Har akkurat lest en del tråder som har med bars og maltitol å gjøre. Jeg tenker at det gjør ikke så mye for meg om jeg spiser litt maltitol en gang imellom, for min mage har lett for å bli en tanke treg. Men min søster har det motsatte problemet på Atkins - diarre!
Jeg vet hva JEG skal gjøre - fiberrik og mye vann for eksempel - men hva skal man gjøre hvis dietten fører til løs mage?
Jeg vet ikke, men det kan jo hende hun får i seg for mye vann? Drikker man mye på en gang kan det føre til diaré, magesekken klarer ikke å ta opp alt eller noe sånt... Ellers har jeg ingen råd å komme med, dessverre.
Men jeg vil si at du bør være forsiktig med for mye maltitol uansett, Karin... Jeg har også tendens til treg mage og jeg får ikke diaré av maltitol, men jeg får fryktelig mageknip! Magen piper og romler og kramper seg i timevis...:eek: Så det funker ikke som avføringsmiddel... :p
Lurer på om ikke det er blåbær du skal spise når du har diare. Var det ikke blåbærsaft vi blandet i grøten til ungene om de var løse i magen :rolleyes: Tror nok Marianne eller Nille kan være lure å spørre til råds her :) Mulig Iset vet noe også siden hun jobber i helsekosten.
Hei ! Her er jeg - midt i natten. Gjestene er ute av huset og mannen i huset vasker opp !! Her har det kommet gode svar, - skal bare utdype litt jeg .....
Det er uvanlig med diare problemer på Atkins - om man følger boka. Nettopp fordi man spiser masse fiberrrik mat, drikker vann og beveger på seg...
Om man opplever har diare problemer kan årsaken være at man spiser for mye ost og meieri produkter. Mange reagerer på disse og det kan være lurt å kutte litt ned om man spiser mye og se om det hjelper. Et godt råd er å spise psyllium husk (loppefrø). Dette virker som en "svamp" og suger opp overflødig væske tarmen. Hvis dette ikke hjelper kan en se på om man rett og slett får i seg for MYE fett. Hvis man tidligere har gått på lav fett diett kan det ta en tid før kroppen klarer å omstille seg og bli vant til fettet.
Om man har begynt med masse nye kosttilskudd - alle på en gang.... Da kan det godt være en av disse man reagerer på. Masse nytt for en stakkars kropp å forholde seg til på en gang ! Det man bør gjøre da er å kutte ut alle en uke. Hvis diareen gir seg, gjeninnfører man et og et tilskudd en uke imellom, - for å se hvordan kroppen/magen reagerer.
Når man har diare er det ekstra viktig å drikke nok vann - fordi man blir dehydrert. Har ikke hørt om at man får diare av å drikke mye vann, men det er viktig å ikke drikke alt på en gang. Minst 2.5 liter pr dag - spredd utover hele dagen. Det kan også lønne seg å kutte ut koffeinholdige drikker som kaffe, te eller Cola.
Kunstig søtstoff bør man også sjekke om man reagerer på....:o Og så bør man sjekke ut allergier......
Det er mer vanlig med hard mage på Atkins. Og det er ikke nødvendigvis de samme tingene som hjelper. Hard mage har som regel 3 årsaker:
Ikke nok fiber
Ikke nok vann
Ikke nok trening/bevegelse
Som regel er det en kombinasjon av de tre.
Den feilen de fleste gjør er at de ikke spiser nok grønnsaker. Full kvote etter tillatte lista er veldig viktig. Det er en av grunnene til at jeg maser sånn om GRØNNSAKENE !
Og da mener jeg IKKE issalat !
De beste fiberkildene når det gjelder grønnsaker er: Brokkoli, blomkål, asparges, asparges bønner, grønnkål, fennikkel og bok choi (ligner på kinakål).
Det er viktig å drikke mye vann, men som ved løs mage - ikke alt på en gang. Minst 2.5 liter pr dag - spredd utover hele dagen. Det kan også lønne seg å kutte ut koffeinholdige drikker som kaffe, te eller Cola.
Håper dette hjelper noen .... trist at de skal gi seg med dette flotte kostholder fordi magen skaper seg !
Det var en type grønnsak jeg ikke har sett. Ligner det på kinakål i smak også? Er veldig glad i kinakål, og får stort sett imeg det, rød paprika og blomkål. Om Bok choi er bedre, og jeg kan få den lokale Spar eller Mega-butikken til og bestille dette, så kanskje dette kunne bedret grønnsaksdelen av kostholdet mitt..
Jeg vet i hvert fall at man kan få bok choi på innvandrerbutikker.
Ellers tusen takk for fine svar! Til etterretning kan jeg si at jeg spiser ikke mye maltitol, kanskje en bar hver tredje-fjerde-femte uke, og ett eller to drops per uke - maks! Så det er ingen fare der!
Om min søster er det å si at hun har IKKE vært på annen diett, og heller ikke noe annet av det som er nevnt - hun har bare rett og slett en ømfintlig mage. Hun sluttet å innta melkeprodukter (bortsett fra ost, som hun tåler bra) for flere år siden. Hun har også en sønn som er melkeallergiker, så man tenker ikke melk der i gården.
Joda, jeg husker godt at vi som barn fikk blåbærsuppe når vi hadde løs mage! Kanskje kan min søster ha godt av å drikke blåbærteen fra LondonFruit & herb, som jeg liker godt (men jeg drikker den relativt sjeldent likevel - kanskje en gang per 3-4 uker...).
Hun har problemer med flere mattyper, og har funnet måter å omgå det på, men vil likevel gjerne "gjøre" Atkins. Diarre får hun av flere ting, men jeg tenkte jeg skulle se om noen visste et enkelt råd, eller om det var noe som var en kjent bivirkning, og om det var en grei måte å motvirke det på.
Forøvrig støtter jeg HELT det Nille sier om å få i seg nok grønnsaker! Jeg syns jeg har erfart det for egen del, at det hjelper og gjør godt. Jeg har en tendens til å gjøre en "lunsj light"-variant i helgene, med mindre grønnsaker (f eks en boks asparges eller en tomat til noe protein), og det tror jeg ikke er lurt. Jeg merker i alle fall at magen funker bedre når jeg gjør det jeg pleier mht salater og sånt.
Akkurat nå fortærer jeg følgende smoothie; 2 egg, 1 ss soyaflak, 1 ts psylliumfrø, 1 dl yoghurt, litt melk, 130 g bjørnebær også litt slytende natreen :) Mmmm!
Jeg hadde også veldig "løs mage" de første par månedene etter at jeg la om kostholdet til Protein Power fase 1 (under 30g netto karbohydrater pr dag). Når kroppen forbrenner lagret fett, dannes ketonlegemer som avfallsstoffer. Det er delvis forbrent fett som går ut via tarmsystemet, ikke rart at det, ehemm, flyter litt. Ganske kult - vi trenger ikke å forbrenne fettet fullstendig i kroppen, noe av det bare går rett ut i kloakken. Kiloene bokstavelig talt renner av! Jeg ble kvitt 18 kg på fire måneder! :snill:
Bare trøst søsteren din med at det er ganske vanlig, det hun opplever, og det går seg til etterhvert som kroppen nærmer seg idealvekta og vekttapet går saktere.
Smoothies tror jeg er midt i blinken for min søster. Jeg vet hun liker det, og det er allerede flere år siden hun kjøpte en bok om smoothies. Tror det var der jeg hørte om det første gang, faktisk.
Får håpe det går seg til etter hvert!
Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling.
Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.