< Tilbake til oversikten

Porsjonskontroll

Spirea sa for siden:

Jeg forsøker å leve mest mulig etter kost i balanse-prinsippet, men jeg har et vesentlig problem og det er porsjonskontroll. For det ER ikke sånn at man kan spise hvor store mengder som helst bare det er riktig balanse mellom proteiner, fett og karbohydrater er det vel? Jeg liker å tro at det ikke er så farlig å spise litt mye, men jeg er ikke sikker på at det stemmer. Det er vel snarere en måte å lure seg selv på.

Kommer jeg til å få behov for mindre mengder mat etter at jeg har levd på Lindberg-diett en stund, eller må jeg være hard med meg selv og stoppe å spise lenge før jeg er mett? Jeg er nesten sikker på at det er mengden linsesuppe f.eks. som gjør at jeg ikke går ned i vekt, men blir stående stand by.

En ting til; er 20 min på trimsykkel hver dag tilstrekkelig mosjon for å sikre vektnedgang? Jeg har akkurat begynt å sykle, og jeg håper på et motiverende svar ;)

MHM sa for siden:

Man kommer ikke utenom at porsjonsstørrelsen (=kalorimengden) har noe å si for de aller aller fleste. Særlig om man ikke er i ketose. Dersom ikke magen sier ifra innen rimelighetens grenser, så kan det være lurt å koble inn fornuften... Men det blir bedre jo lengere du har holdt på med lavkarbo-kostholdet, for etterhvert vil hormonene komme mer og mer i balansa, og appetitten følger etter.

Linser har jo en del karbohydrater, og jeg bruker kun et par ss linsepuré. Men det kan jo være mange andre faktorer som hindrer deg i å gå ned i vekt da. Det er kjempebra å sykle 20 minutter hver dag. Om du klarer å gjøre det før frokost, så får du en ekstraeffekt. Om du ikke klarer det før frokost, så husk på at jo tidligere på dagen, desto bedre (pga etterforbrenning, karbohydrattoleranse m.m.). Ingenting kan vel garantere for noe vekttap, slik som du etterspør. Men i treningsverdenen er nok tøff styrketrening det nærmeste du kommer en garanti....

Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.