< Tilbake til oversikten

Drikker dere pepsi max??

Tiril77 sa for siden:

Synes det er vanskelig å være HELT avholden fra brus. Så jeg drikker pepsi max.. noen sier at man kan reagere på aspertamen.. men det jeg lurer på.. Drikker dere pepsi max? og har dere gått ned når dere har drukket det??

Gir sa for siden:

Da jeg fant ut at man kunne drikke pepsi max på Atkins ble jeg kjempeglad, og drakk masse brus. Det førte til at vektnedgangen stoppa helt opp. Måtte slutte med brusen. Nå drikker jeg bare masse vann, og det funker veldig bra. Etter en stund uten brus, savner du det ikke engang. Drakk ett glass brus i jula og syntes faktisk det smakte alt for søtt. Hehe :)

Men det er jo faktisk mange som tåler å drikke det. Det er noe du må forske litt på selv om du ikke vil være uten brusen
:klem:

mofe sa for siden:

Skriver under på det Gir sier :)

Jeg drakk pepsi max under induksjon, og jeg gikk alllikevel ned.

HP sa for siden:

Jeg har endelig klart å slutte! :D Har vært tørrlagt i 3 måneder nå!!! :D

Jeg drakk ikke pepsi-max eller andre lightbruser under induksjon, men har drukket det utenom tidligere. Har ikke klart å slutte før... Men nå er jeg FRI! :D

Seriøst. ;)

Nille sa for siden:

Har ikke drukket noen leske drikk med kunstig søtstoff på 2 år :)

Man kan egentlig ikke drikke Pepsi Max eller Cola Light på Atkins. Ikke om man følger boka..... Tvert i mot advarer Atkins mot å drikke kunstig søtet drikke - spesielt de som er søtet med Aspartame.

Årsaken til det er, som Gir sier - at vekttapet kan stanse helt opp. Noen tåler det, andre ikke. Det aller beste er å venne seg av med det :snill:

Musti sa for siden:

Sorry altså, men Ryli og jeg utgjør PesiMax-klubben her inne. Ihuga Max-fans vi da :o Men slutter vekta å gå nedover blir både PesiMax'en og kaffen hivd på dør:)

Tiril77 sa for siden:

Men det er kanskje forskjell på HVOR mye man drikker kanskje?? Par glass på kvelden som kos er jo ikke det samme som å bøtte ned 1,5 liter eller mere i løpet av en dag..

Synes det blir altfor brå overgang og litt for ekstremt om jeg plutselig skal gå fra en skikkelig "kose seg som nybaktmor med boller og brus" hverdag til bare karbofri mat og ingen brus.. redd det da er lettere å sprekke.. kankje ta det litt pent i begynnelsen, eller er det dumt??

snoopygirl sa for siden:

jaaaaaaaaaaaa,jeg drikker pepsi max.drikker mye mindre nå enn før,men syns og det er kos med litt på kveldene,ellers går det i grønn te og vann her..bare jeg da..ler.du kan jo tenke på det etterhvert hvis vekta ikke går noe særlig ned å kutte det ut en stund da for å se om det hjelper.

[color=#ff00ff][/color]
gooood luck

Ulex sa for siden:

Hei Tonje

Jeg synes at den viktigste grunnen til å unngå lightbrus (og andre søte ting, kunstig eller naturlig) i induksjonsfasen, er at da får smaksløkene tilbake sin naturlige følsomhet for søtt. Det høres kanskje rart ut, men tro meg - når du etter to-tre uker uten søtstoff/sukker smaker på et modent jordbær eller en drue, er det rene smakseksplosjonen av sødme i munnen. Så godt! Og etter det smaker all brus omtrent som sirup og det frister deg ikke mer. :p

Protein Power som jeg følger, advarer forøvrig også mot aspartam. Better safe than sorry... Men de sier at Splenda er ok, og det kommer jo snart i Norge. 1. februar blir det godkjent, tror jeg.

