Etter 27 år med 10-15 Prince Mild i døgnet, har jeg nå vært uten så mye som et trekk siden 2. januar!
Jeg visste jo at jeg kom til å legge på meg litt(mye!!!), men trodde at jeg ville oppleve at andre ting ble bedre!
Altså at røykeslutt ville ha i hvert fall noen umiddelbare helsegevinster!
Men nei da, her skjer det liksom ingen ting!:eek:
Dere som har sluttet for ikke så lenge siden eller dere som har vært uten i mange år, hva slags erfaringer gjorde dere dere???
Tok det lang tid før dere merket den lovede helsegevinsten, eller kom den snikende?
Andre ting?
Huden?
???
Jeg følte jeg fikk bedre kondis ganske kjapt. Begynte å ta trappene på jobb i lett jogg fremfor å gå sakte liksom. Men jeg la på meg mye, og gevinsten forsvant med at jeg la på meg. Men jeg holdt ut og er nå glad jeg gjorde det. :nikker:
Hmmmm, tror ikke nesa mi har blitt noe annerledes!:p
Økonomisk tror jeg det kommer til å ta lang tid før vi tenker på. Riktignok har vi sluttet å røyke begge to, men de siste 10 årene i hvert fall, har vi nesten bare kjøpt røyk i utlandet (kort vei til Sverige) og da har det på en måte inngått i andre budsjett.
Men på sikt vil vi klart merke 1600,- - 2000,- i måneden uansett!:D
Tenkte jeg skulle bruke mer penger på ren mat i stedefor jeg, da!:)
Godt å høre at jeg skal være over det verste!:D
Ikke det at det har vært så ille! Litt sånn, hadde jeg visst hvor enkelt det var, skullejeg ha gjort det før!:p
Kanskje jeg vil merke mer om jeg går ned i vekt også! Ketolyse igjen fra torsdag, så får vi se om det skjer noe mer etter hvert!:)
Jeg slutta for akkurat 3 år siden etter å ha røkt i mange år. Det jeg er mest glad for er at jeg fryser mye mindre om vinteren,jeg har vært en skikkelig frysepinn. Spesielt på hender og føtter. Det var nesten utenkelig å gå tur for meg når det var kuldegrader, for føtter og fingre ble stivfrosne med en gang. Det er det slutt på:D:D
Jeg hater kulde, mest pga av at fibromyalgien blir så innmari mye verre når det er kaldt, men er ingen utpreget frossenpinn!
Kanskje det blir enda litt bedre etter hvert nå?:)
Sluttet for to måneder siden. La på meg 2,5 kg. Raskt! Ellers har jeg merket at jeg har roligere pust i oppoverbakker/trapper. Luktesansen er forbedret. Spesielt kan jeg lukte på lang lei at folk har røyka! :-)
Jeg tror jeg har funnet ut hvorfor mange legger på seg. Det er bevist at nikotin øker insulinresistensen i fettcellene og og reduser lipoprotein-lipase-aktiviteten (LPL). Begge deler reduserer fettlagring og øker bruken av fett som energi. Det er også mye som tyder på at nikotin stimulerer reseptorer i membranen til fettcellene på samme måte som f.eks. andrenalin. Fett blir altså frigjort fra fettcellene og brukt som energi i musklene. Det kan man se ved at MBR øker drastisk rett etter at man har tatt en røyk.
Når man slutter å røyke svarer cellene med å kompensere for fraværet av nikotin gjennom å øke lipoprotein-lipase-aktiviteten igjen. Det forklarer i hvert fall deler av vektoppgangen.
Kjipt, men sånn er det. Røykere har et slankefortrinn på ikke-røykere. For øvrig kan jeg nevne at jeg sluttet å røyke i fem år før jeg begynte på igjen (hvor dum går det an å bli liksom). Det var den første sprekken på alle disse årene.
Men om man går opp noen kilo, så er det søren meg verdt det. Ingenting er mer skadelig. Alt vi gjør for helsen er blåbær i forhold. Og kitt har rett - det er mye enklere å slutte enn man tror.
