< Tilbake til oversikten

Starthjelp

kizza_24 sa for siden:

Heihei.. Jeg skal begynne på ketolyse kuren nå men trenge litt hjelp i fra dere som er mer erfaren med det enn det jeg er. Jeg lurer på om noen kan være så snill å hjelpe meg med hva jeg kan spise? Jeg har boken, men det er ganske mye i den jeg ikke liker. Er litt kresen i matveien :P men det jeg trenger mest hjelp til er frokost å kvelds. Til frokost klarer jeg ikke egg å bacon, vil helst ha brød, men da overstiger jeg maks 15 kh.

Og så sliter jeg med å telle karbohydratene i de enkelte matvarene. Jeg er fremdeles usikker på hva som er bra og ikke bra.

Håper på en del svar :)

Charlott sa for siden:

Er litt enklere om du lister opp hva du faktisk liker ;)

Mocca :) sa for siden:

Nannahs knekkebrød er kjempegode.
De er virkelig verdt å prøve!

Ja! Mange bra oppskrifter å finne! :) Men sats på de med lav karbo.
Er ganske fersk med ketolyse selv. Startet 4.januar.
Men prøv deg fram med diverse brød så finner du din favoritt.

arnakristin sa for siden:

Hei,
Heldigvis så trenger man ikke tenke tradisjonelt til noen måltider, middagsvarianter passer til alle døgnets tider, en del spiser rester av gårsdagens middag til frokost.
Mulig du kan finne inspirasjon her på frokost og kveldsmatdelen av forumet: forum.lavkarbo.no/forumdisplay.php?f=116
…og bare minner igjen på at brøderstatninger kan være en partystopper, dvs kan hindre vektnedgang.

Minner også på en tråd jeg har laget med tanke på nykommere i lavkarboverden, forum.lavkarbo.no/showthread.php?t=29970[size=3][/size]

kizza_24 sa for siden:

Tusen takk for alle svarene :) egentli så liker jeg det meste av kjøtt og fisk. Men det blir liksom ikje den samme middagen når det ikke er poter eller spesielle sauser til. Kun kjøtt/fisk og grønnsaker, blir litt plain liksom. hehe...Men jeg er nå begynt på kuren, skal til syden i mai og håper å se litt bedre ut da :) hehe...Dette er dag 2 av kuren og er fremdeles småsulten men det går vel snart over :)

Håper på gode resultater :) Takk for hjelpen :)

Charlott sa for siden:

Finnes masse lavkarbosauser du kan ha til middagen samt jukseris, blomkålmos osv.
Og det med at middagen ikke blir det samme er bare gammel vanetenkning.
Ikke barebare å starte en kur når du ikke liker/vil ha noe særlig av det som skal spises ;)

kizza_24 sa for siden:

Nai, det er sant. Må bare bli kvitt den gamle måten å tenke på mat så går det nok bedre :) Men når jeg reiser til sydeni mai, jeg skal være der i 2 uker ilag med familien min. Gjør det noe hvis jeg hopper av kuren de to ukene? Vi kommer nok til å lage mye middag å slik selv men kommer også til å gå ut å spise. Og mye av den maten er jo med pommes fritt og er frityrstekt. Vil det bety noe?

kizza_24 sa for siden:

Å så lurer eg på ein ting til. Jeg har kjøpt alle disse tablettene men gjør det noe hvis jeg ikke tar den til lunsj? Jeg pleier å spise ein seine frokost og da er ikke jeg sulten igjen til lunsj. Betyr ikke allverden det vel?

Charlott sa for siden:

Klart det vil bety noe når du går fra lavkarbo til høykarbo! Men hvor mye betydning det vil få for akkurat deg er vanskelig å si. Noen tåler en slik pause forholdsvis greit mens andre går opp flere kilo som det kan være svært så kronglete å få av igjen. For noen stagnerer vekttapet i uker mens andre mister det rimelig fort. En helt annen ting er at en del rett og slett føler seg fysisk syke, trette og skikkelig i ulage av høykarbo. Men, dette behøver ikke å gjelde for deg ;)
Så om du vil ta sjansen må nesten være opp til deg ;)

kizza_24 sa for siden:

Okei. Då må jeg nesten vurder det når jeg er komt fram :) Det er veldig kjekt med alle disse gode rådene i fra dere som er mer erfaren enn meg :) Tusen takk :)

kizza_24 sa for siden:

Hei igjen :)

Jeg vurdere å laga meg et kokt egg med reker i majones å kaviar. Betyr det kor mye reker eg tar på tallerkenen då?

