< Tilbake til oversikten

Mel-erstatning

Babycherry sa for siden:

For å ha i pannekaker, muffins og sånt. Hva kan man bruke? Jeg har hørt om kruskakli, johannesbrødkjernemel og fiberhusk, men vet ikke helt hvordan man bruker det...

Babycherry sa for siden:

Takk for linker, men det var mer bruksområde jeg var ute etter. Hvilke egenskaper de forskjellige melerstatterne hadde og hva man kan bruke til hva. For da er det enklere å lage sine egne oppskrifter. :)

Jeg prøvde forresten den oppskriften med fløtepannekaker, men klarte ikke å spise dem for det smakte så sinnsykt salt... Og plagdes sånn med det johannesbrødkjernemelet, ble bare klumpete og kliss! :o

Kitt sa for siden:

Poengt med å gi deg oppskriften var jo at du kunne se hva man brukte dem til!
Du skjønner, vi er ikke helt enige her inne om hva som er best å bruke til hva!:p

Jeg klarer feks ikke bruke JBKM til å tykne saus, ikke det at det smaker så ille, men jeg syns konsistensen blir glatt og slimete og.....
Mens andre syns det blir veldig god saus om man bruker JBKM!

I noen oppskrifter kan man bruke fiberhusk og JBKM om hverandre, i andre blir det feil.

Noen bruker kruskakli i alt som likner bakevarer, jeg fikser ikke all tyggingen det gir! Men det er godt med litt i noen av oppskriftene!

Skjønner du nå at det ikke er så lett å gi konkrete tips til hva du kan bruke hva til?:p

Babycherry sa for siden:

Åååå, såpass enkelt ja!! :lol:
Nei da sjønner jeg jo seff at det ikke er noe fasitsvar!:rolleyes:
Man må altså bare prøve litt selv å se hva som funker og blir spisbart.
Har kjøpt ketolyse bakemix i dag og skal teste litt med den også.
Må ha noe annet enn egg og bacon til frokost nå kjenner jeg! :p

Babycherry sa for siden:

Tusen takk! :)
Jeg har lurt på å bruke havregryn, men trodde det var så mye karbo i, men ser mange bruker det!?

Mocca :) sa for siden:

Etter matvaretabellen inneholder havregryn 61.4 karbo pr 100 gr.
Var litt mye syns jeg!?

Babycherry sa for siden:

Ja det er det jeg også har sett, så jeg syns det er så rart at mange bruker den som frokostblanding eller grøt. Men det kan jo være at det er noe med den som jeg ikke har fått med meg, fersk som jeg er! :o

Kitt sa for siden:

Hvor har du sett at man bruker havregryn???

Ellers må du se på kostholdsfilosofien når folk bruker "rare" ting!
Fedon feks har jo litt andre rettningslinjer enn feks ketolyse!;)

Havregrynkan i mange tilfelle byttes ut med soyaflokker, forresten!:)

Babycherry sa for siden:

Akkurat hvor jeg så det kan jeg ikke si på stående fot, det er jo ikke akkurat lite dette forumet! ;) Men jeg leste om havregryn i grøt og i musli... Men det er jo som du sier flere måter å spise på.

Soyaflak har jeg faktisk kjøpt, men ikke testa enda! :)

Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.