Så stå på, Kitt! Bare vent til våren og du kan lukte gresset gro igjen. Rene barndomsopplevelsen :)
Jeg har nå vært røykfri i 2.5 år og den første effekten var på lommeboka! Sparer 1500,- i måneden som jeg setter unna på sparekonto :D
En annen ting var at jeg fikk bedre ånde, tennene ble gradvis mindre misfarget og jeg klarer nå å gå opp 2 trapper uten at det river og sliter i brystet! Lungekapasiteten min har forbedret seg med 100% :D HELT FANTASTISK og det blir bare bedre og bedre :D
Jeg slutter å røyke i høst, samtidig som jeg begynte på ketolysekuren. Det har gått bare bra, vekta går sakte, men sikkert nedover. Søtsuget ble borte etter et par uker, og etterhvert merket jeg at jeg trenger mye mindre mat enn før. Og helsegevinsten er betydelig. Hosten som har plaget meg i alle år som røyker ble nesten umiddelbart borte, kroppen funker på en helt annen måte enn før, jeg har rett og slett mer energi og bedre humør! Så stå på! Det hjelper også å komme seg ut på tur hver dag, det er godt for både hode og kropp!
Det jeg tror du sier er at når man røyker så skiller man ut mindre insulin, kroppen lagrer derfor mindre av fettet og bruker i stedet lagret fett i forbrenninga?
MEN, insulinresistens er jo ikke positivt sånn ellers? Det fører absolutt ikke til mindre fettlagring og mer fettforbrenning heller stikk i mot? :confused:
Kan forøvrig avlive myten om at røyking er så inmari bra for forbrenninga... Har aldri røyka så mye som det året jeg gikk opp 30 kg. :o
Gratulerer med røykeslutt :D
Jeg har mer eller mindre sluttet å røyke for noen måneder siden (tar fortsatt en sigg til rødvinen :P) Og i begynnelsa etter røyleslutt synes jeg det klør mye mere i hals, og er mere slimete. Men det går over, og halsen blir mye bedre enn før. Synes også luktesansen har blitt myyyye bedre, og kondisen da selvsagt ;) Det er godt å tenke på at jeg ikke går rundt å stinker askebeger iallefall:)
Ikke hoster jeg, ikke har jeg problemer med å gå i trapper eller drive kondisjonstrening, jeg har godt hjerte, jeg har god lungekapasitet, jeg har over gjennomsnittet god kondis, god styrke, jeg lukter alt mulig rart på lang vei, jeg nyter maten og alle smaker, jeg får skryt av legen og fysioer,
eneste problemet jeg har ..
3 uker - 3 måneder etter din siste sigarett skjer dette:
Blodsirkulasjonen er bedre
Det blir lettere og lettere å mosjonere og gå turer
Lungefunksjonen er bedret med opp til 30%!
Dersom du er bekymret for å gå opp i vekt, vær nøye med å velge mat som ikke inneholder så mye fett, sukker og salt. Det kan være lurt å ha en bolle med friske skrellede gulerøtter i en bolle med vann i kjøleskapet, slik at du alltid har noe friskt å knaske på.
Drikk et glass vann når du kjenner røykesuget, det tar noe av suget vekk. Dersom du føler at fristelsen blir overveldende, er det kanskje lurt å unngå noen av de situasjonene du pleier å røyke i for en stund.
Gå noen turer regelmessig, men prøv å legge opp til et treningsprogram som du kan leve med i lengden!
Nå har jeg bare vært helt røykfri i ti dager (Ja jeg slutta å røyke jeg også!) men erfarte å holde opp i ett og et halvt år for ikke så lenge siden, før jeg trodde at det ikke kunne skade å festrøyke litt og endte "på kjøret" igjen :P
For min del gikk det vel to-tre måneder, men det var veldig gradvis. Jeg hadde bare én plage og det var surkling i halsen om morgenen. Det var flere små aha-opplevelser:
Plutselig opplevde jeg at (ca i rekkefølge)
jeg kunne ta trappa uten å bli anpusten - alle sju etasjene
mat smakte annerledes
ikke trengte å klarne halsen for hver andre setning
surklelydene forsvant (ca 1 mnd tok det)
Men øyeblikket jeg virkelig innså hva jeg hadde gått glipp av var da jeg var ute og gikk en tur på våren og plutselig kjente hvordan det lukter av jord, bark, blomster og tørr asfalt som får et lite regnskyll. Jord lukter faktisk mye.
