< Tilbake til oversikten

Når er sjokolade tillatt og hva spiser man når man craver noe søtt

Estrella sa for siden:

Som overskriften sier:

Når er sjokolade tillatt (i Atkins)?
Hva spiser man når man har lyst på noe søtt (er akkuratt startet på dette her, så jeg er fortsatt på induksjon)?

Er forresten tyrkisk yoghurt lov i den perioden eller må jeg belage meg på å vente?

Har søkt litt rundt etter svar på det med sjokoladen. Har funnet sjokolader som dere anbefaler og sett at noen spiser 10 gram pr dag, men det er vel ikke lov nå i begynnelsen?

Charlott sa for siden:

Om du klarer å følge dietten og holde deg unna disse 2 ukene kan jeg nesten love deg at søstsuget mer eller mindre forsvinner!
Spis heller mer skikkelig og lovlig mat, det demper mye av søtsuget er min erfaring :)

Yonah sa for siden:

Har du leste trådene under induksjon på Atkins? Der står det hva du kan spise i induksjonen, hold deg til den lista( sjokolade står IKKE på den), så får du se på stigen for matvarer hva som introduseres når. Man kan i allefall si at de tingene du spør om ikke hører til i maten de første 14 dagene. Det er en GOD grunn til at man ikke skal spise søtningsmidler de første 14 dagene på Atkins;)

Estrella sa for siden:

Ja, jeg har lest den lista :)

Jeg har utrolig lyst på safarikjeks:p Men det går seg til regner jeg med:D

Yonah sa for siden:

Spis litt mere fett du, så orker du kanskje ikke tanken på safari;)

Estrella sa for siden:

Jeg aner ikke hva mer jeg skal spise:p Merker at jeg ikke er helt inni dette enda (men hva kan jeg forvente, dag nummer 2 i "testing" av lavkarbomat?)

I dag har jeg hatt eggepannekaketing til frokost. Det holdt meg mett ganske lenge:)Når jeg kom hjem fra skolen (slutta tidlig, så derfor spiste jeg ikke på skolen) laga jeg meg sånn der eggepizza som det også er oppskrift på her inne. Den var sjokkerendes god:D Og nå til middag har jeg spist kotelett, jukseris og litt salat.

Det jeg er veldig usikker på er om jeg får i meg nok karbohydrater. Max inntaket er jo 20 gram pr dag, men når jeg har regna ut det jeg spiste til f.eks frokost og lunsj så fikk jeg et par gram karbo...nå har jeg ikke regna ut middagen enda:p så jeg aner ikke hvor jeg er på antall spiste karbohydrater.

Har du noen tips til hvordan jeg får i meg riktig menge mat? Du sier jeg bør spise mer fett, men ja.. Føler det blir veldig mye egg..

Har lest rundt omkring her på forumet og har funnet en del gode oppskrifter o.l, men jeg er foreløpig veldig usikker på mengden mat jeg skal spise (både vanlig mat og salat/grønnsaker).

Charlott sa for siden:

Du skal spise av den maten som står på lista og spise til du er behagelig mett. Så enkelt - og så vanskelig ;)

Estrella sa for siden:

Det er kjempelett, det som står på lista, men ekstremt vanskelig også. Jeg føler at jeg gjør det helt galt:confused:

Charlott sa for siden:

Det går seg til etterhvert ;)
Det du må huske på nå er å holde styr på karbene (15-20), tenke på meieriprodukt-grensa (de første 14 dagene) og ellers spise deg mett ;)
Du kan legge ut en dagsmeny så får du helt sikkert tilbakemeldinger på den om du er i tvil :)

Estrella sa for siden:

Ja, de karbene er forvirrendes. Jeg har programmet mat på data og diett.no som jeg sjekker innholdet opp i. Egg f.eks viser at det er kun 0,4 gram (da har jeg brukt 2 egg), men her leser jeg at de fleste regner 1 gram karb for 2(?) egg. Så da har jeg bare gjort det.

I morgen starter jeg for full guffe og veier maten helt nøyaktig(men finnes det bedre program enn mat på data/diett.no?). I dag har jeg vært litt sånn halveis, delvis fordi jeg er usikker på ting og delvis fordi jeg ikke var i nærheten av kjøkkenet når det ble laget:rolleyes:

Charlott sa for siden:

Det er ikke noen superkatastrofe om du skulle bomme på en karb eller 2, (er vel så viktig HVOR karbene kommer fra) så bruk det programmet du synes er ok du :)

arnakristin sa for siden:

[quote=Estrella;822651]Hva spiser man når man har lyst på noe søtt (er akkuratt startet på dette her, så jeg er fortsatt på induksjon)?[quote]

Signerer Imse... Min erfaring er at når jeg får i meg nokk fett i løpet av dagen så opplever man ikke cravingen etter noe søtt.

