Hei hei - da har jeg holdt på med lavkarbo-kosthold siden nyttår (drikker vin i helgene). Jeg trener 4-5 ganger i uken (spinning, power, pilates, div andre gruppetimer) og går turer utenom. De to første ukene gikk jeg ned tilsammen 2,4 kg - har lagt på meg igjen nå og per i dag har jeg kun tatt av 0,9 kg. Jeg får i meg karbo via grønnsaker, egg, cottage cheese, natreen og tyrkisk yoghurt (har av og til litt kakaopulver i). Jeg veier ikke matvarene og teller heller ikke kalorier. Det jeg lurer på er om det er vanlig å ha så treg nedgang? I tillegg synes jeg det er utrolig hardt å trene. Det brenner i musklene gjennom hele timene og det er så tungt at jeg nesten ikke syns det er kjekt lenger. Jeg trente det samme før jeg begynte på lavkarbo. Har dere noen tips eller oppmuntring her? Kan det være en ide å spise et eple eller noe før trening for å få litt karbo?
Det er en smule vanskelig å svare da egenkomponert kan være så mye.
Men husk at når du kutter karbene så må energien komme fra et sted. Og ofte er det fett vi fyller på med for å få nok. Nå har du bare nevnt en haug matvarer du spiser, uten å nevne mengder, eller hvor mye du veier og skal ned..
Her er nok et eksempel på hvordan ting kan bli litt ekstra vanskelig når man kjører egenkomponert. Så lenge du ikke følger en filosofi som feks Ketolyse, Atkins, Fedon osv er det svært vanskelig å komme med gode råd. Hadde du lest deg opp på en kostholdsfilosofi og fulgt den til du ble litt tryggere hadde det vært så mye enklere å komme med råd :) Med egenkomponert er det du som er eksperten og du som avgjør hva du skal spise :)
Jeg spiser ca dette en vanlig dag:
1/3 boks med CT til frokost med kanel eller bringebær
Litt hasselnøtter eller en adkinsbar før lunsj
Salat med isbergsalat, litt agurk, litt paprika, sopp, 1 kyllingfilet med hjemmelaget tacokrydder og solsikkeolje. Har også laget thai-suppe med kokkosmelk, kylling, brokkoli, litt gulrøtter og paprika.
Adkinsbar eller nøtter til mellommåltid
Proteinshake rett etter trening
Middag er jo veldig forskjellig men alt fra omelett med laks og ost, kyllingfilet med brokkoli eller blomkålpure, hjemmelaget pizza med oppskrift herfra, eggerøre med bacon osv.
Evnt kveldsmat - skinke og ost eller tyrkisk yoghurt med bringebær eller kakao.
Jeg veier 70 kg og er 1,72 høy og vil gjerne ned til 65.
Ja jeg er jo ikke akkurat en ekspert for å si det mildt. Hvilken diett anbefaler du da for en som ikke orker å telle og veie så mye, og kan du sende meg en link til hvor jeg kan lese meg opp på den (en plass for det er enkelt og greit fortalt)?
Det ser ut som om du spiser mat, men kanskje ikke så mye energi? 1/3boks med cottage cheese er litt lite protein synes jeg. Og jeg ville slengt på 50g rømme på toppen for å få med fett.
Atkinsbar er ikke hverdagsmat, det trigger søtsug og en del går IKKE ned i vekt av de.
Hmmm...da får jeg kutte ut den nesten daglige Adkins-baren - kjedelig :(
Jeg spiser kanskje ikke så mye fett bortsett fra nøtter, laks og ost. Prøver å steke ting i smør da så får litt fett der også og hiver av og til oppi en rømmeklatt eller litt av den tyrkiske yoghurten i omelett og blomkålpureen. Lurer på å kjøpe cocosa, men hvilken mat brukes denne i når jeg ikke kan ha smoothie?