Så uansett hvor lang tid det tar før du er tilbake til "normalen" kan du ubetinget glede deg over å ha kvittet deg med rusavhengigheten din! Grattis igjen :)
Enig, men jeg har aldri satt det i forbindelse med røykeslutt :p men det stemmer jo så bra.
Jeg har vært røykfri i over 3 1/2 år etter over 20 om dagen i ALT for mange år- stolt av den :D
Bedre luktesans
Mener jeg har fått mye bedre hår, tykkere.
Bedre smaksløker
Bedre av sykdommen (revmatiker)
Mye mindre stress og planlegging av når en skal ta neste røyk
Bedre tid
Har IKKE tape en eneste ting på å slutte og det er faktisk så utrolig deilig at den lille pinne IKKE styrer livet og TIDEN min. :D
Haha - ramlet jeg litt utpå igjen? Sorry. Får heller si som vår venn Gary Taubes sier det da: Nikotin kan være det mest effektive vektreduksjonsmedikamentet i historien..
Det har du helt rett i, men vi snakker om forskjellige ting. Insulin øker fettlagringen i fettceller. Fettceller som reagerer raskt på insulin, lagrer fettet raskere, mens insulinresistente fettceller "tåler" mer insulin. For muskler er det motsatt, og de blir resistente før fettcellene. Først når fettcellene blir like resistente som musklene, stopper fettlagringen. Insulinresistens som sådan øker insulinnivået. Går jeg dypere enn det, kommer Kitt til å knuse kneskålene mine. Insulinresistens er et mye, mye mer omfattende tema enn de fleste kanskje tror :)
Jeg trodde også at jeg var i særdeles bra form til å røyke (og i tillegg være overvektig) noe flere leger faktisk bekreftet, MEN det var helt til ca 6 mnd etter jeg sluttet. Da skjønte jeg hva det faktisk ville si å ha luktesans, smak, lungekapasitet og en mase annet :D Og ikke minst fant jeg ut hvordan jeg luktet for andre mens jeg røyka! :flau:
Kan ikke Kitt bare lukke øynene og hoppe over det innlegget da, for jeg vil veldig gjerne ha litt dypere forklaring.. :ja:
Løsningen er å kun velge venner som enten selv røyker, har dårlig hygiene eller har store problemer med bihulene :D
Signerer! Vet for min egen del at jeg har slått litt av tilegnekunnskaps-krana ... Dessverre. Jeg tror bare jeg ble lei av å lete etter nåla i høystakken. Men nå har jeg blitt mer objektiv igjen, og forhåpentligvis fått hodet ut av et visst sted, og begynner å bli sulten på å vite mer! :D
Begynner desverre å bli tynt i de rekkene. Fra å ha 90% venner som røyket i studietida, er det nå kun ei igjen! :eek:
Og når jeg i tillegg fikk meg samboer som ikke røyker, og flyttet til leilighet med glassveranda så jeg måte gå ut dit for å røyke var det spikeren i kista. Jeg var veldig i mot det da det kom, men man må vel bare innse at han derre høybråten hadde et poeng i 2004.... :rolleyes:
Ville bare si at nå har vi vært røykfrie i 10 uker!:heia::heia::heia:
Jeg har ikke tatt et eneste trekk, gubben har sprukket litt på jobb 2-3 ganger. Jeg har til og med vært på byen og drukket uten å sprekke. Var veldig fristende å be om en, bare en, røyk, men det gikk fint uten også!:D
Fortsatt merker jeg ingenting annet til røykeslutt enn at min allerede overaktive luktesans virker enda bedre! Og det er ikke gøy! Mange ting jeg gjerne skulle sluppet å lukte!:eek:
Med jule og røykeslutt la jeg på meg nesten 12kg, men er nå i gang med å bli kvitt dem!
mars feirer vi 4 mnd. jubileum her i huset. Jeg er heller ikke blitt slankere etter røykeslutt. Men tror kanskje at man ikke skal ta alt på en gang. Er ikke sååå feit heller.
Det jeg merker er at jeg lukter røyk på 12 mils avstand. Ikke noe annet. Som jeg merker, da.
Lettere å gå oppoverbakkene på golfbanen er det også.