Charlott sa for siden:

Egg og reker er digg, bare å spise :)

kizza_24 sa for siden:

Har det noe å si hvor mye brokkoki og blomkål jeg har til middagen?

Charlott sa for siden:

Nå må jeg nesten spørre, har du ikke lest boka? Du skal ha styr på karbene og da må du vite hvor mye du kan spise ut i fra karbene den dagen. Altså veie grønnsakene så du får oversikt.
Hvordan skal du ellers vite hvor mye karber du får i deg? ;)

kizza_24 sa for siden:

Jo, eg har lest bokå. Men eg forstår ikje koss eg ska regna ut karbohydratene. Eg forstår det ikje.

Charlott sa for siden:

Her, www.matvareguiden.no/sokemaskin.asp?search=blomk%E5l&type=produkter, ser du hvor mye karber det er i rå blomkål... 2.3 gram pr 100 gr. Da skjærer du opp en mengde blomkål, legger det på vekta og regner ut i fra 2.3 gr pr 100 gr. 200 gr blir mao 4.6 gr.
Det står en tabell i boka du kan bruke eller du kan bruke den tabellen jeg linket til eller legge inn maten på "mat på data" eller diett.no.
Ikke for å være ekkel, men hvordan i alle dager hadde du tenkt å gjennomføre dietten når du ikke har satt deg inn i så viktige ting?

kizza_24 sa for siden:

Fordi eg har fått besje om at grønnsaker å salat å kjøtt å fisk er bare bra. Derfor tenkte eg at det ville kansje ikje bety så mye om eg har ein håndfull me brokkoli å blomkål. Siden det e sunt.

Charlott sa for siden:

Skal du følge Ketolysekuren skal du ha ca 15 karbohydrater pr dag og de skal i all hovedsak komme fra grønnsaker og meieriprodukter. Du vil jo ikke ha peiling på hva du ligger på om du aldri veier maten slik at du har oversikt, ikke sant?
Det er helt riktig at du skal ha i deg grønnsaker og at blomkål og brokkoli er blant dem, men til du blir litt mer sikker på tillatte mengder MÅ du veie og regne ut karbohydratene :)

blåbær sa for siden:

Det kan være greit å veie og telle alt i begynnelsen, ja. Etterhvert vet du sånn ca hvor mye du kan spise av alt, og det blir litt lettere å ta maten litt på slump.

Lykke til! Det i mai kan du se litt an, tenker jeg. Det er jo en stund til, og innen det vet du mye mer om både lavkarbo og hvordan det funker for deg. :)

kizza_24 sa for siden:

Jepp...Får bare prøva meg litt fram..

linesol sa for siden:

Heisan

Har ikke lest boka jeg, men har lest meg frem til mye her inne.

Jeg gidder ikke å drive med den veiingen, har ikke vekt engang. Men spiser alt som er lav.karb og jeg går ned som bare det.
Brokcolli og blomkål, Spiser jeg ganske mye av, siden jeg ikke spiser poteter etc. Idag skal jeg lage en form for stappe av de 2. Tror ikke du trenger å nilese boka for å gå ned i vekt, bare bruke sunn fornuft å spise det du liker av lav. karb. mat etc.

Tar nok sikkert litt tid, men du finner ut av det.

Ønsker deg lykke til, selv har jeg gått ned 2 kilo på under 2 uker (UTEN VEING AV MAT).

Lykke til

Kitt sa for siden:

Du har egenkomponert som kostholdsfilosofi og det er helt greit:), men har man bestemt seg for å følge ketolyse, så er det best å gjøre akkurat det!