Klar du kan ha smoothie! Tyrkisk youghurt med litt frosne bringebær, ørlite søtstoff og en dasj fløte feks :)
Cocosa er forøvrig godt både i te og kaffe :D
Hei. Har gått på lavkarbo siden August, etter å ha observert kjæresten siden 2006, og sett hvordan kroppen hennes fungerte på den kosten. Først og fremst: Får du i det nok fett? Ca 80 - 85 % av energien din bør komme fra fett, og da først og fremst mettet fett. Cocosa er glimrende, smør likeså, seterrømme, kremfløte, flesk og alt fett du kan komme over egentlig. En omelett med to egg,kremfløte, en spiseskje Cocosa og et par tjukke fleskestykker, pluss en klatt smør er en bra start på dagen. Jeg synes du bør få i deg rundt 15-20 & protein hver dag. Pepsimax er ikke vann, og det kan bremse/stoppe vektnedgang.
Er du sliten og slapp, ville jeg prøvd å komme ned på så lavt karbo som mulig, VÆR STRENG, og jeg kan love deg at når du nærmer deg null karbo, blir søtsuget så å si borte. Jeg selv løper halvmaraton på denne 85% fett kosten, og er aldri sliten. Men- de første fire ukene var forferdelig tøffe, var helt ødelagt før kroppen skjønte pointet.
Dropp vin i helgene i et par mnd, kutt ut tyrkisk youghurt, og grønt et par mnd. Dra litt ned på intensiteten i treninga, husk at denne kosten BYGGER MUSKLER.
Spør deg selv hva du ønsker: Gå ned i vekt, eller ikke. Skal du ned, må du forsake noe, og det er karbohydratene. Å spise litt, kan trigge hodet til å tro at du må ha mer. Og karbo trenger ingen å spise, det lager kroppen selv. Dette kan høres noe krasst ut, men sånn er det. NOEN trenger bare å dra ned på karbo, og går ned i vekt, men de fleste trenger å dra KRAFTIG ned (nærmere null) og slutte å lete etter alle mulige erstatninger for kaker og godteri. Sånt er ikke mat, det er "liksom mat" og trenges ikke.. Håper du ikke mistet motet, men er du tøff, tror jeg du vil få like stort "hakeslepp" som jeg fikk da jeg valgte den måten :))
Skrev akkurat det lange svaret og så ble det slettet :eek:
Takk for svar!
Jeg har garantert fått for lite fett i kosten min den siste mnd, så i går gikk jeg til innkjøp av Cocosa og i morges hadde jeg en smoothie av bringebær, tyrkisk yoghurt (oups), fløte og cocosa. Jeg følte at treningen gikk litt lettere allerede. Jeg er ikke egentlig sliten og slapp til daglig, jeg har kun merket at treningene har vært mye tyngre.
For meg virker det fortsatt litt rart å pøse på med alt fettet - jeg skjønner ikke helt at det kan være så sunt. Jeg har lest alt det positivet om det, men det skal vel litt tid, både psykisk og fysisk, og vende seg av fra en diett med mye frukt, grønt, fiber og rene kjøttprodukter uten så mye fett til denne...men jeg jobber med saken.
Hvorfor skal jeg ta vekk grønt og den tyrkiske yoghurten mener du?
Kaker, brød, pasta, ris og poteter spiste jeg ikke mye av før denne dietten så det savner jeg ikke så mye men vinen i helgene er det ikke så lett å gjøre noe med. Det er nok min største last, men jeg tror nesten det er en last jeg vil ha :o Det jeg lurer på er, vil det forhindre hele vektnedgangen eller vil det bare ta lenger tid? Dersom det forhindrer hele greia så må jeg jo slutte for en periode i hvertfall...
Hei, det er helt klart mye nytt for deg. Vi driver og starter opp KOS i Østfold i disse dager, og i forbindelse med det hadde vi et kurs med blant annet Dag Viljen Poleszynski. Vi ble fortalt at når menn får høre at det ikke bare er "lov", men faktiskt anbefalt å pøse på med fett, så jubler de, "egg og bacon, juhu", mens kvinner rygger forskrekket tilbake, og huffer "nei, men fett kan jeg jo ikke spise"...De sitter helt fast i Den Store Stygge Bedragerens klør, nemlig ernæringsrådets råd, som gir sine råd uten å ha noen vitenskaplig dekning for det, men en masse synsing.
Jo, jeg mener du skal kutte ut grønt, fordi du bør oppleve forskjellen mellom Low Carb, og NO Carb. Den er ganske stor. Grønt er faktisk ikke nødvendig for kroppen, men om du liker det så...Det er omtrent som sjokolade. Ikke nødvendig for kroppen, men om du liker det så...Det er faktiskt så lite næring i grønt, at det er en skam å kalle frukt og grønt for naturens vitaminbomber.