Gratulerer som ikke-røyker Kitt.
Du har mye bra i vente.:ja:
Om du ikke føler umiddelbarvirkning i dag, så kan du tenke deg hvordan du ville følt deg om ti år om du hadde fortsatt og røyke:eek:
Jeg sluttet i-87 etter å ha røyka mye i 17 år. Med mye så mener jeg 30-40 om dagen på slutten:o Følte det tøyt røyk ut av alle porene mine...noe det sikkert gjorde også. Bråsluttet og var fra samme sekund overlykkelig for at jeg hadde sluttet. Enda jeg bare noen uker tidligere aldri kunne tenke meg å ikke røyke mer i mitt liv:cool:...og fortsatt er jeg like lykkelig for at jeg klarte å slutte, så avhengig som jeg var. Kostet noen kilo, men ga så mye annet.
Huden ble etterhvert bedre, smak og luktesans økte betydelig, med blandede følelser. Kjenner veldig godt røykere rundt meg:cool: og maten smaker mye bedre.
Jeg tror bestemt at stemmen min er klarere og ikke minst...lungene mine er nå helt røykfrie igjen.
Jeg var nok i relativt god form den gangen, så jeg har ikke merket mye på det området. Sikkert også fordi jeg har muskell-/skjelettplager som du. MEN jeg vet ikke hvor dårlig form jeg hadde vært om jeg ikke hadde sluttet. Kan bare forestille meg det. Min mor døde av lungeemfysem i en alder av 69. Etter mange års røyking og sykdom som følge.
Jeg hadde vært en desperat røyker i dag, med alle de begrensningene røykere møter i hverdagen. Jeg hadde måttet planlegge hvert minutt med tanke på å få meg en røyk:cool: Takk og lov for at jeg sluttet. Jeg kan fortsatt etter 23 år våkne om morgen å føle meg lykkelig for at jeg sluttet.
Foreløpig 23 års røykeslutt-lykke er ikke å forakte...Jeg koser meg med det nesten hver dag :ja:
Kjempebra, Kitt! :heia:!
Jeg er nok ikke klar for å slutte å røyke ennå, men jeg skal slutte en dag, og det er veldig greit å se at det faktisk går! Jevnt de fleste jeg kjenner sprekker og sprekker, gjerne fordi de slutter før de egentlig vil ... :o.
lionesse: jeg er også en slik som lukter røyk på laaaang avstand....syns det er helt utrolig hvordan man forpester omverdenen når man røyker, og hvor egoistisk røyk gjør en!
Kitt: Gratulerer med ti uker! Det må være herlig. Merker du noe på kondisen nå da?
Jeg røyket i ti år, hadde vel et opphold på et halvt år etter et røykesluttkurs, og prøvde å slutte flere ganger, men sprakk alltid, gikk rundt og smugrøyka som en tulling. Skulle ut med søpla hver kveld og hente posten og sånne tulleting...kjæresten luktet det jo han. :rolleyes:
Men da jeg ble gravid, fikk jeg endelig rette motivasjonen på plass. Det var ikke noe problem med abstinenser, for gravidlykkefølelsen gjorde meg høy. :p Og siden jeg har en sånn aversjon mot å røyke mens jeg har et barn i magen pluss når jeg ammer, har jeg klart å holde meg røykfri, og nå er jeg en skikkelig ekkel antirøyker. Hater å gå forbi folk som røyker på gata, og er helt sjokkert over at jeg ikke selv innså hvor fælt det var å forpeste omgivelsene sine slik.
Så flott at dere deler erfaringene deres! Tusen takk!:klem:
Lionesse: Grattis med 4 måneder!
Anne: det er akkurat det med hva som kan skje fremover som gjorde at jeg ville slutt nå, før jeg merket noen negative effekter! God å kunne kalle meg selv ikke- røyker!