Vennlig hilsen
Ulex

Ulex sa for siden:

Det er faktisk mye enklere å følge opplegget hvis man er skikkelig streng med seg selv de første ukene. Når du kommer inn i ketose, mister du mye av sultfølelsen, mange opplever at de for første gang i sitt liv glemmer å spise! Jo mer karbohydrater og søtt man spiser, jo mer har man lyst på. Sørgelig, men sant. Det er jo en grunn til at dette forumet heter karbojunkie... :o

Vennlig hilsen
Ulex

guro sa for siden:

Jeg drikker litt pepsi maxav og til, til selskapsbruk mest, fordi jeg ikke drikker kaffe. Ikke noe lurt å drikke brus til hverdags uansett synes jeg.

MHM sa for siden:

Men nå skal ikke Tonje i ketose da, Ulex... (følger dr. Lindbergs)
Bare til info liksom....

Ulex sa for siden:

Ooops, sorry! Det hadde ikke jeg fått med meg! Da er det sikkert fint med lightbrus. Ikke hør på meg, Tonje, skal krype tilbake under steinen min, jeg...

Ulex

MHM sa for siden:

Det er ikke det at det er FINT med lightbrus, men du snakket (ja, skrev da...), om at man fikk mindre karbohydratsug ved ketose. Og det var da jeg fikk et så forferdelig stort behov for å ytre meg om den saken... Var ikke verre enn det. Fedon sier at det er bedre med lettbrus enn sukret brus Tonje, men at vann er best (såklart). Personlig merker jeg ikke forskjell på verken vekttapet eller søtsuget om jeg drikker lettbrus, men jeg skulle gjerne vært uvanen foruten uansett. Det er jo et giga-eksperiment vi holder på med....

Tiril77 sa for siden:

hehe... Bare koselig med svar da! men jeg ammer fremdeles litt (har en liten gutt på 3,5 mnd) så da er det vel ikke så sundt å gå i ketose.. Eller???

Tiril77 sa for siden:

og så sluttet jeg å røyke for et år siden.. og etter det så er jeg så godtesjuk... men men.. Dårlig argument da men! Vi får sjå.. Må jeg kutte brusen helt ut, så må jeg kutte brusen helt ut.. Det vil vekta vise ;)

MHM sa for siden:

Det er ikke noe skadelig for barnet eller deg å være i ketose, men flere har erfart at melkemengden går drastisk ned, slik at det stopper seg av den grunn. Det er ikke lurt å gå ned så mye mens du ammer uansett, fordi i fettvevet lagres en del tungmetaller, miljøgifter o.l., som da plutselig sirkulerer i blodbanen og så går over i morsmelken. Men du har jo et barn fra før, og de får mesteparten av "driten". Skal ikke demotivere deg nå altså - sier bare at du ikke trenger å gå ned 10-20 kilo akkurat mens du ammer. Å leve sunt er jo flott for barnet også!

Ulex sa for siden:

Som MHM sier, så er vel ikke ketose spesielt aktuelt i et Lindberg-kosthold uansett. Jeg svarte deg ut fra feil forutsetninger, jeg tenkte Atkins da jeg leste det første innlegget ditt. Lindberg kan jeg ikke nok om til å synse om, dessverre!

Men... hvis du ammer, bør du ikke unngå kunstig søtstoff uansett, da? Jeg trodde det var vanlig at nybakte mødre ble anbefalt å unngå det? Har noen ferske mammaer i vennekretsen som ikke engang tygger Extra for tiden. Er det bare en lokal jordmor som er veldig streng her nede på den bløde kyststribe, kanskje?

Vennlig hilsen
Ulex

Gamla sa for siden:

Nå drikker ikke jeg noen form for lettbrus. Forrige gang jeg gikk på atkins, for snart 30 år siden, drakk jeg svært mye ( lettbrus altså!!!).
Jeg synes ikke det er godt i det hele tatt nå,- så derfor går det på vann eller en sjelden gang Farris.