Sjekk gjerne ut denne bloggen : www.lenabeatrice.net der det er gjort en sammenligning på vitaminer og mineraler på frukt og grønt og kjøtt. Ganske skremmende hva vi har lært på skolen, og hva som er fakta.
Tyrkisk Youghurt. Min samboers store lidenskap, og lengsel, i og med at hun ikke kan spise den så ofte hun vil. Hun tar seg en dose en helg annenhver mnd omtrent. Fordi det er så lite fett i den. Enkelt og greit.
Vin stopper brenningen av fett momentant, pga alkohol. Alkohol har alltid førsteretten i leveren. Pass på at du ikke er helt i Ketose om du skal drikke deg FULL, det kan være direkte farlig, for da får ikke kroppen fett eller sukker, og det er absolutt en fare.
Vi blir også fortalt at fiber er sunt. Det er det ikke. Det inneholder ikke næring, beskytter ikke mot kreft (hvor er den vitenskaplige logikken bak det?) og skaper veldig mye gass. Før spiste jeg mye grønt og sånn ordentlig norskt, og besøkene på do ga alltid mye avfall og luktet deretter. Nå kommer det lite, og det lukter absolutt ingenting. Grunnen er at kroppen TRENGER protein og fett, og tar det opp, mens den trenger ikke fyllmassen fiber, eller cellulose som er det riktige navnet, og det kommer ut igjen som en stinkende masse.
En diett med nok fett og litt proteiner og uten karbo er tøff til å begynne med, men etterhvert har den gitt meg iallefall, så mye pluss, at å bytte kunne ikke falle meg inn. Men, du er jo et voksent tenkende individ, og får selvsagt bestemme hva som er best for akkurat DEG. Jeg har gitt deg mine tanker og synspunkter, så får du tilegne det noe av det, om du vil :)) Ditt liv, dine valg :))
Nå trener ikke jeg veldig hardt, men merker en enorm forskjell om jeg spiser minimalt med grønt! Merker i det hele tatt en helt annen fornøyd "ro" i kroppen og får mer energi og utholdeneht om jeg ligger tilnærmet 0 på karber. Spiser også minimalt med meieriprodukert, rett og slett fordi kroppen føles bedre uten.
Mange gamle vaner og "sannheter" å snu på :)
Hehe - ja det er nettopp det ;) Jeg skal prøve å komme på 0 karbo om noen uker og se hvordan effekten blir da. Må bare få unnagjort noen fester ++ før den tid ;)
Bare kom på noe her. Jeg bruker mye Cocosa nå, begynte med en teskje om dagen, og nå etter 2 uker, er jeg oppe i 3- 4 spiseskjeer. Voldte meg et par - tre kvelder med ubehag og kvalme, men det var jeg forberedt på, ettersom det ikke er så uvanlig når leveren må håndtere ENDA større mengder fett. Men den venner seg, den venner seg. Hvem har vel ikke følt kvalme av litt store mengder godteri, og det er USUNT.
Nåja. Cocosa inneholder store mengder mellomlange fettsyrer, og de fungerer nesten som glukose, i og med at de kan gå rett inn som energi, uten å lagres først. Jeg tar en spiseskje om morgenen i omeletten, deretter en spiseskje i et stort krus med te eller koffein fri kaffe en time eller så før treningen. Det gir meg en skikkelig booster under treningen. Selv om jeg når trener for lange turer, hel og halv maraton, klarer jeg 100 meters spurten like raskt som den gang jeg spilte fotball. Bare at nå holder jeg samme fart i 200 meter. Hvem sa at glukose er "raskere energi " enn fett? :))
Laurinsyren som det er mye av i Cocosa anbefales på det varmeste.
Er forresten Cocoa dyrt i Norge? Jeg handler i Sverige, og der koster den 75 kr.
Takk for tips. Skal begynne å ha den i teen min i steden for suketter (drikker 4-5 store kopper te hver dag med 2 natreen suketter i hver...nå himler dere vel med øynene...) Tror dere jeg merker veldig forskjell om jeg erstatter natreenen med cocosa?
