

Bubbi sa for siden:

Er det vanligvis sukker e.l. i bacon????????:confused:

Viclin sa for siden:

Ofte er det de ja. Se på innholdsfortegnelsen om det inneholder sukker/dextrose.

Carisma sa for siden:

Landlord rekesalat, ca 3g på 100g.

PrøveKanin sa for siden:

"Litt bedre" Rømmedressing 3gr/100 Karbo 53g/100 fett
"Litt bedre" Pestodressing 3.5gr/100 karbo 55g/100 fett

Rømmedressingen var frisk og god
Pestodressingen syns jeg ikke var spesielt god, men noen liker den nok. Er nok litt for bortskjemt med min egen hjemmelagde pesto...

26.90 kr mente jeg disse koster. Fås kjøpt på Kiwi her.

Monicah sa for siden:

hamburgeren på shell select er 0 karber i:) og den er veldig god!

Gracella sa for siden:

Du vil ikke tro alt de har puttet sukker i før du begynner å lese innholdsfortegnelsen!! Jeg kunne heller ikke fatte at det skulle være sukker i baconet! WTF???:eek:

mortenm sa for siden:

Men da ville jeg tro du plukker bort brødet da? :cool:

Viclin sa for siden:

Og alt tilbehøret?

Monicah sa for siden:

tar så klart bort brødet:) bruker salatblad som brød. tilbehøret velger du jo selv. og der vet du sånn ca hva som er i hva.

Veggpryd sa for siden:

Den har jeg fått med meg også - sopp i fløtesaus er bare skjønt! :love:

Fleskepølse - den røkte. Godt krydret fett. :D

marithja sa for siden:

Gilde beef burger av 100% storfekjøtt , 0 gr karber! Namnam.... Pakke med to burgere i (bare kjøttet).:)

LCHF4life sa for siden:

Landlord (Rema1000) brokkoli- og blomkålgrateng - 3,2/100 kh.
Euroshopper (Ica) og Findus har tilsvarende med omtrent samme mengde.

Euroshopper rekesalat - 1,4/100 kh. Samme med salatmestern (Rema1000) sin variant.

Tribal sa for siden:

Elsker Fårepølser med majones..Men står 0 kh på de jeg kjøper fra Gilde,men i matvaretabellen står det at fårepølser inneholder 2,1 gr kh...
Noen som vet???? Man skal jo ikke tro på alt man leser :rolleyes:

Dirtyday sa for siden:

Hei.-) Det har nå kommet skyr naturell, men jeg har ikke smakt den.
Og jeg likte godt alle 3 sortene med skyr.:)

I matvaretabellen så baserer man seg nok på et gjennomsnitt, og det vil ofte variere fra produsent til produsent. Om det skulle være kh i fårepølsene så vil i dette tilfelle være noe som er ispedd, gjerne potet/mais/tapiokastivelse, du ser det lett på næringsinnholdet, som er listet opp synkende etter innhold.
Produsentene er forresten ikke pliktig til å opplyse om næringsinnhold som er lavere enn ett gram.

Cherry sa for siden:

SKYR naturell skal jeg ALDRI kjøpe igjen. Det smakte rett og slett rømmeaktig selv med fløte. Men det er greit. Jeg kjøpte en stor boks på 330 gram eller noe sånt, og jeg skal vel få den ned med å blande oppi bær, men så er det slutt :P.

Deler vanligvis en liten boks, helt vanlig størrelse i 3 så det blir ikke så mange karber pr gang. Det blir karbene i den + karbene i fløten. Når jeg spiser den naturelle så blir det i tillegg karbene i bringebæra.

Viclin sa for siden:

Toro buljongterninger.

Tiki sa for siden:

Diverse Pestoglass.
Montanini grønn pesto: 0,56gr.kh/100gr.

Cardini's Original caesar dressing: 1,7 gr.kh/100gr.

Sorte oliven, Kalamata, selges bl.a. på REMA: 1,4 gr. kh/100gr.

Thai delight Fish saus, glutenfri: 0gr.kh

Santa maria cokkos melk: 1gr. kh/100gr.

Tunfisk i satey saus, sånn liten boks, kjøpes på vanlig matvarebutikk: 1gr. kh/100gr.

Sardiner i olivenolje: 0kh

Fumle sa for siden:

Ååå, den med lime er ubeskrivelig god!!!! MYE smak :D

EmilyB sa for siden:

Vellagret jarlsberg har 0 karber og det samme har endel av pakkene med revet parmesan. Veldig godt å drysse over kjøtt eller ulike salater.

screwball sa for siden:

First Price ovnsbakt leverpostei - tror den har omtrent null karber...

Yonah sa for siden:

Ja, også så mye bedre enn mills sin ovsbakte da! Ungene vil helst ha first price sin:D

Lullen sa for siden:

Jædersylte :D
(O karber)

Spiste det mye som pålegg da jeg var liten.
Har nesten glemt det, men du verden så godt det var på Nannahs knekkebrød med agurk og majones!

R0SA sa for siden:

Fjordlands kremet kyllingsuppe

Næringsinnhold pr. 100 gram Energi 237 kj 57 kcal
Protein 4,6 g
Karbohydrat 3,0 g
Fett 2,9 g
Salt 1,2 g
Nettovekt 350 g

minien sa for siden:

Stubbs Moppin' Sauce (marinade til grillmat). Tror det var 1 g karbo per 100 g, men er ikke helt sikker. Den var iallefall veldig lavkarbo (og den smakte godt).

Jeg kjøpte den på Rema 1000.

pheona sa for siden:

Jeg fant noe her om dagen! Kebabkjøtt og kebabsaus på meny.
Amose eller noe sånt het produsenten... 3gr karb bare! og det var kjempe godt!

nonta sa for siden:

Gleden var stor da jeg fant tomat pure på tube hos Ica (200g)med 7,5 karb i 100g! Billigere enn Heinz sin og mindre karber :-) (Heinz har 10,1) Tomat pure er jo så konsentrert så jeg bruker ikke så mye og ganga.

Lullen sa for siden:

Rema sin Landlord tomatpurre har 5 karber pr 100 g (den lille i metallboksen :) Ikke så stor forskjell da og som du sier så bruker man som oftes ikke så mye av gangen :)

Jeg liker også den fra Ica, fordi den er på tube, holder lenger og lett å porsjonere, og de små hermetikkboksene blir så fort mugne ...

Jabba sa for siden:

Denne tråden er genial!!!

Jeg fant en hel masse familieribbe i fryseren på Rema 1000 i Thorvald Meyers gate på Grünerløkka i Oslo til under tretti kr kiloen på mandag!

pheona sa for siden:

ARAMSO!!!! Det heter produsenten på kebabkjøttet og kebabsausen jeg fant på Meny!

Veggpryd sa for siden:

Åh, nå fikk jeg lyst på ribbe! :eek:

Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.