Kiloene raste fort nedover første gang,- nå går det tregere, men det har mye med alderen å gjøre også. En blir jo treeeeegere etter hvert!

kala sa for siden:

Fun light o.l går det bra?

smosje sa for siden:

Blir vel det samme som med Pepsi Max; noen kan reagere på søtningsstoffet og dermed sinke eller stopp evektnedgang. Men det funker for de fleste - drikk funlight og kutt det ut om du merker at du ikke går ned :)
Fun light er bedre enn Pepsi Max/Cola light fordi den ikke inneholder koffein, blandt annet.

friflex sa for siden:

Jeg drikker mindre og mindre lettbrus. Var veldig greit og ty til Pepsi Max i starten da jeg skulle venne meg av colaen som jeg var helt avhengig av. Men nå smaker det mindre og mindre godt! Før hadde jeg lyst på lettbrus hele tiden, men nå drikker jeg max et par desiliter før behovet er stilt og jeg ikke har lyst på mer. Deilig å ikke "måtte" ha brus av noe slag :)

Kristian sa for siden:

Jeg har ikke drukket brus på minst to år, reduserte drastisk for fire år siden. Brus er beregnet for barn, se til å bli voksne da dere:hest:

ryli sa for siden:

Jeg blir nok aldri voksen, jeg da. :D Drikker ganske mye Pepsi Max. Kanskje 0,5-1 liter på hverdager og 1,5-2 liter i helgene. Har gått bra ned i vekt hele tiden, men det er jo ikke så fryktelig sunt å holde på sånn likevel. :o

snoopygirl sa for siden:

oj,er brus for barn,hvor står det henne da:) ja da er vi nok mange som blir barn til vi er 100 år da.da blir ALDRI jeg voksen ihvertfall..ler.

i ketolyskuren..som man og er i ketose så kan man drikke så mye pepsi max man vil,te også.
drikker ikke så mye pepsi max nå jeg,men venninda mi drikker masse og har gått ned 25 kg på et halvt år.så det er stor forskjell på åssen man tåler det.

ha en fiiin dag folkens

Tiril77 sa for siden:

Mange barn får kolikk at søtningstoffer. men ungen min har mage av stål tror jeg. Er svært lite han reagerer på.. og nå som han er 3,5mnd spiser jeg alt jeg vil uten at han reagerer! :D (men nå ammer jeg bare en tre-fire ganger om dagen da.. Og tror ikke jeg har så mye melk.. Blir mere for kosen sin skyld.. han spiser mye morsmelkerstatning ved siden av)

snoopygirl sa for siden:

enig med deg ryli,er nok maaaange som aldri blir voksne da...ler.gikk på libra kurs en gang,,og der sa de at en halvliter med light brus om dagen gjør ingen skade,,du kan jo kansje prøve å spare brusdrikkinga til kvelden hvis du vil kutte ned litt:) drakk masse pepsi max før jeg også,men har blitt flinkere til å drikke vann og grønn te nå enn før.blir liksom en vane det og...

snoopygirl sa for siden:

jøss,,kom visst litt feil denna eller...svarte jo egentlig ryli jeg nå...ler.ikke veit jeg hva som skjedde men.

snoopygirl sa for siden:

er nok maaange med deg som aldri blir voksne da:)

og de som ikke drikker kaffe blir jo heller aldri voksne gitt....mange som blir evig barn da..ler.

snoopygirl sa for siden:

skjønner ikke hva som skjer her jeg altså,,,prøvde å svare ryli en da en gang,,,,men innlegget mitt kom jo ikke under der,,,,noe MÅ være galt her!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!men hva????????????????????

ryli sa for siden:

Jeg er med deg jeg, snoopygirl. Vi klarer fint å følge med selv om det kommer et innlegg eller to i mellom. Selv om du svarer på et innlegg så kommer det ikke direkte under det innlegget du svarer på. Alle nye innlegg legges sist i tråden, uansett om du svarer/siterer noen eller ikke. Jeg drikker mye vann og grønn te også, da. Minst 2 liter vann om dagen og 3-4 kopper te. Men jeg presser inn alt i løpet av arbeidstiden. Så når jeg er hjemme blir det nesten bare pepsi max. Så jeg har ikke så godt av for mye helger og fridager. :p

snoopygirl sa for siden:

ha-ha-ha..da er vi to da som aldri blir voksne..ler.og maaaange maaaange flere ...ja hver sin mening sier nå jeg da..blir nok evig barn vi da:)

snoopygirl sa for siden:

okidoki,,,kjekt å vite.thank you...da har jeg lært noe i dag og...