Jeg kjøpte jo en krukke med cocosa, den med kokossmaken, til kr 179 kr her...Tror det var 500ml eller noe..så dersom det er den samme du har så får du den VELDIG billig i forhold. Ser at den selges billigere på nett men da kommer ofte dyr frakt utenom. Kanskje noen andre har tips om hvor vi kan få tak i den billigere?
Helt enig med deg. Jeg føler meg krystallklar i toppen, jobber fra 9 til 3 uten pauser, har ro og harmoni i kroppen, og et uvanlig høyt trykk under trening.
Hvordan spiser du uten meieriprodukter? Jeg spiser noe, men går med tanker om å kutte ned og ut? Jeg spiser det mest på grunn av fettet, ikke noe annet. Hvordan føles det bedre? Smør, mener du det går under meieriprodukter også, eller er det mest rømme og fløte og ost du tenker på da? Hvor får du i så fall fettet fra? Jeg forsøker å lige på 80 - 85 % fett energi. Mange spørsmål, men jeg er glad for om du har svar :))
Er rett og slett en GOD følelse :D
Jeg spiser egg, nakkekotelett, skinkestek, ribbe, entrecote og laks bla. Smør og majones bruker jeg også en del av, samt Cocosa. Smelter godt med smør i en teflonkjele og rører inn 2 hele egg samt ei ekstra plomme. Dette holder meg behagelig i mett i flere timer. Går fort 3-5 egg pr dag, mye godt fett! Hender jeg spiser avocado, den tåler jeg greit. For å få med meg alt stekefettet hender det jeg river litt blomkål i stekepanna eller hiver opp i litt sopp som trekker til seg fettet.
Ost spiser jeg ikke hver uke, heller ikke rømme. Fløte bruker jeg mindre enn 3 dl av i uka. Nøtter spiser jeg også begrenset av.
Holdt på å glemme kokosmelk! Det bruker jeg en del av! Hiver alltid oppi både litt ekstra smør og kokosfett sammen med feks strimlet kylling og godt krydder!
Kald kotelett, kald helstekt ørret/laks, egg i ulike varianter, feks kalde kokte egg med majones eller meierismør osv osv. Jeg spiser et måltid og da spiller det ikke noen rolle hva man kaller måltidet ;) Middagsrester til frokost fungerer helt utmerket :)
Det er fullt mulig, men med tanke på all den dritten jeg fikk i meg før er ikke dette den største belastningen for kroppen, tenker jeg ;) Selvbedrag? Mulig ;)
Jeg håper noen kan svare på spørsmålet om lavkarbo/nokarbo og hardtrening. Jeg har det akkurat likedan som Splendid, og gruer meg meg veldig til vinteren skirenn.
Å - takk for tips. Men nå ser jeg hvem BitTorres er ; ) HeiHei!
Jeg elsker grønnsaker..........tror det blir for tøft for meg å kutte de helt ut. Jeg blir så kvalm av bare kjøtt, fisk og egg.
Er det enestre triks for å få fettforbrenningen til å funke under trening?? Er det forskjell på de forskjellig Cocaosene. Jeg har den økologiske. Spiste den rett før skitrening i går og det gikk bedre, men det er langt igjen. Må jeg virkelig ned på NoCarb. JEg har hørt mange podcaster som ikke anbefaler det, men hva er rett ???
Fortsatt bare holdt på i tre uker, så jeg gleder meg til den magiske 4-ukersgrensa. Vekta går fint ned, styrkemessig går det bedre, men kondis.........
Tror det blir litt sånn t man må prøve seg frem litt jeg. Er flere her inne som fungerer best på 30-50 karber feks, men andre igjen fungerer bedre ned mot null.
Men som du sier, du er litt i startgropa enda, så gi det litt mer tid ;)
Jeg vet det er som å banne i kirka, men for 3 årsiden gikk jeg ned 14kg vha Xtravaganca pulver. Har ikke gått opp mer en 3-4 kg (de er nå vekk), så det funka ikke så verst det da. Men jeg vil aldri mer tilbake til pulverkurer, da det er umulig å holde på med i lengden.
Men, på den kuren lå jeg på 68 g kh om dagen fra pulver/bar + grønnsaker til maten og var forsatt i ketose. Da hadde jeg ingen problemer under trening.
