< Tilbake til oversikten

Nybegynnerspørsmål

Indiekid sa for siden:

Nå har jeg bare gått på atkins i fem dager, så jeg har ikke helt forventet fantastiske resultater enda (pluss at jeg bare tar mål en gang i uka), men jeg vil jo gjøre ting riktig, for å få ketolyse og alt det igang, så jeg har et par spørsmål.

Er det lov til å ha litt kardemomme (eller andre lignende krydder) i maten man spiser? Jeg har laget noen slags pannekaker med ett egg, 2 ss rømme, litt splenda. Synes det er veldig godt med litt kardemomme i..

Og - jeg ser i atkinsboka mi (skjønt det er den norske utgaven) at man helst bør unngå margarin, på grunn av at det er noen skadelige stoffer i det. Men er margarin en potensiell partystopper??

Kitt sa for siden:

Ikke mye karber i kardemomme, så krydre i vei!:)

Margarin er ikke smør, det er en molekyl unna plast!!!
Men partystopper, nææææææ, det kan jeg ikke tenke meg. Annet enn at det jo ikke er ordentlig fett, da!

Om du søker litt, finnes det mange tråder om margarin her inne!;)

Indiekid sa for siden:

Takk for svar!

Jeg begynte på induksjonen nå for en uke siden..for fire dager siden fant jeg ut at noe av det baconet jeg har spist har litt sukker i seg. Det skulle jeg selvfølgelig ha sjekket på forhånd, men sånn ble det nå. Men i og med at jeg har fått i meg litt sukker (tror ikke det er så veldig mye karbohydrater i det til tross for sukkeret), så kan jeg vel ikke ha kommet inn i ketose enda? Eller?

Kitt sa for siden:

Mengden sukker du finner i slike varer (mange, desverre) er så forsvinnende liten at det nok ikke utgjør noen trussel mot ketosen!

De fleste er i ketose innen 72 timer, jeg trenger ca 36-48, med eller uten sukret bacon!

Her er en tråd om sukker i bacon og noen andre ting!

Indiekid sa for siden:

Så, er det greit å spise det, til tross for den lille mengden sukker? Sånn selv om jeg er på induksjon? Synes ellers det baconet var så greit, siden det var såpass billig..har egentlig ikke råd til å kjøpe det fra gilde eller andre dyre merker. Iallefall ikke akkurat nå.

Kitt sa for siden:

Spis det du har, du, og så har du lært at det er lurt å sjekke nesten alt om det er sukker i det!
Og det er sukker i de merkeligste ting!:eek:

Indiekid sa for siden:

Ja, jeg er ellers ganske flink, men det hadde vel ikke helt slått meg at det kunne være sukker i bacon..men men. :) Hvis det er så lite, så er det sikkert ok.

Carisma sa for siden:

Ja, fordi den inneholder transfett og annet kunstig fremstillt fett. Dette harskner fettcellene i kroppen, og de blir nesten umulig å få vekk. Sa de på Fedonkurset hvertfall.

Indiekid sa for siden:

Åh? Huff, nei da skal jeg springespringe og kjøpe smør istedet...!!!

Carisma sa for siden:

Søk på margarin her inne så får du tusen andre grunner til å velge smør i stedet også! :ja:

karbolille sa for siden:

:confused: Nybegynner her og...har prøvd å stille spm en gang før, men det ble liksom borte...
Lurer veldig på om jeg kan tygge extra (tyggegummi). Hart fått både ja og nei svar.
Kan noen hjelpe meg? Savner frisk smak i munnen!!:D

Charlott sa for siden:

Nei til extra desverre ... Men store IFA og Fribol man får kjøpt på apoteket er greit :)

karbolille sa for siden:

Sånne IFA poser som man finner i matbutikken??
Jippi!!!
Skal på apoteket i morgen også!! Kan man spise alle typene av IFA og Fribol??
Nå ble livet sååå mye deiligere!!:p

Kitt sa for siden:

STORE IFA og alle typer Fribol kan spises, ja!:ja:

Men husk at overdrevet inntak av søtningsmiddel kan føre til meget vond mage og mangt et uhyggelig besøk på det lille rommet med hjerte på døren!:eek::eek::eek:

Indiekid sa for siden:

Men det er bare store IFA altså? Er de orginale i eske med sukker og annet crap?

Er det lov å spise Dent?

Charlott sa for siden:

Som sagt STORE IFA, de i pose, og Fribol fra apoteket. Ikke Dent og Ifa i eske.