Photo. Alle må finne sin motivasjon og sin tid, tror jeg! Vil man egentlig ikke, blir det som jeg har prøvd før, litt sånn smugrøyking før man er tilbake der man var!:p
Imp: håper jeg aldri blir en gretten anti-eks- røyker! Etter 27 år som røyker burde jeg ha forståelse og sympati med alle de som ikke vil/klarer å slutte. Tenker vel litt sånn at kan gubben og jeg klare å slutte, kan alle. Men det vet de jo ikke, de som ikke har prøvd!;) Så det er liksom mitt budskap: Prøv i det minste!:D
Vet at jeg nå er inspirasjon for mange venninner, og får jeg med meg bare en av dem, er det jo flott! :heia:
Jeg må si jeg er glad for at verken moren min eller venner jeg har som har klart å slutte å røye ikke er blitt sånne ihuga antirøykere! For det er slitsomt, særlig når man har vært der selv, og videre ikke kan utøve noen forståelse for de som fortsatt ikke har funnet motivasjonen, eller faktisk trives som røykere. Jeg prøver å ta så mye hensyn jeg kan, men noen motivasjon for å slutte har jeg ikke funnet ennå. Men det kommer ;).
Er litt redd for dette med luktesansen, for jeg har tross over femten år som røyker veldig god luktesans, og reagerer såpass på sterk parfymelukt at jeg har fysisk måttet flytte meg :p.
Photobscura: Det er bare røyk jeg kjenner så inderlig vel. Dette tøyset med at de lukter og smaker så mye bedre vin, har jeg ikke merket noe til. Jeg kjenner forskjell på hvit og rød vin. Er ikke det nok da? :-)
Og helt enig i at det er dumt å bli veldig fanatisk etter man har sluttet selv. Det er ikke jeg blitt, men må si meg enig i at jeg er forbauset over hvor godt jeg kjenner røyklukt, selv på lange avstander.
Jeg kjenner også veldig godt lukta av røyk, faktisk :o. Nå røyker jeg uparfymert rulletobakk (jada, stilig skal det være :p), men når noen har røyke ferdigrøyk, så kjenner jeg det utrolig godt! Og om jeg røyker ferdigrøyk selv, så både stinker klærne mine og halsen blir tørr. Merkelig det der ...
Huffda, høres jeg gretten ut? Hmm det er ikke meningen, men for meg er realiteten at røykere er en pest og en plage for sine omgivelser, hehe...men joda, jeg vet veldig godt at det er utrolig vanskelig å slutte og jeg burde ha mer sympati.
Nå er jeg kanskje en del påvirket av min gamle bestemor som nekter å legge vekk røyken den lille stunden vi har besøkt henne..selv når jeg er gravid og har med meg barn. SÅ egoistisk er det ikke lov å være, mener jeg..
Du hørse ikke veldig gretten ut, ikke verre enn veldig mange andre eks- røykere!;)
Jeg skjønner godt hva du mener, men jeg vil ikke bli sånn at jeg går fra å være veldig vane- røyker til å himle med øynene av at noen er så dumme at de røyker! Det kan jeg bare ikke....
At noen røyker der det er små barn og gravid, er utilgivelig!:mad:
Jeg har vært røykfri i godt over tretti uker nå. Siden jeg sluttet på grunn av graviditet, så kan jeg ikke akkurat si at lungekapasiteten har økt så veldig - det er vel heller motsatt :rolleyes:
Men luktesansen er bedre, smakssansen er bedre, humøret er bedre, stressnivået er lavere og barnet i magen har det ti ganger bedre selvfølgelig :)
Problemet med å røyke er jo sjeldent de fysiske ulempene man har for øyeblikket, det er de fysiske ulempene man mest sannsynlig kan se fram til senere i livet. Man kan ikke skru tilbake tiden slik at man ikke får kols eller lungekreft.
Jeg var røykfri i 4 måneder i fjor, men det gikk ikke så bra. Etter 2 måneder hadde jeg lagt på meg 14 kg. Begynte å røyke igjen etter 4 måneder.
Klarte å ta av 9 av de med ketolysekuren i jan-feb. i år. Gikk da over til normalkost. Vekten har holdt seg. For en uke siden kuttet jeg røyken igjen. Kuttet da ned på karbo, jeg merker stor forskjell allered på lukt, smak og lungene. Hadde stekt kjøttdeig i dag og lurte på om det var noe feil med kjøttdeigen, men det er bare mine smaksløker som har bedret seg. Har gått ned 1.1 kg siden røykeslutt.... Håper det fortsetter. :D
Har nå vært røykfri fra 22 desember 2009 (kl.10,35) og synes det blir vanskeligere fordi sola skinner på verandan . Der hvor jeg satt å røykte leste krim og drakk kaffe er nesten til å grina av. (høres ut som en avskjedsdikt) Ikke nok med det ,men måtte jo gjøre noe med kostholde også for å ikke øke for mye i omkrets. Jeg spiste nemlig med begge hender og alt jeg kom over .