Estrella sa for siden:

Okei! Men det er veeldig viktig at man skal være rundt 20 gram? Jeg tenker på at det hender at noen dager er jeg ikke sulten (nå vet jeg ikke hvordan det blir på dette her) og da spiser jeg automatisk mye mindre. Hvis det skjer, at jeg spiser mye mindre mat enn normalen en dag eller to, vil det påvirke dette her på en veldig negativ måte?

Charlott sa for siden:

Ikke så lenge det ikke blir veldig lite over lengre tid, da kan kroppen gå over på sparebluss og vektnedgangen stopper opp :) Men lite mat en dag eller to går mest sannsynlig greit :)

Estrella sa for siden:

Takk for svar:) Føler meg litt "tryggere" på dette etterhvert som jeg får svar på alle spørsmålene mine:p

NÅ gjenstår det bare å finne ut hva jeg kan lage og ha til lunsj(ting som ikke blir ekkelt av å ligge i matboks over natten). Tror jeg skal passe på at jeg ikke spiser egg, egg, egg, egg..slik at jeg går på en "smell" og er drittlei egg etter to uker:p

Yonah sa for siden:

Men du, FÅ i deg grønnsakene dine, til alle måltider. Det står at du skal spise 20g karber fra grønnsaker, så gjør det..

Jeg fikk nemlig en følelse av at du ikke spiser nok grønt allerede...

Yonah sa for siden:

Til lunsj lager du deg en lekker salat med feks kyllingbiter, bacon osv. Kan fint lages dagen før.

Estrella sa for siden:

Jeg tror du føler rett:rolleyes:
Nok grønnsaker : OK! (Har "kun" agurk, paprika, tomat, blomkål, brokkoli, kinakål hjemme.. er det ok å kun spise de tinga der av grønnsaker/salatgrønnsaker?)

Estrella sa for siden:

Skal lage meg en salat før jeg hopper til køys, så har jeg ordna morgendagens lunsj iallefall:)

Yonah sa for siden:

KUn, det var da bra utvalg det;) Ja, lovlige, sjekk maksmengder på lista for induksjonen, og vei de slik at du vet hvor mye karber det blir. Til egg og bacon spiser jeg agurkskiver og paprikaskiver, det gjør jeg til nesten alt i grunn... Dampet brokkoli er digg til steks laks og servert med hjemmelaget bearnaise/hollandaisesaus ( søk her inne så finner du oppskrift).

Estrella sa for siden:

Jeg følte det var så lite, i forhold til alt det som står på lista (jeg har ikke smakt halvparten..og vet ikke hvordan de ser ut en gang:p)..

Skal veie alt:)

Agurkskiver og paprikaskiver spiser jeg så og si til alt:) Jeg elsker agurk:p

Skal søke opp sausen :) (får gjøre det i morgen.. er lei av å sitte å skrive oppskrifter nå:rolleyes:)

Yonah sa for siden:

Du, du skal jo ikke ha absolutt alt på den lista i kjøleksapet, du skal jo rekke å spise opp det før deg mugner også;) Spis det du liker av tillatte grønnsaker du.

Estrella sa for siden:

Det er sant. Du har et godt poeng der:p

Estrella sa for siden:

Men du Imse, jeg leser litt i journalen din. Fra begynnelsen av.. de tingene du har skrevet der, som du spiser, kan jeg spise det NÅ hvis jeg passer på mengden meieriprodukter?

Yonah sa for siden:

Pass på mengden meieriprodukter ja, ikke bær og ikke sjokolade( den feilen gjorde jeg). Jeg hadde ikke boka tilgjengelig hele tiden og attpåtil viste den seg å være feil, så jeg kjøpte Skaldeman sine og har fulgt det siden( minus en kort periode med Fedon i høst).

Estrella sa for siden:

Ja, ok, for da kan jeg jo bruke det du har spist som litt hjelp til hva jeg skal spise:p

Jeg så du spiste sånn dessert og sånn, det er vel noe jeg bør unngå i begynnelsen?

Jeg har boka tilgjengelig (atkins), men den var stress å lese i, så jeg bruker nettet. Regner med at det er ok. Har fått klista opp reglene for induksjonsfasen og tillatte matvarer på kjøkkenskapet (i vakre farger selvfølgelig:D), så de ser jeg hver gang jeg skal inn i skapet og finne noe (får sørge for at jeg skal inn i det skapet litt ofte, slik at jeg blir minna på reglene.. kjæresten mente det ble litt voldsomt hvis jeg skulle ha dem utpå kjøkkenskapsdøra:eek:)

Yonah sa for siden:

Ikke se på det jeg spiste av desserter og slik, det er jeg fortsatt flau over ja. Og jeg åt nok litt lite fett en del måltider. Men blar du litt uti dagboka finner du kanskej litt bedre menyer;)

Estrella sa for siden:

Haha, jeg skal se bort ifra de dessertene!

Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.