Indiekid sa for siden:

Nå har jeg målt meg igjen i dag (har ikke vekt). Jeg synes virkelig ikke jeg går noe inn i cm. I det hele tatt. Jeg vet ikke helt hva jeg gjør galt. Men jeg spiser 2-3 måltider hver dag, mye kylling (med skinn), egg, bacon, ikke mer enn 2 ss rømme eller fløte hver dag, ikke søtstoff bortsett fra bittelitt splenda. Drikker rundt 2 liter vann hver dag. Det eneste jeg muligens gjør "feil" er å steke ting i margarin.

Noen som vet hvorfor jeg ikke går inn noe? Får litt lyst til å gi opp.

Charlott sa for siden:

Får du i deg nok fett da?

Indiekid sa for siden:

Hva er nok? Jeg spiser iallefall bacon 2-3 ganger daglig. I kjøtt så går det mye i grillet kylling. Minst en gang om dagen på det...av og til til alle måltider.. Har også spist svinekoteletter - uten å ta av fettet rundt. Jeg har olivenolje over grønnsakene jeg spiser... men ærlig talt er jeg litt småkvalm av hele greia...men tror du det hadde blitt bedre om jeg hadde spist mye mer fett??

Charlott sa for siden:

Man skal spise mye fett på Atkins, grillet kylling, selv med skinnet, er ikke overveldende fett akkurat ;) Hva med å hive fetost i salaten? Lage dressing av rømme, litt sitron og krydder? Ta Cocosa ved siden av? Jeg spiser ca 150-200 gr fett pr dag feks :) Og hvorfor bruker du ikke meierismør? Myyye meierismør :D

Indiekid sa for siden:

Nei, kylling er jo magert...men jeg er litt fattig frem til neste studielån, og har frysern full av kylling, så da blir det jo det akkurat nå. :p Er det lov med fetaost på induksjonen da?? Isåfall så skal jeg jo seff kjøpe det. :) Hva er cocosa?

Og ja - jeg trodde margarin gikk greit, men jeg skal faktisk kjøpe meierismør i dag. :)

Charlott sa for siden:

Hva om du tar litt kyllingkjøtt og steker i meierismør sammen med lovlige gr.saker?
Trooor ikke feta er lov på induksjonen nei...
Men, nakkekoteller fra First Price eller Euroshopper er billig, kanskje du kan supplere med noen slike? Eller billig fisk du kan spise med kryddersmør?

frkprym sa for siden:

Du skriver grønnsakene - hva slags spiser du, og hvor mye?

Indiekid sa for siden:

Joda, kan alltids steke grønnsaker og kylling sammen. Det blir sikkert godt. Har noe sei og laks i frysern og. :)

Av grønnsaker spiser jeg litt agurk, litt tomat, litt sjampinjong, litt squash. Mener det stod at det var lov i atkinsboka mi. Ellers så legger jeg til bittelitt svarte oliven. Det er jo endel karbs i det, men de er så lette så mengden blir ganske liten lell.

Indiekid sa for siden:

Forresten, det er èn ting til:

Jeg klarer ikke å få i meg så mye mat hver dag - sikkert mye derfor jeg ikke får nok fett (skjønt nå har jeg kjøpt nakkekoteletter og meierismør). Men jeg kjenner at jeg absolutt ikke har apetitt. Jeg er mye kvalm, og har bare ikke lyst på noe. Til tross for at jeg blir sulten, så er det bare utrolig lite fristende med mat. Er det vanlig sånn i begynnelsen av dietten?

Kitt sa for siden:

Mange mister matlysten etter en liten stund, det er helt vanlig.
Om du er mye kvalm, har det nok sammenheng med fettinntaket. Det kan bli litt brå overgang for noen.
Ta det litt rolig med fettet, øk heller litt rolig, og husk å få i deg nok væske, min 2-3 l pr døgn!

Ellers kan du med fordel variere grønnsakene dine mer! Husk at du trenger alle viteminene etc du får fra grønnsakene!

Og du, prøv å være litt tålmodig!;)

Indiekid sa for siden:

Jeg fikk en flaske med (kaldpresset) kokosnøttolje av min søster i feriegave i dag..har lest i Atkinsboka jeg har (joda, det er den norske "ubrukelige" versjonen), og jeg trooor jeg har lov til å bruke kokosnøttolje nå på induksjonen. Men for å være helt sikker: Er det noen som vet om det er lov på atkins induksjon?

Og hvis det er lov - hva i huleste er det godt å bruke den oljen i da? Kan ikke helt se for meg speilegg eller laks med kokossmak liksom..

Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.