Vekta tja har ikke lagt på meg , men et par gram har jeg vel tapt .
Så fordelen bedre kondis, bedre luktesans, arbeidslyst (tja det var kanskje å trekke det langt) men kan ikke sitte stille svært lenge av gangen. Fordelene med endring av kosthold føler meg friskere , lærerikt , mye god mat som jeg aldri ville ha laget før og sundere.
Så jeg får vel gå påsken i møte uten røyk ,men jeg kan jo spise stangselleri.
Bra jobba, alle dere som har sluttet!
Jeg sluttet for 2 år siden, og gikk samtidig ned 12 kg. Jeg hostet som en gammal bryggesjauer i flere mnd, men det er visstnok ganske vanlig.
Slutta for 2 år siden, etter å ha røkt 3 pakker gulmix i uka i alle år. Har hatt noen få sprekker, men kommet tilbake til full stopp.
Har fått tilbake 20Kg i denne perioden :(
Kondis etc. har ikke bedret seg av røkeslutt. Derimot blei jeg kvitt astma etter å ha lagt om kostholdet FØR jeg kutta røken.
De første 6mnd. med røkestopp er værst. Var endel småforkjølt etc.
PS, nu går vekta sakte men sikkert rett vei igjen :)
Så bra at vekta er på vei ned igjen!:D Dyktig er du!:heia:
Her står vekta så og si stille. Litt ned i går, opp enda mer i dag, ingen endring fra forrige uke, eller jo, 100g opp faktisk!:(
Men jeg er røykfri. 15 uker i dag. Uten en eneste sprekk!:D:D:D
Vekta skal jeg nok få gjort noe med, etter hvert, på en eller annen måte!
Om jeg så må ty til GBP skal jeg ned i vekt. Klarer ikke tanken på 30- 40 år til som overvektig, ikke tale om!:nei:
Kan det at jeg sluttet å røyke en uke før jeg begynte på lavkarbo føre til at jeg ikke tar av noe i begynnelsen, bare stabiliserer og ikke går opp "røykekilo" ? Startet for ca 10 dager siden.
Jeg leste et sted ( husker dessverre ikke kilde nå) at mennesker som er utsatt for å få diabetes 2 og har/er utsatt for pcos vil lettere kunne utvikle insulinresistens og kunne få diabetes som følge av røyking.
Har vært røykfri i snart nøyaktig 3 år selv. På mitt verste røyket jeg 20 - 30 sigaretter om dagen, og jeg hadde holdt på i 13 år. Både jeg og min samboer kuttet tvert fra en dag til en annen og jeg var egentlig overrasket over hvor greit det gikk. Joda, jeg hadde noen abstinenser nå og da, men det var mest knyttet til situasjoner hvor jeg tidligere hadde vært vant til å røyke.
Helseeffektene for min del var også store, noen kom med en gang, andre kom litt senere:
Glansfullt hår ( Jeg slet ofte med at håret mitt lett ble matt og livløst og har prøvd det meste av sjampoer. Etter røykeslutt hadde jeg ikke lenger problemhår)
Frisk hud ( Var som regel veldig blek i ansiktet, nå har jeg en fin, sunn farge)
Bedre kondisjon, ikke lenger tungpustt når jeg går eller løper og synes det er lettere å yte mer under trening
Sover mye bedre om nettene og er mer våken om morgenen.
Bedre luktesans
Vektnedgang ( jeg gikk ned i vekt etter at jeg sluttet)
Mye mindre syk. i hvert fall når det kommer til forkjølelser og andre livsstilssykdommer.
Mye mindre hodepine og generelt føler jeg meg mer opplagt.
Å, du var heldig som opplevde så mange positive ting med å slutte!:ja:
Etter 16 uker har jeg enda ikke opplevd noe mer positivt!
*Har alltid hatt fint hår. Ingen endring.