[color=#4169e1][/color]
ha en suuuper kveld folkens:)

snoopygirl sa for siden:

jam-jam....nå har jeg vært flink å ikke drekki pepsi max i uka..men det er ikke lett å la være når den står der iskald og god i kjølaskapet og "smiler" mot meg hver gang jeg åpner den døra....men det går bra,er man stri så er man stri..men nå er det helga snart,så da skal jeg også kose meg med litt pepsi max altså....mmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmm.

Nooria sa for siden:

Jeg er veldig glad i pepsi-max og TabXtra men jeg har klart å bli fri nå. Jeg vil anbefale deg å droppe det av flere grunner

1. Aspartam bør ikke inntas av gravide og ammende fordi det går rett til barnet. Myndighetene sier at vi ikke vet hvor skadelig Aspartam evt. er, men boken E-nummer i maten (av Tron Soot-Ryen) hevder at det er skadelig! I noen land er produkter med aspartam merket med en advarsel og man knytter det til hjernesvulst.

2. Du ønsker sikkert ikke bare å være slank men også sunn sånn generelt. Aspartam hevdes som sagt å ikke være særlig sunt :rolleyes:

3. Ei på Helios her hos oss (som bl.a er soneterapeut) mener at kunstige søtstoffer lurer bukspyttkjertelen og den liker ikke å bli lurt i lengden. Smakssansene kjenner mmm her kommer noe søtt.... så tenker kroppen at nå må jeg produsere insulin..... men nei det trenger den ikke.... så blir den grinete....og stadig mer grinete for hver gang. Skjønner?

Dette ble et blodig seriøst innlegg gitt :cool:

Ray87 sa for siden:

jeg drikker pepsimax,spritezero og cola light innimellom, går fortsatt ned i vekt men det kan være noen som ikke går ned i vekt av og drikke sukkerfri brus

Huldr sa for siden:

En tanke slo meg... kan det være sånn med naturlige stoffer som Stevia også? Og med sukkeralkoholer?

Undre... :rolleyes:

Karin sa for siden:

Jeg tror nøkkelen her er mengden. Forskjellige folk reagerer forskjellig, det er klart - men likevel er det nok sunt å begrense seg. Jeg drikker kanskje maks to halvlitere med lettbrus per uke, og det har ikke hatt noen efffekt på meg.

Når det gjelder amming, så var jeg ammehjelper en gang i tiden... Det vil si at jeg gav råd til mødre som spurte. Sånn ut fra det vil jeg si at man bør begrense inntak av kunstige søtstoffer generelt mens man ammer. Samtidig vet vi at melkeproduksjonen tar en del energi. Det var sagt den gangen (For 25 år siden) at den ekstra energien som amming krever, tilsvarer en brødskive med gulost og et glass melk ekstra per dag.

Nå har det skjedd mye i forhold til ernæringsspørsmål siden den gang - spesielt i forhold til karbohydrater. Likevel er det nok et faktum at amming bruker en del av energien din. Så vet vi at melkeproduksjonen tar det den trenger, og hvis du ikke spiser riktig, så er det DU - ikke melken - som lider. Mødre i den 3. verden blir underernært under amming, men ikke barna deres!

Men når jeg sier det, har jeg ikke tatt høyde for eventuelle "utslipp" i melken av stygge stoffer. Men også der er det vel generelt slik at morsmelken filtrerer ganske mye, så det som slipper ut er relativt små mengder - det vil si at du ikke burde innta noe hvis du ikke er sikker på at det er sunt , men at du heller ikke skal bekymre deg unødig. En lettbrus i ny og ne er vel ikke nødvendigvis så farlig, men det bør ikke bli hver dag, heller ikke annen hver dag!