Særlig i begynnelsen vil en som er såpass usikker trenge klare retningslinjer, ikke bare få beskjed om å ta litt av ditt og litt av datt!:p
Det kan man gjøre etter hvert når man får litt mer peil på hva man driver med!:D

kizza_24 sa for siden:

Koss får eg sånn diagram så vise kor mye eg har gått ner? hehe

:stortsmil Bare hyggelig! Bra du fikk til da!

kizza_24 sa for siden:

Jada, vakje så allverdens vanskligt :) Kjekt å ha noe så eg kan sjå tbake på å se kor flinke eg har vert :) heh...har endeli klart å få motivasjonen opp t å bejunna å slanka meg. Ekje sånn allverdens stor men har denna kjekke kulemagen :P Så får me kryssa fingrar å tær t at den e vekke t 14 mai for då ska eg t syden med familien :) jippi :)

Å så får me håpa på at hodeverken min ikke blir verre, har hatt konstant hodepine i 6 år nå så den har lagt ein dempar på motivasjonen. Heh..

Men kryss alt så kan kryssas :P

Syden er kjempebra som motivasjon. Skal selv til tyrkia i august! Og forhåpentligvis er en god del kg borte til den tid! :)

Hadde en del hodepine da jeg startet kuren, men masse vann løste problemet!

Lykke til videre da! :heia:
Får håpe vi begge kommer i mål før ferien! :)
I

Kitt sa for siden:

Men om du tar en titt på den, har du vært litt vel flink, altså!

Tickeren din sier at du har gått ned 80kg!:eek::w00t::lol::lol::lol:

kizza_24 sa for siden:

hehe...nai, det e start vekten det :P såg ikje det før nå at eg har jort feil :p beklage det asså...ska fiksa det me ein gong...

kizza_24 sa for siden:

Tror eg har fått det t nå :P Eg e 80kg å ska ner t 60kg e vertfall planen...

kizza_24 sa for siden:

Nai, det va jo akkurat det samma det..ojj...koss får eg fiksa det? Det ska stå at eg e 80 å ska ner t 60..

Kitt sa for siden:

Der det står 4 må du skrive inn startvekt der det står Starting weight og målet der det står Target weigt
og så må du skrive hva du veier nå der det står current weight

Eller som Areola sier det:
Forandre Weight Units til Kilograms. I første boks skriver du hvor mye du vil ned til. (denne røde teksten er der fordi jeg først prøvde å gå videre uten å taste inn noe)
Så taster du inn hvor mye du veide inn når du begynte, og så hva du veier akkurat nå. Når du lager denne for første gang, skriver du det samme i de to siste boksene. Om du skal ha med desimaler, SKRIV PUNKTUM, IKKE KOMMA.

Target weight ...målet ditt 60 kg
Starting weight ...hvor mye du veide da du startet
current weight ...hva du veier nå

Sjekk at du har skrevet rett! :)

kizza_24 sa for siden:

Nå tror eg at eg har fått det t :) eg veide ein del mer enn eg trodde..men, det går bra :) bare mer motivasjon t å få det vekk då :P hehe...takk for hjelpå :)

Nå ser den flott ut! :)
Lykke til videre med ketolyse! Dette klarer vi!!

kizza_24 sa for siden:

Takk :) ja, detta ska gå supert :)

kizza_24 sa for siden:

Vett noen om eg kan spisa sjokolade i fra meny? Hørte rykter at der selge de litt ting t denna kuren. Noen så har erfaring me det?

Kitt sa for siden:

Noen Meny- butikker fører ketolyse- varer, ja.
Men det finnes desverre ikke noen ketolyse- sjokolade!

Du kan spørre i en helsekost butikk etter sukkerfri sjokolade.Det kan se ut som om det er mange karber i en sånn sjokolade, men vi kan trekke fra det som heter sukkeralkoholer!:D
For de aller fleste gir ikke dette noen blodsukkerstigning å snakke om.
Faren er at mange blir svært uroligei magen og må løpe til det lille rommet med hjerte i døren.

