Kjører dere rein Atkins/Lindberg all the time? Eller unner dere dere en bitteliten skjokolade bit på lørdager og evnt på fester??? Bare lurer... og hvis jeg unner meg litt av og til, vil jeg da ødelegge hele opplegget, eller vil den lille kosen og "premien" gjøre det lettere å ikke sprekke?? :confused:
jeg unner meg litt når jeg får lyst på noe jeg..og nå er jo muligheten enda større da når jeg har fått tips om de forskjellige atkins sjokoladene/ baren ol.ellers har jeg spist en del heistad gele,,o karbo,og baconsnacks(kims) o karbo.også har jeg finni peanøtter på rimi(rimi sine)med kun 8 karbo,pr 100 gr.ellers er det som oftes 14,og har finni en på 11.jeg bruker ofte å spare karbo til noe anna enn bare mat jeg..lettere å holde ut da syns jeg..er jo snakk om lang tid som regel man skal leve på detta her..lettere å klare seg gjennom kuren da....så jeg syns ihvertfall du kan unne deg litt jeg så lenge det ikke går utover mengden karbo i løpet av dagen.
Jeg unner meg nøtter og tørket frukt i uka, og på lørdager spiser jeg godteri og kaker. Men kakene baker jeg selv, og de er uten suker og hvetemel. Spiser mest mørk sjokolade og nøtter i helgene også, men det hender jeg skeier ut med "skikkelig" sukkergodt! Men da er det bare en bit eller to da......
Okey :) TAKK!! var det jeg lurte på! Så da kan jeg altså glede meg til lørdagene med en liten sjokolade bit og nøtter! :D :D [color=darkgreen][/color] For min tanke var jo det at.. Så lenge kostholdet generelt er SÅÅÅ forandret fra slik jeg levde før, så MÅ jeg jo gå ned uansett og jeg unner meg litt på lørdagene? Eller....?
På vedvarene unner jeg meg litt ekstra i helgene, på vedlikehold unner jeg meg ganske mye ekstra i helgene( kansje for mye). På intro gjør jeg et forsøk på å kjøre stram linje i helgene også :o . Nå har ikke jeg noe særlig søtsug, så litt ekstra karbs gjør ikke meg så mye bare jeg ikke faller helt ut av ketose og vekker ulvehungern.
Jeg unner meg noe godt ganske ofte. Men prøver å styre unna de aller verste tingene. Spiser f.eks ganske mye sjokolade, men da blir det de med 70%-80% kakaoinnhold. Rører ikke melkesjokoladen selv om det er det beste jeg vet om. Og du kan jo spise litt nøtter og tørkede frukter og sånt uten å trenge å få så dårlig samvittighet.
Om det vil ødelegge opplegget ditt er det vanskelig å svare på, for sånne ting er veldig individuelt. Noen kan ta en bit av en sjokolade og nøye seg med det. Og da kan det sikkert fungere som premiering og motivasjon. Men for andre vil en bit bli til en hel 200g plate, som igjen blir til en hel dags fråtsing og sånn fortsetter det. Så mitt tips er å holde seg helt unna hvis du tror du tilhører sistnevnte kategori.
Svigermor gikk på Libra da hun levde, og gikk ned mange kilo på det (over 20 tror jeg) og hun unnet seg en hel sjokolade hver lørdag.. Bare derfor jeg lurer ser du.. Og som skrevet før her og, så skal ikke jeg på noe intro eller i ketose, men bare over på et mye sunnere kosthold pga ammingen..
Jeg unner meg 10 gram Lindt Excellence 85% (1 rute) hver dag jeg. Har gått i lange perioder uten også - og det ser ikke ut til hemme meg på noen måte. Hvis jeg lager kaker eller muffins er de "lovlige". Bær spiste jeg mer av før. Men en to tre ganger i uka i smoothie er snadder. Akkurat nå hr jeg rester av ostekake i kjøleskapet (lovlig sådann). Bare et stykke igjen. Det skal jeg og sambo dele i dag !