*Så lenge ingen av hudsykdommene mine blomstrer, har jeg feilfri lyse, pen hud. Ingen endring!
*Kondisen er like dårlig. Ingen endring!
*Sover avbrutt om natten, like trøtt om morgenen! Ingen endring!
*Noe bedre luktesans. Ingen positiv endring!:nei:
*Gikk opp 12 kg!:eek: Slett ingen positiv endring!:(
*Er svært sjelden syk uansett. Ingen endring!
*Ikke plaget med hodepine og lider av kronisk utmattelse. Absolutt ingen endring!
*Jeg har allerede hatt dia2 i 5 år, så kommer ikke unna den en gang!:p
Jeg har fortsatt perioder der jeg har akutt lyst på røyk, men det er ikke noe problem å la være.
Men jeg kunne fortsatt ønske meg noen positive "bivirkninger" av at vi kuttet ut røyken!
Ok, jeg skal innrømme en positiv virkning, gubben hoster myyyyye mindre!;)
Vel jeg sluttet (husker ikke eksakt dato) rundt 3-4 januar, og har utrolig nok greid å komme meg over kneika. Jeg var ikke noe storrøyker på slutten, dvs jeg røyket opp mot i 10 i døgnet. På det verste har det vel vært rundt 30 i døgnet (pussig nok var det også da jeg spiste mest og la på meg mest...). Jeg har ikke gått opp et gram etter jeg sluttet!
Så dette er hva jeg har merket....
Vektreduksjon, ca 5 kilo (viktig å påpeke at jeg like etter røykeslutt begynte å trene og prøve å legge om kosten til det bedre)
Finere hud (har fått en ny glød på en måte... )
Bedre ånde!!! (før da jeg våknet om morgenen ble jeg nesten dårlig av den ekle smaken i munnen, det skjer ikke nå lengre)
Sover bedre (Men jeg er et ekte B-menneske, det kan ikke forandres!)
Forsterket luktesans (nesten en hel ny verden som har åpnet seg...)
Bedre motivasjon for å trene og spise sunt (før ble røyken nesten litt sånn... "finn en feil", føles ikke rett å trene i 1-2 timer og så gå ut å ta en sigarett like etterpå)
Mestringsfølelse (hvor godt er det ikke å vite at man har vunnet over den største fienden i livet mitt....)
Minus:
Kan ikke sitte ute en varm solskinnsdag å nyte en røyk
Stadig abstinenser ved alkoholinntak (men må si det blir bare bedre og bedre.... har vel noe med vanen å gjøre)
Når det gjelder penger har ikke det vært noen avgjørende faktor for meg på mange år. Reiser mye til utlandet så har stort sett levd på taxfree-sigaretter. Men for de som kjøper i butikk her i Norge må det jo virkelig merkes på kontoen!
Vi har også alltid kjøpt røyk i utlandet, så det har ikke vært den stooore utgiften, liksom. Dessuten klarer man alltid å skaffe penger til røyk, om man må!:p
Altså, jeg har fått bedre luktesans, jeg ser bare ikke på det som noe positivt. Selv etter å ha røyket i 27 år, har jeg alltid hatt god luktesans. At den ble enda bedre, er ikke av det gode, for å si det sånn. Er mange lukter jeg kunne klart meg uten!:p
Har aldri vært plaget med dårlig ånde, selv i ketose, så det har heller ikke endret seg. Legen min mente at jeg umulig kunne være i ketose, for han kunne ikke lukte noe på meg!:D
Jeg drikker sværte lite og sjelden, så den settingen har ikke vært noe problem enda.
Verre å være sammen med barndomsvenninnen som fortsatt røyker og ikke kunne røyke sammen kengre. Vi har røyket sammen siden vi var 14- 15 år, så det er litt av en prøvelse. Går jo, men dog altså......:nedfor:
Det var ikke alle endringene som kom med en gang, mange tok tid. Du vil helt sikkert oppleve mer etter hvert. Det kan også hende at mye av bedringene henger sammen med at jeg gradvis har gått over til mindre og mindre karber i kosten. Jeg merket det fortest på pusten, om jeg tenker etter.