Sånn som jeg sliter med trening nå, begynner å bli stressa ja, så lurer jeg oå om det ikke er noen andre som har erfaring med litt mere kh.
Men - en uke til 4ukersgrensa, så foreløpig er jeg lutter øre til dere
; )
Jeg har litt den samme vindilla som deg - så jeg kontaktet like greit vinmonopolet for å sjekke litt hvilke viner som er "best" og "verst"...
Dette var svaret jeg fikk:
Hei! Jeg har lagt ved en tekst om diabetes og alkoholinntak som kan være opplysende i forhold til karbohydratberegning. Under ser du også en generell guide. Håper du blir litt klokere.
Nedefor har vi angitt karbohydratinnholdet i noen varegrupper:
Brennevin - 0-5 gram karbo per liter
Sterkvin søt (hetvin) - 100-150 gram karbo per liter
Sterkvin tørr (hetvin) - 0-20 gram karbo per liter
Hvitvin halvtørr - 25 gram karbo per liter
Hvitvin tørr - Under 4 gram karbo per liter
Rødvin [font=Arial][/font]- Under 4 gram karbo per liter
Pils - 33 gram karbo per liter
Karbohydratinnholdet kan variere innen de enkelte varegrupper. Tallene over er indikasjoner. Særlig er det stor variasjon innen hvitvin. Siden det vesentlige av karbohydratinnholdet i vin kommer fra sukker er det en grei indikasjon at jo søtere vinen er jo høyere karbohydratinnhold.
I tillegg har jeg googlet litt - og funnet en liste over viner som har helt ned i 0,2 g sukker / liter. Det vil ifølge vinmonopolet tilsi at den har ca 0,4 g karbo per LITER! Altså under en halv karbohydrat per flaske!!!
Ikke vet jeg om det kan stemme - men jeg har tenkt til å teste det ut :D Den med 0,2 g karbo per liter heter Robert Vic Cuvee Selection, koster ca 90 kr på polet og er faktisk veldig ok!! Drakk den en del før jeg begynte på kur også - helt uten å vite at den var "sunn" ;)
Jaggu har du "stælt" hele saken :)) Neida. Mulit, jeg ville iallefall gitt det fire og en halv uke. Det er så mange som tror at musklene går bedre på glykogen. Niks. Det er biologisk feil. Om du hiver i deg 50 gram karbo, så går de ikke i musklene. De går til hjernen, som har førsteretten. Du blir faktisk litt "karbo resistent" i musklene når du går på lavkarbo, fordi noen nerver i hjernen og nyrene MÅ ha glukose. Resten går på fett. Sannsynligvis utviklet menneskene en viss insulinreistens for noen hundretusen år siden, for å "hindre" opptak av glykose i musklene. Dette ble gjort da de spiste en så fettrik kost at det var rart ikke kjeven skled ut av ledd. Musklene ble da fin innstilt på å bruke fett, og det er en spesielt god følelse når du merker at det funker. Men du må som sagt pushe kroppen til å huske dette, og for de aller fleste merkes det en fremgang i uke 3, for så å komme for fullt i uke 4. Jeg brukte nøyaktig 28 dager, før jeg skjønte at jeg hadde brutt en "barriere".
Men det spiller inn flere faktorer her også. For eksempel hvor god form du er i fra før, drikker du nok vann osv.
Og din forkjærlighet for grønt..Tenk på forskerne som kom til Alaska og Grønnland før, og de visste at de måtte spise som de innføtdte en helt år. Fisk og fisk og fisk og fisk...
Etter ti dager holdt de på å gå fra vettet. Etter 1 mnd resignerte de. Etter 6 mnd hadde de ikke lenger noe lyst til å gå tilbake til det gamle kostholdet.
Selv får jeg mange rare blikk fra unga, da jeg med største velbehag knasker og tygger på store fettrender på kjøttstykkene. Jeg synes faktisk at fettet smaker godt nå etter et halvt år på denne kosten. Så kroppen snur faktisk smaken etter hvert. Hold ut du Multi... :)
Glimrende! Tusen takk :) Jeg har også smakt den Robert Vic vinen før og liker det godt. I tillegg liker jeg hvitvinene knusktørre så det passer jo også bra :)
Jeg var på fest i helgen og jeg må si at jeg tåler dessverre mye mindre nå enn før, så det er nok noe i det Bittorrent sier. Vanligvis blir jeg aldri dårlig og heller aldri dårlig dagen derpå, men lørdag måtte jeg gå hjem fra festen kl 1.30...veldig uvanlig til å være meg...Har du merket noe til det?