Når det gjelder ketose under amming, vet jeg ikke helt hva jeg skal si. Ammeperioden er uansett ikke rett tid å slanke seg på. De fleste går litt ned naturlig i den perioden uansett. Noen går ned MENS de ammer, andre går ned ETTER at de har sluttet. Vent til etterpå med å legge om kostholdet. Eventuelt kan man selvsagt justere litt - istedet for masse boller og cola, bør man spise mye grønnsaker og proteiner, frukt, og sunne karbohydrater i form av veldig grovt brød, f eks. Nok med kalk (kanskje i form av melk, men særlig ost) og selvsagt vitamintilskudd. Som sagt, dette gjør du for å sikre DIN helse. Melkeproduksjonen tar det den trenger fra din kropp uansett.

Vet ikke om dette er helt utdatert (MHM???), men håper det kan hjelpe litt!

Nooria sa for siden:

I følge forfatteren jeg henviste til slippes aspartam gjennom morkaken og til fosteret.... og ut i melken for de som ammer.

Hyper sa for siden:

Jeg drikker pepsi max i helgene...og kun da!!
Det har blitt min "lørdagskos...
Vil heller ta meg et glass pepsimax, enn å bli frista til å få i meg noe annet..
Og den 1,5 liters flaska, varer fra fredag til søndag, og ofte lenger enn det også...
Også er det greit å ha noe "å by på", om det skulle komme besøk:)...
Jeg tror det er lurt, om du har problemer med å kutte rett av på ting, å heller ersattte det med bedre alternativer...så venner du deg heller av med ting sakte, men sikkert...
Jeg hadde ikke spist snop på mange uker, da jeg unnet meg en bit 86% sjokolade...
Samboeren rynket på nesa, og synes den smakte forferdelig, men jeg synes den var GOD!...

Og det er vel som dere sier her, at smaken blir bedre, etterhvert som du slutter med søtsaker...

Herlig!!

Hedda:) sa for siden:

Jeg drikker Coca-Cola light. :p

tech sa for siden:

To ting som gjelder med lightbrus så vidt jeg har forstått, søtningsstoff og koffein.
Koffein har visst ikke så stor effekt på så mange, men er vel greit å ta det i moderasjon uansett.

Pepsi Max og de fleste andre lightbrusene inneholder aspartam, som er et tilsynelatende farlig stoff som Atkins fraråder på det sterkeste for flere grunner, det kan ha en dårlig effekt, eller ikke ha noe å si for deg, det er inviduelt.

Cocacola light er fint fordi det inneholder sucralose istedetfor aspartam, et stoff som er tilsynelatende sunt og har ingen effekt på blodsukker, og Atkins anbefaller. Ellers er det veldig lite med produkter som bruker sucralose såvidt jeg kan se :(

Solan sa for siden:

Nei, for jeg går opp i vekt av Pepsi Max. Alltid, og ganske mye på kort tid.

tech sa for siden:

Jeg refererte ikke til deg egentlig. :)
Prøvd Cocacola light istedet da? Vet ikke om aspartam har noe innvirkning her jeg.

Solan sa for siden:

Coca Cola light òg, og la på meg av det. Hadde forresten etter den rene CocaLight-perioden en periode hvor min drikk "på byen" var en standard Martini Bianco i et standard drikkeglass, etterfylt til toppen med Cola Light. (Gikk bedre med vekta da, for det ble så mye dansing og slikt.) Joda, originalt, og det fikk en del feterte bartendere til å heve øyenbrynene. I Skottland prøvde jeg Beatles-versjonen, som var med whisky istedet. Holdt på å bli kastet ut av puben for blasfemi, og da jeg prøvde å forsvare med med at deres landsmenn The Beatles drakk whisky slik, følte jeg kvelden hang i en tynn tråd mens jeg ble leksert om at engelskmenn og skotter slett ike var landsmenn. I alle fall ikke når man hadde drukket litt en fredags (eller lørdags, eller torsdags, onsdags eller tirsdags) kveld.

tech sa for siden:

Jeg har drukket 6x1,5l på 2 uker nå, men har nå i det siste begynt å minske på Cocacola light og drikke mer vann istedet.
Må si at jeg er usikker på om jeg kunne gått ned mer uten brus, men jeg gikk da ned 6 kg på 2 uker, så det er flott nok for meg!

Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.