Inntil i fjor tenkte jeg også tidvis i gitte situasjoner at nå hadde det vært godt med en røyk, den tanken har jeg ikke lenger. For meg var det vanskeligste at jeg hadde et image som røyker, det å være røyker var så sterkt knyttet til den jeg var at jeg syntes det var vanskeligst å akseptere. Også har jeg aldri vært tilhenger av røykeloven, det er jeg fortsatt ikke - synes faktisk at mye av maset mot røykere grenser mot diskriminering.
Hvis du er tålmodig, ville du nok merke effekter. For noen tar det tid før de kommer, men de kommer :)
Jeg vet at noen ting vil ta tid, men hvor mye tid er det store spørsmålet!
Det er ikke lett å finne grunner til å ikke begynne igjen når jeg ikke opplever EN ENESTE positiv ting med å la være!
Jeg skal begynne igjen om jeg lever til jeg blir 70 år gammel!;)
Det er ikke alle fordelene man merker i det hele tatt. Hva med å si til deg selv at du sannsynligvis har forlenget livet ditt med flere år. Hvis ikke er det er positivt så vet ikke jeg :) :)
Dessuten har du klart å slutte, det er beundringsverdig bare det. Langt fra alle klarer det. Det sier noe om egenskapene du har i deg, som noen skrev tidligere i tråden, evnen til å mestre. Når du klarer å slutte å røyke, vil du klare mye!
Er helt enig med deg og er klar over at det er noe å være stolt av!:D
Problemet er jo å ha nok motivasjon til å ikke begynne igjen. Bedre folk enn meg har sluttet og begynt mange ganger. Jeg vil så gjerne ikke begynne igjen og kunne ha trengt noe å henge motivasjonen på!
Ellers så får jeg bare gjøre som nå, sutre og klage i denne tråden i stede for å løpe opp på Rema og kjøpe røyk!:p
Jeg merket ikke særlig mye til de positive tingene i starten, jeg ble tvert i mot ganske forkjøla, og flere andre ting man IKKE skulle bli. Men sånn litt etter litt la jeg merke til ting, men ikke før etter et halvt års tid tror jeg. Kroppen trengte en periode med utrensing tror jeg.
Fortsatt oppdager jeg ting jeg ikke har tenkt over (som at jeg plutselig ikke takler smaken av remoulade etter jeg kutte røyken :rolleyes:)
Likte ikke du det heller? Jeg trodde jeg var den eneste i verden som ikke likte det! Jeg elsker lukten, men er ikke glad i smaken. Kanskje jeg rett og slett må prøve på nytt?:p
Fortsatt røykfri!:D Snart 3 år uten et eneste trekk!:heia::heia::heia:
Fordeler? Nææææ, vet ikke, jeg! Har ikke funnet så mange enda, nei! Slapp å slutte før GBP- operasjonen, fordi jeg jo ikke røyker, da! Men om jeg ikke hadde sluttet, hadde jeg ikke lagt på meg de siste kiloene som ga meg en BMII på over 35 som førte til at min dia2 blomstret opp og gjorde meg insulinavhengig!:p Noe som til slutt førte meg til beslutningen om GBP!
Men ellers............... Niks, kan ikke komme på noe som helst!
Jo, forresten,jeg får ikke bihulebetennelse når jeg er forkjølet lenger! Men så er jeg sjelden syk i utgangspunktet.
Den desidert aller største gevinsten jeg har hatt av å slutte å røyke, er at Gubben til slutt også sluttet, nesten året etter meg! Da han har astma og også, etter røykeslutt, fikk påvist KOLS, betyr det at jeg sannsynligvis får beholde han mye lenger enn om han hadde fortsatt å røyke!:love:
Jeg kan heller ikke si om jeg har noen kjennbare helsegevinster av å ha sluttet (nå er det snart 11mnd siden). Men, det er en hel haug andre ting: å ikke stresse når jeg er ute og flyr - sprang gjennom alle kontrollene for å få tatt meg en røyk, klærene stinker ikke, å ikke måtte tenke etter en natt på byen om jeg har røyk til i morgen... osv. Jeg passer på å legge merke til alle de nye situasjonene som er bedre/enklere uten røyk!
Det jeg savner er røykepausene;), og de har jeg gjenninnført. Jeg er med vennene mine ut når de skal røyke. Syns de pausene er herlige avbrekk!
Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling.
Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.