Kanskje du skal huske å nevne at det er forskjell på folk?
Min kropp ble så stressa av no carb at jeg fikk høyt blodtrykk og vekta sto bom stille og jeg var så trøtt at jeg nesten ikke klarte å holde meg våken. Så jeg spiser mine tilmålte gram med grønnsaker, ca 12g karbo. Men jeg spiser sjelden salat pga lite næring i den, jeg spiser blomkål, brokkolig, paprika, tomat og agurk( fordi den er saftig), da fungerer jeg best.
Nå har jeg kuttet ned på alt jeg elsker, minus kjøtt, noen utvalgte grønnsaker, majones, smør og rømme og fløte( disse må jeg holde igjen på da), og jeg trives og går sakte, men sikkert ned i vekt.
Husk, ikke alle takler å spise bare smør og animalsk protein. Jeg har prøvd av og på med grønnsaker nå siden mars, og jge vil kose meg med de grønnsakene fordi de på en eller annen måte får meg til å føle meg bedre.
Nei nå er jeg deppa. Har holdt på med lavkarbo siden første uken i januar og har gått ned tilsammen ca 1 kg...Jeg trener hver dag, både kondisjon og styrke, og spise lite karbohydrater. Jeg har hatt problemer med å få i meg nok fett, men spiser nå minst 2 skjeer med Cocosa hver dag.
Har noen en link til en plass der det står akkurat hva jeg skal spise på LCHF? Er det sånn at jeg bør kutte ut meieriprodukter (alt av fløte, rømme, oster) og nøtter for å se om det hjelper? Jeg jeg holder meg under 20 gr karbo per dag.
I tillegg var jeg på helsestest på jobben i dag. Har gått opp 0,5 kg fra i fjor som jo var kjipt bare det, kondisjonen var gått ned fra excellent til good og fettprosenten var høyere selv om den lå på normalen. Åh deppedag!
Er egentlig fornøyd med sånn jeg har det med å spise det jeg gjør nå pga jeg er mye bedre i magen men vil jo veldig gjerne gå ned 5 kg og helst litt fort. Hva skal jeg gjøre dersom det er målet mitt før 18. mars?
Ja, min idealvekt er minst 5 kg mindre...og det pleide jeg å veie, men jeg har alltid trent mye uten å merke noe av den grunn. Jeg er 1,71 høy og veier 70 kg så det er mye.
Ja det har jeg, men jeg har ikke kuttet ut vinen i helgene...I proteinshaken er det 3 gr karbo og 29 gr proteiner. Pleier å ha i en liten skvett fløte for å få litt mer fett ettersom det er det jeg har problemer med å få i meg nok av...
Jeg leste et sted at noen som går på lavkarbo-diettene ikke er sultne mellom måltidene, men det må jeg si at jeg er. Jeg spiser et lite mellommåltid både før lunsj og før middag. Det er nøtter eller litt cottage cheese - er det dumt?
Med idealvekten min mener jeg den vekten jeg trives med. Om det er det som menes med idealvekt vet jeg ikke, men det er det jeg mener. I tillegg er jeg nå 5 kg tyngre enn jeg har pleid å være pga mindre trening året som gikk pga skader og nå har jeg lyst å komme raskt tilbake til vekten jeg trives med.
Jeg forstår hva ønskene dine er. Jeg bare undrer meg om kroppen din (ikke hodet ditt) ønsker seg den samme vekten. Kroppen har ingen tanker om hvordan den ser best ut i hoftebukser eller hvor langt ned i vekt den må for å treffe en BMI på 23 eller hva den burde veie for å passe inn i skjørtet du kjøpte i fjor.
Lavkarbokosthold er vektstabiliserende, noe som betyr at kroppen din vil øke i vekt om den mener den burde det, gå ned i vekt om den mener den burde det og holde stabil vekt om den mener det er best slik.