MEN - hva du tåler og hva som er bra for deg er vanskelig å si. Det er mange som ikke kan ta bare en sjokolade, bare en skje is eller et stykke kake - uten å starte en spiseorgie som varer i dager eller uker. Det er DET som er faren. Sjokolade/snop = blodsukkersvinging = søtsug...... Det er viktig å være klar over ! :snill:
Hele første året jeg gikk på Lindberg så unnet jeg meg alltid litt i helgene eller til fest eller når det var noe spes....Ikke mye, men en kakebit i uka eller to...Og jeg gikk ikke ned ett gram:eek: Alt jeg gikk ned i løpet av uka, kom igjen i helga.
Ikke før jeg begynte å bli litt strengere begynte vekta å røre på seg. Bortsett fra de første ukene hvor jeg var helt konsekvent. Da gikk jeg ned mine første 5 kilo. Så gikk jeg opp litt forrige jul og var nesten på status quo.
Nå har jeg kuttet ned og kuttet ned på ulovlige ting og nå rører vekta forsiktig på seg. Siste året hart jeg nesten ikke spist ulovlig. Bare litt rødvin i helgene...Og nå strammer jeg inn ytterligere og skal røre litt mer på meg.:)
Mitt råd er ; Hvis du vil ned i vekt, så drop det ulovlige. Hvis du bare vil legge om kostholdet og stå relativt stille på vekta, så.... ja....
Du kan selvfølgelig gå ned mer selv om du spiser litt, men det oppdxager du jo fort:)
Lykke til....
Prøv deg frem du, og går du ikke ned så vet du hva du bør prøve:p ....stramme inn litt på "godisene". En annen ting er at hvis du spiser noe som får blodsukkeret ditt til å stige, så blir du aldri kvitt søtsuget, og det er veldig viktig å kvitte seg med.:)
OKEY :p men kanskje jeg heller skal satse på å bake en lovlig kake eller en smoothie eller noe sånn på lørdagene da! ostekake er det beste jeg vet! Så kanskje jeg heller skal satse på det, så jeg ikke risikerer noe!
Jeg tenker ikke på vekta, men på mine hormoner/psyke hva utskeielser angår. Jeg klarer ikke å ta bare én bit melkesjokolade. Jafs! 200 gram borte!! MÅLET mitt er å kunne klare å ta litt, men der er jeg ikke på lenge. Lavkarbo-kake kan jeg imidlertid ta en bit av uten å gå bananas etterpå. Jeg ser heller ikke noe galt i å spise 70% sjokolade (Dark Freia er lett å få tak i alle butikker) noen ganger i uka. Kakaobønner er veldig sunt!
Det er nettopp det som skjer med meg, derfor kan jeg ikke "bare spise litt i helgene". Jeg kan heller ikke lage feks. en lavkarbokake og spise ETT stykke til dessert hver dag eller innimellom, for da sprekker jeg totalt. (Tvangsspising). :rolleyes:
Var jeg deg ville jeg nok holdt meg helt unna i begynnelsen, for å få vekk søtsuget, som allerede har blitt sagt her. Det er viktig. Klarer du det, så oppdager du kanskje at du ikke lenger har behov for de godisene. Og da har du virkelig fått en premie!! ;)
Når jeg koser meg litt for mye, har jeg spist for mye gulerot og nøtter! 4-korn frokostblanding med fruktose skjer også!
Sjokolader er fullstendig nei i min bok, og jeg som virkelig elsker melkesjokolade (spiste titt og ofte en hel melkesjokolade sammen med 1,5 liter cola når jeg satt å "surfa" på nettet).
Smooties er ganske nytt for meg og det har fungert ganske bra så langt. Jeg har egentlig aldri likt yogurt men det begynner å komme seg.
Er jeg på fest så holder det med litt peanøtter og/eller chillinøtter. :D
Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling.
Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.