Om du absolutt må ha sjokolade, ville jeg kjøpt vanlig 70 eller 86% og heller spist mindre!

kizza_24 sa for siden:

Okei. Nai, må liksom ikje ha sjokolade. Men syns det e kjedligt å ikje ha noe godt å kosa seg me på lørdagen når me ser film å sånt.

kizza_24 sa for siden:

Å så lure eg på om det bare e meg elle 15g karbo litt lite av å t? Eg e sulten ennå eg..selv om eg har spist..heh

Kitt sa for siden:

For kroppen min er 15 karber for lite. Jeg må opp mellom 20 og 30 for å gå ned i vekt!:)
Om du ligger noe over enkelte dager spiller ingen rolle!;)

kizza_24 sa for siden:

Okei. Men ikje mer enn 20 kan eg gå øve vel? Siden eg e vante me 15..litt greit å vita kor mye eg kan gå øve før det blir for gale..heh..

arnakristin sa for siden:

Da ligger det mest på det mentale planet, mange her inne som må jobbe med den biten. Husk man må ikke putte noe i munnen for å kose seg… KOS=MAT, den ligningen stemmer ikke og for mange av oss er det vel fordi man trodde på den at vi har havnet her…

Kitt sa for siden:

På en måte har Arnakristin rett, Kos er ikke nødvendigvis det samme som å putte noe i munnen, men for mange av oss er det det. Poenget er vel hva vi velger å kose oss med!;)

Ostechips eller stangselleri med smøreost, ost og paprikabiter, macademianøtter, sen middag....
Det vi koser oss med behøver jo ikke være sjokolade og potetgull, kaker og kjeks. Det kan være sunne, ketolysevennelige ting også!
En kopp fruktte med cocosa holder ofte lenge som kos for meg!:D

kizza_24 sa for siden:

Heilt sant det dokke seie :) må liksom ikje ha no snop elle no, men det e liksom allti det som har vert kosen både når eg va mindre å nå når eg flytta ut. Så då tar det litt tid å komma utav den tankegangen. Men ska t syden i mai å då har eg bestemt at innimellom så ska eg få kosa meg me noe godt :) Då har eg holdt meg siden januar å kan få lov t å kosa meg..hehe..

kizza_24 sa for siden:

Ser det e mongen så skrive om fett å proteiner i maten. Eg bruke smør når eg steike meg egg å sånt. Men e det spesielle matvarer så har mye fett å sånt i seg så eg ikje har fått me meg?

Kitt sa for siden:

Nakkekoteletter, avocado, laks, bacon, ribbe.....
Spis fettranden på svinekotteletter, hell olje over salaten, brik cocosa i teen/kaffen, hell smør over maten ...

Kort sagt: Når du tror du har fått nok fett, ta litt til!

kizza_24 sa for siden:

hehe :) Godt råd :)

kizza_24 sa for siden:

Off, idag sprakk eg å hadde meg to små poter når me hadde ribba :( har veldi dårli samvittihet :( men, i mårå e det på an ijen :) har ikje spist noe aent i dag da, så kan vel ikje ver så kjempe gale..heh..

Kitt sa for siden:

Bare innse at spist er spist og fortsett som før!;)
Ingen stor skade skjedd!:D

kizza_24 sa for siden:

hehe :) sant det :)

Kjekt å kunna sei sånt å få positiv tilbakemeldinger :) hehe...istedenfor kjeft å at du ikje klare å holda deg.

Kitt sa for siden:

Er derfor man blir så avhengig av dette forumet! Det er rett og slett godt å være her!:love:

kizza_24 sa for siden:

Ja, er her inne hver dag å ser på hva folk skriver. Er veldig motiverende å se på bilder å lese om erfaringer med kuren. Å så har broren min begynt på kuren, så då kan eg snakka me han om ting eg lure på å sånt. Min motivasjon er jo syden. Då ska jeg ned til kypros me foreldrene min, den ene broren min å begge de jeg er tante til :) Glede meg i hjel :) Håpe å kunne ha mye energi til å leke me de om dagen og kose meg :) Håpe o at hodeverken min blir bedre av alt detta :)

Kitt sa for siden:

Godt å ha en ekstra motivasjonsfaktor, ja!:D

Mange som har blitt kvitt diverse helseplager på lavkarbokosthold, så vi får krysse fingrene for at det gjelder deg også!:spent:

kizza_24 sa for siden:

Jepp :) eg krysse alt så kan kryssast :P Lykka t vidåre t deg o :)

Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.