Lavkarbo er bra uansett! Jeg tror hun mener at dersom du ikke går ned de kiloene innen fristen så er ikke det verdens undergang. Og det betyr sannsynligvis at kroppen din har det veldig bra der den er, frisk og avbalansert.
Jeg har mange meninger om det meste, også vekt, men skal (forsøke) å holde dem for meg selv her. Om du MÅåååå ned fem kilo før en spesiell dato, 18 mars, så må du nok på en rimelig streng matkur. Det er mulig at du har lagt på deg såpass med muskler denne perioden fra januar til nå, at du må rett og slett SLANKE DEG. Altså kjøre en lavkcal med 90% fett. Og null intensiv trening, da du står i fare for å bygge enda mer muskler. I tillegg ville jeg kjørt på med store doser (ekstreme doser ) med vitamin/mineral i en mnd tid. Da tenker jeg på f.eks.C vitamin: 5-10 gram. E vitamin: 1 gram osv osv.
Det sunneste ville nok være å kjøre på med vanlig LCHF (85 %fett og 15 % protein) og kanskje gå ned de fem kiloene i løpet av hele året. En annen ting du kan gjøre ( om du har mulighet til det, ) er å trene på morgenen, kutte ut frokost, vente til lunsj, og spise en lunsj så fettrik at det renner av den, null grønnsaker og frukt såklart, og det samme gjelder middagen, så rik på fett at du tror det er løgn. Men husk å reduser på fettet etter 2-3 ukers tid, sånn at kroppen tar av sitt eget fett. Husk dette: Kroppenn må "kjenne etter" hvor mye fett den har å ta av. Om kroppen din synes det er for lite, prøver den å "holde" igjen. Så det kan være at du må lure den, altså tilføre så mye at den tror at jakten har vært vellykket og at det finnes mengder å ta . Om du da senker inntaket etter et par uker, vil den bare fortsette å ta av sitt eget fett, for den vet jo nå at det ikke er noen fare. Dette er vel den del av Skaldemanns fakirmetode, men jeg har sett den flere steder. Dette kan hjelpe.
Ellers kan det hende at siden til lenabeatrice. kan hjelpe? Men i og med at du har gått såpass lenge på dette, tror jeg nok mest på at det ligger i det at kroppen synes du bør beholde det som er igjen. Det DU og kroppen din mener er trivselsvekt, er to vidt forskjellige ting. Du ser ting fra et forfengelig synspunkt, den ser det fra et overlvelsessynspunkt. Den har gener som husker hvordan det er når mammutjakten slo feil....
JA! Uten tvil. Cottage Cheese= proteiner= insulinstigning=ikke bra. Kutt ut nøtter og Cottage Cheese. Hvordan? Det klarer du, om du har motivasjon nok til å regne på fettprosenten et par dager. Planlegg om kvelden hva du vil spise neste dag, og regn ut fettprosenten. 3 måltider, ikke mer. Fettprosenten bør ligge på 85. Protein bør ligge på 10-15. Du vil ikke ha lyst på mellomåltid om du spiser nok fett. Det vil du derimot ha om du spiser mer protein enn du må ha.
Og vinen i helgene....det er også snakk om motivasjon. Hva er viktigst for deg: Vin eller vekt? Pose og sekk? Du vil score mye på å kjøre strikt fram til sommeren. Jeg kuttet ut min store uvane: 1 halvliter øl hver gang Liverpool spilte kamp , og det var gjerne 2 ganger i uken. Nå har det gått 7 mnd siden siste øl, og det går bare helt utrolig bra. Jeg tok riktignok en juleøl til middag på julaften, men i motsetning til ifjor, smakte det helt balle, så det var ingen høydare. Nå klarer jeg ikke vin lenger heller, måtte helle ut mesteparten sist gang. Det samme vil skje med deg om du går på strikt lavkarbo over mange mnd, tro meg.
Og du: grønnsaker er kumat- ikke menneskemat, husk det.
Egentlig så bryr jeg meg ikke om kg - det er ikke de - men da jeg veide 65 sist var jeg veldig fornøyd. Om jeg går ned i fett (omfang) men ikke kg så gjør ikke det noe heller. Hva mener du jeg skal spise da og hvilke matvarer har så mye fett og ikke proteiner? Jeg trodde jeg hadde fått dreisen på dette nå og syntes egentlig det gikk fint men mistet litt motet denne uken ettersom jeg føler meg litt sliten og har litt lite energi...men magen min fungerer bedre enn før da jeg ikke er oppblåst og har mageknip (men har hatt noen dager med veldig kvalme/oppkast...)
