Nå har jeg prøvd vanlig Tine meierismør, setersmør, Kviteseidsmør og Setesdalsmør. Så langt holder jeg en knapp på Setesdalssmøret, syns det smaker best og har i grunnen færrest karber (ikke store forskjellen da, men...). Fins det flere enn dette - hvilket liker dere best? Og er det noen som har prøvd å lage hjemmelaget smør?
Det går i meierismør til daglig, men i julen og påsken og sånt unner jeg meg Kviteseidsmør, det eeelsker jeg! Men det blir dyrt å bruke det til hverdags da vi spiser ca. 2 pakker smør i uka.
Jeg bruker vanlig meierismør, men liker Kviteseidsmøret bedre. Setersmøret til Tine syns jeg smakte alt for likt det vanlige, så det gidder jeg ikke kjøpe. Kunne godt tenke meg å prøve å lage selv, men det blir jo en ganske dyr variant, hvis en liter rømme gir 250 gram smør.
Mamma har noen ganger fått hjemmelaget smør av en bonde, og det var veldig godt!
Nå skal jeg spørre om noe virkelig dumt, men om man pisker krem lenge nok, blir den til GODT smør da? Man må vel tilsette salt også. Jeg mener å huske at vi laget smør på barneskolen en gang, der vi satt og pisket fløte for harde livet og smurte smøret på kjeks etterpå.
Jeg har enda ikke prøvd, men fikk veldig lyst til å prøve og teste etter at jeg leste den linken jeg la ut (Tine). Der står det jo seterrømme og salt, men det står også at man kan bruke fløte.:)
Det er ikke smør, det er margarin. Og margarin = gift i mine øyne, det kommer aldri inn i huset her. Industriskvip. Smør er det når det står SMØR på pakken, så les på pakkene. Står det margarin/plantemargarin unngår du det som pesten. :ja:
Det går mest i tine meierismør her, billigste, og når man bruker 1-2 pakker i uka, da synes jeg kvitseid eller rørossmør har en litt heftig pris. Ellers synes jeg setersmøret til tine er godt når vi skal kose oss, så til linfrøknekkis, ost og vin blir det setersmør, noen ganger kvitseid.
Jeg prøver forgjeves å forklare at smør er laget av kun fløte eller rømme og evt salt og ikke noe annet. Brelett og vita er ikke smør, men ødelagte fettstoffer med flotte navn. Folk kikker rart på meg, men det er deres problem. En gang i tiden elsket jeg brelett på nybakt grovt surdeigsbrød, i dag blir jeg kvalm av tanken..
For å være helt ærlig så synes jeg brelett smaker mye bedre enn ordentlig smør, men det har kanskje noe med vaner å gjøre. Vanlig smør(som jeg har kjøpt nå:p) smaker vondt. Det går greit til steking og baking, men som "pålegg" smaker det forferdelig.
Men nå har jeg ikke så mye å smøre smøret på, så det betyr ikke noe:p
Jeg har aldri sett dette smøret i norske butikker, så du må nok til Danmark. Velassorterte dagligvarebutikker (f.eks. SuperBrugsen) fører dette smøret.
Lurpak i Danmark har også et smør med hvitløk, det er FANTAAASTISK! Jeg kjøpte med meg et par pakker hjem i sommer, gråt nesten da det var tomt. Jeg lager jo hvitløkssmør selv, men dette var bare ... Ja, veldig godt!
Det er en vanesak. Jeg klarte ikke annet enn margarin før, men etter å ha byttet over klarer jeg ikke margarin. Jeg kjenner med en gang om det er margarin jeg får servert ute, både fargen, smaken og konsistensen er annerledes. Limete og jævlig. Begynn med et tynt lag, du venner deg veldig fort til smaken vil jeg tro. Jeg spiste bare Brelett før 2002, nå brekker jeg meg av tanken, etter noen uker med meierismør smakte jeg Brelett igjen og holdt på å brekke meg.
Helt enig, det er nyyydelig :D Har også samme problem som deg, det jeg lager selv blir aldri like godt :mad:
Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling.
Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.