Javel? Så om man er 30kg overvektig og ikke går ned i vekt, så er det fordi kroppen syns at det er best slik?
Splendid: Hvor mye mat spiser du? Hvis du trener mye, og føler deg slapp og sliten tror jeg det er totalmengden som er for lav, heller enn forskjellen på 20 og 40g kh eller hva det var.
Til en viss grad ja. Kroppen syns det er genialt å ha et skikkelig lager å ta av, og fettcellene har hukommelse. De vil etterstrebe å være på sitt "fulleste" til enhver tid.
Så man må finne ut hvordan de kan lures.
:) ja en må jo nesten gjøre det for det er mange ekstreme meninger og tanker syns jeg. Jeg vil kunne kose meg med maten og livet - er altfor glad i mat og kosen rundt det til å skulle kutte ut mat som jeg elsker for resten av livet :)
Alle mener forskjellige ting så en må jo nesten bare gjøre det som fungerer best for seg. Til nå har det fungert slik at jeg er mindre oppblåst i magen, men jeg har samtidig mindre energi og det er tyngre å trene. Så jeg må kanskje øke karbohydratene og kutte litt ned på fettet - ikke vet jeg? Jeg får heller eksperimentere litt.
Jeg fikk visst ikke frem poenget mitt i forrige innlegg. Skal forsøke igjen:
Hvis du spiser mer kh og mindre fett, så blir totalen mer eller mindre den samme. Du trenger (trolig) å øke totalinntaket, ikke å endre på forholdet mellom fett og kh.
Skriv opp alt du spiser i løpet av en dag. Regn ut hvor mange kcal det blir. Hvis det er uforholdsmessig lavt, må du enten øke næringsinntaket eller trene mindre.
Sliter med akkurat det samme som deg jeg Splendid.
Jeg er like tung om deg og trener brukbart mye.
Den siste uka har jeg økt fettmengden betydlelig, og jeg spiser et sikkert nok (telte en dag og nådde opp i 2600 kcal -noe jeg følte var forferdelig mye ;) )
Jeg er fortsatt tung i bena på trening. Det går mye lettere enn i starten, men langt i fra slik det var før ketosen. Vurderer å gå over på lavkarbo over ketose, men er redd for å ødelegge det som kanksje er en prosess for å øke fettforbrenninga under trening/konkurranse. Tror jeg må prøve meg litt fram, men kvier meg.
Nå har også vekta stoppet opp. Etter å ha gått ned 4,5 i januar har jeg ikke gått ned et gram så langt i februar. Stresser ikke så mye med det, da jeg tor det kommer eg igjen, men merker at motivasjonen svinner litt når det fortsatt er så tungt å trene.
Leser Mark's Daily Apple (Primal Blueprint) og der anbefaler han 100 g kh pr time trening. Noen som ahr tanker om dette?
Jeg har funnet en smoothie som i hvertfall gir meg veldig mye energi og utholdenhet under trening. Jeg drikker den cirka halvannen time før trening. Drakk denne før jeg skulle på skikkelig styretrening og jeg har aldri tidligere prestert så bra-
Har ikke mål på alt, da jeg tar noe på slump:
Et par brokkolihoder fra en økologisk brokkoli
2 - 3 biter med frossen spinat
Rismelk
2 rå egg
1 spiseskje Udo's choice
Litt bringebær, bjørnebær ( og noen ganger jordbær) for å få god smak
Er du sikker på at er for mye? Husk at vekt ikke bare betyr utseende, men handler også om muskelmassen i kroppen og jeg vil anta du har endel muskler siden du trener så mye. Idealvekten øker også med alderen.
Jeg er lavere enn deg (168) og har fått beskjed om at idealvekten er 70 kilo. Tok en InBody analyse på et treningssenter - det kan anbefales. Da får du en ganske nøyaktig oversikt over sammensetningen av fett, muskler, vann og annet i kroppen din. Men jeg tenker egentlig ikke så mye på idealvekt lenger - har heller som mål at de og de klesplaggene skal passe.
Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling.
Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.